Braun PS-500 beetje verwennen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Braun PS-500 beetje verwennen
Hoi,
ik heb op de zolder van mijn pa zijn platenspeler teruggevonden, een BRAUN PS-500, kleine broer van de PS-1000, ooit ontworpen door ene zekere Dieter Rams. Daar heb ik in de jaren '80 honderden en honderden platen op beluisterd. De tafel draait nog, maar je kan aan de stroboscoop zien dat de snelheid niet echt meer constant te krijgen is. Ofwel draait ie een heel klein beetje te traag, ofwel ietsje te snel. Je kan dit bijstellen met de stelknop, maar je ziet na enkele minuten toch dat je weer moet gaan corrigeren. Heeft iemand ervaring met het onderhoud van zo'n systeem? Ik moet de bak nog open gooien, maar ik verwacht natuurlijk wel de nodige uitgedroogde condensatoren te vinden.
Ook wil de arm niet meer zakken, als je het hendeltje overhaalt, blijft de armsteun hoog. Misschien is ie vast geoxideerd.
Wat technische details : http://www.radiomuseum.org/r/braun_ps500ps_50.html
(Een eventuele andere optie, als ik de arm opnieuw omlaag krijg en als hij nog goed blijkt te spelen, is 'm verkopen.)
ik heb op de zolder van mijn pa zijn platenspeler teruggevonden, een BRAUN PS-500, kleine broer van de PS-1000, ooit ontworpen door ene zekere Dieter Rams. Daar heb ik in de jaren '80 honderden en honderden platen op beluisterd. De tafel draait nog, maar je kan aan de stroboscoop zien dat de snelheid niet echt meer constant te krijgen is. Ofwel draait ie een heel klein beetje te traag, ofwel ietsje te snel. Je kan dit bijstellen met de stelknop, maar je ziet na enkele minuten toch dat je weer moet gaan corrigeren. Heeft iemand ervaring met het onderhoud van zo'n systeem? Ik moet de bak nog open gooien, maar ik verwacht natuurlijk wel de nodige uitgedroogde condensatoren te vinden.
Ook wil de arm niet meer zakken, als je het hendeltje overhaalt, blijft de armsteun hoog. Misschien is ie vast geoxideerd.
Wat technische details : http://www.radiomuseum.org/r/braun_ps500ps_50.html
(Een eventuele andere optie, als ik de arm opnieuw omlaag krijg en als hij nog goed blijkt te spelen, is 'm verkopen.)
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Een beetje smeren?, kan zijn dat het al veel scheelt, bij mijn Thorens die een tijd stil had gestaan ook gedaan, scheelde stukken.
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Wat ik zo kan zien op het WWW is dit wel een speler die goed te servicen is, er zitten wel veel touwtjes in de machine ... misschien dat er een gebroken is waardoor de lift niet meer werkt.
Ik voeg vast de service en gewone manual bij.
Ik voeg vast de service en gewone manual bij.
- Bijlagen
-
- Braun-PS-500-Service-Manual.pdf
- (3.5 MiB) 285 keer gedownload
-
- Braun-PS-500-Owners-Manual.pdf
- (1.53 MiB) 441 keer gedownload
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Met een beetje verwennen een zwaar verwaarloosde en uitgehongerde Braun DT weer vrolijk krijgen? Hooguit om te bezien of er nog leven in zit
Deze is best de moeite waard en goed te doen zoals SARK ook al schreef. Maar dat vereist toch wel alle verdroogde vet en olie grondig verwijderen en vervangen. Rubber snaartjes e.d. zoveel mogelijk vervangen. Kortom een grondige fijnmechanische revisie.
Deze is best de moeite waard en goed te doen zoals SARK ook al schreef. Maar dat vereist toch wel alle verdroogde vet en olie grondig verwijderen en vervangen. Rubber snaartjes e.d. zoveel mogelijk vervangen. Kortom een grondige fijnmechanische revisie.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Nou nou, zo zwaar verwaarloosd is ie niet hoor.Pjotr schreef:Met een beetje verwennen een zwaar verwaarloosde en uitgehongerde Braun DT weer vrolijk krijgen?
Maar inderdaad, die tussenwielen zouden misschien wel wat vervelend kunnen zijn. Dat heb ik nog al gelezen vroeger.
