Upgrade "The Voice" luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
- RNacoustics
- Contacteer:
Upgrade "The Voice" luidspreker
De tijd is aangebroken om mijn eigen luidsprekers te gaan aanpakken. Ik ben gaande weg er wel achter gekomen dat er nog veel meer uit te halen is. De scheidingsfilter ga ik geheel opnieuw ontwerpen. De luidspreker bezetting veranderd ook. Voor het hoog ga ik de Mundorf AMT25d6.1 inzetten.
Dit is de open dipool versie. Ik heb hiervoor gekozen, omdat de dipool versie open en vrij klinkt en minder last heeft van compressie dan de gesloten versie. Hiervoor ga ik achter de tweeter zelf een gesloten akoestische kamer creëren. Daarvoor moet ik wel de luidsprekerbehuizing gaan aanpassen. Ik ga achter de tweeter de behuizing dicht maken, zodat er een aparte gesloten ruimte voor de tweeter ontstaat.
De combinatie met de AT 18H52 moet erg fraai worden. Deze combinatie wordt o.a. ook door Daudio toegepast. Toen ik op onze audioclub de Daudio luidsprekers hoorde was ik om.
Ik zal weer bij de basis moeten beginnen:
1. Topkast behuizing aanpassen
2. Van alle luidspreker units in de kast met de CLIO meetsysteem metingen verrichten.
3. Ontwerp 2weg scheidingsfilter voor mid/hoog. Ik ga eerst met standaard componenten een scheidingsfilter creëren. Wordt waarschijnlijk een 2de order
4. Meten, luisteren
5. Als filter definitief is, wordt deze met fraaie onderdelen opgebouwd.
6. Het laag wil ik weer met een aparte versterker en actieve crossover filter gaan aansturen. De huidige DSP gaat eruit. Hiervoor komt een analoge actieve crossover filter voor terug.
Ik zal weer bij de basis moeten beginnen:
1. Topkast behuizing aanpassen
2. Van alle luidspreker units in de kast met de CLIO meetsysteem metingen verrichten.
3. Ontwerp 2weg scheidingsfilter voor mid/hoog. Ik ga eerst met standaard componenten een scheidingsfilter creëren. Wordt waarschijnlijk een 2de order
4. Meten, luisteren
5. Als filter definitief is, wordt deze met fraaie onderdelen opgebouwd.
6. Het laag wil ik weer met een aparte versterker en actieve crossover filter gaan aansturen. De huidige DSP gaat eruit. Hiervoor komt een analoge actieve crossover filter voor terug.
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Upgrade "The Voice" luidspreker
Let wel even op, Daudio gebruikt een zogenaamde underhung versie van de AT 18H52 unit, heb jij dezelfde unit of de normale overhung versie? De underhung versie klinkt aanmerkelijk beter.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
We kunnen wel lekker ouwehoeren over de uitvoering, maar het maakt nogal verschil of je iets in een doosje stopt of in de lucht hangt. Je luisterervaring met de Daudio kun je niet 1 op 1 overzetten naar een gesloten kast.
Niet voor 100% inderdaad maar wel deels denk ik, vergeet niet dat ik zowel de underhung als overhung in OB heb gebruikt. De underhung klinkt dynamischer, meer open.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik doelde meer op het feit dat er een keuze gemaakt wordt voor een mid op basis van een luisterervaring in een OB en daarna in een gesloten kast te proppen.
Wellicht heeft Troels wat op zijn site staan hierover, ik dacht dat hij ook de underhung had gebruikt voor kast speakers...?
- RNacoustics
- Contacteer:
Hoi walter, ik wist niet dat er ook een underhung versie bestondWalt schreef:Let wel even op, Daudio gebruikt een zogenaamde underhung versie van de AT 18H52 unit, heb jij dezelfde unit of de normale overhung versie? De underhung versie klinkt aanmerkelijk beter.
Groetjes Walter
Die van mij is al zo'n 6 jaar oud. Ik denk dat ik nog de standaard versie heb.
Ik ga gewoon kijken/luisteren welke resultaten met mijn huidige luidsprekers kan bereiken.
Kan altijd nog voor een andere mid unit gaan.
