Audiokist voor binnen
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Audiokist voor binnen - IKEA
cone excursion gaat altijd enorm omhoog bij frequenties onder de afstemfrequentie
-
barrymossel
En kan dat kwaad, of worden die lage frequenties toch "niet gebruikt"?
En dat bultje rond de 110Hz?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
is nogal een flinke bult, maar kan soms wel eens lekker uitpakken, geeft de indruk van diepe basbarrymossel schreef:En kan dat kwaad, of worden die lage frequenties toch "niet gebruikt"?
lage frequenties zijn er wel, maar lang niet in alle muziek. wat je ziet gebeurt bij alle BR kasten.
-
barrymossel
Het betreffende project is enigszins mislukt. Schijnbaar kloppen de T/S parameters totaal niet van de Monacors. Klinkt momenteel voor geen meter.
Sowieso wil ik meer laag. Ik beschouw bovenstaande dus als mislukt en wil iets anders ontwerpen. Na veel tips van allerlei kanten kwam ik uit op een Mivoc SWM68 of Dayton ND140 woofer. Deze heb ik beiden gesimuleerd in een gepoorte kist van iets minder dan 17 liter. Ook hier heb ik weer last van het overschrijden van de Xmax (bij de Dayton), maar peak Xmax ligt op 20 mm, dus ik neem aan dat dat wel goed zal gaan.
Ik wil de woofer aanvullen met een of twee full rangers (of tweeters, maar dat filteren gaat hem nu niet worden). Is het dan mogelijk om gewoon de drivers aan te sturen met een 2.1 versterkerbordje met ingebouwde XO?
En welke van onderstaande zouden jullie kiezen? Of heeft iemand andere suggesties wat betreft een (sub)woofer die laag kan in een zo klein mogelijke behuizing?
Sowieso wil ik meer laag. Ik beschouw bovenstaande dus als mislukt en wil iets anders ontwerpen. Na veel tips van allerlei kanten kwam ik uit op een Mivoc SWM68 of Dayton ND140 woofer. Deze heb ik beiden gesimuleerd in een gepoorte kist van iets minder dan 17 liter. Ook hier heb ik weer last van het overschrijden van de Xmax (bij de Dayton), maar peak Xmax ligt op 20 mm, dus ik neem aan dat dat wel goed zal gaan.
Ik wil de woofer aanvullen met een of twee full rangers (of tweeters, maar dat filteren gaat hem nu niet worden). Is het dan mogelijk om gewoon de drivers aan te sturen met een 2.1 versterkerbordje met ingebouwde XO?
En welke van onderstaande zouden jullie kiezen? Of heeft iemand andere suggesties wat betreft een (sub)woofer die laag kan in een zo klein mogelijke behuizing?
-
barrymossel
Hmmm, ik kom zojuist de Tang Band W5-1138SMF tegen. Wow.
In 12 liter (paars):
Wel lage sensitivity... :S
In 12 liter (paars):
Wel lage sensitivity... :S
Zeg hoe denk je dat het komt dat het niet klinkt en er totaal geen laag uit komt? Een luidspreker in een kastje stoppen zonder filter dat de response wat recht trekt gaat 'm niet worden hoor, ook niet als je onder een hoek luistert (of de hoek moet 90 graden of meer zijn).
-
wouter
- Ook commercieel actief
Aan je vragen te zien zou ik inderdaad kijken naar een bestaand ontwerp.
Ik gebruik zelf de Peerless SLS 6,5" in een bascabinet, die heeft aan ca 10 liter genoeg, en heeft een gezonde gevoeligheid. Wel wat lastig te filteren, maar het is een 4 Ohm woofer. Je kunt rustig mijn project bekijken en mag mijn boxsim files gebruiken als je eens wat met het filter wil uitproberen. Ik ga hem komende week filteren op 300 Hz naar een breedbander, naar 2 zelfs, de TC9 van Vifa/peerless.