Vet, olie, snaren.... dat wordt weer lekker knutselen!
@SARK: dank voor die pdfs, dat scheelt weer een hoop zoeken.
Dat deze PS500 een goed beest was, wist ik al jaren, daarmee dat ik verheugd was om 'm terug te vinden. M'n pa had best een mooie installatie, met een set KEF Concerto's (die konden je darmen in de knoop trillen!), deze platendraaier en nog een sublieme versterker die echter in de plooien van de tijd verdwenen is. Maar op een dag was alles weg en stond er B&O-gerief.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Uiteindelijk heb ik even kunnen kijken wat er aan scheelt.
- Draaitafel draait niet omdat het aandrijfwiel niet tegen de conische cylinder waarrond de aandrijfriem ligt, gedrukt wordt. Dat aandrijfwiel wordt eigenlijk dmv een touwtje tegen die cylinder aangetrokken en het is dat touwtje dat gewoon kapot is gegaan. Dat erg fijne touwtje vervangen lijkt me een klotewerkje. De exacte lengte ziet er tamelijk belangrijk uit...
- Het aandrijfwiel is niet echt mooi rond meer. Als ik het met de hand tegen die conische cylinder aan duw dan blijkt het nogal “hobbelig” te draaien. Typisch voor zulke wieltjes. Is dat apart verkrijgbaar?
- Het steuntje waarop de speelarm leunt, zakt niet zo vlotjes meer naar beneden als je het hendeltje verzet. Het mechanisme ziet er nog erg goed uit, maar het lijkt wat “verstijfd” in de loop der jaren. Omdat dat kleine mechanisme nogal verborgen zit onder andere mechanismen, slaag ik er niet in om het asje te smeren.
Ik vraag me af of het de moeite zou lonen om het te repareren, zelfs het element is nog origineel, en dus zo'n 45 jaar oud. Of zou ik 'm gewoon op Marktplaats gooien? Wat zou dat nog waard zijn?
Hartelijke groet,
Paul
- Draaitafel draait niet omdat het aandrijfwiel niet tegen de conische cylinder waarrond de aandrijfriem ligt, gedrukt wordt. Dat aandrijfwiel wordt eigenlijk dmv een touwtje tegen die cylinder aangetrokken en het is dat touwtje dat gewoon kapot is gegaan. Dat erg fijne touwtje vervangen lijkt me een klotewerkje. De exacte lengte ziet er tamelijk belangrijk uit...
- Het aandrijfwiel is niet echt mooi rond meer. Als ik het met de hand tegen die conische cylinder aan duw dan blijkt het nogal “hobbelig” te draaien. Typisch voor zulke wieltjes. Is dat apart verkrijgbaar?
- Het steuntje waarop de speelarm leunt, zakt niet zo vlotjes meer naar beneden als je het hendeltje verzet. Het mechanisme ziet er nog erg goed uit, maar het lijkt wat “verstijfd” in de loop der jaren. Omdat dat kleine mechanisme nogal verborgen zit onder andere mechanismen, slaag ik er niet in om het asje te smeren.
Ik vraag me af of het de moeite zou lonen om het te repareren, zelfs het element is nog origineel, en dus zo'n 45 jaar oud. Of zou ik 'm gewoon op Marktplaats gooien? Wat zou dat nog waard zijn?
Hartelijke groet,
Paul
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Los van de technische staat van het ding, blijft het toch een apart ontwerp, met voor wie het wil zien wat "Bauhaus-achtige" invloeden.
Zou toch proberen het weer speelklaar te krijgen.
groet,
Aat
Zou toch proberen het weer speelklaar te krijgen.
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 29 okt 2017, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Ik heb gezien dat de PS-1000 voor heel veel geld verkocht wordt. Ik heb wel het idee dat de Braun's voornamelijk voor het design worden verzameld en alleen de esthetische toppers grof geld opbrengen, de consumentenmachines zijn niet zo gewild.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Als je geen ander aandrijfwiel kan vinden, is het een gevalletje hopeloos.
