zelfbouw box
Moderator: Beheerdersteam
zelfbouw box
Hoi allemaal ik wilde 2 staande boxen bouwen maar ik weet niet of dit een goede combinatie is, eerst wilde ik een drieweg bouwen met .
Lage tonen : Visaton W170S
midden tonen : Visaton FRS 8M-8ohm
hoge tonen : Visaton : G 20 SC 8 ohm
Maar later over gestapt naar een tweeweg, weet iemand of een drieweg zo beter is dan een tweeweg ?
Het moet op ongeveer een hoogte worden van 1100 cm. en ongeveer 100l. omdat er 2 woofers in komen per box.
Maar hoe pak ik zoiets aan met het filter ? had met iemand er over gesproken en die zei mij dat ik er geen gekocht filter in kan zetten , dat word niks zei hij, maar als iemand mij een beetje op het spoor wil zetten hoe ik zoiets moet aanpakken, ja dan graag en dan leer ik ook wat.
GR. Hennes
Lage tonen : Visaton W170S
midden tonen : Visaton FRS 8M-8ohm
hoge tonen : Visaton : G 20 SC 8 ohm
Maar later over gestapt naar een tweeweg, weet iemand of een drieweg zo beter is dan een tweeweg ?
Het moet op ongeveer een hoogte worden van 1100 cm. en ongeveer 100l. omdat er 2 woofers in komen per box.
Maar hoe pak ik zoiets aan met het filter ? had met iemand er over gesproken en die zei mij dat ik er geen gekocht filter in kan zetten , dat word niks zei hij, maar als iemand mij een beetje op het spoor wil zetten hoe ik zoiets moet aanpakken, ja dan graag en dan leer ik ook wat.
GR. Hennes
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zelfbouw box
de combi van drivers lijkt me prima voor een slanke en betaalbare 3weg.
maar als ik de vraag zo lees, krijg ik het idee dat je nog geen ervaring hebt met zelf ontwerpen van luidsprekers? Is de bedoeling van dit project dat je die ervaring gaat opdoen (het is een leerproject dus) of wil je "alleen maar" een goede luidspreker neerzetten? In dat laatste geval is zoeken naar een bestaand ontwerp met die bezetting de betere keuze, is het een leerproject dan zou ik beginnen met de 2weg.
maar als ik de vraag zo lees, krijg ik het idee dat je nog geen ervaring hebt met zelf ontwerpen van luidsprekers? Is de bedoeling van dit project dat je die ervaring gaat opdoen (het is een leerproject dus) of wil je "alleen maar" een goede luidspreker neerzetten? In dat laatste geval is zoeken naar een bestaand ontwerp met die bezetting de betere keuze, is het een leerproject dan zou ik beginnen met de 2weg.
Re: zelfbouw box
Beste Henkjan, het is de bedoeling om iets te bouwen en iets te leren, ik heb een 7.1 receiver en daar zijn allerlei speakers van kapot of ze deugen nieten ik moet er nog 2 bij hebben, ik heb nu 5 boxen aan gesloten van de 7, bedoeling om op langer termijn een soort thuisbios te bouwen, maar ik dacht eerst maar de voorste vervangen, dus het moet een beetje kwaliteit zijn maar ook niet te duur.
Kan ik 2x bas een 2x midden en 1 hoge tonen in een staande kast bouwen
hoge tonen : Visaton : G 20 SC 8 ohm 1 stuk
midden tonen : Visaton FRS 8M-8ohm 2 stuks
Lage tonen : Visaton W170S 8 ohm 2 stuks
En dan zit ik nog te kijken met dat filter, ik heb er wel wat verstand van maar ik weet niet hoe ik moet beginnen, dus ik moet een beetje aangeduwd worden, ja in de goede richting dan.
groetjes Hennes.
Kan ik 2x bas een 2x midden en 1 hoge tonen in een staande kast bouwen
hoge tonen : Visaton : G 20 SC 8 ohm 1 stuk
midden tonen : Visaton FRS 8M-8ohm 2 stuks
Lage tonen : Visaton W170S 8 ohm 2 stuks
En dan zit ik nog te kijken met dat filter, ik heb er wel wat verstand van maar ik weet niet hoe ik moet beginnen, dus ik moet een beetje aangeduwd worden, ja in de goede richting dan.
groetjes Hennes.
Re: zelfbouw box
Heb je de units al in huis (omdat je ze nu al twee keer hebt genoemd) of heb je ze in een ontwerp gezien 
ps.
