Ik geloof dat ik sinds een paar maanden een nieuwe hobby heb gevonden...
Ik heb er enorm veel plezier in om te lezen en leren over zelfbouw-audio en ben een paar maandjes geleden aan mijn eerste projectje begonnen: een MiniDSP 2x4 met Hypex UcD36MP als amp met DSP en actieve cross-over aangesloten op een setje oude B&W DM302 2-wegjes. Heerlijk om te bouwen, testen, meten, en te luisteren.
Ik heb een verleden met veel gaming, maar wel lekker op de bank met een groot projectiescherm en goed surround geluid. Alhoewel ik nog steeds van een spelletje met mijn vrienden kan genieten is de tijd van thuis op de bank met een controller wel een beetje voorbij. De projector is het huis al lang uit, en zelfs de TV is tegenwoordig niet meer te vinden. De surround-setup is ook verdwenen. Enige wat er nog staan zijn twee B&W 683S2's...en de 5.1 receiver. Al zoekende naar een dedicated stereo receiver kwam ik ook zelfbouw-audio tegen.
Ik ben eigenlijk altijd al bezig geweest met dingen naar mijn eigen hand zetten, dus het is niet gek dat hier terecht ben gekomen. Ik ben ingenieur Industrieel Ontwerpen en ben elke dag professioneel bezig met ontwerpen. Meer in de mechanische hoek, maar ik heb wel wat affiniteit met elektronica. Tijdens mijn studententijd heb ik veel zogenaamd 'ge-casemod', dus behuizingen (van in mijn geval gameconsoles) ombouwen tot iets persoonlijks en unieks. Hierbij is ook wel redelijk wat elektronica betrokken geweest, maar vooral vanaf tutorials en voorbeelden. Qua theorie ben ik niet heel ver, maar ik heb zowel op het VWO als op de TU wel het een en ander opgestoken over deze materie. Ook heb ik het een en ander in elkaar geklust met Arduino's voor zowel privé als werk.
Mijn voorlopige doel is om een mooie actieve crossover DSP amp te bouwen voor mijn 3-weg B&W 683S2's (dus die crossovers zullen er ooit uit moeten), maar ik ga eerst nog experimenteren, verder bouwen en leren met mijn eerder beschreven 2-weg setupje. Ik wacht nu op een paar onderdeeltjes uit uit China (unbalanced-balanced conververter + regulator van Ebay), en zal dan een klein project-threadje maken om daar mijn vragen in te stellen.
Hopelijk tot snel! Ik heb er zin in!