Welk buizen amp ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Welk buizen amp ontwerp
Ik heb 8 Golden Dragon EL34 buizen welke bij mijn Velleman K4000 buizen amp zitten.
De Golden Dragon buizen wil ik eigenlijk voor een ander ontwerp gebruiken en nu is mijn vraag welk?
Zelf dacht ik aan deze namelijk de PP2010
http://www.audiodesignguide.com/PP2010/PP2010.html
Graag jullie mening!
De Golden Dragon buizen wil ik eigenlijk voor een ander ontwerp gebruiken en nu is mijn vraag welk?
Zelf dacht ik aan deze namelijk de PP2010
http://www.audiodesignguide.com/PP2010/PP2010.html
Graag jullie mening!
Re: Welk buizen amp ontwerp
Misschien eens een andere vraag..
Welke buizen ga je op je Velleman zetten en kan je dat ontwerp niet wat tweaken?
Ik herinner me een Velleman voorversterker waarvan het ontwerp door Sander (Sassen) toch aardig is aangepast op dezelfde print.
Jaartje geleden kon ik er hier ééntje overnemen (origineel) en na de aanpassingen is er toch een andere voorversterker tevoorschijn gekomen.
Om maar te zeggen dat er waarschijnlijk meer potentieel in die Velleman K4000 zit dan je er nu uithaalt
Terug naar de les.
Is er een reden dat je de Golden Dragon buizen zo hoog in het vaandel draagt?
Ik heb er alvast geen goede ervaringen mee (snel opgebrand en kortsluiting in de buis).
Voor mij is het dus Chinese bagger (sorry daarvoor!) en zonde om daarmee een nieuwe versterker te bouwen.
Kijk eventueel eens naar Mullard, JJ, EH of Tung Sol.
Welke buizen ga je op je Velleman zetten en kan je dat ontwerp niet wat tweaken?
Ik herinner me een Velleman voorversterker waarvan het ontwerp door Sander (Sassen) toch aardig is aangepast op dezelfde print.
Jaartje geleden kon ik er hier ééntje overnemen (origineel) en na de aanpassingen is er toch een andere voorversterker tevoorschijn gekomen.
Om maar te zeggen dat er waarschijnlijk meer potentieel in die Velleman K4000 zit dan je er nu uithaalt
Terug naar de les.
Is er een reden dat je de Golden Dragon buizen zo hoog in het vaandel draagt?
Ik heb er alvast geen goede ervaringen mee (snel opgebrand en kortsluiting in de buis).
Voor mij is het dus Chinese bagger (sorry daarvoor!) en zonde om daarmee een nieuwe versterker te bouwen.
Kijk eventueel eens naar Mullard, JJ, EH of Tung Sol.
Ik heb geen ervaring of praktisch geen wat betreft buizen amps.Het is natuurlijk de bedoeling om de Velleman terug spelende te maken.Wat betreft de GD buizen mij is altijd verteld dat deze best wel goed klonken wat de kwaliteit aan gaat tast ik in het duister.Zijn daar ook geen verschillende merken in?
Zijn die buizen dan nieuw of al gebruikt ?
In het laatste geval lijkt het me verstandig om ze eens door een buizentester te halen.
In het laatste geval lijkt het me verstandig om ze eens door een buizentester te halen.
De buizen zijn niet nieuw maar grondig getest met de AVO CT160 en ze zijn perfect inorderay5150 schreef:Zijn die buizen dan nieuw of al gebruikt ?
Voor dubbele (of zelfs meer) eindbuizen loop ik niet zo warm.Als er meer uit moet neem dan een sterkere buis.Voorkomt gedonder met verschillend verouderen en voordurend bijstellen.
Hier is het ook nodig om de buizen, twee per twee te paren want maar één instelling voor twee buizen.
Geldt ook voor de J-fet's, moeten uitgezocht.
Verder geen bescherming voor de rooster-kathode overgang van de kathodevolgers bij inschakelen (hoge spanning).Ook niet voor de ingang naar de fet (max. Vgs).