Ik denk dat een drieweg al iets te hoog gegrepen is als eerste project dus wacht nog maar even met je D'Appolito ontwerp
ps.
Ik denk dat een drieweg al iets te hoog gegrepen is als eerste project dus wacht nog maar even met je D'Appolito ontwerp
Re: zelfbouw box
Nee die heb ik nog niet in huis, ik wilde eerst het filter ontwerp voorelkaar hebben, en ik heb zelf alle drivers bij elkaar gezocht, ik denk als het met 2 gaat dan zal een 3 weg misschien iets moeilijker zijn maar het moet kunnen, ja ik weet wel iets van speaker bouw en ik heb ook gelezen hoe het zit met het filter en wat de problemen kunnen zijn, maar ik weet niet het begin, maar ik heb de drivers ik weet alleen niet of het de goede zin maar aan prijs zijn ze niet te duur, wijs me aan waar ik moet gaan lezen over deze filters ,alleen ik ken niet genoeg Engels.
Re: zelfbouw box
Vertel eens hoe je op de keuze van deze drivers bent gekomen .... het zijn geen slechte drivers hoor maar ik verbaas me een beetje dat je al wel deze drivers hebt uitgekozen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelfbouw box
Hoe ga jij een filterontwerp maken zonder metingen van de drivers in de kast?

Re: zelfbouw box
Mbv Boxsim kun je toch wel een eind komen, ik weet ook wel dat dit niet de meest ideale methode is maar het is beter dan alles aan een confectie-filtertje te knopen.
ps.
De Stella Light is msschien wel een leuk startpunt voor je Hennes:
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html
Hier worden zowel de W 170 S als de FRS 8 gebruikt
ps.
De Stella Light is msschien wel een leuk startpunt voor je Hennes:
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html
Hier worden zowel de W 170 S als de FRS 8 gebruikt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zelfbouw box
wat Gerhard bedoelt uit te leggen
is dat om een goed filter te ontwerpen, je de drivers in de uiteindelijke kast moet opmeten, zowel akoestische response als de impedantie.
dus kort door de bocht is het:
-
maar dat was niet je bedoeling toch?
dus kort door de bocht is het:
-
- bepaal budget en project doel
- kies type box dat je wil hebben
- kies drivers
- bouw 1e kast
- meet drivers in kast
- eventueel terug naar 3 of 4 als t tegenvalt
- ontwerp filter
- eventueel terug naar 3 of 4 als t tegenvalt
- maak de definitieve kasten in stereo
- luisteren & finetunen filter
- als je pech hebt terug naar 3 of 4
- opscheppen over resultaat
- beginnen aan het volgende project (mag ook al eerder)

Re: zelfbouw box
Als je echt een appolito wil, dan kun je eens kijken naar de vox200 light. Als je een drieweg wil kijk dan eens naar de Alto 3c. Als je zelf wil ontwerpen, probeer dan een tweeweg te maken. De W170s heeft een redelijk groot volume nodig voor basreflex, en als je hem laag afstemt klinkt hij iets "traag" (geen discussies svp). Het is een mooie driver voor een Transmissielijn met zijn specifiek geluid, maar een TQWT behuizing is misschien ook wel mooi.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelfbouw box
Kunnen we dit lijstje niet als toegangsexamen voor dit forum invoeren?Henkjan schreef:wat Gerhard bedoelt uit te leggenis dat om een goed filter te ontwerpen, je de drivers in de uiteindelijke kast moet opmeten, zowel akoestische response als de impedantie.
dus kort door de bocht is het:
-je kan ook vanaf 3 in een keer door naar 12 als je een bestaand ontwerp nabouwt
- bepaal budget en project doel
- kies type box dat je wil hebben
- kies drivers
- bouw 1e kast
- meet drivers in kast
- eventueel terug naar 3 of 4 als t tegenvalt
- ontwerp filter
- eventueel terug naar 3 of 4 als t tegenvalt
- maak de definitieve kasten in stereo
- luisteren & finetunen filter
- als je pech hebt terug naar 3 of 4
- opscheppen over resultaat
- beginnen aan het volgende project (mag ook al eerder)
maar dat was niet je bedoeling toch?
Re: zelfbouw box
Nou ik heb het gevonden bij Visaton ,,QUINTETT LIGHT,, en die ga ik na bouwen, maar eerst even kijken of het filter ook los is te koop
Re: zelfbouw box
De meeste handelaren in filteronderdelen kunnen ook wel een filter in elkaar gesoldeerd leveren voor een meerprijs. Het is trouwens goed te doen voor een soldeerbeginner. Pas trouwens even op dat de Quintett light een constant lage impedantie van 4 ohm heeft, wat betekend dat je een stabiele eindversterker nodig hebt. Ik zou deze bijvoorbeeld niet adviseren bij een instap- middenklasse surroundversterker.