Groetjes Roland
Laatst gewijzigd door RNacoustics op vr 12 aug 2016, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- RNacoustics
- Contacteer:
Natuurlijk kun je een Dipool niet met een gesloten variant vergelijkends23man schreef:We kunnen wel lekker ouwehoeren over de uitvoering, maar het maakt nogal verschil of je iets in een doosje stopt of in de lucht hangt. Je luisterervaring met de Daudio kun je niet 1 op 1 overzetten naar een gesloten kast.
Maar wat mij opviel, dat voornamelijk het hoog zo fijn klonk. Dat lukt met de huidige Focal T120 unit niet
Hallo Roland,
Mocht het kostentechnisch te overzien zijn, zou ik je toch aanraden om eens contact op te nemen met de mannen van Daudio over levering van die AT underhung. Het verschil met de normale versie is mijns inziens echt fors, ik denk dat zij dit zullen beamen.
Groetjes Walter
Mocht het kostentechnisch te overzien zijn, zou ik je toch aanraden om eens contact op te nemen met de mannen van Daudio over levering van die AT underhung. Het verschil met de normale versie is mijns inziens echt fors, ik denk dat zij dit zullen beamen.
Groetjes Walter
Maar wat mij opviel, dat voornamelijk het hoog zo fijn klonk.
Die ervaring had ik ook. Op een gegeven moment heb ik de SS 6600 vervangen door de 21CM2.1 van Mundorf, dit i.c.m. een 15 cm AT unit die ik al langer had. Ik denk dat je van deze switch geen spijt krijgt.
Die ervaring had ik ook. Op een gegeven moment heb ik de SS 6600 vervangen door de 21CM2.1 van Mundorf, dit i.c.m. een 15 cm AT unit die ik al langer had. Ik denk dat je van deze switch geen spijt krijgt.
- RNacoustics
- Contacteer:
Vandaag gestart met de aanpassing van de behuizing.
De nieuw AMT afgetekend.
Voor het cirkel frezen heb ik ff een hulpstuk gemaakt.
Voor mij nog wel de uitdaging om voor het centreren van de frees een tijdelijk houten stuk te plaatsen.
Zo uit het handje frezen, vind ik toch een te groot risico
Zo uit het handje frezen, vind ik toch een te groot risico
Laatst gewijzigd door RNacoustics op za 13 aug 2016, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- RNacoustics
- Contacteer:
Ja, is ook een goed idee.SARK schreef:Dan schroef je er toch een plaatje in!
Thanks
- RNacoustics
- Contacteer:
- RNacoustics
- Contacteer:
Zo, de eerste kast heb ik aangepast.
Nu ga ik de AMT kamertje maken.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.
- RNacoustics
- Contacteer:
Zo, de AMT is ingebouwd. tijd voor de eerste metingen.
De CLIO files ga ik exporteren en dan met een simulatie programma een eerste concept scheidingsfilter berekenen.
Word vervolgd.
Op het eerste gezicht lijkt het een 630, maar m'n gevoel zegt dat het een Sony is...
Lekker tempo hoor. Maar meet je niet erg dichtbij? Je moet wel in de farfield zitten met de meting anders krijg je de baffle step niet mee en die heb je wel nodig voor je filter ontwerp. In de arta manual wordt 6x driver diameter als minimum aangehouden.
- RNacoustics
- Contacteer:
Ik heb op twee afstanden een meting gedaan.Jag schreef:Lekker tempo hoor. Maar meet je niet erg dichtbij? Je moet wel in de farfield zitten met de meting anders krijg je de baffle step niet mee en die heb je wel nodig voor je filter ontwerp. In de arta manual wordt 6x driver diameter als minimum aangehouden.
1. heel dichtbij voornamelijk om redement van units te bepalen. De AMT is circa 6dB harder t.o.v. de AT
2. op 0.5 meter afstand om frequentie response te bepalen. Deze gebruik ik ook in mijn filter berekening.
3. Een impedantie meting van elke unit. De AMT heeft een bijna ohmse waarde van 5,8 Ohm
- RNacoustics
- Contacteer:
Ja, een Sony en een Philips pro12ray5150 schreef:Op het eerste gezicht lijkt het een 630, maar m'n gevoel zegt dat het een Sony is...