Waarde koppel condensator
Moderator: Beheerdersteam
Re: Waarde koppel condensator
Hallo Wim,
Komt wel overeen met mijn ervaring met Mundorf vs koper condensators, geniet ervan zou ik zeggen! Leuk dat je dit zelf zo hebt getest, de meeste kritische stemmen zijn trouwens napraters die zelf nooit wat testen. Niet teveel naar luisteren, het zijn jouw oren en ervaringen die voor jezelf tellen.
Groetjes Walter
Komt wel overeen met mijn ervaring met Mundorf vs koper condensators, geniet ervan zou ik zeggen! Leuk dat je dit zelf zo hebt getest, de meeste kritische stemmen zijn trouwens napraters die zelf nooit wat testen. Niet teveel naar luisteren, het zijn jouw oren en ervaringen die voor jezelf tellen.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Walt: het zou je sieren als je die neerbuigende opmerkingen achterwege zou laten.
(en ja, dat geldt ook voor mensen die neerbuigend doen over experimenten met condensatoren, laten we elkaar gewoon ons eigen plezier in de hobby blijven gunnen)
(en ja, dat geldt ook voor mensen die neerbuigend doen over experimenten met condensatoren, laten we elkaar gewoon ons eigen plezier in de hobby blijven gunnen)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Niet om het een of ander, maar er was toch enige consensus over het feit dat iets eerst moet inspelen? 
@ds23man als het het nu al beter klinkt dan kan het met inspelen nooit minder worden hoop ik
@walt het is inderdaad een condensator maakt wel degelijk verschil, het meest bizarre vind ik toch wel dat het laag veel transparanter geworden is, minder wollig, de bas staat nu echt mooi onder de muziek.
nu weet ik niet of het condensator verschil in een speakerfilter minder groot is als dat het in de buizenversterker doet.
de tweeter is al voorzien van eveneens Copper
het is jammer dat het Mid zo hoog (47uF) is want anders zou ik daar subiet ook Copper instoppen.
of ik moet eens proberen om een gedeelte te vervangen door Copper
maar om elke vodoo uit te sluiten heb ik 1kanaal van de versterker voorzien van Mundorf
en het andere kanaal van Copper
zo zitten luisteren schakelend tussen de 2 kanalen links-rechts enz.
er zit wel degelijk verschil tussen beide
heb nu beide kanalen met copper condensatoren uitgevoerd 4 stuks
@walt het is inderdaad een condensator maakt wel degelijk verschil, het meest bizarre vind ik toch wel dat het laag veel transparanter geworden is, minder wollig, de bas staat nu echt mooi onder de muziek.
nu weet ik niet of het condensator verschil in een speakerfilter minder groot is als dat het in de buizenversterker doet.
het is jammer dat het Mid zo hoog (47uF) is want anders zou ik daar subiet ook Copper instoppen.
maar om elke vodoo uit te sluiten heb ik 1kanaal van de versterker voorzien van Mundorf
Hallo Wim,
Ja 47uF dat wordt prijzig als volledig koper, maar misschien toch het overwegen waard zou ik zeggen!
Groetjes Walter
Ja 47uF dat wordt prijzig als volledig koper, maar misschien toch het overwegen waard zou ik zeggen!
Groetjes Walter
https://www.intertechnik.nl/Shop/Filter ... 685,156960
Dat worden 10 van die jongens per Mid
Dus 20 in het totaal maal 208,- euro is. 4.160,- euro !!!!!!!!!!!
Dat klinkt niet als muziek in de oren
Dat gaat het niet worden Walt, maar wellicht kan ik een gedeelte vervangen door koper
Een mix met mundorf
Dat worden 10 van die jongens per Mid
Dus 20 in het totaal maal 208,- euro is. 4.160,- euro !!!!!!!!!!!
Dat klinkt niet als muziek in de oren
Dat gaat het niet worden Walt, maar wellicht kan ik een gedeelte vervangen door koper
Een mix met mundorf
Auw, die zijn prijzig zeg, ik zie dat Intertechnik zijn prijzen met Duelund heeft gelijk getrokken...
Wat is er mis met het woord koper ? klinkt dat te ordi ?Wim P schreef:@ds23man als het het nu al beter klinkt dan kan het met inspelen nooit minder worden hoop ik
voor een Amerikaan welray5150 schreef:Wat is er mis met het woord koper ? klinkt dat te ordi ?Wim P schreef:@ds23man als het het nu al beter klinkt dan kan het met inspelen nooit minder worden hoop ik
Noem het dan cuprum, ben je echt interessant bezig.ray5150 schreef:Wat is er mis met het woord koper ? klinkt dat te ordi ?Wim P schreef:... Copper... Copper ...Copper... Copper... copper.