Re: zelfbouw box
Ehhhmmmm .... de Quintett Light heeft een batterij aan W 130 S units en een G 20 SC, ik zie de FRS 8 en de W 170 S niet in dit ontwerp.
Sorry dat ik even doorzaag maar hoe ben je nu op de unitsamenstelling gekomen, begrijp me goed ... we proberen ook een beetje in te schatten hoe je op de keuze bent gekomen en wat je kennisniveau is. Op die manier kan namelijk wat betere hulp worden geboden. Vertel .....
Sorry dat ik even doorzaag maar hoe ben je nu op de unitsamenstelling gekomen, begrijp me goed ... we proberen ook een beetje in te schatten hoe je op de keuze bent gekomen en wat je kennisniveau is. Op die manier kan namelijk wat betere hulp worden geboden. Vertel .....
Re: zelfbouw box
Opmerkelijk dat er bijna 1 X per maand een onderwerp als dit langskomt. Bijna allemaal verlopen ze volgens hetzelfde stramien. Ik zou bijna zeggen dat er een waarschuwing zou moeten komen zoals Gerhard al aangeeft.
Wat ook opvalt is dat vaak de belangrijkste vraag ontbreekt bij de ts in dit soort topics : wat raden jullie mij aan ?
In plaats daarvan komt men met aanames en vage en ongefundeerde stellingen.
Ik zou zeggen, stap er eens met open blik in. Vertel wat je praktische kunsten zijn en kennis is, geef een budget en maximale afmetingen aan en wacht de reacties af...
Wat ook opvalt is dat vaak de belangrijkste vraag ontbreekt bij de ts in dit soort topics : wat raden jullie mij aan ?
In plaats daarvan komt men met aanames en vage en ongefundeerde stellingen.
Ik zou zeggen, stap er eens met open blik in. Vertel wat je praktische kunsten zijn en kennis is, geef een budget en maximale afmetingen aan en wacht de reacties af...
Re: zelfbouw box
Ik had een door verwijzing gekregen van Sark die schreef hier op het forum ga daar eens kijken http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html nou dat was dan wat raden jullie me aan , en toen ben ik op die Quintett Light gekomen , het zelf bouwen van dat filter heb ik naast me neer gelegd, ja ik snap dat het filter net zo moeilijk is dan de speakers 50/50 ja net behoorlijk aan de prijs is zo'n filter.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zelfbouw box
Ok, dan kom je op de Visaton Quintett Light. Dan heb je een voorstel voor een andere woofer en een andere midrange. Ook het aantal units is niet hetzelfde. Met andere woorden: het wordt een compleet andere speaker. Dan kun je dat Quintett filter natuurlijk niet gebruiken.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zo is het als het bij mij overkomt.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zo is het als het bij mij overkomt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelfbouw box
Ik begrijp eruit dat hij zijn eerste idee heeft laten varen en dat Visaton ontwerp gaat bouwen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelfbouw box
Dan snap je het nog steeds niet, het filterontwerp is afhankelijk van de kastvorm en onderlinge plaatsing van de drivers. 
Re: zelfbouw box
Gaat het idee (wat je in januari had) om de ATLANTIS MK II nu niet door
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1789597
We zijn nog steeds genegen om je goed op weg te helpen hoor maar het is voor mij iig moeilijk te begrijpen welke kant je nu op wil gaan
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1789597
We zijn nog steeds genegen om je goed op weg te helpen hoor maar het is voor mij iig moeilijk te begrijpen welke kant je nu op wil gaan
Re: zelfbouw box
Nee om heel eerlijk te zijn is me dat een beetje te duur, ATLANTIS MK II , heb imiddels wel me subwoofer afgebouwd, die ik inmiddels om zeep heb geholpen om dat ik hem per ongeluk kortgesloten heb en die heb ik opgestuurd om hem te laten maken Sam-300 Moduul 300 wat, maar ik dacht altijd dat dat kortsluit beveiligd was ?
Re: zelfbouw box
Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Hij stelt voor om een bestaand ontwerp te bouwen. Dat is toch wat we altijd aanraden?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zelfbouw box
Ja, dat klopt. Ik hoop ook dat we hier een verslag van de bouw mogen verwachten.
