Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers
Een diep voetje met een filterkastje achterop de voet misschien?
En dan aan de achterzijde wat laten uitsteken, wat kan omdat dat toch ook wat mer ruimte nodig is aan de bovenzijde.Kappa7 schreef:Mooi stukje natuursteen als voetje gebruiken
Het gaat hier sneller dan het "geluid".
Met een knal?hannesie schreef:Het gaat hier sneller dan het "geluid".
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Volgens mij hoorde ik net een baffle doormidden breken....AatV schreef:Met een knal?hannesie schreef:Het gaat hier sneller dan het "geluid".![]()
groet,
Aat
Er waren 4 reacties in een paar minuten.AatV schreef:Met een knal?hannesie schreef:Het gaat hier sneller dan het "geluid".![]()
groet,
Aat
Zo zeg, dat gaat inderdaad hard met de reacties. In ieder geval harder dan mijn bouwsnelheid
Aan hand van de reacties kwam ik erachter dat de diepte van de kast 5cm te kort was getekend.
Bij het omrekenen van de graden naar diepte is er waarschijnlijk een foutje ingeslopen. Nu is dit in Sketchup nog niet zo makkelijk aan te passen, althans niet bij gebruik van schuine modellen, of het moet zijn dat daar functies zitten waar ik nog niet bekend mee ben.
De kast uiteindelijk van 23cm naar 28cm diepte aangepast en daarmee ziet het er al heel wat anders uit. Tevens de midkast aangepast naar een vorm gelijk aan die achter de tweeter. Wat ik me nog afvraag is of dat de "constante" breedte van 16cm van dit compartiment handig is? Door de diepere kast zou het vorige mid compartiment ook wat minder hoog worden. Misschien handig om dat eventueel aan te houden, aangezien dat flink varieert in verschillende interne afmetingen?
Komt hiermee als volgt uit te zien: Door het vrijgekomen lege gedeelte met zand te vullen wordt de kans op achterover kantelen wat kleiner.
Filter komt in het onderste gedeelte.
Aan hand van de reacties kwam ik erachter dat de diepte van de kast 5cm te kort was getekend.
De kast uiteindelijk van 23cm naar 28cm diepte aangepast en daarmee ziet het er al heel wat anders uit. Tevens de midkast aangepast naar een vorm gelijk aan die achter de tweeter. Wat ik me nog afvraag is of dat de "constante" breedte van 16cm van dit compartiment handig is? Door de diepere kast zou het vorige mid compartiment ook wat minder hoog worden. Misschien handig om dat eventueel aan te houden, aangezien dat flink varieert in verschillende interne afmetingen?
Komt hiermee als volgt uit te zien: Door het vrijgekomen lege gedeelte met zand te vullen wordt de kans op achterover kantelen wat kleiner.
Filter komt in het onderste gedeelte.
Time-alignment tweeter en (mid)woofer en vind het er persoonlijk ook wel mooi uitziends23man schreef:Wat is er eigenlijk is met rechtop?![]()
Het lijkt me een hele klus om dat allemaal netjes te zagen, helemaal als de hoeken in verstek gemaakt worden.
Verwacht zeker niet dat dit een makkelijke klus gaat worden, maar lijkt me wel leuk om te kijken of me dit gaat lukken. Wat betreft de hoeken in verstek, is het de bedoeling om de voor- en bovenkanten zonder facetten in verstek te zagen. Deze facetten zullen hier later uitgezaagd worden, vandaar ook de dikkere baffle bij de tweeter. Voor de binnenkant ga ik nog eens even kijken hoe dit te maken, maar daar krijg ik nog wel iets op verzonnen. Het gedeelte onder de mid (opgevuld met zand) zou natuurlijk ook best massief gemaakt kunnen worden.ray5150 schreef:Het lijkt me een hele klus om dat allemaal netjes te zagen, helemaal als de hoeken in verstek gemaakt worden.
Mocht dit nu niet gaan lukken, dan gaat er gewoon wat hout de kachel in, zal er een alternatieve optie gezocht moeten worden en ben ik weer een ervaring rijker
Het is maar goed dat de huidige speakeropstelling al "aardig" klinkt
Die bochten inwendig in de kast kun je ook keurig opbouwen uit meerdere 'blokjes' mdf.(dus stukjes onder een aantal graden.)
Wel een grote kast met veel loze ruimte. Het zou ook in een monitor kunnen passen.
Die klinken nog beter ook.
Maar een vloerstander heeft de voorkeur.
Maar een vloerstander heeft de voorkeur.
@richard
Huidige ontwerp bevat inderdaad wel wat lege ruimte, waarbij het onderste gedeelte wel gebruikt wordt om het filter in te plaatsen. Afhankelijk van de voet wordt hij ook nog wat lager. Maar zou inderdaad in een monitor passen, echter als ik daar een dergelijke "binnen" constructie zonder al te veel paralleel wanden in wil voorzien dan wordt het toch nog wel een redelijk grote monitor. Daaronder komt dan nog een standaard/voet.
Mijn voorkeur is om die reden uitgegaan naar een smaller ontwerp.
