Beste Allen,
Ik heb een vraagje op e-bay kwam ik line inductors tegen 15mh van 0,5ohm geschikt voor 3A.
http://www.ebay.com/itm/10-Pcs-UF10-5-C ... SwMmBVlUkf
als ik er bijvoorbeeld 3 parallel zou schakelen dan kom je op een spoel uit van 5mH met een weerstand van 0,16ohm.
Nu vroeg ik mij af, verdrievoudigd dan ook het amperage wat erdoor kan, dus 9A?
Ik ben even niet geïnteresseerd in klankverschillen tussen line indoctors en bijvoorbeeld air coil of andere audio spoelen.
Dit wil ik toch zelf gaan uittesten. Het gaat er mij even om dat ze niet weg zullen smelten op het moment dat er wat vermogen door heen loopt.
mvg, Coen
line inductor als crossover spoel
Moderator: Beheerdersteam
Re: line inductor als crossover spoel
Dag Coen,
Deze spoelen zijn common-mode spoelen, en bedoeld om common-mode hf-storingen uit bijvoorbeeld een schakelende voeding te filteren. Dat betekent dat ze 2 identieke wikkelingen hebben, die voor de stoorspanning in fase staan, en voor de gewenste spanning in tegenfase. De stoorspanning wordt daarbij verzwakt, en de gewenste spanning niet. Indien je in jou toepassing over de volledige inductie wil beschikken, moet je de 2 wikkelingen parallel zetten. De stroom loopt dan niet meer in tegenfase, maar in fase door de spoel. Deze zal daardoor in verzadiging komen. Deze spoelen zijn dus ongeschikt voor een luidsprekerfilter.
Je eigenlijke vraag, kan ik in het algemeen beantwoorden. Als je 2 identieke spoelen parallel zet, wordt de weerstand en de inductie gehalveerd, en de stroom mag inderdaad 2x zo hoog zijn.
Piet
Deze spoelen zijn common-mode spoelen, en bedoeld om common-mode hf-storingen uit bijvoorbeeld een schakelende voeding te filteren. Dat betekent dat ze 2 identieke wikkelingen hebben, die voor de stoorspanning in fase staan, en voor de gewenste spanning in tegenfase. De stoorspanning wordt daarbij verzwakt, en de gewenste spanning niet. Indien je in jou toepassing over de volledige inductie wil beschikken, moet je de 2 wikkelingen parallel zetten. De stroom loopt dan niet meer in tegenfase, maar in fase door de spoel. Deze zal daardoor in verzadiging komen. Deze spoelen zijn dus ongeschikt voor een luidsprekerfilter.
Je eigenlijke vraag, kan ik in het algemeen beantwoorden. Als je 2 identieke spoelen parallel zet, wordt de weerstand en de inductie gehalveerd, en de stroom mag inderdaad 2x zo hoog zijn.
Piet
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: line inductor als crossover spoel
Zolang je maar onder die verzadiging blijft, is er geen reden om ze niet te gebruiken.
Of ze dus geschikt zijn, hangt er maar net vanaf wat je er precies mee wilt.
Of ze dus geschikt zijn, hangt er maar net vanaf wat je er precies mee wilt.
Re: line inductor als crossover spoel
Ik kan mij voorstellen dat in een LRC kring evenwijdig aan de woofer, om de tweede impedantiebult van een BR kast te lineariseren, (even ademhalen), de stromen zo klein zijn dat dit een goedkope optie is. Ik heb er echter niet aan gerekend en ben ook nog in vakantiemode, dus dat ga ik ook niet doen.
Re: line inductor als crossover spoel
Hoe kan ik bepalen wanneer de spoeltjes verzadigen? En is dit afhankelijk van het vermogen wat er doorheen komt of afhankelijk van de frequentie, of beide?
Re: line inductor als crossover spoel
(even ademhalen), de stromen zo klein zijn dat dit een goedkope optie is.
Bij het gebruik als commonmode spoel wordt de kern niet gemagnetiseerd, zodat er geen luchtspleet nodig is. Een commonmode spoel is daarom gewikkeld op een kern met hoge permeabiliteit. Om een zo hoog mogelijke inductie te krijgen. De inductiewaarde zelf heeft een behoorlijke spreiding, bijvoorbeeld 30%. Gebruik je de spoel met magnetisering, dan zal deze snel in verzadiging komen, maar hoe snel, dat is niet gespecificeerd door de fabrikant, omdat dit geen gebruikstoepassing is. Dit zal je dan zelf uit moeten vinden. Maar het is goed mogelijk dat een commonmode spoel van bijvoorbeeld 3A commonmode, bij gebruik in differential mode reeds bij 100mA in verzadiging gaat. Bovendien zal de spreiding van de inductie voor verzadiging groot zijn, door het ontbreken van een luchtspleet.Zolang je maar onder die verzadiging blijft, is er geen reden om ze niet te gebruiken.
Piet