Komt trouwens van Cyprus, een in de Romeinse tijd belangrijke vindplaats van koper.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
lekker belangrijk... het is gewoon de naam die de fabrikant er aan gegeven heeft
oke oke
ik beperk me tot Koper maar wat voor naam het beestje ook krijgt.
het blijft fantastisch klinken.
maar blijft de technische kant onbeantwoord!!!
want zoals wellicht vele beweren dat een condensator niets uitmaakt
ben ik het daar niet mee eens
want mijn speakers staan nog op dezelfde plaats in de woonkamer
muziek keuze is niet gewijzigd
meubilair / inrichting is niet gewijzigd
de muziek klinkt meer natuurlijker
en de boemers zijn weg in de bas
het enige in mijn setup wat gewijzigd is zijn de condensatoren
ik beperk me tot Koper maar wat voor naam het beestje ook krijgt.
het blijft fantastisch klinken.
maar blijft de technische kant onbeantwoord!!!
want zoals wellicht vele beweren dat een condensator niets uitmaakt
ben ik het daar niet mee eens
want mijn speakers staan nog op dezelfde plaats in de woonkamer
muziek keuze is niet gewijzigd
meubilair / inrichting is niet gewijzigd
de muziek klinkt meer natuurlijker
en de boemers zijn weg in de bas
het enige in mijn setup wat gewijzigd is zijn de condensatoren
het lijkt me dat het psychoakoestische effect ook niet onderschat moet worden, er wordt immers veel geld aan uitgegeven. Als je sommige posters moet geloven zitten ze inmiddels wat ruimte tussen instrumenten betreft in het akoestische equivalent van de montagehal van de Meyerwerft in Papenburg.
Aan de andere kant heb ik zelf kunnen constateren dat condensatoren wel degelijk akoestische eigenschappen hebben. Bij een experiment waarbij het filter zonder de luidsprekerunits aan de versterker hing kon je de muziek duidelijk herkenbaar uit het filter horen komen. Een elektrostaat is uiteindelijk ook een grote condensator.
Het klinkt misschien als onzin, maar ik geloof beslist ook in de elektromechanische eigenschappen die invloed kunnen hebben op de klank van condensatoren. Of ze perse van koper-, zilver- of goudfolie moet zijn weet ik niet. Tinfolie schijnt ook goed te zijn.
Aan de andere kant heb ik zelf kunnen constateren dat condensatoren wel degelijk akoestische eigenschappen hebben. Bij een experiment waarbij het filter zonder de luidsprekerunits aan de versterker hing kon je de muziek duidelijk herkenbaar uit het filter horen komen. Een elektrostaat is uiteindelijk ook een grote condensator.
Het klinkt misschien als onzin, maar ik geloof beslist ook in de elektromechanische eigenschappen die invloed kunnen hebben op de klank van condensatoren. Of ze perse van koper-, zilver- of goudfolie moet zijn weet ik niet. Tinfolie schijnt ook goed te zijn.
Richard
Ik ben het met je eens psychoakoestiek is moeilijk uit te schakellen.
Maar bij de oude situatie was de bas troebel en had last van bepaalde storende frequenties in het laag.
Bij de nieuwe situatie is het laag juis veel mooier, beter volgbaar, en minder dreunend bij storende frequenties.
Dit kan ik niet toewijzen aan psycho akoestiek
Dus blijft overeind dat een condensator invloed heeft, want wanneer ik terug ga naar de oude situatie
Klinkt het hoog weer wat meer plastic achtig, en het laag word meer dreun brij achtig.
Ik heb beide condensatoren hier thuis liggen.
Dus geld voorkeur speelt even niet mee in dit geval
Ik word niet gehinderd door technische kennis, dit kan soms voor maar ook nadelen hebben.
Zo begreep ik pas van emand dat je een buizenbak niet onbelast mag laten spelen.
Ik heb dit wel een keer gedaan gelukig geen schade
Maar ttoen waren ook mijn speakers los gekoppeld.
Maar kon toch de muziek horen???
Dit kan toch niet uit de condensator komen?
Of hoor je dit afgezwakte muziek signaal vanuit de lampen?
Ik ben het met je eens psychoakoestiek is moeilijk uit te schakellen.
Maar bij de oude situatie was de bas troebel en had last van bepaalde storende frequenties in het laag.
Bij de nieuwe situatie is het laag juis veel mooier, beter volgbaar, en minder dreunend bij storende frequenties.
Dit kan ik niet toewijzen aan psycho akoestiek
Dus blijft overeind dat een condensator invloed heeft, want wanneer ik terug ga naar de oude situatie
Klinkt het hoog weer wat meer plastic achtig, en het laag word meer dreun brij achtig.
Ik heb beide condensatoren hier thuis liggen.
Dus geld voorkeur speelt even niet mee in dit geval
Ik word niet gehinderd door technische kennis, dit kan soms voor maar ook nadelen hebben.
Zo begreep ik pas van emand dat je een buizenbak niet onbelast mag laten spelen.
Ik heb dit wel een keer gedaan gelukig geen schade
Maar ttoen waren ook mijn speakers los gekoppeld.
Maar kon toch de muziek horen???
Dit kan toch niet uit de condensator komen?
Of hoor je dit afgezwakte muziek signaal vanuit de lampen?
Bij SE uitgangen kan het zonder LS goed fout
gaan, piekspanningen en vonken, verkoolde (carboniseerde ?