@dre
thx voor de tip met de meerder blokjes mdf
wat bedoel je precies met het beter klinken van een monitor
op de diverse luisterdagen was ik zelf vaak positief verrast door de kleinere monitoren en is dit iets wat me wel aanspreekt. Met het huidige ontwerp zit rondom de drivers ook maar weinig kast, enige verschil is de voet onder de midwoofer.
Huidige ontwerp bevat inderdaad wel wat lege ruimte, waarbij het onderste gedeelte wel gebruikt wordt om het filter in te plaatsen. Afhankelijk van de voet wordt hij ook nog wat lager. Maar zou inderdaad in een monitor passen, echter als ik daar een dergelijke "binnen" constructie zonder al te veel paralleel wanden in wil voorzien dan wordt het toch nog wel een redelijk grote monitor. Daaronder komt dan nog een standaard/voet.
Mijn voorkeur is om die reden uitgegaan naar een smaller ontwerp.
@dre
thx voor de tip met de meerder blokjes mdf
wat bedoel je precies met het beter klinken van een monitor
op de diverse luisterdagen was ik zelf vaak positief verrast door de kleinere monitoren en is dit iets wat me wel aanspreekt. Met het huidige ontwerp zit rondom de drivers ook maar weinig kast, enige verschil is de voet onder de midwoofer.
Monitoren kunnen soms verrassend open spelen,maar dat weet jij ook wel.
Een mooie smalle vloerstaander vind ik visueel ook fraaier trouwens.
Een mooie smalle vloerstaander vind ik visueel ook fraaier trouwens.
Klopt, zoals ik ook al aangeef rondom de ervaringen op luisterdagen, echter ik was benieuwd of dit dan komt door het ontbreken van een (langere) baffle onder de mid.dre schreef:Monitoren kunnen soms verrassend open spelen,maar dat weet jij ook wel.
Verwacht persoonlijk dat het meer zit in de combinatie van smalle kast, kleinere driver en geen condensator voor de (mid)woofer. Of het laatste zit in het ontbreken van een condensator of extra overgang naar een woofer ben ik niet helemaal zeker van.
wel er rekening mee houden dat de tweeter lang is en zo schuin omhoog straalt. In de hoge frequenties kan dat op de luisterplaats kamfiltereffecten geven omdat de bovenzijde van het membraan mm's verder van de luisteraar staat dan de onderkant.kuiperik schreef:Time-alignment tweeter en (mid)woofer en vind het er persoonlijk ook wel mooi uitziends23man schreef:Wat is er eigenlijk is met rechtop?![]()
Hier onder 7 graden geen problem met deze tweeter. 
Uitdoving bij 20 kHz krijg je pas bij 8,5 mm weglengteverschil. Als dit verschil kleiner is zal het effect ook minder hoorbaar zijn, maar vast niet onmeetbaar. En daarnaast is de gevoeligheid voor dergelijke hoge frequenties bij het ouder werden ook minder.
Om de kast wat meer stabiliteit te geven er een iets grotere naar achteruitstekende voet ondergeplaatst. Bedoeling is om hier 3 spikes te gaan gebruiken, 1 voor in het midden en 2 achter, welke gedeeltelijk in de 4cm dikke voet komen te vallen.
Daarnaast nog de binnenkant wat verder uitgewerkt. Aangezien er hier nog een flink stuk mdf staat van 4cm dik, wil ik die gaan gebruiken om met 4 "slices" de binnenkant te vullen. Komt overigens mooi uit met de binnenkant breedte van 16cm. Bedoeling is om de punten niet over de 4 "slices" gelijk te houden, zoals op de tekening, maar om deze iets te verdelen. (is iets te veel werk om dat uit te tekenen....)
De iets grotere "kale" stukken aan de zij- en achterwand worden nog verstevigd door er wat dwarsbalkjes tegen te lijmen.
Inhoud midwoofer zit momenteel rond de 12,5 liter, tweeter op 1,5 liter.
De iets grotere "kale" stukken aan de zij- en achterwand worden nog verstevigd door er wat dwarsbalkjes tegen te lijmen.
Inhoud midwoofer zit momenteel rond de 12,5 liter, tweeter op 1,5 liter.
Met 3 spikes zoals beschreven is het ook niet erg stabiel, de kast wil dan tippen om de lijn tussen de voorste spike en de links of rechts achterste spike. Als je instelbare spikes neemt, dan staat het met 4 stuks erg stabiel, dat het statisch is overbepaald is dan niet echt een issue.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
De vormgeving aan de buiten of binnenzijde is spectaculair anders, ik mag dit wel graag zien.
Maar ook het stukje wat er aan de boven/achterzijde zit, zou er ook van mij af mogen, kan er ook geen plantje op gezet worden.
Maar ook het stukje wat er aan de boven/achterzijde zit, zou er ook van mij af mogen, kan er ook geen plantje op gezet worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Enige waffactor mag toch wel over blijven Hans?
Nou, vooruit dan maar, en dan een keuze voor een glazen plaat als boven materiaal, is makkelijker schoonmaken als ze bij het watergeven van het plantje er naast mikt.ds23man schreef:Enige waffactor mag toch wel over blijven Hans?