Ontwerpen van Troels Gravesen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door tearitup »

ds23man schreef:
Shadow schreef:
tearitup schreef:
Zit zelf al een tijdje te kijken naar de sb acoustics 3 way classic. Alleen buiten de informatie van Troels zelf vrij weinig over te vinden. Stomtoevallig iemand ervaring met dit ontwerp of een van de andere 3 way classic varianten?
Gezien de status van de man zou ik ieder ontwerp wat me aan spreekt zo durven bouwen...
Gezien het feit dat hij alleen maar ontwerpen bouwt met spullen die hij gratis over de schutting krijgt geworpen, zet ik daar toch enige vraagtekens bij. Als je alle bedragen optelt van de drivers en filtercomponenten in de ontwerpen op zijn website, bouw je daar een paar leuke villa's voor........

:mrgreen:
Is dat zo? Drivers die hij gebruikt zijn toch wel aardig divers, heb niet de indruk dat hij op dat vlak consessies doet in zijn ontwerpen vanwege sponsoring e.d. Dure filtercomponenten hoeft van mij overigens ook niet - zou zelf ook gaan voor de minder dure variant van de set (bij gebrek aan de mogelijkheid om de onderdelen zelf bij elkaar te sprokkelen ivb niet vrijgegeven van het filterontwerp that is).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Dat deed hij vroeger wel, ik heb van de meeste speakers tot en met 2015 wel de bouwplannen en filterbouwplannen op de pc staan volgens mij, maar ik snap ook dat ie liever heeft dat je bij Jantzen Audio de boel besteld.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door richard »

Shadow schreef:
Gezien de status van de man zou ik ieder ontwerp wat me aan spreekt zo durven bouwen...
Mijnheer Amar Bose heeft (had) ook status.
Ik heb zelf nog nooit een ontwerp gehoord van mijnheer Gravesen, dus geen idee of zijn smaak overeen komt met mijn smaak. Gezien de complexiteit van zijn ontwerpen heb ik wel een vooroordeel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

richard schreef:
Shadow schreef:
Gezien de status van de man zou ik ieder ontwerp wat me aan spreekt zo durven bouwen...
Mijnheer Amar Bose heeft (had) ook status.
Ik heb zelf nog nooit een ontwerp gehoord van mijnheer Gravesen, dus geen idee of zijn smaak overeen komt met mijn smaak. Gezien de complexiteit van zijn ontwerpen heb ik wel een vooroordeel.
Misschien formuleerde ik het verkeerd, maar in DIY land zijn zijn ontwerpen gerespecteerd, als je een grote 3-4 of 5 weg speaker gecompliceerd vind - dat vind ik ook :wink: (die illuminator 5 - gedrocht!) En ik denk dat als je zelf iets niet kan bevatten, het al snel gecompliceerd lijkt.
Audiolicious

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
Gezien het feit dat hij alleen maar ontwerpen bouwt met spullen die hij gratis over de schutting krijgt geworpen, zet ik daar toch enige vraagtekens bij.
Pot verwijt de ketel? Jij promoot toch ook alleen maar Hypex spullen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door ds23man »

Audiolicious schreef:
ds23man schreef:
Gezien het feit dat hij alleen maar ontwerpen bouwt met spullen die hij gratis over de schutting krijgt geworpen, zet ik daar toch enige vraagtekens bij.
Pot verwijt de ketel? Jij promoot toch ook alleen maar Hypex spullen?
Dat valt wel mee hoor, ik promoot alleen dingen die het meest geschikt zijn voor een bepaalde toepassing.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

Geen gekissebis graag. En beperk je tot de ontwerpen van de man, niet de man zelf of zijn overwegingen. Lijkt mij dan.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door Speakerland »

Het is misschien het voor de zoveelste keer het intrappen van een open deur:

Een luidspreker is nu bepaald een artikel dat je eerst beoordeeld (dus beluisterd) moet hebben voordat je het koopt.

Bij mij in de winkel staan 33 verschillende ontwerpen en die klinken toch allemaal anders, ondanks dat ze allemaal zijn ontworpen om zo goed mogelijk de originele muziek te reproduceren. En omdat ik als een van de weinigen in de branche ook beschik over een echte geluidsdode kamer kun je er van op aan dat de ontwerpen technisch kloppen.

Voor het hobby gevoel kun je prima een keer een eenvoudig ontwerpje nabouwen dat je daarna makkelijk weer kunt doorschuiven (of opsparen, zoals sommigen doen) maar als het om een serieus bedrag gaat zou ik toch echt eerst gaan luisteren op de plaatsen waar er wat te vergelijken valt.

