Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

meiborg schreef:
Ik heb eindelijk ook geschikte drivers aangeschaft voor mijn inzending. Kan er dus niet meer onderuit om iets te gaan maken een dezer dagen :mrgreen: .
:goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

Ziet er goed uit :rock: Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door meiborg »

Ik ook! Over de Goodmans heb ik al vaak goede dingen gelezen, er is een schare liefhebbers blijkbaar. Dat zegt verder niks natuurlijk, subjectiviteit is hoog onder de zelfbouwers, dat weten we allemaal :relax: .

Iig heeft Troels Gravense de Goodmans 12"als referentie voor punchy, strakke basjes dus ik heb goede hoop dat het iig niet tegen zal vallen. Ga beginnen met gesloten laag, wil dat niet naar verwachting ga ik naar een aperiodische kast c.q.: een gat met demping erin :mrgreen: .

De breedbanders, tja ik heb ze al een tijd en vind ze zelf fantastisch. Fullrange in een lekke kast zijn ze om te smullen met jazz, klein ensemble etc. Met groot orkest werk lopen ze wel wat vol, ik hoop dat het basje eronder hier het verschil zal maken. Het hoog is prima!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door meiborg »

Ik heb de Goodmans vanmiddag opgehaald bij het postkantoor. Eerste indruk: spul weegt niks! Ik verwachte een heftig gewicht afgaande op de plaatjes, nu blijkt dat wat in mijn ogen op een flinke stapel magneten leek in de hamerslag, gewoon een holle aluminium korf is. De " sticker" blijkt een soort deksel te verbergen, ik heb de nieuwsgierigheid om die open te wippen met een schroevendraaier tot nog toe weten te bedwingen :mrgreen: . Er zit ook een originele handleiding bij met afmetingen voor een gesloten behuizing, leuk.

Tweede indruk, de rolrand laat een beetje los van het membraan en lijkt gemaakt van een soort plastic-achtig / vijverfolie- achtig spul. Moet dus aan de randjes weer vastgeplakt worden. Het lijkt me eerlijk gezegd niet bijster degelijk spul nu ik het in de handen heb, vooral als je bedenkt dat incl. verzenden dit setje me toch twee briefjes van honderd lichter heeft gemaakt.

Komende week eens de T/S opmeten, eigenlijk denk ik nu ik dit zo eens bekeken heb dat dit waarschijnlijk drivers zijn met erg hoge QTS (lichte magneet, erg hoge impedantie van 15 ohm) en ik ipv een gesloten kast misschien ook wel een lekke kast kan maken. Gewoon een kast met flink gat in de achterkant, dan steeds verder opvullen met matten dempmateriaal tot ik de gewenste respons heb.

Zal morgen eens wat foto's maken.

Mvg Meiborg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Walt »

Had de verkoper gemeld dat de randen aan het loslaten waren? Zo niet, deel van je geld terugvragen...
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door meiborg »

Nee, de verkoper sprak van nooit gebruikte exemplaren nieuw in doos. Loslatende rolranden is ook niet de goede beschrijving, het zijn sowieso geen echte "rolranden" maar meer een soort flexibele folie en hij krult dus een beetje op aan de binnenzijde vh membraam, aan de "rolrand" kant zitten ze bij beide exemplaren nog vast. Mijn angst echter is dat de lijm zijn kleefkracht verloren heeft / aan het verliezen is na zoveel jaar (het is een model uit 1970, ze zijn potdomme ouder dan ik zelf!). De folie an sich lijkt nog in orde, niet uitgedroogd of poreus dus met wat goede zorg zou in het ergste geval, de boel ook te repareren zijn.

Hierbij de foto's, tevens best trots op mijzelf: ik heb de kartonnen deksel aan de achterzijde er toch welgeteld 24 uur op weten te houden :oops: :
WP_20160629_08_58_27_Pro[1].jpg
WP_20160629_08_58_37_Pro[1].jpg
WP_20160629_08_58_44_Pro[1].jpg
WP_20160629_08_59_32_Pro.jpg
WP_20160629_08_59_15_Pro.jpg
WP_20160629_09_01_48_Pro.jpg
En de bijgeleverde bouwplannen:
WP_20160629_08_59_58_Pro.jpg
WP_20160629_09_00_12_Pro.jpg
De grote holle ruimte rond de aandrijving lijkt mij niet bevorderlijk voor het geluid, ik overweeg hier bitumen in te plakken en het op te vullen met dempingsmateriaal. Ik zou ook de hele achterste aluminium helft kunnen verwijderen, deze zit als een soort 5cm hoge rand op de eigenlijke korf vastgelijmd. Echter, ik wil niet teveel klooien met deze dure vintage luidsprekers, mocht ik ze ooit nog willen verkopen dan levert dat meer geld op als alles onverkloot en origineel is.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door sevenup »