Je vergelijkt ook appels met peren, die Dayton is een Aurasound met voor Dayton specifieke parameters en is een 5,25" midwoofer. En deze vergelijk je dan met een Mivoc 6,5" subwoofer. En in die klasse is de Omnes Audio SW6.01 de betere optie denk ik: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -6-01.html
Maar ik ben er van overtuigd dat de Peerless niet te kloppen is als je gevoeligheid, compactheid en SPL max wilt.
Edit: Even teruggebladerd, je hebt de Monacor SP-60/4 in 2x 7,5 liter ingebouwd? Natuurlijk komt daar bas uit, maar dat hoor je niet doordat het middengebied daar met ca. 6dB overheen tettert. Kortom, je laag is 6 dB zachter waarschijnlijk. En daarom hoor je het niet, want -6dB is de ondergrens van hoorbare tonen die je nog mee krijgt in de balans van de muziek. Wat daaronder gebeurt krijg je niet meer echt mee. En het laag valt natuurlijk af, maar als bij 200 Hz je al op -6dB zit t.o.v. 1000 Hz, het gebied waar je gehoor ook het meest gevoelig is, ja... weg laag qua beleving.
een 4" kan binnen best een prima laag weergeven. Sterker nog, zo goed dat toen ik een setje Visaton FR10-4 hoorde afgelopen jaar ik meteen ook een paartje besteld heb. Man, dat klonk gewoon super lekker. En de wedstrijdspeakers van Pappaleo, de Inimini heeft een 4" tangband, die klinkt als een volwassen speaker - nadat je een korte gewenning aan een kleine speaker hebt doorgemaakt, ca 2 minuten ofzo. Kortom, filtering. Daar staat of valt alles mee. En dat filter waarnaar je verwijst, van de accusafe, sorry maar dat gaat niet werken.
Ik gebruik zelf de Peerless SLS 6,5" in een bascabinet, die heeft aan ca 10 liter genoeg, en heeft een gezonde gevoeligheid. Wel wat lastig te filteren, maar het is een 4 Ohm woofer. Je kunt rustig mijn project bekijken en mag mijn boxsim files gebruiken als je eens wat met het filter wil uitproberen. Ik ga hem komende week filteren op 300 Hz naar een breedbander, naar 2 zelfs, de TC9 van Vifa/peerless.
Je vergelijkt ook appels met peren, die Dayton is een Aurasound met voor Dayton specifieke parameters en is een 5,25" midwoofer. En deze vergelijk je dan met een Mivoc 6,5" subwoofer. En in die klasse is de Omnes Audio SW6.01 de betere optie denk ik: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -6-01.html
Maar ik ben er van overtuigd dat de Peerless niet te kloppen is als je gevoeligheid, compactheid en SPL max wilt.
Edit: Even teruggebladerd, je hebt de Monacor SP-60/4 in 2x 7,5 liter ingebouwd? Natuurlijk komt daar bas uit, maar dat hoor je niet doordat het middengebied daar met ca. 6dB overheen tettert. Kortom, je laag is 6 dB zachter waarschijnlijk. En daarom hoor je het niet, want -6dB is de ondergrens van hoorbare tonen die je nog mee krijgt in de balans van de muziek. Wat daaronder gebeurt krijg je niet meer echt mee. En het laag valt natuurlijk af, maar als bij 200 Hz je al op -6dB zit t.o.v. 1000 Hz, het gebied waar je gehoor ook het meest gevoelig is, ja... weg laag qua beleving.
een 4" kan binnen best een prima laag weergeven. Sterker nog, zo goed dat toen ik een setje Visaton FR10-4 hoorde afgelopen jaar ik meteen ook een paartje besteld heb. Man, dat klonk gewoon super lekker. En de wedstrijdspeakers van Pappaleo, de Inimini heeft een 4" tangband, die klinkt als een volwassen speaker - nadat je een korte gewenning aan een kleine speaker hebt doorgemaakt, ca 2 minuten ofzo. Kortom, filtering. Daar staat of valt alles mee. En dat filter waarnaar je verwijst, van de accusafe, sorry maar dat gaat niet werken.
