Raspberry Pi en Synology DS213 NAS muziek streamen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

MTX123

Raspberry Pi en Synology DS213 NAS muziek streamen

Bericht door MTX123 »

Wellicht zit het antwoord op mijn vraag toch ergens verstopt in dit forum, maar na een uurtje zoeken heb ik het toch niet gevonden...
Vandaar een new topic:

Mijn mp3 collectie staat in op mijn Synology DS213 NAS, in folder /music
Nu heb ik een RPi 2B "over" en wil die samen met een versterker setje gebruiken om (achter in de tuin) muziek vanaf de NAS te kunnen spelen.
De bedoleing is Playlists samen stellen vanuit de NAS collectie en shufflen binnen die lijst. Evt internetradio is een leuk extra
atje.Er is daar wifi en 230V beschikbaar.
Bedienen vanaf een Android smartphone of pad is prima.

Dus aan de slag gegaan met Volumio, maar ik krijg dat na dagen prutsen niet aan de gang, ook hun forum kan mij niet verder helpen
(ja, wel van: probeer eens dit, probeer eens dat).
Volumio zou out of the box vaak goed werken, bij mij dus niet.
Belangrijkste issues:
- Wifi dongle wordt niet herkend (terwijl deze wel wordt herkend als ik bijv Kodi op de RPi zet.
- Mounten van de NAS lukt niet, "connecting" komt in een endless loop,
- etc
Dus helemaal klaar met Volumio.

Maar nu ben ik op zoek naar een nieuwe app om bovenstaande probleemloos te kunnen realiseren...
Iedere tip of link naar een topic (met een goede afloop...) is welkom.
Ook ervaringen zoals GUI (Volumio had ik gekozen vanwege de handige user interface).
hannesie
Contacteer:

Re: Raspberry Pi en Synology DS213 NAS muziek streamen

Bericht door hannesie »

Waar woont je huis?

Het is ook mogelijk door de app's (LMS)te gebruiken die op de Synology staan, en dan met de Picoreplayer loopt het best redelijk snel.
toetertje

Bericht door toetertje »

Ik heb hetzelfde gehad met Volumio. Ik gebruik nu zelf Moode audio, en vind het perfect werken.
Helaas heb ik geen ervaring met Nas, dus daar kan ik je niet mee helpen.
MTX123

Bericht door MTX123 »

hannesie schreef:
Waar woont je huis?

Het is ook mogelijk door de app's (LMS)te gebruiken die op de Synology staan, en dan met de Picoreplayer loopt het best redelijk snel.
Klinkt ook interessant...
Ik zie o.a. een youtube filmpje met een RPi en daarop aangesloten een LCD schermpje, bediend door een smartphone.
Heb je misschien iets meer gerichte info hierover ?
MTX123

Bericht door MTX123 »

toetertje schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met Volumio. Ik gebruik nu zelf Moode audio, en vind het perfect werken.
Zojuist geprobeerd Moode audio aan de gang te krijgen, maar het werkt helaas niet:
SD card geflasht en in de RPi gestopt
Lan kabel aangesloten
power up
daarna gezocht in de browser met http://moode en http://moode.local
maar er komt alleen een scherm van moode.com (daar gaat Firefox heen als ik http://moode intyp)
Advanced IP scanner vindt de RPi ook niet

zucht...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

MTX123 schreef:
toetertje schreef:
Zojuist geprobeerd Moode audio aan de gang te krijgen, maar het werkt helaas niet:
SD card geflasht en in de RPi gestopt
Lan kabel aangesloten
power up
daarna gezocht in de browser met http://moode en http://moode.local
maar er komt alleen een scherm van moode.com (daar gaat Firefox heen als ik http://moode intyp)
Advanced IP scanner vindt de RPi ook niet

zucht...
Mood en Volumio zijn beide gebaseerd op de MPD(Music Player Deamon) speler, en dat geeft deels voordelen, maar ook zeker nadelen.
Als je een USB wifi stickje hebt dan kan het zeker zijn dat het wel is te gebruiken met piCorePlayer.

