artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door wouter »

Zoals ik al schreef, ik geloof best dat het mooi en groots zal klinken. Maar de redeneringen in het artikel waren wat mij betreft reden om het als marketing voor leken te bestempelen.
Tof dat/als het een goed product id
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Tja, en dan was ik een keer bij een winkel (HIFI) en die had ze hangen, maar ik mocht er niet naar luisteren, daar had hij niet veel zin in, de winkelier.

:think:

Misschien de inschatting dat ik het toch niet kon betalen, ik was in vakantie kloffie.
:shock:

Anders moet ik hem maar eens uitnodigen voor de AVMN. :)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door CoenvanDongen »

Hij woont bij ons om de hoek Hans!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

PB anders maar eens even hoe en waar, misschien kan ik hem zover krijgen. 8)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Laat me maar, maar ik denk dat het goed uitpakt omdat Leo de Klerk zijn speakers in een akoestisch vrij gunstige ruimte heeft opgesteld. Het is vanuit perceptieleer en akoestiek niet te verklaren dat je met speakers boven en beneden geplaatst én een stereosignaal een driedimensionale reproductie van een geluidsveld kunt realiseren. Maar wel kun je een illusie creëren door slim of minder slim gebruik te maken van reflecties in de luisterruimte. Zie Bose, zie de gemiddelde dipoolluidspreker enzovoort. Niks magisch aan, ook niet met omgekeerde conussen :rofl: .
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door John P »

hannesie schreef:
Tja, en dan was ik een keer bij een winkel (HIFI) en die had ze hangen, maar ik mocht er niet naar luisteren, daar had hij niet veel zin in, de winkelier.....
Ik zeg: Name and shame en wel nu. [-X [-X [-X [-X
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Zoals ik al zei,. ik was in vakantiekleding, en bij toeval in s'Hertogenbosch en waar het nu echt was?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door CoenvanDongen »

markbakk schreef:
Het is vanuit perceptieleer en akoestiek niet te verklaren dat je met speakers boven en beneden geplaatst én een stereosignaal een driedimensionale reproductie van een geluidsveld kunt realiseren. Maar wel kun je een illusie creëren door slim of minder slim gebruik te maken van reflecties in de luisterruimte. Zie Bose, zie de gemiddelde dipoolluidspreker enzovoort. Niks magisch aan, ook niet met omgekeerde conussen :rofl: .
Ik denk dat dat een beetje het probleem is.. veel mensen (vooral op dit forum) willen alles altijd maar kunnen verklaren, alles kunnen meten en het liefst in een grafiek kunnen bekijken.

Ik heb ze een aantal weken bij een presentatie ook gehoord in een akoestisch zeer beroerde zaal. Hij heeft niks ingeregeld of wat dan ook.... en weer een fantastisch geluid. Bij deze speakers werkt de ruimte juist mee.
Laat ik het proberen te verklaren.
Als je een pianist laat spelen in een akoestisch perfecte ruimte dan klinkt dat ook zo.
Als je hem in een beroerde ruimte laat spelen klinkt het zo beroerd als de ruimte is, je oren verwachten die beroerdheid ook in die ruimte, maar je staat nog steed naar de piano te luisteren.
Bij deze speakers is het net zo.
In een beroerde ruimte klettert het ook, maar je hebt nog steeds het idee dat die pianist naast je staat te spelen.

In het kort:
Bij de meeste speakers die ik gehoord heb sta je te luisteren naar een goede speaker in een slechte ruimte.
Bij deze speaker sta je naar de muzikant te luisteren in een slechte ruimte.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Een illusie dus. Daarmee is niets mis hoor! En ja, ik wil begrijpen, kunnen beredeneren wat we horen en ook waarom we dat kunnen waarderen. Het gaat bij deze speakers niet om een reproductie van het geluidsveld bij de opname, maar dat is in 99% van de gevallen met speakers in een ruimte een matig haalbaar ideaal. Je kunt echter wel praten over de verhouding tussen het geluidsveld zoals dat bij een stereo-opname is bedoeld en het veld dat een luisterruimte aan dat origineel toevoegt. Deze speakers zijn ervoor gemaakt om juist meer van dat laatste veld te creëren. Speakers met een hoge directivity index zoals de dipolen, hoorns en cardioiden die hier ook worden gebouwd brengen je juist meer van dat eerste, originele veld. Maar het kan allebei prima uitpakken, dat ontken ik niet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Kappa7 »

Is ook meer een kwestie van smaak.
Wil je het hier en nu of het daar en toen horen.
Voor beide is wat te zeggen en wat je ook kiest het is altijd goed.
Dat is dan weer het leuje van persoonlijke smaak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

En zo kan het vriezen en zo kan het dooien. Maar op dit moment van het jaar is de kans op vorst wel erg klein. De kans op hagelstenen ter grootte van tomaten (zusje van de komkommer) is tegenwoordig groter.