-
barrymossel
Thanks voor je reactie! Wat betreft de Monacor had ik al zoiets door. Iemand heeft een heel stel Monacors gemeten en de echte TS parameters doorgestuurd. Als ik dan met het gemiddelde daarvan aan het rekenen ga, dan zie je sowieso rond 150 Hz een piek van +6dB. Maar ik heb echt geen idee hoe ik dat weg zou moeten filteren. Ik weet ook niet goed waar te beginnen. Ik weet iets van de basis van elektronica en iets van de basis van geluid, maar als ik die filterschema's zie, dan realiseer ik me dat het nog erg lang gaat duren voordat ik er ook maar iets mee kan.wouter schreef:Aan je vragen te zien zou ik inderdaad kijken naar een bestaand ontwerp.
Het hoeft voor mij allemaal niet kneiterhard te gaan. Daar heb ik reeds wat voor gebouwd (en dat klinkt prima). Ik wil gewoon een leuk, klein speakertje dat mooi (en laag) geluid geeft. Die Tang Band W5-1138SMF vind ik toch een erg mooie. Kan in een 10 liter behuizing zelfs nog erg laag (F3 op 35 Hz). Dit aanvullen met twee full rangers (Visaton FRS8-4) en een simpel TPA3116 2.1 bordje het filteren laten doen. Dat werkt vooralsnog prima voor mijn grote "kistradio met sub".
Daarna bijvoorbeeld zou ik dan graag verder "leren" met het eerder genoemde Monacor kistje. Maar als iemand me nu daarmee wilt helpen, dan kan dat uiteraard ook synchroon lopen
-
wouter
- Ook commercieel actief
Prima, met liefde!barrymossel schreef:Daarna bijvoorbeeld zou ik dan graag verder "leren" met het eerder genoemde Monacor kistje. Maar als iemand me nu daarmee wilt helpen, dan kan dat uiteraard ook synchroon lopen
Waar woon je?
Ken je dit ontwerp: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... org_en.htm
Ik verwacht dat er tussen de woofer en de versterker eeen 0,68mH spoel zit, en een 10 uF MKTAudaphon MKP CAP Superior 3.3 uF / 400 Vdc
Audaphon MKT CAP 10 uF / 160 Vdc
Mundorf baked varnish air core coil BL100, 0.68 mH/0.39 Ohm
0.7 mm air core coil, 0.39 mH/0.49 Ohm
Metal-oxide resistor, 10W 2.7 Ohm 2% (red-purple-gold)
Metal-oxide resistor, 10W 8.2 Ohm 2
En tussen de tweeter en versterker een 3,3uF en 0,39mH spoeltje.
Dan als verzwakkingsnetwerk tussen tweeter en filter een L-pad met een serieweerstand van 2,7 Ohm en dan parallel 8,2 Ohm.
Vrij basic, maar als je het interessant vind zoek ik het ontwerp voor je op. Ik heb het blad wel liggen.
-
barrymossel
Hoevelaken, dus midden van het landwouter schreef:Prima, met liefde!barrymossel schreef:Daarna bijvoorbeeld zou ik dan graag verder "leren" met het eerder genoemde Monacor kistje. Maar als iemand me nu daarmee wilt helpen, dan kan dat uiteraard ook synchroon lopen
Waar woon je?
Ken je dit ontwerp: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... org_en.htm
Ontwerp dat je noemt heb ik nooit gezien, is het een recente? Naar het schijnt is de 'kwaliteit' van de drivers nogal naar beneden gegaan de afgelopen jaren (wat ik las). Ze gebruiken wel andere tweeters zie ik. Dat maakt neem ik aan nogal uit?
-
barrymossel
Zojuist de kleine kist eens getest met een equalizer (zo goed en kwaad als dat ging met een Chromecast Audio) om die bult weg te "filteren" en het laag wat te boosten. En verrek, dat klinkt "beter". Het is nog lang niet waar ik naar op zoek ben (en dat ga ik denk ik ook niet halen met deze setup), maar als de precieze bult weggefilterd kan worden kom je een heel eind geloof ik inderdaad. Dat is met 10 schuifjes wat lastig 
Dus als iemand me daarbij zou kunnen assisteren, dan heel graag.