En de gloei hangt in de lucht.
Anne
Hier is het ook nodig om de buizen, twee per twee te paren want maar één instelling voor twee buizen.
Geldt ook voor de J-fet's, moeten uitgezocht.
Verder geen bescherming voor de rooster-kathode overgang van de kathodevolgers bij inschakelen (hoge spanning).Ook niet voor de ingang naar de fet (max. Vgs).
En de gloei hangt in de lucht.
Anne
Anne,als je op de website kijkt zie je ook een getweakte versie mss is dit wat beter.
Maar's gaan kijken, niet veel verschilmeanman64 schreef:Anne,als je op de website kijkt zie je ook een getweakte versie mss is dit wat beter.
Die manie van weerstanden parallel te zetten, alsof de minimale zelfinduktie van die dingen bij audio iets zou uitmaken.En alle waardes staan er niet bij, bijv. de lekweerstanden van de eindbuizen
Zou zeggen dat 't zoiets zou kunnen, Niet dat ik zoiets aanbeveel, dubbele eindbuizen enzo, je weet wel.En of het stabiel te krijgen is, open lus versterking zit nml flink hoog met die fet's.Evt de 220 Ω weerstanden vergroten.
Anne
Dit beter of ook niet?
Zie link : http://www.turneraudio.com.au/se35cfb-monobloc.htm
Zie link : http://www.turneraudio.com.au/se35cfb-monobloc.htm
Een versterker met 8 instelpotmeters is volgens mij een beetje teveel van het goede. Neem voor elke eindbuis wat hogere kathode weerstanden, en kies een iets hogere ruststroom voor de eindbuizen. Neem dan bijvoorbeeld een spanningsverlies over deze weerstanden van 25% van de negatieve roosterspanning. Bij bijvoorbeeld -Vg=-36V, kies 9V over de kathodes. Bij een kathodeweerstand van 150 Ohm wordt dan de ruststroom per buis 60mA. De vaste negatieve roosterspanning wordt dan -27V. Alle instellingen kunnen dan gereduceerd worden tot 1 potmeter, of eventueel geheel vervallen, zoals ik wel toegepast heb.
De hier voorgestelde versterker heeft EL34's op 430V voedingsspanning. De negatieve roosterspanning wordt dan vrij hoog. Door de spanning bijvoorbeeld 350V te kiezen, kan de negatieve roosterspanning ook lager worden. De kathodeweerstanden kunnen dan nog wat lager, bij dezelfde ruststroom. Het rustvermogen wordt dan ook lager (levensduur buizen!). Bij 350V kunnen 4 stuks EL34 nog 70W leveren, dus 50W moet zeker kunnen. Wel met de juiste trafo natuurlijk.
Piet
De hier voorgestelde versterker heeft EL34's op 430V voedingsspanning. De negatieve roosterspanning wordt dan vrij hoog. Door de spanning bijvoorbeeld 350V te kiezen, kan de negatieve roosterspanning ook lager worden. De kathodeweerstanden kunnen dan nog wat lager, bij dezelfde ruststroom. Het rustvermogen wordt dan ook lager (levensduur buizen!). Bij 350V kunnen 4 stuks EL34 nog 70W leveren, dus 50W moet zeker kunnen. Wel met de juiste trafo natuurlijk.
Piet
Mss kijk ik er over maar bij de SE35 zie ik geen instelpotmeters bij de eindbuizen
Is ook geen balans versterker, SE met veel stroom en weinig uitgang.Vraagt een zware (dure) UGT.Instelling met de kathode weerstanden.meanman64 schreef:Mss kijk ik er over maar bij de SE35 zie ik geen instelpotmeters bij de eindbuizen
Waarom moet het met alle geweld parallel geschakelde buizen zijn
Een PP voor 50W gaat heel best met twee EL34.
Eerst 's kijken hoeveel vermogen je nodig hebt, dan wat voor betaalbare UGT ervoor te vinden is en dan een voeding (trafo) voor de dan nodige spanning(en) en buizen die onder die voorwaarden werken.