En Coen, ik vind het wel prettig om het onderscheid tussen fantastische beweringen en de realiteit een beetje te bewaren. Zie dat toch niet als een probleem hoor.
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door pipootje »

Elke gereproduceerde muziek is een illusie
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Vriendschap ook. :lol:
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door pipootje »

Een pakketje schroot met een dun laagje chroom .....
Maar zonder gekheid, de mensen die de kastjes beluisterd hebben zijn er lovend over. Sommigen anderen venten hun vooroordelen uit. Dus wie regelt er een luistersessie, liefst in het westen van het land ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

pipootje schreef:
Een pakketje schroot met een dun laagje chroom .....
Maar zonder gekheid, de mensen die de kastjes beluisterd hebben zijn er lovend over. Sommigen anderen venten hun vooroordelen uit. Dus wie regelt er een luistersessie, liefst in het westen van het land ;-)
Ja hoor eens. Anderen er op aanspreken dat anderen hun mening vormen i.p.v. zelf dat te doen? Dan kun je niet van anderen gaan verlangen om voor jou een luistersessie te gaan regelen. Dat moet je dan ook zelf gaan doen...
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door pipootje »

Nee, iedereen mag dan komen luisteren ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door richard »

pipootje schreef:
Elke gereproduceerde muziek is een illusie
Alles is illusie; we zitten in een grot kijkend naar de schaduwen op de wand en luisteren naar de echo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Alles is illusie; we zitten in een grot kijkend naar de schaduwen op de wand en luisteren naar de echo.
Oh vandaar :shock: :? Wat een depri gedoe eigenlijk... #-o
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
richard schreef:
Alles is illusie; we zitten in een grot kijkend naar de schaduwen op de wand en luisteren naar de echo.
Oh vandaar :shock: :? Wat een depri gedoe eigenlijk... #-o
De meesten van ons zijn er gelukkig mee. \:D/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

richard zit in zijn Mancave, vandaar die grot associaties. :mrgreen:

Maar een beetje dromen, en een illusie, kan het effect geven alsof je er bij bent. :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
richard zit in zijn Mancave, vandaar die grot associaties. :mrgreen:
Oh geluikkig, ik snapte de omschrijving "we" ook al niet. Zulke Hitchcock achtige scenario's spelen zich hier toch niet af als ik een plaatje opzet :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door AatV »

Nee, dit lijkt meer op het Platonisch luisteren. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Zat ik er niet ver naast met depri gedoe. Plato was nou niet een van de vrolijkste... :relax:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door arjank »

Volgens mij is dit nagenoeg hetzelfde artikel http://zhz.meerbusiness.nl/Bedrijfsspec ... Gravendeel
Ook hier het volgende citaat wat nergens op slaat en waarom ik hier geen 100% vertrouwen in heb: "Dat komt door de conus, die heeft nu eenmaal een trechtervorm waardoor het geluid nadrukkelijk een bepaalde richting opgestuurd wordt" Dit soort citaten wekt bij mensen die weten hoe het echt in elkaar zit geen goede indruk op.
En daarbij, er zijn legio aan diverse benaderingen voor een ruimte vullend (diffuus) stereobeeld, nothing new or revolutionary.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Tsja. Gebruikt onderdelen van luidsprekerunits van KEF...
Nou sluit ik niet uit dat KEF nog wel wat zou willen leveren aan deze en gene, maar we weten allemaal dat deze fabrikant al lang geleden is gestopt met het verkopen van losse units. Bovendien maakt KEF allerfraaiste coaxiale units. Maar die gaan echt niet in OEM weg. En die moet je al helemaal niet uit elkaar slopen. Maar waarschijnlijk klopt die bewering gewoon niet. Dus duuuhhh. En dan 'Bloomline', leuke verwijzing naar Alan Blumlein zeker. Maar goed, ik gun iedereen zijn/haar handel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”