Onderstaand is wat ik momenteel met de "aangepaste" T/S parameters krijg in de huidige behuizing:
Dus als iemand me daarbij zou kunnen assisteren, dan heel graag.
Onderstaand is wat ik momenteel met de "aangepaste" T/S parameters krijg in de huidige behuizing:
Waarschijnlijk zit er maar 1 schuifje die het gebied rondom de 150Hz werkt, en dat naar beneden schuiven. 
-
wouter
- Ook commercieel actief
Als ik naar die grafiek kijk denk ik 5e orde basreflex, een condensator van ca 220-470 uF in serie en een relatief lange poort. Maar ik kom daar woensdag wel even met een simulatie op terug.
En als je een Eq gebruikt met schuifjes dan zou ik bij een -6 dB positie de naast gelegen schuifjes op +2 dB zetten. Ik heb gemeten aan luidsprekers die ik met een 31 bands EQ ging corrigeren. Toen bleek dat je veel te breedbandig dingen weggooit als je de naast gelegen schuifjes niet een klein beetje 'boost'. En het 1 kHz schuifje gaf een effect op 2 kHz, dat soort dingen
En als je een Eq gebruikt met schuifjes dan zou ik bij een -6 dB positie de naast gelegen schuifjes op +2 dB zetten. Ik heb gemeten aan luidsprekers die ik met een 31 bands EQ ging corrigeren. Toen bleek dat je veel te breedbandig dingen weggooit als je de naast gelegen schuifjes niet een klein beetje 'boost'. En het 1 kHz schuifje gaf een effect op 2 kHz, dat soort dingen
-
barrymossel
Ja, die zit bij 125 Hz en dat werkt inderdaad. Maar hij pakt dan dus een vrij groot gebied waarbij hij ook een stuk laag weghaalt net als een stukje hoog. Maar het geeft merkbaar verschil inderdaad.hannesie schreef:Waarschijnlijk zit er maar 1 schuifje die het gebied rondom de 150Hz werkt, en dat naar beneden schuiven.
Thanks! Maar een relatief lange poort gaat dan wel betekenen dat de behuizing waarschijnlijk groter moet. Nu zitten er twee pijpjes van 3,5 cm doorsnede in, die uit mijn hoofd ongeveer 12 cm lang zijn.wouter schreef:Als ik naar die grafiek kijk denk ik 5e orde basreflex, een condensator van ca 220-470 uF in serie en een relatief lange poort. Maar ik kom daar woensdag wel even met een simulatie op terug.
-
barrymossel
Overigens nog even bezig geweest met een tweede kist die lager kan met een subwoofer. Aangezien ik e.e.a. al besteld had (ik kan niet zo goed stilzitten haha) komt er een Tang Band W5-1138SMF in welke wordt aangevuld met twee Visaton FRS8-4's. Cross-over doe ik vooralsnog (ja, vloeken in de kerk) met dit bordje dat ik nog heb liggen: http://www.ebay.com/itm/TPA3116D2-2-1-H ... 1626907382 (deze gebruik ik ook voor mijn grote kist en dat werkt "ok" voor nu). In de toekomst wil ik wel aan het échte filteren slaan. Maar daar moet ik nog veel voor leren (wat ik met het kleine Monacor kistje wil gaan doen).
De Peerless kwam helaas net te laat voor me, maar die is ook zeer interessant, al had hij niet in mijn huidige design gepast. Onderstaand het design waar ik nu op uit komt:

De Peerless kwam helaas net te laat voor me, maar die is ook zeer interessant, al had hij niet in mijn huidige design gepast. Onderstaand het design waar ik nu op uit komt:
- Buitenmaten (b x h x d): 25 x 36 x 27 cm
- Bovenin compartiment voor de twee full rangers van 2 liter
- Sub compartiment iets meer dan 11 liter (komt ook de elektronica zoals de versterker in)
- Slotpoort van 11,2 x 2,5 cm (lengte 43 cm met bocht)
- Rechts onderin compartiment voor twee accu's (om zowel de versterker als een Chromecast Audio te voeden zonder een vervelende ground loop) zodat de kist ook mobiel is
- Versterker zal spelen op een 19V voeding of een 4S LiPo, dus wattage zal niet hoog zijn (15-30W gok ik)
-
wouter
- Ook commercieel actief
Klopt het dat je kast ca 7,5 liter netto, minus dingetjes = ca 6,5 liter / 2 = 3,25 liter per SP-60/4 is?barrymossel schreef:Vandaag worden twee Monacor SP-60/4 woofertjes afgeleverd, samen met twee Dayton ND16FA-6 tweeters. De tweeters wil ik filteren met een 6.8uF condensator in serie. Dit zou volgens meerdere fora erg prima werken.