Anne
Het allerbelangrijkste voor mij is goede klank.Op dit gebied mag ik wel zeggen dat ik kritisch ben en weet wat ik wil.Het kan ook allemaal wat minder wat betreft het aantal buizen.Het vermogen moet en mag tussen 20W en 50W liggen.
- ronnydepony
Even terzijde, ben volop bezig met printen te ontwikkelen voor mijn Bill versterker, met aangepaste modificaties van Anne, enz
Als het niet erg dringend is, vanaf volgende week ben ik 3 weken thuis en hoop deze afgewerkt te krijgen met hulp van het forum hier.
Denk dat een Bill ook werkt voor EL34
Als het niet erg dringend is, vanaf volgende week ben ik 3 weken thuis en hoop deze afgewerkt te krijgen met hulp van het forum hier.
Denk dat een Bill ook werkt voor EL34
Ik vind het wel allemaal erg complexe ontwerpen zo (met uitzondering van de Bill ...)
Waarom geen EL34 in Ultralineair zoals dit schema van Rob met een EL84?

Als je toch meer vermogen wilt, configureer de eindbuizen in klasse AB1, voltage wat opdrijven (375-400V) en primaire impedantie van de UGT wat laten zakken naar pak 6K. Kan je'r makkelijk 35 à 40W uithalen denk ik.
Als je toch meer vermogen wilt, configureer de eindbuizen in klasse AB1, voltage wat opdrijven (375-400V) en primaire impedantie van de UGT wat laten zakken naar pak 6K. Kan je'r makkelijk 35 à 40W uithalen denk ik.
Ik heb me laten vertellen dat een EL84 buis meer audio charme heeft dan een EL34 buis,is dit correct?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
+1BertDB schreef:Ik vind het wel allemaal erg complexe ontwerpen zo (met uitzondering van de Bill ...)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
meanman64 schreef:Ik heb me laten vertellen dat een EL84 buis meer audio charme heeft dan een EL34 buis,is dit correct?
Laat je niet meeslepen in de discussie, welke buis er beter of slechter klinkt. Dat is een kwestie van smaak, en daarover valt niet te twisten.meanman64 schreef:Ik bedoel klankmatig
Ik heb meer dan 20 versterkers ontworpen en gebouwd, en ik kan elke buis laten klinken. Maar, zal je misschien zeggen, dat is subjectief, en dat is ook zo. Objectief kun je alleen maar vervorming meten, en het transiënte gedrag bekijken, enzovoort. Maar hoe iemand de klank uiteindelijk ervaart, hangt niet allen van de versterker en de buis af, maar ook van zijn/haar muzieksmaak enz.
In mijn laatste versterker zit bijvoorbeeld een ECC83 als voorversterkerbuis. Maar of deze nu van Tungsram, Philips of Telefunken is, ik hoor eerlijk gezegd geen verschil. Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb tenslotte het ontwerp gemaakt, en dus ben ik bevooroordeeld.
Meanman, kies een ontwerp en buizen die je zelf leuk vindt, en laat je niet teveel door anderen meeslepen. Dat kost je al snel veel geld, en het levert niet echt veel op. Zoals anderen al geadviseerd hebben, doe het niet te moeilijk. Of je moet er een technische uitdaging in zien, doe het dan zo moeilijk mogelijk. Als het dan nog goed werkt (en klinkt) geeft dat ook tevredenheid. Het is maar net wat je hobby is.
En hierbij nog even dan een foto van mijn jongste versterker. Met allerlei buizen bij elkaar geraapt. En natuurlijk met goede klank....
Piet
Leuk, i.p.v. kliekjesdag, dan een 'kliekjes', versterker als ik je goed begrijp. .......

Ik denk dat ik maar de E84 PP/UL ga bouwen.Even polsen bij mijn broer zijn dump handel hij had nog wel wat liggen wat interessant voor mij kan zijn.
En voor mijn high power behoefte neem ik mijn Velleman K4000 wel.
En voor mijn high power behoefte neem ik mijn Velleman K4000 wel.