massa spook?
Moderator: Beheerdersteam
massa spook?
hoi
ik was van het weekend het filter voor de Veritgo aan het solderen, althans definitief voorheen zaten er krokodillen klemmen op
maar het vreemde deed zich voor
ik wou de massa van de woofer opnieuw strippen dus haalde ik de massa van de woofer los, en tot mijn verbazing blijft deze gewoon doorspelen
dus nu vraag ik me af waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??
of ik heb iets fout aangesloten?
even kort door de bocht
ik heb alle massa draden bij elkaar aangesloten
en de plus gaat afzonderlijk naar elke driver toe
ik was van het weekend het filter voor de Veritgo aan het solderen, althans definitief voorheen zaten er krokodillen klemmen op
maar het vreemde deed zich voor
ik wou de massa van de woofer opnieuw strippen dus haalde ik de massa van de woofer los, en tot mijn verbazing blijft deze gewoon doorspelen
dus nu vraag ik me af waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??
of ik heb iets fout aangesloten?
even kort door de bocht
ik heb alle massa draden bij elkaar aangesloten
en de plus gaat afzonderlijk naar elke driver toe
Re: massa spook?
Soldeer jij dan aan je luidsprekerkabels terwijl de boel onder signaal staat ?

Re: massa spook?
nee als ik daadwerkelijk ga solderen dan is alles los van de versterker
ik was alles opnieuw aan het strippen
en begon bij toeval met de massa van de driver en ondekte zo deze vreemde situatie
ik was alles opnieuw aan het strippen
en begon bij toeval met de massa van de driver en ondekte zo deze vreemde situatie
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: massa spook?
Dus de woofer speelt terwijl alleen maar de plus is aangesloten?
Er is dus maar één draad met de woofer verbonden?
Er is dus maar één draad met de woofer verbonden?
Re: massa spook?
Kan het zijn dat de korf contact maakt met de massa, eventueel via contact met een andere korf?
Re: massa spook?
ja zo is de situatie inderdaadOlaf Markus schreef:Dus de woofer speelt terwijl alleen maar de plus is aangesloten?
Er is dus maar één draad met de woofer verbonden?
Re: massa spook?
nee dat lijkt me onmogelijk omdat in feite elke driver in een afzonderlijk compartiment zitJohn P schreef:Kan het zijn dat de korf contact maakt met de massa, eventueel via contact met een andere korf?
Re: massa spook?
ik heb het filter gebouwd in een extern kastje
zoals zie bijlage filterschema een paar post hierboven
ik zal proberen een beschrijving van het geheel te geven
wellicht heb ik ergens een aansluitfout gemaakt??
in de spaekerkast zelf heb ik alle MIN massa draden met elkaar doorverbonden en die komen uit op in ingang van de terminal
dus 1 terminal aansluiting(zwart) voorziet alle drivers van massa.
die massa aansluiting gaat naar mijn filterkastje en komt daar uit op eveneens de massa zijde van het filter
het filter word overigens gevoed met + en - vanuit de versterker
en zo voed ik vanuit het filter met een + draad de plus connector van het MID
en precies het zelfde voor de Tweeter.
zoals zie bijlage filterschema een paar post hierboven
ik zal proberen een beschrijving van het geheel te geven
wellicht heb ik ergens een aansluitfout gemaakt??
in de spaekerkast zelf heb ik alle MIN massa draden met elkaar doorverbonden en die komen uit op in ingang van de terminal
dus 1 terminal aansluiting(zwart) voorziet alle drivers van massa.
die massa aansluiting gaat naar mijn filterkastje en komt daar uit op eveneens de massa zijde van het filter
het filter word overigens gevoed met + en - vanuit de versterker
en zo voed ik vanuit het filter met een + draad de plus connector van het MID
en precies het zelfde voor de Tweeter.
Re: massa spook?
Wonderlijk .....
Stap 1- Haal alle aansluitingen van de woofer af (woofer in de kast laten zitten)
Stap 2- Sluit alleen (dus niet het filter en/of andere units!) de woofer direct op de versterker uitgang aan met de plus +
post het resultaat.
Stap 1- Haal alle aansluitingen van de woofer af (woofer in de kast laten zitten)
Stap 2- Sluit alleen (dus niet het filter en/of andere units!) de woofer direct op de versterker uitgang aan met de plus +
post het resultaat.
Re: massa spook?
SARK schreef:Wonderlijk .....