Gepoorte behuizing van ongeveer 7,5 l. netto (dus exclusief poorten, elektronica en drivers), getuned op 75Hz (niet heel laag, maar je moet concessies doen bij een kleine behuizing). Poortjes 3,5cm doorsnede en ongeveer 12 cm lang.
-
barrymossel
Ik kom op ongeveer 4 liter per SP-60/4.wouter schreef:Klopt het dat je kast ca 7,5 liter netto, minus dingetjes = ca 6,5 liter / 2 = 3,25 liter per SP-60/4 is?barrymossel schreef:Vandaag worden twee Monacor SP-60/4 woofertjes afgeleverd, samen met twee Dayton ND16FA-6 tweeters. De tweeters wil ik filteren met een 6.8uF condensator in serie. Dit zou volgens meerdere fora erg prima werken.
Gepoorte behuizing van ongeveer 7,5 l. netto (dus exclusief poorten, elektronica en drivers), getuned op 75Hz (niet heel laag, maar je moet concessies doen bij een kleine behuizing). Poortjes 3,5cm doorsnede en ongeveer 12 cm lang.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dan wordt het niet heel veel laag. Wil je echt een mooie afstemming (zal in de praktijk futloos klinken vrees ik) dan is een 5e orde basreflex/ HP BR nog een idee. Lijkt me onpraktisch vanwege de 20 cm poortlengte en kostbaar ivm 1000uF elco's.
Zie simulatie:
Zie simulatie:
-
barrymossel
Daar kwam ik dus ook op, althans die in 4 liter. Echter schijnen de T/S parameters die Monacor opgeeft totaal niet te kloppen. Iemand heeft een stel van deze drivers gemeten en kwam op hele andere parameters (zie bijlage). Wanneer ik dan ga plotten met het gemiddelde (rij average) dan kom ik op de volgende SPL bij 4 liter en een afstemming op 75Hz. Toch erg anders dan jouw simulaties. Die piek is dus erg hoorbaar en die moet dus "weg". Alleen (buiten wat kloten met een equalizer) heb ik geen idee hoe...wouter schreef:Dan wordt het niet heel veel laag. Wil je echt een mooie afstemming (zal in de praktijk futloos klinken vrees ik) dan is een 5e orde basreflex/ HP BR nog een idee. Lijkt me onpraktisch vanwege de 20 cm poortlengte en kostbaar ivm 1000uF elco's.
Zie simulatie:
-
wouter
- Ook commercieel actief
Als ik de schaal gelijk zet scheelt het hooguit 1 dB, ga er maar van uit dat die van mij klopt.
Persoonlijk vind ik de combi van Ajhorn en WinISD prettig werken. Ik heb de driver ook ingevoerd in WinISD maar daarin kun je geen passief filter toepassen en ook zijn de afstemmingen met een poort ook erg theoretisch. De impedantie blijft vlak liggen terwijl dat niet correct is en ook invloed heeft op de laagafstemming. De diameter van de poort heeft ook geen enkele zichtbare invloed op de afstemming, bij Ajhorn wel. Wat wijsheid is? Ik gebruik WinISD voor de theoretische curves, bijv. een Qb3 afstemming. Dan heb ik een indicatie hoeveel liters en welke afstemfrequentie daar bij hoort. In Ajhorn kom je regelmatig op iets andere waardes uit. En in de praktijk (zo rekent Boxsim ook heel gedetailleerd het systeem uit) hoeft de poort incl demping en nabij wanden gepositioneerd nog weer korter te zijn voor dezelfde (doel)afstemming.
