artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Ach, je koopt kant en klare Kefkastjes en rukt daar de drivers uit? Geen fabrikant die daar iets tegen kan doen........
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door peterhenk »

En toch zou ik eens gaan luisteren!

Dan kunnen jullie de wetenschap aan de beleving koppelen! Of juist niet! Nu komt het op mij over als gepraat in de ruimte!

En dit doet mij denken aan een heel lang lijntje op een beroemde amerikaanse site (diyaudio.com) waar een heel stel hoog aangeschreven audio guru's meer dan honderd posts schreven om te verklaren dat de Linkwitz Pluto niet behoorlijk kan klinken!

Tot dat de aartsvader van de audio Nelson Pass doodleuk schreef dat hij wel was gaan LUISTEREN en zei dat het een meer dan prima speaker is :rofl: En toen werd het stil.

Dus ga luisteren en argumenteer daarna weer vrolijk (en beter onderbouwd) door zou ik zeggen. Ik kan helaas niet mee om te luisteren anders stond ik vooraan.

Groeten
Peter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

peterhenk schreef:
En toch zou ik eens gaan luisteren!

En dit doet mij denken aan een heel lang lijntje op een beroemde amerikaanse site (diyaudio.com) waar een heel stel hoog aangeschreven audio guru's meer dan honderd posts schreven om te verklaren dat de Linkwitz Pluto niet behoorlijk kan klinken!

Tot dat de aartsvader van de audio Nelson Pass doodleuk schreef dat hij wel was gaan LUISTEREN en zei dat het een meer dan prima speaker is :rofl: En toen werd het stil.
Mwah, de Pluto van LW werd niet omgeven door een of ander bla bla flutverhaal. Die volkskrant speakers zullen ook best meer dan prima speakers zijn. Net als zo vele anderen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door richard »

peterhenk schreef:
En toch zou ik eens gaan luisteren!
...
En toen werd het stil.
Die les heb ik inmiddels ook geleerd.

Maar ook dat het verkopen van gebakken lucht ook een lucratieve bezigheid is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Nelson Pass de aartsvader van de audio. Die dan naar ontwerpen van Linkwitz gaat luisteren. Dus we moeten wachten tot Bruno naar deze systemen gaat luisteren? Ik weet al wat die zou gaan zeggen. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat hij niet gaat luisteren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

:lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Ah!buis »

peterhenk schreef:
Tot dat de aartsvader van de audio Nelson Pass doodleuk schreef dat hij wel was gaan LUISTEREN en zei dat het een meer dan prima speaker is :rofl: En toen werd het stil.
Doet denken aan een liedje :o
"na een tijdje zijn hij 's wat, toen bleek dat ie niks te zeggen had" :lol:
Anne
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door peterhenk »

markbakk schreef:
Nelson Pass de aartsvader van de audio. Die dan naar ontwerpen van Linkwitz gaat luisteren. Dus we moeten wachten tot Bruno naar deze systemen gaat luisteren? Ik weet al wat die zou gaan zeggen. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat hij niet gaat luisteren.
Nou dat is dus niet precies wat ik bedoel, maar ja gaan luisteren is lastig en lezen blijkbaar ook :hide:

Groeten
Peter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door richard »

Zo'n systeem is leuk om eens een keer te luisteren op een beurs of zo. Al is dat vaak ook een risico, beroerde akoestiek, overlast van de buren. Maar meestal hoor je er wel aan af of iets potentieel heeft of niet.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Ik wil best een keer luisteren. Maar de meetset gaat dan ook mee.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Jag »

Zolang we allemaal heel vaag blijven doen over wat een goede speaker is, komen we nooit ergens!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door richard »

Jag schreef:
Zolang we allemaal heel vaag blijven doen over wat een goede speaker is, komen we nooit ergens!
Ook dat is een subjectief bevinden. Voor de een de rechte lijn, voor de ander weer de lekkere kleuring.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Jag schreef:
Zolang we allemaal heel vaag blijven doen over wat een goede speaker is, komen we nooit ergens!
Over smaak valt niet te twisten hè! En bij zoiets als 'het geluid moet zo onvervormd mogelijk bij je oorschelp of trommelvlies komen' valt elke luidspreker helaas af. Maar ik vind de poeha en de schimmigheid vooral het probleem.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Jag »

Ach, dat is ook wel een beetje een cliche. Uiteindelijk denk ik dat er meer overeenkomsten zijn in wat men goed vindt klinken dan verschillen. Je kan ook op zoek naar wat die overeenkomsten zijn (is natuurlijk deels al gedaan). En dan kan je een ontwerp ook best ergens op afrekenen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Ik ga aanstaande dinsdag maar eens luisteren in s'-Gravendeel, en misschien kan ik eens kijken of we iets kunnen doen aan een demo bij de AVMN in Amersfoort, je weet maar nooit. :mrgreen: :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Ach, je moet toch wat om je programma vol te krijgen....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Dat is moot Hans! Ben stiekem wel beetje benieuwd wat jij vindt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

bloomline.jpg
Ik ben daar vandaag niet even , maar een knappe tijd op bezoek geweest.
10:30 gearriveerd en om 15:30 weer retour, en heb mij geen seconde verveelt.
Samen met 2 andere personen die er waren ook naar aanleiding van het stuk in de Volkskrant.