Dat is dan gebaseerd op de LogitechMediaServer, en dat is een deelprogramma op je NAS.

Als je die activeert heb je direct een UPnP server, en de software op de RPI werkt dan ook.
Het kan zijn dat de :9000 poort niet direct zichtbaar is, maar de media in activeren in de Windows verkenner geeft daar meestal wel aan dat hij in de lucht is en dan kun je ook zien welk IP nummer er voor wordt gebruikt.
Hier staat ook al wel veel, en als je een App op je telefoon hebt als Fing hebt, die is er voor de iOS en Android, dan kun je ook je netwerk beter in de gaten houden.en ook zien waar MoOD staat.
MTX123

Bericht door MTX123 »

hannesie schreef:
Mood en Volumio zijn beide gebaseerd op de MPD(Music Player Deamon) speler, en dat geeft deels voordelen, maar ook zeker nadelen.
Als je een USB wifi stickje hebt dan kan het zeker zijn dat het wel is te gebruiken met piCorePlayer.
Dat is dan gebaseerd op de LogitechMediaServer, en dat is een deelprogramma op je NAS.
Als je die activeert heb je direct een UPnP server, en de software op de RPI werkt dan ook.
Het kan zijn dat de :9000 poort niet direct zichtbaar is, maar de media in activeren in de Windows verkenner geeft daar meestal wel aan dat hij in de lucht is en dan kun je ook zien welk IP nummer er voor wordt gebruikt.
Hier staat ook al wel veel, en als je een App op je telefoon hebt als Fing hebt, die is er voor de iOS en Android, dan kun je ook je netwerk beter in de gaten houden.en ook zien waar MoOD staat.
Ok, ik ben al een heel eind verder...
- PiCorePlayer staat op de RPi en is nu via WiFi te benaderen met de webbrowser (eerst aangesloten met LAN kabel en de Wifi geconfigureerd)
- Op de Synology NAS heb ik LMS geinstalleerd en gekoppel aan de folder "music"
- Op de smartphone heb ik de app Subsonic Music geinstalleerd (omdat deze van de free apps een hoge score had)

Maar nu..
1) De Subsonic app vraagt, voor een nieuwe server, om Name, Server address, Username, Password.
Ik heb geen idee wat ik daar allemaal moet invullen. Ben aan het proberen geweest met IP adres en zo, maar user en password ?
2) Via de webbrowser hoopte ik connectie te kunnen maken met de NAS LMS, maar hij vindt deze niet.

Heb je voor deze 2 issues nog een hint ?

By the way: dat Fing is geweldig ! Tig keer sneller dan Advanced IP scanner. Bedankt voor deze goede tip !
sander1238

Bericht door sander1238 »

MTX123 schreef:
- Op de smartphone heb ik de app Subsonic Music geinstalleerd (omdat deze van de free apps een hoge score had)
mocht deze app niet lekker lopen dan is Sqeezer een tip. de combi lms en picoplayer met sqeezer draait al ruime tijd hier zonder problemen.
MTX123

Bericht door MTX123 »

sander1238 schreef:
mocht deze app niet lekker lopen dan is Sqeezer een tip. de combi lms en picoplayer met sqeezer draait al ruime tijd hier zonder problemen.
Squeezer geinstalleerd: deze vond meteen de NAS, maakte verbinding en meteen muziek !!
Speelt vanaf de NAS mijn mp3's, en ook internet radio vanaf de NAS LMS.

Volgende uitdaging:
Er zijn veel kleine dropouts, flutter en spetters. Ik heb nu nog gewoon een versterkertje aangesloten op de analoge audio out van de RPi.
Ik kan me voorstellen dat het veel beter gaat met een fatsoenlijk DAC kaartje, maar die kleine dropouts of hickups, dat lijkt me meer een bandbreedte dingetje, of (wat ik hoop) ook de kwalitatief slechte on board audio van de RPi ?
sander1238

Bericht door sander1238 »

MTX123 schreef:
sander1238 schreef:
Squeezer geinstalleerd: deze vond meteen de NAS, maakte verbinding en meteen muziek !!
Speelt vanaf de NAS mijn mp3's, en ook internet radio vanaf de NAS LMS.

