philips sqauwkers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hashimoto

philips sqauwkers

Bericht door hashimoto »

Hallo.

Wie heeft ervaring met de laatste vlakmembraam 02170 sq 8 mid units?

Hoe klinkt het?
zijn ze echt beter dan de voorlopers ?

de voorloper 02160 heeft een bereik tot 10 khz.

ik las ergens dat men dan deze units niet naar boven affiltert.
hij loopt dan mee met de tweeter vanaf 5 khz .
wat is het voordeel?

bvd
MarcoSQ

Re: philips sqauwkers

Bericht door MarcoSQ »

Geen ervaring mee, maar wel heel veel met zijn dome-voorganger. Wat gewoon een prima ding was, niet veel op aan te merken, behalve de typische problemen die eigenlijk alle mid-domes hebben. (Met name : de noodzakelijkerwijs (te) grote afstand tot een tweeter, wat wat problemen geeft in de filter-overgangen).
Ik neem aan (..) dat de vlakmembraanversie niet dramatisch anders is. Maar of ze beter zijn : geen flauw idee. Intuitief denk ik van niet...maar daar heb je niks aan natuurlijk.

Doortrekken tot 10KHz, en een tweeter laten meespelen ? Zou ik zeer zeker niet niet doen. Vanwege voorgenoemd probleempje, kun je je crossover beter niet hoger dan zeg 3kHz leggen. 10KHz is beslist te ver, en gaat kamfilter-rotzooi opleveren. Daarnaast : een dergelijk groot membraan kán zo hoog niet met fatsoen weergeven. Ja, recht van voren heel misschien. Maar al onder heel kleine hoeken (van een klein beetje opzij beluisterd) valt dat al compleet weg. Kan helaas niet anders....

Onder het mom 'dit vind ik nu eenmaal lekker klinken' mag natuurlijk alles. Maar technisch onderbouwd, zou ik me bij het bovenstaande laten.
VintageHarry

Re: philips sqauwkers

Bericht door VintageHarry »

Ken ze wel. Ze zitten voor zover ik weet in 4 modellen Philips boxen, type F9432, F9434, F9436 en F9638, waarbij de laatste een actieve (MFB) box is. De eerstgenoemde 3 types zijn passief, en ik heb die alle 3 in huis gehad. De F9436 staat hier nog.
In al deze boxen zit er een bandtweeter boven vanaf zo'n 5 kHz, en in alle gevallen wordt de platte mid wel degelijk afgefilterd aan de bovenkant. Ken jij boxen met deze mid waarin dat niet gebeurt?
De AD02110 dome, een van de voorgangers, wordt in de AH489 box niet aan de bovenkant afgefilterd. Een bezuinigingsmaatregel van Philips wellicht, ze begonnen toen ook met de "natural crossover" boxen. Bij die AD02110 maakt het niet zoveel uit, die loopt niet zover door.

Beter dan de dome voorgangers vind ik "de platte" niet qua klank (maar smaken kunnen verschillen), aan de onderkant is het in ieder geval lastiger om een goede aansluiting aan een woofer te krijgen. Waar de Philips domes een Fs hebben tussen de 300 en de 400 Hz ligt die van de platte mid's aanmerkelijk hoger. Voor de platte AD2170 wordt door Philips een Fs van 640 Hz opgegeven. In de F9432 zit een type met kleinere magneet, daar heb ik geen specs van.
Plaats reactie