Stap 1- Haal alle aansluitingen van de woofer af (woofer in de kast laten zitten)
Stap 2- Sluit alleen (dus niet het filter en/of andere units!) de woofer direct op de versterker uitgang aan met de plus +
post het resultaat.
stap 1+2 uitgevoerd
met alleen de woofer +kabel direct aan de versterker is er geen signaal
Re: massa spook?
ik denk dat ik 'simpel"weg te stom ben om een filter correct aan te sluiten
zucht......
zucht......
Re: massa spook?
laat ik basic starten
als ik de woofer direct aan de versterker hang met de + en - aangesloten dan is er gewoon geluid
als ik de spoel en de condensator erbij hang in het laag is het ook nog oke
zodra ik dan de massa draad loshaal is het geluid weg
dus daar kan de fout niet zitten
als ik de woofer direct aan de versterker hang met de + en - aangesloten dan is er gewoon geluid
als ik de spoel en de condensator erbij hang in het laag is het ook nog oke
zodra ik dan de massa draad loshaal is het geluid weg
dus daar kan de fout niet zitten
Re: massa spook?
Heb je foto's van het gemonteerde filter?
Heb je het overigens ook bij de andere box?
Heb je het overigens ook bij de andere box?
Re: massa spook?
tja zuinigheid word niet altijd beloond
voor zover ik weet is het volgende fout gegaan
ik heb het filter met 2 kleuren rood en wit bedraad
nu had ik van de ene kleur op een gegeven moment niet meer genoeg, en je voelt het al aankomen ander kleurtje voor in de plaats
biertje gaan drinken en 2 dagen later weer verder gegaan met het filter, en vervolgens kleurtje bij kleurtje gedaan
heeft de huisarts toch gelijk "minder drinken"
voor zover ik weet is het volgende fout gegaan
ik heb het filter met 2 kleuren rood en wit bedraad
nu had ik van de ene kleur op een gegeven moment niet meer genoeg, en je voelt het al aankomen ander kleurtje voor in de plaats
biertje gaan drinken en 2 dagen later weer verder gegaan met het filter, en vervolgens kleurtje bij kleurtje gedaan
heeft de huisarts toch gelijk "minder drinken"
Re: massa spook?
Van mijn part heb je paars met oranje stippen-draad gebruikt ..... de vraag blijft nog steeds "waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??"Wim P schreef:.... dus haalde ik de massa van de woofer los, en tot mijn verbazing blijft deze gewoon doorspelen dus nu vraag ik me af waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: massa spook?
Ik wed dat niet de - draad van de woofer zelf is losgehaald, maar ergens in het filter. Signaal uit een woofer waar maar één draad naar toe loopt kan natuurlijk niet.
Omdat er enkele draden naar de units gemeenschappelijk toegepast zijn, zal de woofer na "loshalen" wel in serie met een andere unit of component zijn komen te staan.
Omdat er enkele draden naar de units gemeenschappelijk toegepast zijn, zal de woofer na "loshalen" wel in serie met een andere unit of component zijn komen te staan.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 30 aug 2016, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: massa spook?
Er is hier toch ook wel eens besproken dat spoelen in een filter ook geluid stonden te produceren ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: massa spook?
Ja maar dat zijn de decibellen nier. Dat is "waarneembaar" en niet het hier beschreven probleem.ray5150 schreef:Er is hier toch ook wel eens besproken dat spoelen in een filter ook geluid stonden te produceren ?
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 30 aug 2016, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: massa spook?
Het gebruiken van gemeenschappelijke bedrading heeft niet mijn voorkeur (eufemisme
). Daarnaast nog functionele kleuren door elkaar gaan gebruiken of verwisselen is vragen om problemen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: massa spook?
Ik mag toch hopen dat je in de kast zelf de + van de mid met de gecombineerde min draden hebt verbonden en de - van de mid een aparte verbinding naar je filterkastje heeft.Wim P schreef:in de spaekerkast zelf heb ik alle MIN massa draden met elkaar doorverbonden en die komen uit op in ingang van de terminal
dus 1 terminal aansluiting(zwart) voorziet alle drivers van massa.
Re: massa spook?
pappaleo schreef:Ik wed dat niet de - draad van de woofer zelf is losgehaald, maar ergens in het filter. Signaal uit een woofer waar maar één draad naar toe loopt kan natuurlijk niet.
Omdat er enkele draden naar de units gemeenschappelijk toegepast zijn, zal de woofer na "loshalen" wel in serie met een andere unit of component zijn komen te staan.
ja inderdaad ik had de - draad in het filter losgehaald