Volgende uitdaging:
Er zijn veel kleine dropouts, flutter en spetters. Ik heb nu nog gewoon een versterkertje aangesloten op de analoge audio out van de RPi.
Ik kan me voorstellen dat het veel beter gaat met een fatsoenlijk DAC kaartje, maar die kleine dropouts of hickups, dat lijkt me meer een bandbreedte dingetje, of (wat ik hoop) ook de kwalitatief slechte on board audio van de RPi ?
Blij dat het werkt :goedzo:

weet niet of dit bij jou ook speelt maar ik heb hier alleen last van wanneer ik :hide: illegale :hide: muziek heb gedownload (er zitten soms slechte tussen, niet altijd) , gelijk wissen want dat geknisper kost je je speakers.
MTX123

Bericht door MTX123 »

sander1238 schreef:
weet niet of dit bij jou ook speelt maar ik heb hier alleen last van wanneer ik :hide: illegale :hide: muziek heb gedownload (er zitten soms slechte tussen, niet altijd) , gelijk wissen want dat geknisper kost je je speakers.
Dat lijkt me niet de reden, deze mp'3's spelen perfect strak op de pc of laptop.
Ik ga een audio kaartje zoeken...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

MTX123 schreef:
sander1238 schreef:
Dat lijkt me niet de reden, deze mp'3's spelen perfect strak op de pc of laptop.
Ik ga een audio kaartje zoeken...
Je bedoeld een DAC je?
MTX123

Bericht door MTX123 »

hannesie schreef:
Je bedoeld een DAC je?
Yep, een DAC je is het natuurlijk.
Het is in dit geval niet voor superhifi toepassingen, maar voor wat muziek in m'n prieeltje achter in de tuin.
Ik zat te kijken naar deze
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

MTX123 schreef:
hannesie schreef:
Je bedoeld een DAC je?
Yep, een DAC je is het natuurlijk.
Het is in dit geval niet voor superhifi toepassingen, maar voor wat muziek in m'n prieeltje achter in de tuin.
Ik zat te kijken naar deze
Prima voor deze situatie.
MTX123

Bericht door MTX123 »

Hans, bedankt voor deze tip, dit is iets wat goed werkt.
Maar heb ik het nu goed begrepen dat het zo werkt :
De LMS draait op de NAS, en is de "player"
De RPi verzorgt omzetting van digitaal naar audio, en de interpretatie van de remote control
De app op de smartphone "commandeert" de RPi en de LMS
?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

De LMS draait in principe de juke box met de platen. ( Voorraad ).
Met de app op de smartphone bepaal je (de selectie) en welke plaat er op gelegd wordt. (vervoer)
En de RPI is de draaitafel. :mrgreen: ( uitvoerder).

Dit even in de jaren 60 stijl :lol:
MTX123

Bericht door MTX123 »

:goedzo:
Kijk, da's nou echt Jip en Janneke taal, samen met de jaren 60 stijl is dat voor mij de perfekte uitleg !
Nou nog m'n DACje bestellen en dan hoop ik dit topic binnenkort met een 10 af te kunnen sluiten..
MTX123

Bericht door MTX123 »

In afwachting van de bestelde Hifiberry, ben ik inmiddels vooruit aan het plannen:
Ook in andere ruimtes in huis wil ik graag een RPi om daar dezelfde of andere muziek te streamen (internet radio, of NAS, of USB stick).
Kan ik dan simpelweg per ruimte een RPi + DAC + versterker + speakers toevoegen ?
En vanaf de smartphone de ruimte kiezen plus wat ik daar wil horen ?
En vanaf de NAS met LMS: kan ik daar meerdere RPi mee "aansturen", met dezelfde muziek selectie, of kompleet iets anders per ruimte afspelen ?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Je kunt inderdaad in iedere ruimte een andere plaatsen, en dan door de naam te wijzigen in Tuin, of badkamer/Slapie 1, 2 of 3 het kan allemaal, en met dezelfde server.

