hallo,
ik heb een vraagje (wie niet);
Ik heb een spoel nodig van 1.90 mH om een Peerless HDS182 te filteren op 800Hz (6dB/okt).
Een luchtspoel (1.4mm) kost ong. 17€ (+ verzendingskost..10 à 18 eur!).
Alternatief , ik heb nog een paar kernspoelen liggen met zware metalen kern (merk weet ik niet meer) van 3.9mH.
Ik zou die kunnen afwikkelen tot 1.9mH. Hierdoor is de kern over gedimensioneerd en zal deze niet snel in verzadiging komen (denk ik).
Speelt de frequentie ook mee (zou me niet verbazen)? Zo, ja, tot welke frequentie is een kernspoel inzetbaar?
Is dit misplaatste zuinigheid ?
Dank voor jullie reacties.
Marc
PS , wat ben ik aan het maken ; een twee-en-halve-weg box met Scanspeak D2905, Visaton AL130 en Peerless HDM182
met een Lat500 voor het laagste
filterspoel met kern vs luchtspoel
Moderator: Beheerdersteam
Re: filterspoel met kern vs luchtspoel
Dag Marc,
Ik vraag me af, waar deze spoelen met kern origineel voor bedoeld zijn. Als het 50/100Hz netspoelen zijn, dan zijn ze niet echt geschikt voor audio. Aan de andere kant, als de spoel in een laag-frequent deel van het filter zit, bijvoorbeeld tot 500Hz, zou het misschien wel kunnen.
Wat de inductiewaarde aangaat, zou ik de spoel niet afwikkelen, maar een luchtspleet aanbrengen. Daarmee verlaag je de inductie, en wordt de spoel ook meer lineair. Want dat is ook een punt, om rekening mee te houden. Een spoel zonder luchtspleet geeft meer vervorming, en is de inductie sterk afhankelijk van de uitsturing. Bij audiofilters worden daarom toch vaak luchtspoelen toegepast. Of spoelen met ijzer en lucht (spleet)
Piet
Ik vraag me af, waar deze spoelen met kern origineel voor bedoeld zijn. Als het 50/100Hz netspoelen zijn, dan zijn ze niet echt geschikt voor audio. Aan de andere kant, als de spoel in een laag-frequent deel van het filter zit, bijvoorbeeld tot 500Hz, zou het misschien wel kunnen.
Wat de inductiewaarde aangaat, zou ik de spoel niet afwikkelen, maar een luchtspleet aanbrengen. Daarmee verlaag je de inductie, en wordt de spoel ook meer lineair. Want dat is ook een punt, om rekening mee te houden. Een spoel zonder luchtspleet geeft meer vervorming, en is de inductie sterk afhankelijk van de uitsturing. Bij audiofilters worden daarom toch vaak luchtspoelen toegepast. Of spoelen met ijzer en lucht (spleet)
Piet
Re: filterspoel met kern vs luchtspoel
Hallo Piet,
eerst en vooral bedankt voor je reactie!
Het is een "echte" filterspoel (foto lukt niet HTTP fout?)
Een luchtspleet maken is m.i. bij deze spoel niet mogelijk. Ziet er uit als een klos; een ronde boven -en onderplaat en cylinder tussenin waarop de draad is gewikkeld)
De spoel zal gebruikt worden om een kantelfrequentie van 800Hz te bekomen en een stijlheid van 6dB/Oct , dus de frequenties lopen nog wel even hoorbaar door (beetje eigenaardig verwoord , maar je begrijpt wel wat ik bedoel), dus ruim boven 500Hz.
Ik zal toch gaan voor een paar luchtspoelen.
Nogmaals bedankt voor je uitleg.
Marc
eerst en vooral bedankt voor je reactie!
Het is een "echte" filterspoel (foto lukt niet HTTP fout?)
Een luchtspleet maken is m.i. bij deze spoel niet mogelijk. Ziet er uit als een klos; een ronde boven -en onderplaat en cylinder tussenin waarop de draad is gewikkeld)
De spoel zal gebruikt worden om een kantelfrequentie van 800Hz te bekomen en een stijlheid van 6dB/Oct , dus de frequenties lopen nog wel even hoorbaar door (beetje eigenaardig verwoord , maar je begrijpt wel wat ik bedoel), dus ruim boven 500Hz.
Ik zal toch gaan voor een paar luchtspoelen.
Nogmaals bedankt voor je uitleg.
Marc
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: filterspoel met kern vs luchtspoel
In de meeste high en boxen kom je zulke spoelen tegen op het laag. Puur op het mid eerder luchtspoelen, zonder kern.
Ik verwacht dat die grote kern en het filteren voor 800Hz maakt dat je rustig kunt starten met deze (reeds aanwezige) spoelen.
Gezien de hogere gevoeligheid van de 6,5" HDS zou je ook een 1mm luchtspoel kunnen overwegen, dat is zeer goed te doe (iets meer dan 6,-)
Ik verwacht dat die grote kern en het filteren voor 800Hz maakt dat je rustig kunt starten met deze (reeds aanwezige) spoelen.
Gezien de hogere gevoeligheid van de 6,5" HDS zou je ook een 1mm luchtspoel kunnen overwegen, dat is zeer goed te doe (iets meer dan 6,-)
Re: filterspoel met kern vs luchtspoel
Wouter,
de start- of testfase is eigenlijk achter de rug, ik ben begonnen met de def.versie.
Dus als er twijfel is over het gebruik van een kernspoel in mijn toepassing ga ik nu inderdaad toch liever voor de luchtspoel.
Bedankt voor je reactie.
Marc
De foto; Henkjan liet me weten dat het bestand kleiner moet zijn dan 1M.
Gewoon ter aanvulling de spoel waarover ik het heb.
de start- of testfase is eigenlijk achter de rug, ik ben begonnen met de def.versie.
Dus als er twijfel is over het gebruik van een kernspoel in mijn toepassing ga ik nu inderdaad toch liever voor de luchtspoel.
Bedankt voor je reactie.
Marc
De foto; Henkjan liet me weten dat het bestand kleiner moet zijn dan 1M.
Gewoon ter aanvulling de spoel waarover ik het heb.