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Yep, als onverbeterlijke hipster lijkt mij een Schneewittchensarg een prachtige toevoeging aan mijn huis... Hoewel het systeem dat meneer Rams in zijn kantoor heeft hangen ook niet verkeerd is. En zien we daar niet een PS-500 staan?John P schreef:Ik heb gezien dat de PS-1000 voor heel veel geld verkocht wordt. Ik heb wel het idee dat de Braun's voornamelijk voor het design worden verzameld en alleen de esthetische toppers grof geld opbrengen, de consumentenmachines zijn niet zo gewild.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Wel, een duitse shop die ik op een - hoe raad je het - duits braun-forum ontdekt heb, vraagt 51 euro zonder BTW en transportkosten voor zo'n rubberen tussenwiel. Toch even wat harder zoeken.ds23man schreef:Als je geen ander aandrijfwiel kan vinden, is het een gevalletje hopeloos.
De snaar die aan de aan/uit-schakelaar hangt kan ik bij Gotron vinden, die heb ik net gebeld. "Het was lang geleden dat hij zo'n vraag nog gehad had", zei de man.
Er is trouwens nog wat werk aan om de knoppen en de bovenplaat weer lekker fris te krijgen.
Eén dezer zal ik er wat fotootjes van nemen.
Afin, hier staan ook al wat foto's van één of andere Fransoos.
http://thorens.idler.vraiforum.com/t153 ... pendue.htm
-
katjaboelie
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 04 mei 2010, 20:56
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Hi Heren....
Ik ben een beetje in paniek ...
Het touw dat het tussenwiel aantrekt is geknapt .
Is er iemand die voor mij dit zou willen maken en ook eens een onderhoudsbeurt aan de Braun zou willen geven ?
Ik wil er wel een Dual CS 504 in nette staat voor opofferen
Ik ben een beetje in paniek ...
Het touw dat het tussenwiel aantrekt is geknapt .
Is er iemand die voor mij dit zou willen maken en ook eens een onderhoudsbeurt aan de Braun zou willen geven ?
Ik wil er wel een Dual CS 504 in nette staat voor opofferen
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Misschien moet je even melden waar je woont zodat mensen kunnen inschatten hoe "makkelijk" het is om bij je langs te gaan of dat jij de patient kan langsbrengen 
-
katjaboelie
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 04 mei 2010, 20:56
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Natuurlijk... niet onbelangrijk detail
Ik woon in de regio Roermond.
Zou geweldig zijn als de Braun weer leven wordt ingeblazen ( motorisch is hij prima )
De eindafslag werkt overigens allang niet meer zoals bij 99% van de PS 500 , maar hier : https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... uerscheibe
Zijn vervangingsplaten te krijgen , voor de andere lezers van deze thread. Helaas kon deze Adverteerder me niet met het touwtjes probleem helpen.
Ik woon in de regio Roermond.
Zou geweldig zijn als de Braun weer leven wordt ingeblazen ( motorisch is hij prima )
De eindafslag werkt overigens allang niet meer zoals bij 99% van de PS 500 , maar hier : https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... uerscheibe
Zijn vervangingsplaten te krijgen , voor de andere lezers van deze thread. Helaas kon deze Adverteerder me niet met het touwtjes probleem helpen.
-
katjaboelie
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 04 mei 2010, 20:56
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Ik zie dat de link doodloopt
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... nt=app_ios
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... nt=app_ios
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Beste allemaal,
Ik heb ook een Braun PS 500 staan. Mijn versie is uitgerust met een DIN connector. Ik ben niet tevreden met het geluid want ik heb het gevoel dat er een hoop signaal verloren gaat door de goedkope interconnect die tussen de DIN en de RCA ingang van mijn phono stage gaat (Krell PAM-5). Ik wil graag deze kabel vervangen door iets anders. Ik draai graag plaatjes maar ben niet erg bekend met de kabels van een platenspeler. Dus mijn eerste vraag is: met welke kabel vervang ik deze zodat ik twee RCA male connectors heb en een aarde draad die ik op mijn phono stage kan aansluiten. Ten tweede wil ik het bakbeest open maken, en aan de foto te zien moet ik het ding omdraaien, maar hoe zorg je ervoor dat het mechaniek aan de bovenkant niet beschadigd?
Ik hoor graag hoe ik dit kan aanpakken!
groet!