) isolatie -> kortgesloten windingen enz.
Met balansversterkers loopt 't zo'n vaart niet, er is altijd één kant in geleiding, eigenlijk nooit een open trafo.
Geluid kan komen van de trafo zelf, magneetvelden vervormen het ijzer (een beetje).
De kop van 't draadje doet me steeds aan andere dingen denken
Waarde landgenoten
Waar de blanke top (of moet 't nu de kleurloze top zijn ?
)
En nog net niet Waardeloos
Anne
Met balansversterkers loopt 't zo'n vaart niet, er is altijd één kant in geleiding, eigenlijk nooit een open trafo.
Geluid kan komen van de trafo zelf, magneetvelden vervormen het ijzer (een beetje).
De kop van 't draadje doet me steeds aan andere dingen denken
Waarde landgenoten
Waar de blanke top (of moet 't nu de kleurloze top zijn ?
En nog net niet Waardeloos
Anne
Ehm..... sorry Anne ik weet niet wat voor benaming ik aan die dingen anders moet meegeven.Ah!buis schreef:Bij SE uitgangen kan het zonder LS goed foutgaan, piekspanningen en vonken, verkoolde (carboniseerde ?
) isolatie -> kortgesloten windingen enz.
De kop van 't draadje doet me steeds aan andere dingen denken![]()
Waarde landgenoten
Waar de blanke top (of moet 't nu de kleurloze top zijn ?)
En nog net niet Waardeloos![]()
Anne
Maar nu het volgende of dit indirect een gevolg is van het veranderen van de condensator?
Het volgende vreemde doet zich nu voor
Ik heb op de versterker 2 kleine buisjes zitten
Waarvan de fase draaier vreemd doet n.l
Met het aanzetten van de versterker licht dat ene buisje veel meer op dan de rest.
Daarna zakt het weer terug tot een normale gloei gloed
Muziek word gewoon netjes na opwarmen weer gegeven, dus het buisje zal niet kapot zijn denk ik.
Het volgende vreemde doet zich nu voor
Ik heb op de versterker 2 kleine buisjes zitten
Waarvan de fase draaier vreemd doet n.l
Met het aanzetten van de versterker licht dat ene buisje veel meer op dan de rest.
Daarna zakt het weer terug tot een normale gloei gloed
Muziek word gewoon netjes na opwarmen weer gegeven, dus het buisje zal niet kapot zijn denk ik.
Koppel-C's hebben niks met de gloei te maken.
De gloeidraad zit in een buisje, de kathode, en is ervan geïsoleerd.Er zit een wit laagje over (soort gips), ook op het deel dat uit de kathode steekt.Het eind van de gloeidraad zit dan aan het binnendeel van het pootje gepuntlast.
Daarvoor is een deel van de gloeidraad onbedekt.Als dat wat lager uitvalt kan het oplichten door de piekstroom wegens de lage weerstand van een koude gloeidraad.Komt meer voor, heet geen kwaad te kunnen.
Is te voorkomen door de gloei met gelijkstroom die traag opkomt.
Anne
De gloeidraad zit in een buisje, de kathode, en is ervan geïsoleerd.Er zit een wit laagje over (soort gips), ook op het deel dat uit de kathode steekt.Het eind van de gloeidraad zit dan aan het binnendeel van het pootje gepuntlast.
Daarvoor is een deel van de gloeidraad onbedekt.Als dat wat lager uitvalt kan het oplichten door de piekstroom wegens de lage weerstand van een koude gloeidraad.Komt meer voor, heet geen kwaad te kunnen.
Is te voorkomen door de gloei met gelijkstroom die traag opkomt.
Anne
als ik er zo 'n plat gereden weerstand tussn hang NTC heet dat volgens mij
Dan moet er volgens mij toch een soort slow start plaats vinden als ik deze nu tijdelijk in serie hang met de fase 220v
Dan zou dit oplichten moeten verminderen?
Dan moet er volgens mij toch een soort slow start plaats vinden als ik deze nu tijdelijk in serie hang met de fase 220v
ray5150 schreef:Zijn het twee van elkaar verschillende buisjes ?
Er zitten per kant 2 voorbuisjes in
12au7 ecc82
12ax7 ecc83
Waarschijnlijk wel, het probleem zit weer in 't "tijdelijk"Wim P schreef:als ik er zo 'n plat gereden weerstand tussn hang NTC heet dat volgens mij
Anne
heb er gold lion ingestopt voor een test
of de oude NOS waren te "oud" maar het probleem is dan over
maar als het geen kwaad kan voor de lampen dan laat ik deze zitten totdat het tijd is om ze te vervangen
of de oude NOS waren te "oud" maar het probleem is dan over
maar als het geen kwaad kan voor de lampen dan laat ik deze zitten totdat het tijd is om ze te vervangen
Ik heb trouwens nog wel ecc83 liggen
Kan het kwaad als ik beide ecc82 vervang door ecc83??
Kan het kwaad als ik beide ecc82 vervang door ecc83??