Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door Laurens »

Simpele vraag: bestaan er nog breedband PA drivers? Ik denk aan 12 of 15" dubbelconus units. Ik kom genoeg hifi units tegen maar iets met grote geluidsdruk is minder makkelijk te vinden.
Ik ben actief in een collectief dat regelmatig bandjes en karaoke avonden organiseert. De PA wordt momenteel vaak geleend maar dat is niet altijd mogelijk en wél altijd veel gesleep. Het is een non-profitorganisatie, low budget is wel fijn. Het gaat om een zaaltje van max 100 mensen, grofweg 30x30 meter. Voor karaoke is 2x 40w in een setje huiskamerspeakers nét voldoende in die situatie. Maar als er een band optreedt, staat er een drumstel en dan moeten de geleende 12" + hoorn Electrovoice speakers flink aan de bak.
10" is te klein, omdat er zo af en toe (als de bassist van een band alleen een klein oefenversterkertje heeft) de basgitaar niet goed over de basdrum heen komt, en dus versterkt moet worden.

Ik was al de Fane Sovereign 12-200LT tegengekomen. Maar als er karaoke muziek over draait, is een frequentiebereik tot 10khz wel erg weinig. Voor zang, gitaar e.d. zullen ze min of meer voldoen. Als podiummonitor zeker.

Low budget en goede tweeters gaan niet echt samen. Vandaar dat ik liever al het geld in één driver steek, dan dat ik het geld moet verdelen tussen een woofer en een tweeter. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van oude systemen zoals karlsson speakers. Gewoon omdat het leuk is - dat is ook een factor.

Ik wil de prijs van de drivers beneden de 150 euro per stuk houden.
De Monacor SP-30PATC lijkt perfect, maar voor dat geld (€180 ongeveer) wil ik 'm eerst ergens uitgebreid kunnen beluisteren voordat ik dat geld er in steek. Als ik dat geld al los kan weken bij de organisatie.

Edit: ben nog even verder gaan zoeken. Dit is wat ik vond:
Monacor SP-30PATC: €180. F3-15KHz, 99dB/w/m. F(res) 47hz.
Beyma 12ga50: €95. F(res) 90hz, ca. 70-18000hz. 102dB/w.
Fane 12-200LT: €69, 45-10.000hz.
Fane 12-250tc: €79, 45-17000khz, 98dB/w
Laatst gewijzigd door Laurens op ma 06 jun 2016, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door AntonZ »

Eminence heeft er ook een paar: de Beta 10 CX en Beta 12 CX. Daar monteer je een PA driver achterop voor de hoge tonen (ASD 1001 of vergelijkbaar).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door Walt »

Dat is een coax, dat is een tweeweg, alle bekende PA merken leveren zulke coax units, Eminence vindt ik zelf niet goed klinken, dan liever een coax van B&C of BMS. Breedbanders zijn relatief zeldzaam, 2e hands 12 inch fane zou een goedkope optie kunnen zijn, eventueel kleine piezo tweeter erbij voor low budget.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door Walt »

Op marktplaats staat nu trouwens een setje 15 inch Fane breedbander...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door richard »

http://www.spectrumaudio.de/
Onder 'Produkte' en 'Breitbandlautsprecher' onder aan het lijstje staan verschillende opties.
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door AntonZ »

Ik had dubbel conus gelezen als coax. En daar heb je naast drivers ook nog een crossover bij nodig. Sorry voor eventuele verwarring :-#
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door sevenup »

http://www.thomann.de/nl/fane_sovereign_12_250_tc.htm

Probleem met grote breedbanders is dat ze vaak niet echt laag gaan en ook erg veel bundelen bij hogere frequenties.

Zelf zou ik voor wat anders gaan.

12" woofer: http://www.thomann.de/nl/the_box_speaker_122808a.htm
tweeter: http://www.thomann.de/nl/eminence_apt150.htm
filter: http://www.licht-geluid.nl/dap-pcx-3-pa ... 2-weg.html

50 + 35 +20 = 105 euro, maar dan heb je meer vermogen, diepgang en spreiding.

Zelf gebruik ik dezelfde woofer ook, en deze is echt goed. Mooi gegoten chassis en zware magneet.

Filmpje van mijn speakers met 200W RMS versterker (Camera kan het volume niet echt aan, dus mid/hoog klinkt wat raar):

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door wouter »

Die Thomann units lijken heel sterk op Monacor units die 2,5 keer zo veel kosten. Dit heeft echter wel te maken met de kwaliteit, de Monacor units kunnen veel verder gecontroleerd uitslaan. Die Thomann 12" heeft een Xmax van iets van 1,7mm. Dat wordt vooral snel ongecontroleerd, terwijl EV geen troep in de kastjes heeft. Ik zou dus opzoek gaan naar een mooi 2e hands setje en zelfs al had je kennis van PA speakers ontwerpen - tegen 2e hands in een lagere budget klasse kun je gewoon niet op...

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=23727
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door b_force »

B&C heeft een aantal ongelooflijk goede coax units.
(meeste van B&C is ongelooflijk goed trouwens)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door wouter »

Had je het gedeelte over 'budget' gemist Bart :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door sevenup »

wouter schreef:
Die Thomann 12" heeft een Xmax van iets van 1,7mm.
Waar staat dit aangegeven? Staat niet in de spec sheet bij Thomann op de site.
In de spec sheet staat wel de wikkelhoogte (19mm) en gap diepte (8mm).
Hiermee kom je theoretisch op (19-8)/2 = 5.5mm
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door wouter »

Je hebt gelijk, ik was in de war met de 10", die heeft 2mm Xmax. Hier de 12" die Thomann zeer waarschijnlijk aanbiedt voor 49,-:
http://www.elderaudio.com/products/Loud ... 075-U.html
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door sevenup »

wouter schreef:
Je hebt gelijk, ik was in de war met de 10", die heeft 2mm Xmax. Hier de 12" die Thomann zeer waarschijnlijk aanbiedt voor 49,-:
http://www.elderaudio.com/products/Loud ... 075-U.html
Dat is hem inderdaad.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?

Bericht door vincneus1 »

Ik ben zelf op thomann de fane sovereign 8-225 (225W RMS, 900W max A.E.S) tegen gekomen. Geen coax en gaat ook maar tot de 10khz op de grafiek. MAAR haalt de 60hz in 27L netto, behaalt een geluidsdruk van 97dB/1/1m én kost maar €45 p/s! gooi daar een compressie driver/piezo bij in, beetje multiplex van de hornbach en je hebt hele goedkope en compacte speakers die behoorlijk hard gaan. Fane staat geloof ik niet zo hoog in geluidskwaliteit hier op het forum (als je het vergelijkt met de eerder genoemde B&C) maar niet-audiofielen zijn er zeer over te spreken! De 10'' versie heeft wat meer volume nodig maar heeft vergelijkbare/betere prestaties (ivm formaat)
veel succes met de zoektocht!

Vince
Plaats reactie