artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Zoals ik al schreef, ik geloof best dat het mooi en groots zal klinken. Maar de redeneringen in het artikel waren wat mij betreft reden om het als marketing voor leken te bestempelen.
Tof dat/als het een goed product id
Tof dat/als het een goed product id
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Tja, en dan was ik een keer bij een winkel (HIFI) en die had ze hangen, maar ik mocht er niet naar luisteren, daar had hij niet veel zin in, de winkelier.
Misschien de inschatting dat ik het toch niet kon betalen, ik was in vakantie kloffie.
Anders moet ik hem maar eens uitnodigen voor de AVMN.
Misschien de inschatting dat ik het toch niet kon betalen, ik was in vakantie kloffie.
Anders moet ik hem maar eens uitnodigen voor de AVMN.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
PB anders maar eens even hoe en waar, misschien kan ik hem zover krijgen. 
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Laat me maar, maar ik denk dat het goed uitpakt omdat Leo de Klerk zijn speakers in een akoestisch vrij gunstige ruimte heeft opgesteld. Het is vanuit perceptieleer en akoestiek niet te verklaren dat je met speakers boven en beneden geplaatst én een stereosignaal een driedimensionale reproductie van een geluidsveld kunt realiseren. Maar wel kun je een illusie creëren door slim of minder slim gebruik te maken van reflecties in de luisterruimte. Zie Bose, zie de gemiddelde dipoolluidspreker enzovoort. Niks magisch aan, ook niet met omgekeerde conussen
.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ik zeg: Name and shame en wel nu.hannesie schreef:Tja, en dan was ik een keer bij een winkel (HIFI) en die had ze hangen, maar ik mocht er niet naar luisteren, daar had hij niet veel zin in, de winkelier.....
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Zoals ik al zei,. ik was in vakantiekleding, en bij toeval in s'Hertogenbosch en waar het nu echt was?
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ik denk dat dat een beetje het probleem is.. veel mensen (vooral op dit forum) willen alles altijd maar kunnen verklaren, alles kunnen meten en het liefst in een grafiek kunnen bekijken.markbakk schreef:Het is vanuit perceptieleer en akoestiek niet te verklaren dat je met speakers boven en beneden geplaatst én een stereosignaal een driedimensionale reproductie van een geluidsveld kunt realiseren. Maar wel kun je een illusie creëren door slim of minder slim gebruik te maken van reflecties in de luisterruimte. Zie Bose, zie de gemiddelde dipoolluidspreker enzovoort. Niks magisch aan, ook niet met omgekeerde conussen.
Ik heb ze een aantal weken bij een presentatie ook gehoord in een akoestisch zeer beroerde zaal. Hij heeft niks ingeregeld of wat dan ook.... en weer een fantastisch geluid. Bij deze speakers werkt de ruimte juist mee.
Laat ik het proberen te verklaren.
Als je een pianist laat spelen in een akoestisch perfecte ruimte dan klinkt dat ook zo.
Als je hem in een beroerde ruimte laat spelen klinkt het zo beroerd als de ruimte is, je oren verwachten die beroerdheid ook in die ruimte, maar je staat nog steed naar de piano te luisteren.
Bij deze speakers is het net zo.
In een beroerde ruimte klettert het ook, maar je hebt nog steeds het idee dat die pianist naast je staat te spelen.
In het kort:
Bij de meeste speakers die ik gehoord heb sta je te luisteren naar een goede speaker in een slechte ruimte.
Bij deze speaker sta je naar de muzikant te luisteren in een slechte ruimte.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Een illusie dus. Daarmee is niets mis hoor! En ja, ik wil begrijpen, kunnen beredeneren wat we horen en ook waarom we dat kunnen waarderen. Het gaat bij deze speakers niet om een reproductie van het geluidsveld bij de opname, maar dat is in 99% van de gevallen met speakers in een ruimte een matig haalbaar ideaal. Je kunt echter wel praten over de verhouding tussen het geluidsveld zoals dat bij een stereo-opname is bedoeld en het veld dat een luisterruimte aan dat origineel toevoegt. Deze speakers zijn ervoor gemaakt om juist meer van dat laatste veld te creëren. Speakers met een hoge directivity index zoals de dipolen, hoorns en cardioiden die hier ook worden gebouwd brengen je juist meer van dat eerste, originele veld. Maar het kan allebei prima uitpakken, dat ontken ik niet.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Is ook meer een kwestie van smaak.
Wil je het hier en nu of het daar en toen horen.
Voor beide is wat te zeggen en wat je ook kiest het is altijd goed.
Dat is dan weer het leuje van persoonlijke smaak.
Wil je het hier en nu of het daar en toen horen.
Voor beide is wat te zeggen en wat je ook kiest het is altijd goed.
Dat is dan weer het leuje van persoonlijke smaak.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
En zo kan het vriezen en zo kan het dooien. Maar op dit moment van het jaar is de kans op vorst wel erg klein. De kans op hagelstenen ter grootte van tomaten (zusje van de komkommer) is tegenwoordig groter.