Het enige wat in de weg kan zitten is de radio/WIFI signalen, als die niet lekker de vrijheid hebben, oftewel veel anderen op het zelfde kanaal, dan moet het lukken.

Hier heb ik vrij veel draadloze netwerken in de buurt en dan gaat dan minder goed.
Ik gebruik dan een netwerkkabel.
MTX123

Bericht door MTX123 »

Inmiddels de "Hifiberry DAC+ light" geplaatst, maar het ding wil niet werken:
Als ik analog audio kies speelt de RPi (met weliswaar gebrekkige geluidskwaliteit) muziek.
Als ik kies I2S audio: Hifiberry DAC+ dan speelt er niks, vreemder nog: als ik inlog op de LMS, dan zie ik daar de melding: Your player was not found.
Ik heb daarna de keuze I2S audio: generic geprobeerd, en dan werkt het wel :think:
Nu speelt het (via wifi) zonder dropouts, spetters etc. :rock:

Volgende ding op mijn verlanglijstje is een toonregeling of equalizer via een app toevoegen, als dat kan.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

hifi.JPG
Ik denk dat dit het wel iets duidelijker maakt, mogelijk is dit anders als wat de jongens weten van piCorePlayer. :think:

Het is dan denk ik de ESS 9023.
MTX123

Bericht door MTX123 »

hannesie schreef:
hifi.JPG
Ik denk dat dit het wel iets duidelijker maakt, mogelijk is dit anders als wat de jongens weten van piCorePlayer. :think:
Het is dan denk ik de ESS 9023.
Aaa, dat maakt inderdaad e.e.a. duidelijk..
maar dan is er toch een groter verschil tussen Hifiberry DAC+ light en Hifiberry DAC+,
terwijl het prijsverschil maar een paar euro is.
Volgende keer zou ik dan toch gaan voor de Hifiberry DAC+, denk ik.

Nou nog op zoek naar een softwarematige equalizer, ik bedoel eigenlijk zoiets als wat je bijv. in Winamp hebt,
bestaat zoiets voor de RPi ?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Max2play heeft wel iets dergelijks, maar of dat ook in de RPI oplossing zit is voor mij niet bekend. :shock:

Ik kon het wel doen met de Odroid U3, maar ik houd niet van gemanipuleer met het geluid, anders dan de opgenomen resultaten.

Als het niet goed klinkt, is het geen goede opname, of je ruimte is niet goed om te luisteren.

Blijft dan nog over dat je luidsprekers beneden de maat zijn als je daar moet gaan rommelen. :hide:
rodi

Bericht door rodi »

Vanwege de grote overeenkomst met mijn vragen wil ik dit topic even kapen, om vervuiling van het forum te voorkomen. Als dit niet mag, maak ik wel een eigen topic aan. Ik heb een Synology ds216j met hierop flacs, mp3 en films. Ik speel deze af met een RPI met kodi geinstalleerd. RPI is aangesloten met UTP en met HDMI op mijn versterker.

vraag 1: Ik bedien de rpi nu met een toetsenbord via mijn tv als ik muziek luister. Graag zou ik playlists kunnen maken en/of de rpi via mijn ipad of android telefoon kunnen besturen. Is dit mogelijk met kodi, welke app heb ik hiervoor nodig?

vraag 2: Ondanks dat ik een stel deftige speakers(vind ik toch zeker) heb staan op een goede versterker(Onkyo NR1010) hoor ik geen verschil tussen mp3 en flac. Dit kan niet aan de speakers liggen (klik), dus ik verwacht dat de RPI roet in het eten gooit. Wat is voor niet teveel geld een goede, niet te lastige upgrade voor de RPI?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

En dan gelijk de vraag, hoe heb je nu de muziek uit de RPI gehaald.
Dacje?
koptelefoonuitgang?
HDMI?

Als je een Hifberry Dacje hebt weet ik dat je met Kodi de combi kunt maken.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”