Edit: foto van verstevigingsschot bijgeplaatst
Wist je dat je MDF kan lasersnijden? Dat kan! Ik laat het voor mijn 'echte' werk wel eens doen, en nu heb ik er twee eenvoudige speakers van gemaakt.
Niet te gek.
Het moest allemaal niet TE exotisch en ik mis de kennis, ervaring en apparatuur om alles te meten, dus simulatie moest volstaan. Eenvoudige drivers van Visaton, gesimuleerd met BoxSim moest er een 6 liter basreflex behuizing ontstaan.
Behuizing
Het idee was een soort in elkaar grijpende constructie te maken van 12mm MDF, met een 12+12+6mm baffle. Dit zou als een puzzel in elkaar moeten vallen. Beetje lastig lijmen maar het is aardig gelukt na flink wat afronden / schuren. Als werktuigbouwer vind ik het ook leuk dat je de constructie kan terugzien. Ik denk niet dat ik ze ga spuiten of iets dergelijks.
Het uit het midden plaatsen van de tweeter leek een vlakker frequentieverloop op te leveren, maar of je simulatie volledig kan vertrouwen.. vast niet.. Staat ook wel leuk, al wekt het wel de indruk dat ik weet wat ik aan het doen ben..
Mechanisch handigheidje 1: Metalen schroefdraad voor bevestiging terminals en drivers
Van houtschroeven ben ik nooit een fan geweest, vooral niet als het vaak uit elkaar moet. Inslagmoeren, rampamoeren, allemaal niet zo geweldig. Mijn oplossing:
- Snij een 6 kant vorm uit het MDF
- Neem een metalen afstansdbus met aan 1 kant inwendig en de andere kant uitwendig draad
- ring en borgmoer op het buitendraad
- pers / tik / duw ze in het de zeskant uitsparing in het MDF vanaf de binnenkant
- Nu kan je aan de voorkant een bout erin draaien en trek je de afstandsbus 'naar je toe' maar de ring / moer combinatie voorkomt dat je 'm naar buiten trekt.
Je kan het op de foto's zien, dat verduidelijkt altijd
Mechanisch handigheidje 2: Gleufje voor het filter
Het filter is gemonteerd op een lasergesneden perspex plaatje. Deze valt in een uitsparing in het achterste 12mm baffle paneel. Aan de achterkant is er dan nog 1 schroef om het filter mee vast te zetten.
De electra
De speakers staan 50cm van m'n hoofd op mijn bureau en verzorgen meestal achtergrondmuziek. Daarom nam ik een 'gok' om de tweeter vrij laag (gezien de specs) in te zetten. Dit moet nog blijken maar het idee is dat je bij 85dB MAXIMAAL! nog niet echt in de problemen zit met vervorming of andere ellende. Het kon zo een eenvoudig filter worden met, gesimuleerd in ieder geval, een net verloop. Het lage rendement is geen probleem, harder dan 85dB zal het zelden gaan. Met mijn 10W versterker gaat het luid ZAT!
Conclusie
Met wat leuke bouw handigheidjes die goed uitpakten is er best een leuk speakertje gekomen. Het klinkt sowieso veel beter dan wat ik voorheen had (M-Audio instap monitortjes). Goed luisteren moet ik nog doen maar de eerste indruk is zeer prima!
Het lasersnijden is niet zo heel perfect als ik hoopte. Snijranden zijn niet volledig haaks en gaten lopen wat taps toe. Dit zal ook liggen aan de machine en de instellingen natuurlijk. Het ging wel, maar was niet de naadloze oplossing die ik gehoopt had!
Nu wat meer luisteren!