Zowel Tony Gee als Troelsgraven zijn (net als Speakerland al 31 jaar is) gewoon commerciële partijen en die geven de cruciale info niet meer gratis weg. Dat kan ook niet, net als gratis spotify ook niet kan. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Een goed ontwerp maken kost veel tijd. En de nodige kennis, ervaring en faciliteiten.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door tearitup »

Bedankt voor je reactie. Mijn vraag komt precies voort uit je eerste punt; ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn en zou het liefst idd de speakers ergens beluisteren. Dat gezegd hebbende durf ik zonder geluisterd te hebben in principe ook best een koop aan. Kwestie van veel informatie verzamelen. Metingen, meningen over het ontwerp van mensen op dit en andere fora met veel kennis en ervaring, ervaringen van anderen waarvan ik weet of de inschatting maak dat ze hetzelfde zoeken in een speaker als ik, icm de reputatie van een troels gravesen, Tony gee etc -. Natuurlijk kan het alsnog tegenvallen, maar het is niet alsof het maar een gok is wat ik wel of niet zou aanschaffen.

Overigens vind ik het helemaal prima dat de ontwerpen niet gratis gedeeld worden, snap ik de argumentatie van Gravesen ook volledig en ben ik absoluut bereid om daarvoor te betalen. Dat neemt niet weg dat ik, als ik de keuze had, liever zelf de onderdelen bij elkaar zou sprokkelen - dat is voor mij ook een deel van de charme van het zelfbouwen - ipv de hele meuk in een keer te bestellen, en Gravesen direct betaal voor het ontwerp (ik besef me overigens dat dat voor hem te riskant is en de ontwerpen dan alsnog vrij snel overal te vinden zouden zijn).
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

Nog een knuppel in het hoenderhok ;)
Een luidspreker ontleent zijn 'karakter' heel erg aan opstelling in en akoestische kwaliteit van de luisterruimte. Ruud heeft zeker een punt, technisch gezien moet je gewoon een kloppend ontwerp kiezen, redelijk vlakke curve, weinig vervorming en resonantie-arm. Maar het afstraalgedrag is best verantwoordelijk voor het uiteindelijke succes. Dat hebben we de laatste jaren ook mogen leren van alle ontwikkelingen rond niet (min of meer) omnipolaire bronnen. Qua laagweergave zijn opstelling en meer specifiek het al dan niet kunnen controleren van staande golven in je luisterruimte cruciaal. Ik durf de stelling wel aan dat je een ontwerp ook moet kiezen op de ruimte waarin je het gaat opstellen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Ik snap dat Ruud trots is op zijn jarenlange ervaring, maar hij moet wel oppassen voor het Remo effect, die verkopen ook al jarenlang, maar het krijgt allemaal wel een baard. Als je de modellen van Speakerkits dan bekijkt...

Wat er gezegd wordt over de ruimte; ik ben voor een maatje op zoek naar een mooi setje, maar het moderne volk wil plaatjes, ideal/paypal en morgen bezorgen. Geduld is er niet meer en aanpassingen aan de ruimte? Da's gek, je kan toch beter 10k extra aan de speakers uitgeven...
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: Ontwerpen van Troels Gravesen

Bericht door tearitup »

markbakk schreef:
Nog een knuppel in het hoenderhok ;)
Een luidspreker ontleent zijn 'karakter' heel erg aan opstelling in en akoestische kwaliteit van de luisterruimte. Ruud heeft zeker een punt, technisch gezien moet je gewoon een kloppend ontwerp kiezen, redelijk vlakke curve, weinig vervorming en resonantie-arm. Maar het afstraalgedrag is best verantwoordelijk voor het uiteindelijke succes. Dat hebben we de laatste jaren ook mogen leren van alle ontwikkelingen rond niet (min of meer) omnipolaire bronnen. Qua laagweergave zijn opstelling en meer specifiek het al dan niet kunnen controleren van staande golven in je luisterruimte cruciaal. Ik durf de stelling wel aan dat je een ontwerp ook moet kiezen op de ruimte waarin je het gaat opstellen.
Dank en inderdaad. Ik heb vooralsnog de insteek om toch de speakers als basis te hebben en de luisterruimte (lees: woonkamer met nu belabberde akoestiek) te verbeteren. Sowieso eerst daar maar eens wat in gaan proberen icm mijn huidige speakers (lbvs). Maar wie weet ga ik uiteindelijk wel voor een multisub opstelling, als het optimaliseren van de ruimte te weinig oplevert.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”