En Coen, ik vind het wel prettig om het onderscheid tussen fantastische beweringen en de realiteit een beetje te bewaren. Zie dat toch niet als een probleem hoor.
En Coen, ik vind het wel prettig om het onderscheid tussen fantastische beweringen en de realiteit een beetje te bewaren. Zie dat toch niet als een probleem hoor.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Elke gereproduceerde muziek is een illusie
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Een pakketje schroot met een dun laagje chroom .....
Maar zonder gekheid, de mensen die de kastjes beluisterd hebben zijn er lovend over. Sommigen anderen venten hun vooroordelen uit. Dus wie regelt er een luistersessie, liefst in het westen van het land
Maar zonder gekheid, de mensen die de kastjes beluisterd hebben zijn er lovend over. Sommigen anderen venten hun vooroordelen uit. Dus wie regelt er een luistersessie, liefst in het westen van het land
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ja hoor eens. Anderen er op aanspreken dat anderen hun mening vormen i.p.v. zelf dat te doen? Dan kun je niet van anderen gaan verlangen om voor jou een luistersessie te gaan regelen. Dat moet je dan ook zelf gaan doen...pipootje schreef:Een pakketje schroot met een dun laagje chroom .....
Maar zonder gekheid, de mensen die de kastjes beluisterd hebben zijn er lovend over. Sommigen anderen venten hun vooroordelen uit. Dus wie regelt er een luistersessie, liefst in het westen van het land
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Nee, iedereen mag dan komen luisteren 
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Alles is illusie; we zitten in een grot kijkend naar de schaduwen op de wand en luisteren naar de echo.pipootje schreef:Elke gereproduceerde muziek is een illusie
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Oh vandaarrichard schreef:Alles is illusie; we zitten in een grot kijkend naar de schaduwen op de wand en luisteren naar de echo.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
De meesten van ons zijn er gelukkig mee.Pjotr schreef:Oh vandaarrichard schreef:Alles is illusie; we zitten in een grot kijkend naar de schaduwen op de wand en luisteren naar de echo.![]()
Wat een depri gedoe eigenlijk...
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
richard zit in zijn Mancave, vandaar die grot associaties.
Maar een beetje dromen, en een illusie, kan het effect geven alsof je er bij bent.
Maar een beetje dromen, en een illusie, kan het effect geven alsof je er bij bent.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Oh geluikkig, ik snapte de omschrijving "we" ook al niet. Zulke Hitchcock achtige scenario's spelen zich hier toch niet af als ik een plaatje opzethannesie schreef:richard zit in zijn Mancave, vandaar die grot associaties.![]()
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Nee, dit lijkt meer op het Platonisch luisteren.
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Zat ik er niet ver naast met depri gedoe. Plato was nou niet een van de vrolijkste... 
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Volgens mij is dit nagenoeg hetzelfde artikel http://zhz.meerbusiness.nl/Bedrijfsspec ... Gravendeel
Ook hier het volgende citaat wat nergens op slaat en waarom ik hier geen 100% vertrouwen in heb: "Dat komt door de conus, die heeft nu eenmaal een trechtervorm waardoor het geluid nadrukkelijk een bepaalde richting opgestuurd wordt" Dit soort citaten wekt bij mensen die weten hoe het echt in elkaar zit geen goede indruk op.
En daarbij, er zijn legio aan diverse benaderingen voor een ruimte vullend (diffuus) stereobeeld, nothing new or revolutionary.
Ook hier het volgende citaat wat nergens op slaat en waarom ik hier geen 100% vertrouwen in heb: "Dat komt door de conus, die heeft nu eenmaal een trechtervorm waardoor het geluid nadrukkelijk een bepaalde richting opgestuurd wordt" Dit soort citaten wekt bij mensen die weten hoe het echt in elkaar zit geen goede indruk op.
En daarbij, er zijn legio aan diverse benaderingen voor een ruimte vullend (diffuus) stereobeeld, nothing new or revolutionary.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Tsja. Gebruikt onderdelen van luidsprekerunits van KEF...
Nou sluit ik niet uit dat KEF nog wel wat zou willen leveren aan deze en gene, maar we weten allemaal dat deze fabrikant al lang geleden is gestopt met het verkopen van losse units. Bovendien maakt KEF allerfraaiste coaxiale units. Maar die gaan echt niet in OEM weg. En die moet je al helemaal niet uit elkaar slopen. Maar waarschijnlijk klopt die bewering gewoon niet. Dus duuuhhh. En dan 'Bloomline', leuke verwijzing naar Alan Blumlein zeker. Maar goed, ik gun iedereen zijn/haar handel.
Nou sluit ik niet uit dat KEF nog wel wat zou willen leveren aan deze en gene, maar we weten allemaal dat deze fabrikant al lang geleden is gestopt met het verkopen van losse units. Bovendien maakt KEF allerfraaiste coaxiale units. Maar die gaan echt niet in OEM weg. En die moet je al helemaal niet uit elkaar slopen. Maar waarschijnlijk klopt die bewering gewoon niet. Dus duuuhhh. En dan 'Bloomline', leuke verwijzing naar Alan Blumlein zeker. Maar goed, ik gun iedereen zijn/haar handel.