De uitleg van de positionering en gedrag van de units, is van voor tot achter uit de doeken gedaan, en met de stukken muziek telkens ook realistisch in het geluidsbeeld.

Met 1 unit en later 2 units, en het gedrag kunnen horen van de stand en afstraal gedrag, het was allemaal heel goed waarneembaar, en zeker dan het effect van spreiding en plaatsing van de instrumenten na het inschakelen van de bovenste sets die dan verticaal, naar beneden afstraalden.

En dan denk je dan kan er toch geen laag uitkomen, en bij sommige opname's was er af en toe wel een wat krap beeld van het laag, maar met een orgelconcert van Jean Guillou van het Dorian label en de opname's van St Eustache kerk in Parijs, was het toch verbazingwekkend realistisch.
Zeker dan niet het laag wat je eventueel met een paar 25 cm of meer woofers kunt hebben, maar in feite mistte je het niet echt.
Na veel klassiek repertoire is er ook nog aardig wat verser spul langs gekomen als Yellow en ook oude Jazz opname's die onwaarschijnlijk lekker klonken, die ruimtelijkheid krijg ik hier nog niet voor elkaar, zoals dat bij sommige van die opname's klonk.

We gaan zien dat we er een avond met de Audio Vereniging Midden Nederland van kunnen maken, en ik weet zeker dat er een aantal van de stoel af lazeren van verbazing. :yeah:

In ieder geval geen gebakken lucht :lucht:
Ik begreep dat het kan zijn dat er een opstelling is op de X-FI show, en dan in samenwerking met Lyngdorf, en dat met de Roomperfect mogelijkheid die Asterduc ook gebruikt, en nu ook gebruikt werd, en met een 2x200 w Lyndorf Amp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Behalve dat het goed klonk, daar was verder ook geen twijfel over, wat is er nu zo bijzonder aan?

Overigens vind ikzelf orgel opnamen geen maatstaf. Er zijn eigenlijk geen echt realistische orgel opnamen. Daarmee niet gezegd dat er geen erg mooie zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Behalve dat het goed klonk, daar was verder ook geen twijfel over, wat is er nu zo bijzonder aan?

Overigens vind ikzelf orgel opnamen geen maatstaf. Er zijn eigenlijk geen echt realistische orgel opnamen. Daarmee niet gezegd dat er geen erg mooie zijn.
Het is dan ook meer het effect dat je feitelijk nu niet direct de 2 statieven als luidsprekers ervaart, en dan is er een compleet open losstaand geluidsbeeld, naar mijn idee een wat bijzondere ervaring.
Er zijn zeker momenten dat je denkt, is dat hoog nu wel echt mooi?, maar dan is het ook wel, hoe goed is nu de opname?

Ik heb zeker erg mooie momenten gehad met best mooi hoog, maar ook zeker een wat hardere klank, duidelijk minder.
Maar zoals gewoonlijk, is het nu de opname of is het de hardware, oftewel is de tweeter niet goed genoeg?

Waar je dan inmiddels de fijne tekening wel kent van de AMT-achtigen, en andere, als de beryllium tweeters van de nieuwe LS1 van Grimm, die ik dan pas heb gehoord in Hilversum.
Maar in ieder geval kon je de instrumenten en muzikanten aanwijzen waar ze stonden.

Het totale beeld is in ieder geval zeker niet tegenvallend, maar zeker de moeite waard, en makkelijk plaatsbaar naar mijn idee, mede door de opzet met de Lyngdorf Roomperfect, waar waarschijnlijk het laag ook wel geboost wordt.

In ieder geval zeker niet tegenvallend, anders was ik wel eerder thuis geweest, en een man met ervaring in het opnemen, is dan ook wel een eens goed om te horen hoe het er aan toe kan gaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Lekker goedkoop om dan je webstee een variant op een bekende microfoon opnametechniek te laten lijken...

https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_Pair
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Lekker goedkoop om dan je webstee een variant op een bekende microfoon opnametechniek te laten lijken...

https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_Pair
Uit de gesprekken die ik dan vandaag heb gehad met Leo, kreeg ik meer de indruk dat het eerder een hommage was richting deze methode.

En dat kun je als positief, of zoals jij wel meer hebt, negatief uitleggen, ik heb zeker niet het idee dat het een goedkope marketing truc/zet is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Hmmm, kan zijn Hans, maar deze speakers hebben toch echt helemaal niks met Blumlein en zijn vindingen te maken. Behalve dan dat het beide iets met stereo geluid van doen heeft. Komt allemaal zo gemaakt en ver gezocht over.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Zijn primaire activiteiten/handelingen zijn toch, naar ik begreep het opnemen van muziek.
Verder boeit het niet zo, behalve dat dan de man wel weet waar hij mee bezig is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

I.i.g. de indruk wekt. Maar dat kan ieder goed toneelspeler....... Geloof best dat ze serieus bezig zijn maar dan verlaat je je toch niet op al die gepimpte bla bla op hun site. De hele manier van doen op die site heeft iets opschepperigs zonder echt structureel iets uit te leggen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”