S**t, je hebt gelijk. Ik haalde Volt en Watt even doorelkaar.... Bij vermogen is het inderdaad een faktor 4 en bij spanning een faktor 2 ( tja,in al die trafo formules komt geen W in voor, wel V)
Betreft de eddycurrents, die trafo's zijn wel uit EI blik opgebouwd en de wervelstromen zijn zeker niet te verwaarlozen.
Voor een normal M6 0,35mm materiaal zijn die wervelstroomverliezen ca 1,6W/kg kernmateriaal bij 50Hz en 1,7T uitsturing, bij 60 Hz nemen die wervelstromen al ca 30% toe. Dit geldt dan voor een ringkern, tel er rustig 50% bij op voor EI kernen.
Het is dus zeker aan te raden voor een c-kern te kezen waarbij je ook nog de mogelijkheid hebt veel beter materiaal te kopen dan dat M6, ik gebruik bv HiB met 0,8W/kg verlies voor mijn trafo's.
Dit wetende, succes met de clicko......
Pjotr schreef:transplanum schreef:Jou elastiek rekt wel heel ver uit. Het is nog altijd zo dat verdubbeling van de frequentie ook het vermogen verdubbeld en niet een faktor 3....
Verder geldt dat voor hogere frequenties de wervelstromen ook toenemen dus zelfs de verdubbeling van frequentie levert niet helemaal de verdubbeling op van het vermogen op.
Nope, voor gelijkblijvende magnetisatiestroom loopt de stuurspanning lineair op met de frequentie. Daarmee loopt het maximaal haalbare vermogen kwadratisch op. Bij een verdubbeling van frequentie kun je 4x zoveel vermogen hebben. Dit uiteraard v.w.b. de trafo. Wat de buizen kunnen bij een bepaalde Vb even buiten beschouwing gelaten.
En audiotrafo's die bij 20 -50 Hz al noemenswaardige wervelstroom problemen geven kunnen wel gelijk de kliko in.