Bram
Ik heb ook een Braun PS 500 staan. Mijn versie is uitgerust met een DIN connector. Ik ben niet tevreden met het geluid want ik heb het gevoel dat er een hoop signaal verloren gaat door de goedkope interconnect die tussen de DIN en de RCA ingang van mijn phono stage gaat (Krell PAM-5). Ik wil graag deze kabel vervangen door iets anders. Ik draai graag plaatjes maar ben niet erg bekend met de kabels van een platenspeler. Dus mijn eerste vraag is: met welke kabel vervang ik deze zodat ik twee RCA male connectors heb en een aarde draad die ik op mijn phono stage kan aansluiten. Ten tweede wil ik het bakbeest open maken, en aan de foto te zien moet ik het ding omdraaien, maar hoe zorg je ervoor dat het mechaniek aan de bovenkant niet beschadigd?
Ik hoor graag hoe ik dit kan aanpakken!
groet!
Bram
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Wat die kabel betreft: aannemende dat het element magnetodynamisch (moving magnet) is, heeft de capaciteit van de kabel een flinke invloed op de weergave van het hoog boven 10 kHz. Je kunt daarom het beste een kabel nemen die samen met de ingangscapaciteit van de versterker net de optimale belastingscapaciteit van je element oplevert - of anders gewoon een kabel met een relatief lage capaciteit, capaciteit toevoegen door er een condensatortje bij te solderen is immers makkelijker dan van een te grote capaciteit af zien te komen. Verder moet de afscherming goed zijn, want je bent (in spanning gerekend) ongeveer 1000 keer gevoeliger voor brom dan bij een lijnsignaal.
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad een MM element, een Shure M95G, deze kwam ook origineel bij deze speler heb ik me laten vertellen. Ik heb geen idee hoe oud het element is maar de stylus is nu 2.5 jaar oud. Aan wat voor kabel moet ik dan concreet denken, en soldeer ik hier dan gewoon twee RCA tulpstekkers aan? Ik zou dit graag zelf doen maar ik heb maar zeer beperkte ervaring hiermee.
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Er zijn ook soldeerloze RCA stekkers te krijgen die met een klemverbinding werken.
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Tja, wat kabel betreft is moeilijk te zeggen.
Er is kabel van 50 euro cent de meter, en kabel van 500 euro de meter.
Mijns inziens hoeft goede kabel niet meer te kosten dan een euro of 5 de meter. daar is al veel keuze in.
Ik denk dat in jouw geval de dikte meer van belang is.
kabel van een millimeter of 8 a 9 dikte lijkt me wat moeilijk in zo'n oude draaitafel te monteren.
Of is het je bedoeling om ook gelijk RCA chassisdelen te monteren ?
heeft wel als voordeel dat je er dan gewoon een kant en klare kabel op kunt aan sluiten.
Er is kabel van 50 euro cent de meter, en kabel van 500 euro de meter.
Mijns inziens hoeft goede kabel niet meer te kosten dan een euro of 5 de meter. daar is al veel keuze in.
Ik denk dat in jouw geval de dikte meer van belang is.
kabel van een millimeter of 8 a 9 dikte lijkt me wat moeilijk in zo'n oude draaitafel te monteren.
Of is het je bedoeling om ook gelijk RCA chassisdelen te monteren ?
heeft wel als voordeel dat je er dan gewoon een kant en klare kabel op kunt aan sluiten.
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
In de arm zit normaliter speciale, dunne, zeer soepele kabel zodat de arm goed kan bewegen. Ik zou van die kabel af blijven zolang die het nog doet.
Wat de rest van de kabel betreft: helaas kon ik met een korte zoektocht op internet niet vinden wat de aanbevolen belastingscapaciteit van de Shure M95G is, dus weet ik ook niet hoe belangrijk het is om de kabelcapaciteit laag te houden. Laten we even aannemen dat je de kabelcapaciteit laag wilt houden, dan kan dat als volgt:
-Kabel niet onnodig lang maken
-Kabel nemen met een grote verhouding tussen de diameter van de afscherming en de diameter van de binnengeleider (met andere woorden, met een relatief dunne binnengeleider)
-Kiezen voor een dielektricum met een lage relatieve dielektrische constante. Dat betekent bijvoorbeeld dat een kabel met polyethyleen (polyetheen) of teflon tussen de afscherming en de binnengeleider wat beter is dan een kabel die daar PVC heeft. Polyethyleen heeft wel als nadeel dat het snel smelt bij het solderen.
