Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Hennes »

Hoi, ik heb een vraag over een oude maar zeer goede Yamaha receiver CR-800, na een jaar of 20 van zolder gehaald om hem te gebruiken om er een keyboard op aan te sluiten als dat kan, maar alles werkt wel op 3 lampjes na, ja altijd al een zwak punt geweest maar toen was er bijna geen goede led behalve voor aan / uit, maar ik hoor een soort van gefluit geknars of zoiets, zou het meschien aan kunnen liggen dat de condensators van de voeding kapot zijn, of aan het doorslaan zijn, als ik de geluidsknop helemaal dicht heb staan dan hoor ik het, wat zou dat kunnen zijn? heeft iemand daar meer verstand van dan een leek zoals ik :(
Alvast bedankt.
Bijlagen
SAM_0657.JPG
SAM_0658.JPG
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door John P »

Misschien heeft "het" nog wat tips: https://www.youtube.com/watch?v=emYOaU-5kKg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Pjotr »

Nou erg goed? Ken deze wel en is toch meer middle of the road. Typisch jaren '70. Hij is niet slecht, maar beslist niet "zeer goed" hoor.

Gefluit en geknars duidt op instabiliteit. Kan door veroudering komen. Daar moet je echt een deskundige met oscilloscoop naar laten kijken. Instabiliteit is HF oscillatie en dat kan tweeters kosten als het ernstig is.
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Hennes »

Bedankt voor je reactie, ik heb even naar YouTube gekeken ja wel leuk om je eigen versterker te zien maar daar stond geen oplossing voor mijn probleem bij, maar misschien zijn er nog meer mensen die kunnen helpen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door ray5150 »

Zeker een goed punt, wat Pjotr aanstipt.
Als er problemen met de voedingselco's zouden zijn, zullen die zich manifesteren in zware bromachtige problemen.
Is inderdaad niet zo simpel op te lossen, blijkbaar heeft het langdurige verblijf op zolder het apparaat geen goed gedaan.

Ik zou in ieder geval de boel wel eens even flink afstoffen, dat vind een eventuele specialist die er naar kijkt ook wel prettig.

(ook handig om in deze je woonplaats te vermelden.)
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Hennes »

Ja het is een oud beestje, vroeger had ik er 2 boxen bij van AR11 die deden het erg goed al kon het laag wel iets beter.
En verder ben ik druk bezig om het stof er uit te halen, maar ja dan heb ik denk hulp nodig, iemand met een oscilloscoop ik heb daar niet veel verstand van, en ik zelf woon in Zaltbommel,
Ik wil er een keyboard aanhangen maar dan moet ik zeker de ingang spanning aan passen ? of is dat niet nodig?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Olaf Analogue »

Sowieso zullen de meeste elco's in het toestel een groot deel van hun capaciteit verloren hebben, de meeste elco's gaan maximaal 15 jaar mee, Die zullen dus vervangen moeten worden.
Ikzelf gebruik ook apparatuur op leeftijd, maar na aankoop vervang ik alle elco's. het verschil in klank voor en na het vervangen is goed te horen.
Ik gebruik overigens wel elco's van goede kwaliteit als vervangers.
Hieronder alle elco's uit een Onkyo 388F voorversterker welke ik bezit.
de restwaarde van de elco's heb ik gemeten. veel elco's zitten op 50 a 70% van hun originele capaciteit, een enkeling echter komt niet verder dan 20%.
Ook de nieuwe elco's meet ik voordat ik ze plaats, het kan altijd zijn dat ook een nieuwe elco niet de juiste capaciteit heeft. (dan dus ook ver buiten de tolerantie)
Bijlagen
22222.jpg
001-14.jpg
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Hennes »

Nou dan denk ik dat ik er maar mee stop, als ik allen condensators moet vervangen dan ben ik 1 eeuw bezig en als het nou maar 1 printplaat was dan zou het wel gaan, maar bij mij zitten allerlei printen boven elkaar echt een soort warboel dus ook een heleboel werk wat niet echt loont, ik ga gewoon een losse versterker kopen en er 2 boxen bij bouwen en dan kan ik orgel gaan spelen. dus allemaal bedankt voor het mee denken, het mag voor mij op slot
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Pjotr »

Ach Olaf overdrijft wel eens een beetje :mrgreen: Maar als je doel is om keyboard te spelen kun je i.d.d. misschien beter bij Feedback of Baxshop een lollig instrument versterkertje halen voor niet al te veel.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door John P »

Je kunt ook eens kijken naar actieve boxen, dat zijn luidsprekers waar al een versterker in zit.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Olaf Analogue »

Het bericht verscheen twee keer dit komt vreemd genoeg vaker voor terwijl er maar één keer op bevestigen wordt geklikt, de mogelijkheid om je laatste bericht weg te halen bestaat kennelijk niet meer. (was er wel in het verleden)
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 07 jul 2016, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef:
Ach Olaf overdrijft wel eens een beetje :mrgreen: Maar als je doel is om keyboard te spelen kun je i.d.d. misschien beter bij Feedback of Baxshop een lollig instrument versterkertje halen voor niet al te veel.
Als je het overdreven vind om condensatoren te vervangen die nog maar de helft van hun originele capaciteit bezitten dan vind ik dat vreemd. Anders zou ik me eens verdiepen in de gemiddelde levensduur van elco's, een factor welke ook in de bijbehorende datasheets van elco's terug te vinden is. Ze gaan nou eenmaal geen mensenleven mee.
Ik ben van oudsher monteur consumenten elektronica en weet dat de meeste klachten aan apparatuur terug te leiden is naar verouderde condensatoren .
Natuurlijk kun je met een oscilloscoop de problemen opzoeken en dan aan de hand daarvan de direct verantwoordelijke condensatoren vervangen, maar dan kun je er daarna op wachten dat er langzaam aan weer een nieuwe klacht opduikt door het nog verder in capaciteit terug lopen van andere condensatoren. Dan blijf je dus bezig. Als je het dan toch doet, doe het dan goed en vervang ze allemaal. Het is losse euro werk dus dat kan geen belemmering zijn.
We bouwen de mooiste luidspreker filters en dat zou dan niet overdreven zijn, maar voor nog geen twee tientjes en een middagje solderen om je geliefde versterker weer als nieuw te laten spelen zal dan ineens overdreven zijn ?!?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Pjotr »