De mijne zijn zo goed als klaar :)
WP_20160903_13_14_33_Pro.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door OpaBert »

WoW dat zijn een paar speakerboxen :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

Tijd voor een jaren zeventig disco! :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

Wel met de juiste amp komen op de luisterdag:
1vissenoog.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door meiborg »

Die hadden wij vroeger ook thuis!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door sevenup »

Bert61 schreef:
WoW dat zijn een paar speakerboxen :D
Met 10 inch woofers niet echt klein inderdaad :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Barry2001 »

Heerlijke kisten man, niet negatief bedoelt :mrgreen: echt retro, m'n eerste zelfbouwspeaker op de tienerkamer was ook zoiets. Tevreden over de klank?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Heerlijke kisten man, niet negatief bedoelt :mrgreen: echt retro, m'n eerste zelfbouwspeaker op de tienerkamer was ook zoiets. Tevreden over de klank?
Vroeger had mijn pa ook een setje philips 3 weg luidsprekers staan met 20cm woofers. Nog steeds goede herinneringen aan de klank daarvan.
Daarom deze gebouwd. Units komen uit een setje zelfbouw luidsprekers (zat vroeger in een kitje samen met filters).

Blijken nogal gewilde woofers te zijn, deze 10 inch versie kom je niet zo vaak tegen (AD10100/W4)

Lekker geluid met hoog rendement :)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door OpaBert »

ik heb mijn portie aan zeer dure speakers achter de rug
ik heb er ooit wel een mandloon aan uit gegeven
Nu 2 speakers 12 inch heb ik voor ca 10 euro meen ik
Geen enkel merk of nr er op
Optie 1 is verkopen weg geven lukte bijna
Dus niks mee doen is optie 2 Dat doe ik al 2 jaar
dat ben ik ook beu
hoe test je een speaker of het een goei audiofhile lS is ?
Ze zijn Vintage dat is zeker :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Olaf Analogue »

Zet ze even op de foto, wellicht dat iemand ze herkent.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door OpaBert »

zal ik doen
Bijlagen
10 Ohm Luidsprekers
10 Ohm Luidsprekers
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Olaf Analogue »

Het doet me het meest denken aan woofers uit de grundig raumklang serie.
Het makkelijkste is misschien om ze goed te verpakken en ze mijn kant op te sturen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

Olaf Markus schreef:
Het doet me het meest denken aan woofers uit de grundig raumklang serie.
Het makkelijkste is misschien om ze goed te verpakken en ze mijn kant op te sturen. :mrgreen:
Bert61 schreef:
zal ik doen
:mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door OpaBert »

Olaf als je er blij mee bent :D
Ik kan een verhuisdoos bij formido kopen
En de speakers op een plank schroeven zodat ze beschermd en gefixeerd in die doos blijven
Dan moet ik ongeveer 5-10 euro aan uitgeven voor een paar stukken spaanplaat en verhuisdoos .
Verzenden via Post nl is 7 euro
Dan zit ik totaal op ca 15 euro kosten .
Die zou ik wel vergoed willen hebben, de speakers zijn gratis.
Maar Olaf kan jij die speakers dan testen of er iets moois van te maken is.
Je gaat toch niet een dure kast bouwen om er vervolgens achter te komen dat het niks is ?
Althans ik zou dat niet doen.
Wat ik graag wil weten hoe test je zo iets :?:
Ik leer graag wat bij 8)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Olaf Analogue »

Ik maak die 15 euro heel graag over. :yeah:
Voor de rest zullen de parameters van de woofers gemeten worden, daar heb ik ook de spullen voor,
Vervolgens wil ik ze combineren met een 6 inch hard opgehangen middentoner van dezelfde leeftijd, deze heb ik reeds in bezit, en een polycarbonaat dome tweeter, ook uit die tijd, welke ik ook in bezit heb.
Uiteindelijk zullen de oren (beste meet instrument welke ik bezit) moeten bepalen of het allemaal de moeite waard was, en daarvan houdt ik je heel graag op de hoogte.
Ik wil je op voorhand bedanken voor de verkoop, als je je gegevens doorgeeft dan maak ik het in orde.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ray5150 »

Iets zegt me dat de hoarder in Olaf is wakker geworden. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Iets zegt me dat de hoarder in Olaf is wakker geworden. :lol:
Even getriggerd :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

Komt eindelijk die stofzuiger van zijn plek. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”