massa spook?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

massa spook?

Bericht door Wim P »

hoi

ik was van het weekend het filter voor de Veritgo aan het solderen, althans definitief voorheen zaten er krokodillen klemmen op

maar het vreemde deed zich voor

ik wou de massa van de woofer opnieuw strippen dus haalde ik de massa van de woofer los, en tot mijn verbazing blijft deze gewoon doorspelen

dus nu vraag ik me af waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??

of ik heb iets fout aangesloten?

even kort door de bocht
ik heb alle massa draden bij elkaar aangesloten
en de plus gaat afzonderlijk naar elke driver toe
8-4.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: massa spook?

Bericht door ray5150 »

Soldeer jij dan aan je luidsprekerkabels terwijl de boel onder signaal staat ? :shock: :think:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

nee als ik daadwerkelijk ga solderen dan is alles los van de versterker
ik was alles opnieuw aan het strippen
en begon bij toeval met de massa van de driver en ondekte zo deze vreemde situatie
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: massa spook?

Bericht door Olaf Analogue »

Dus de woofer speelt terwijl alleen maar de plus is aangesloten?
Er is dus maar één draad met de woofer verbonden?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: massa spook?

Bericht door John P »

Kan het zijn dat de korf contact maakt met de massa, eventueel via contact met een andere korf?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

Olaf Markus schreef:
Dus de woofer speelt terwijl alleen maar de plus is aangesloten?
Er is dus maar één draad met de woofer verbonden?
ja zo is de situatie inderdaad
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

John P schreef:
Kan het zijn dat de korf contact maakt met de massa, eventueel via contact met een andere korf?
nee dat lijkt me onmogelijk omdat in feite elke driver in een afzonderlijk compartiment zit
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

ik heb het filter gebouwd in een extern kastje
zoals zie bijlage filterschema een paar post hierboven

ik zal proberen een beschrijving van het geheel te geven
wellicht heb ik ergens een aansluitfout gemaakt??

in de spaekerkast zelf heb ik alle MIN massa draden met elkaar doorverbonden en die komen uit op in ingang van de terminal
dus 1 terminal aansluiting(zwart) voorziet alle drivers van massa.

die massa aansluiting gaat naar mijn filterkastje en komt daar uit op eveneens de massa zijde van het filter

het filter word overigens gevoed met + en - vanuit de versterker

en zo voed ik vanuit het filter met een + draad de plus connector van het MID
en precies het zelfde voor de Tweeter.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: massa spook?

Bericht door SARK »

Wonderlijk .....
Stap 1- Haal alle aansluitingen van de woofer af (woofer in de kast laten zitten)
Stap 2- Sluit alleen (dus niet het filter en/of andere units!) de woofer direct op de versterker uitgang aan met de plus +

post het resultaat.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

SARK schreef:
Wonderlijk .....
Stap 1- Haal alle aansluitingen van de woofer af (woofer in de kast laten zitten)
Stap 2- Sluit alleen (dus niet het filter en/of andere units!) de woofer direct op de versterker uitgang aan met de plus +

post het resultaat.

stap 1+2 uitgevoerd

met alleen de woofer +kabel direct aan de versterker is er geen signaal
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: massa spook?

Bericht door SARK »

:shock:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

ik denk dat ik 'simpel"weg te stom ben om een filter correct aan te sluiten

zucht......
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

laat ik basic starten

als ik de woofer direct aan de versterker hang met de + en - aangesloten dan is er gewoon geluid
als ik de spoel en de condensator erbij hang in het laag is het ook nog oke


zodra ik dan de massa draad loshaal is het geluid weg

dus daar kan de fout niet zitten
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: massa spook?

Bericht door SARK »

Heb je foto's van het gemonteerde filter?

Heb je het overigens ook bij de andere box?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

weet ik niet nog niet geprobeerd
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

tja zuinigheid word niet altijd beloond

voor zover ik weet is het volgende fout gegaan

ik heb het filter met 2 kleuren rood en wit bedraad

nu had ik van de ene kleur op een gegeven moment niet meer genoeg, en je voelt het al aankomen ander kleurtje voor in de plaats

biertje gaan drinken en 2 dagen later weer verder gegaan met het filter, en vervolgens kleurtje bij kleurtje gedaan

heeft de huisarts toch gelijk "minder drinken"
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: massa spook?

Bericht door SARK »

Wim P schreef:
.... dus haalde ik de massa van de woofer los, en tot mijn verbazing blijft deze gewoon doorspelen dus nu vraag ik me af waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??
Van mijn part heb je paars met oranje stippen-draad gebruikt ..... de vraag blijft nog steeds "waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??"
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: massa spook?

Bericht door pappaleo »

Ik wed dat niet de - draad van de woofer zelf is losgehaald, maar ergens in het filter. Signaal uit een woofer waar maar één draad naar toe loopt kan natuurlijk niet.

Omdat er enkele draden naar de units gemeenschappelijk toegepast zijn, zal de woofer na "loshalen" wel in serie met een andere unit of component zijn komen te staan.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 30 aug 2016, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: massa spook?

Bericht door ds23man »

Good thinking Sherlock....... :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: massa spook?

Bericht door ray5150 »

Er is hier toch ook wel eens besproken dat spoelen in een filter ook geluid stonden te produceren ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: massa spook?

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Er is hier toch ook wel eens besproken dat spoelen in een filter ook geluid stonden te produceren ?
Ja maar dat zijn de decibellen nier. Dat is "waarneembaar" en niet het hier beschreven probleem.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 30 aug 2016, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: massa spook?

Bericht door pappaleo »

Het gebruiken van gemeenschappelijke bedrading heeft niet mijn voorkeur (eufemisme :-& ). Daarnaast nog functionele kleuren door elkaar gaan gebruiken of verwisselen is vragen om problemen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: massa spook?

Bericht door pappaleo »

Wim P schreef:
in de spaekerkast zelf heb ik alle MIN massa draden met elkaar doorverbonden en die komen uit op in ingang van de terminal
dus 1 terminal aansluiting(zwart) voorziet alle drivers van massa.
Ik mag toch hopen dat je in de kast zelf de + van de mid met de gecombineerde min draden hebt verbonden en de - van de mid een aparte verbinding naar je filterkastje heeft.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: massa spook?

Bericht door Wim P »

pappaleo schreef:
Ik wed dat niet de - draad van de woofer zelf is losgehaald, maar ergens in het filter. Signaal uit een woofer waar maar één draad naar toe loopt kan natuurlijk niet.

Omdat er enkele draden naar de units gemeenschappelijk toegepast zijn, zal de woofer na "loshalen" wel in serie met een andere unit of component zijn komen te staan.

ja inderdaad ik had de - draad in het filter losgehaald
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: massa spook?

Bericht door SARK »

Wim P schreef:
... dus haalde ik de massa van de woofer los ...
:evil:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”