Ik vind het i.i.g. overdreven om voorbarige conclusies te trekken zonder dat de patiënt nader onderzocht is en er een goede diagnose gesteld is.
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Hennes »

Nee mijn versterker zit erg lastig in elkaar, met allemaal printjes en printen op elkaar en naast elkaar en weet ik nog wat, het loont niet als het nou een Marshall buizenversterker was, ja dan maak ik me kwaad zoiets loont .
Ik heb hier bij mij nog een voedingstrafo liggen, ik heb er niets aan het is een Amplimo 2x36 watt 4,28 A is 100% heb hem gebruikt voor een actief sub woofer maar die is ook kapot, wie er iets aan hebt mag hem voor niks hebben, anders ligt ie ook weer 20 jaar op zolder 8-[ zal er een foto bij doen ook van mijn versterker.
Bijlagen
SAM_0661.JPG
SAM_0663.JPG
SAM_0664.JPG
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Olaf Analogue »

Ja, dat soort beestjes zitten nog wat complex in elkaar inderdaad, toch is het uiteraard wel te doen maar het is maar net of het je waard is.
Ik heb zelf een goede meter om de capaciteit van condensatoren te kunnen meten, als je zomaar even een paar condensatoren zou los solderen en aan deze meter zou hangen dan zou je direct zien dat ze flink in capaciteit zijn terug gelopen, dit is nu eenmaal zo bij elektrolytische condensatoren.
Daarmee zou direct duidelijk zijn dat niets van wat ik gezegd heb overdreven is, als je een toestel van deze leeftijd weer stabiel en degelijk zou laten willen werken dan is zo'n revisie nou eenmaal belangrijk, de leeftijd van het toestel ligt ver boven de gemiddelde leeftijd van de condensatoren.
Dit geldt dus voor de elco's, de folie en keramische condensatoren hebben daar veel minder last van.
Elco's hebben als een van de weinige passieve componenten een beperkte levensduur.
Kijk in een willekeurige elco datasheet van een componenten fabrikant. Je zult altijd ergens een life expectation zien staan, die kan variëren tussen 2000 uur en 250000 uur
Slechts de elco's vervangen die nu op dit moment een probleem vormen leveren je een toestel op die daarna weliswaar functioneert, maar binnen afzienbare tijd weer andere klachten gaat opleveren. Waarna je hem dus wederom uit elkaar kunt halen, dan blijf je bezig, dan liever gelijk in één keer goed voor die twee tientjes en een regenachtig middagje solderen.
De Onkyo set welke ik als voorbeeld aanhaalde is een klasse set uit de jaren negentig, bestaande uit een 11 kilo wegende voorversterker (welke op de foto te zien is) en een 30 kilo wegende eindversterker, volledig gebalanceerd en met afstandsbediening.
Na aankoop klonk de set donker en ingetogen, ook was het geluid uit balans, na het vervangen van alle elco’s speelt de set de sterren van de hemel, de set kan zich meten met de duurdere hifi van vandaag. Als je dan ziet wat het bij elkaar gekost heeft dan is het een lachertje, solderen duurde in dit geval voor twee volle dagen om zowel de voor- alsook de eindversterker te doen.
Dat geeft gewoon ook een stuk bevrediging, dat is hobby!, tegen de tijd dat we elkaars hobby’s overdreven gaan vinden dan kunnen we het forum wel opdoeken.
Ik begrijp best dat iemand die kennelijk minder bekend is met de levensduur van elektrolytische condensatoren, en ook niet de achtergrond op het vakgebied heeft als ik, denkt dat ze misschien een mensenleven mee gaan, maar dat dus is helaas niet zo.
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Hennes »

Ik heb nooit geweten dan een condensator een beperkt levensduur had, ja wel uit die oude buizen uit 1940-1955 of zoiets dat was 3 x niks maar ik koop denk een versterker iets simpels om het geluid van een keyboard te versterken, ik heb er al gezien van rond de honderd euro en wil er een paar boxen bij bouwen speakers woofer DAP mb-12 cross-over 2000Hz, DAP hoorn HP-4, driver hoorn DD-1 1800-20000Hz, met een JB system CN 12 pro 2-weg kantelpunt op 1800Hz en dan ben ik per box zonder hout 125 euro klaar.
Maar het is voor mij te veel werk alhoewel ik tijd genoeg hebt maar het loont niet.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door John P »

Kijk dan eens op marktplaats, daar is genoeg PA spul te vinden voor een fractie van de nieuwprijs.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Yamaha receiver CR-800 piept/knars

Bericht door Olaf Analogue »

Dit is niet helemaal wat ik bedoelde met "dan kunnen we het forum wel opdoeken" , ik ben blij dat we weer terug zijn :)
Plaats reactie