Maar lang verhaal kort: je box is te klein en die T/S parameters wisselen ook bij gebruik en een veranderende bedrijfstemperatuur.
Door de bank genomen kun je prima zien wat er aan de hand is. Uitslingergedrag vind ik belangrijker dan de SPL curve, de frequentiekarakteristiek wordt toch heel anders door de akoestiek/omgeving/plaatsing.
Een Q van 0,5 vraagt om een behuizing ruim groter van Vas, met een afstemming onder Fs. En bij 2 mm Xmax is dat in dit geval dan weer geen goed idee
Kwestie van goedkope en zwakke magneet, dat maakt dat de parameters vrij onbruikbaar zijn. Alle waar naar z'n geld. Drivers met een Qts van meer dan 0,5 kun je voor een goede laagafstemming bijna niet meer in een box inbouwen, daar Q 0,5 al het ideaal is (mechanisch gezien). Een box voegt toe aan de Q en veel hoger dan 0.7 gaat gedonder opleveren. In SPL curve, of in conusuitslag. Of in beide...
Edit: heb even die verschillende waardes bekeken, dat valt toch wel mee?! In een box geeft een hogere fs en lagere Vas vrijwel hetzelfde resultaat als een exemplaar met een lagere fs en een (uiteraard) hogere Vas.
Als je wilt simuleer ik ze wel over elkaar heen maar qua afstemming maakt het vast niet zo veel uit.
De gemeten Q is 0,51 en opgegeven Q 0,49. Dat scheelt 4%
De opgegeven Vas is 6 liter, de gemeten Vas is daar niet eens in de buurt, geen wonder dat de fs hoger uit valt.
Ik vind het niet echt spannend allemaal. Als ik een fs meet en ik duw de driver met de hand een paar keer flink in dan meet ik zo 10 % lager. Een kwartier later is dan nog maar 1-2%. Koud uit de berging meet het anders dan op kamer temperatuur etc. etc.
Niet dat ik Monacor hoog heb zitten qua metingen/data maar ik denk dat je info maakt dat je daarmee meent te verklaren waarom het niet goed klinkt. Maar met de T/S van Monacor kun je prima iets goeds maken, alleen niet in 4 liter
Persoonlijk vind ik de combi van Ajhorn en WinISD prettig werken. Ik heb de driver ook ingevoerd in WinISD maar daarin kun je geen passief filter toepassen en ook zijn de afstemmingen met een poort ook erg theoretisch. De impedantie blijft vlak liggen terwijl dat niet correct is en ook invloed heeft op de laagafstemming. De diameter van de poort heeft ook geen enkele zichtbare invloed op de afstemming, bij Ajhorn wel. Wat wijsheid is? Ik gebruik WinISD voor de theoretische curves, bijv. een Qb3 afstemming. Dan heb ik een indicatie hoeveel liters en welke afstemfrequentie daar bij hoort. In Ajhorn kom je regelmatig op iets andere waardes uit. En in de praktijk (zo rekent Boxsim ook heel gedetailleerd het systeem uit) hoeft de poort incl demping en nabij wanden gepositioneerd nog weer korter te zijn voor dezelfde (doel)afstemming.
Maar lang verhaal kort: je box is te klein en die T/S parameters wisselen ook bij gebruik en een veranderende bedrijfstemperatuur.
Door de bank genomen kun je prima zien wat er aan de hand is. Uitslingergedrag vind ik belangrijker dan de SPL curve, de frequentiekarakteristiek wordt toch heel anders door de akoestiek/omgeving/plaatsing.
Een Q van 0,5 vraagt om een behuizing ruim groter van Vas, met een afstemming onder Fs. En bij 2 mm Xmax is dat in dit geval dan weer geen goed idee
Edit: heb even die verschillende waardes bekeken, dat valt toch wel mee?! In een box geeft een hogere fs en lagere Vas vrijwel hetzelfde resultaat als een exemplaar met een lagere fs en een (uiteraard) hogere Vas.
Als je wilt simuleer ik ze wel over elkaar heen maar qua afstemming maakt het vast niet zo veel uit.
De gemeten Q is 0,51 en opgegeven Q 0,49. Dat scheelt 4%
De opgegeven Vas is 6 liter, de gemeten Vas is daar niet eens in de buurt, geen wonder dat de fs hoger uit valt.
Ik vind het niet echt spannend allemaal. Als ik een fs meet en ik duw de driver met de hand een paar keer flink in dan meet ik zo 10 % lager. Een kwartier later is dan nog maar 1-2%. Koud uit de berging meet het anders dan op kamer temperatuur etc. etc.
Niet dat ik Monacor hoog heb zitten qua metingen/data maar ik denk dat je info maakt dat je daarmee meent te verklaren waarom het niet goed klinkt. Maar met de T/S van Monacor kun je prima iets goeds maken, alleen niet in 4 liter
-
barrymossel
Thanks! Hier kan ik wat mee. Of nou ja, momenteel kan ik er niks mee haha. Het komt er gewoonweg op neer dat in de huidige kist het bagger blijft. Ik ga dan nu eerst verder met mijn andere projectje en dan ga ik eens kijken wat ik met deze drivers kan gaan doen
(Heb nog een arcadekast op de planning staan waar ik deze wel in kan gebruiken).
Wellicht dat je bij het huidige project ook nog even mee wilt kijken? Een soortgelijke kist (zie hierboven) die mobiel moet zijn, maar voornamelijk voor binnengebruik (of balkon) zal zijn. Omdat ik dus wel laag wil heb ik dus gekozen voor de Tang Band W5-1138SMF en die simuleer ik als volgt (11 liter, tuning op 40 Hz, poort 11,20 x 2,50x 43,23 cm): Dat zou toch goed moeten gaan? Of is het verstandig dit ook te simuleren in Ajhorn (nieuw voor me)?
Wellicht dat je bij het huidige project ook nog even mee wilt kijken? Een soortgelijke kist (zie hierboven) die mobiel moet zijn, maar voornamelijk voor binnengebruik (of balkon) zal zijn. Omdat ik dus wel laag wil heb ik dus gekozen voor de Tang Band W5-1138SMF en die simuleer ik als volgt (11 liter, tuning op 40 Hz, poort 11,20 x 2,50x 43,23 cm): Dat zou toch goed moeten gaan? Of is het verstandig dit ook te simuleren in Ajhorn (nieuw voor me)?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ziet er op zich vrij goed uit. Ajhorn is geen freeware en jij gaat volgens mij op line level filteren toch?
Als je met een passief filter gaat werken zou je voor de gein echt even mijn bascabinet topic moeten doorlezen. Daar filter ik passief een 6,5" woofer. Zonder correcties op het laag klinkt dat gewoon niet. Rond 100 Hz krijg je altijd een bult waar je met het passieve filter wat mee moet.
Als je met een passief filter gaat werken zou je voor de gein echt even mijn bascabinet topic moeten doorlezen. Daar filter ik passief een 6,5" woofer. Zonder correcties op het laag klinkt dat gewoon niet. Rond 100 Hz krijg je altijd een bult waar je met het passieve filter wat mee moet.
-
barrymossel
Ben ik toevallig net aan het doenwouter schreef:Ziet er op zich vrij goed uit. Ajhorn is geen freeware en jij gaat volgens mij op line level filteren toch?
-
barrymossel
We zijn wat verder. Had wat problemen met het frezen (mijn zelfgemaakte cirkelgeleider was/is van nogal lage kwaliteit). Het e.e.a. past momenteel ook niet helemaal goed, dus er gaat nog wat geschaafd, geplamuurd en geschuurd worden.
-
barrymossel
Re: Audiokist voor binnen
En hij is zo goed als klaar. Alleen nog twee van de stoothoekjes gedeeltelijk wegslijpen (zitten voor slotpoort en klepje achterzijde). De oranje kleur is dezelfde als enkele accenten (vandaar die kleur).