Als je typenummers hebt van de kabels die je tot je beschikking hebt, kun je met een beetje geluk datasheets vinden waar de capaciteit per meter gewoon in staat.
Verder heb je een goede afscherming nodig. Voor zover daar wat over gespecificeerd wordt, gebeurt dat gewoonlijk als een dekkingspercentage van de afscherming.
Als je in plaats van een stereokabel twee losse monokabels zou gebruiken, moet je die op een of andere manier aan elkaar bevestigen om de oppervlakte van de lus gevormd door de afscherming van de ene en van de andere kabel zo klein mogelijk te houden, althans als die afschermingen met elkaar verbonden worden in de platenspeler.
Wat de rest van de kabel betreft: helaas kon ik met een korte zoektocht op internet niet vinden wat de aanbevolen belastingscapaciteit van de Shure M95G is, dus weet ik ook niet hoe belangrijk het is om de kabelcapaciteit laag te houden. Laten we even aannemen dat je de kabelcapaciteit laag wilt houden, dan kan dat als volgt:
-Kabel niet onnodig lang maken
-Kabel nemen met een grote verhouding tussen de diameter van de afscherming en de diameter van de binnengeleider (met andere woorden, met een relatief dunne binnengeleider)
-Kiezen voor een dielektricum met een lage relatieve dielektrische constante. Dat betekent bijvoorbeeld dat een kabel met polyethyleen (polyetheen) of teflon tussen de afscherming en de binnengeleider wat beter is dan een kabel die daar PVC heeft. Polyethyleen heeft wel als nadeel dat het snel smelt bij het solderen.
Als je typenummers hebt van de kabels die je tot je beschikking hebt, kun je met een beetje geluk datasheets vinden waar de capaciteit per meter gewoon in staat.
Verder heb je een goede afscherming nodig. Voor zover daar wat over gespecificeerd wordt, gebeurt dat gewoonlijk als een dekkingspercentage van de afscherming.
Als je in plaats van een stereokabel twee losse monokabels zou gebruiken, moet je die op een of andere manier aan elkaar bevestigen om de oppervlakte van de lus gevormd door de afscherming van de ene en van de andere kabel zo klein mogelijk te houden, althans als die afschermingen met elkaar verbonden worden in de platenspeler.
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Bedankt voor de tips! Ik heb wat verder onderzoek gedaan naar aanleiding van wat ik hier allemaal gelezen heb. Tot dusver is mijn plan als volgt. Als schot voor de boeg heb ik een Shelter 201 MM cartridge besteld vanuit Japan, daar ben ik alvast erg blij mee.
Ik heb heb het inmiddels aangedurfd de speler met kap en al om te draaien, wel nadat ik de plaat en aandrijf schijven eruit had gehaald. Toen ik hem openmaakte viel me direct een aantal soldeer verbindingen op...
- Als eerst komen de 4 tonearm draden samen in een doosje, daar worden de ground leads van het linker- en rechter kanaal gebundeld met de tonearm aarde. Braun koos er destijds voor deze 3 grounds te bundelen. Ik heb nu overigens geen idee waar de zwarte tonearm draad nu aan de tonearm gesoldeerd is. Op andere fora staat dat Braun dit al doet bij de cartridge maar dit kan ik niet zien. Misschien aan de achterkant van wartelschroef, in de arm, waar de headshell in vast zit. Weet iemand misschien hoe dit zit?
- Ik vervolg de tonearm draden en de witte en rode draden worden direct gesoldeerd aan een dikke kabel (lijkt oude speaker kabel). Deze kabel heeft per kanaal ook een screen, hierop wordt de gebundelde aarde gesoldeerd. (2x?!?)
- Hierna wordt dit geheel weer aan een andere kabel gesoldeerd. Hierbij worden de aardes opnieuw gebundeld. Deze kabel komt uit de speler en eindigt in de 5 pins DIN connector.
- Ik kan pas luisteren als ik op deze DIN connector een verloop naar 2x RCA zet.
- Al met al een hoop verschillende draden en verbindingen waar een hoop signaal verloren gaat lijkt me.
Mijn idee is alles te vervangen, incl tonearm draden, met Cardas armwire 4x33 AWG shielded. Ik haal de shielding eraf voordat de draden de tonearm in gaan om te zorgen dat de anti-skate etc blijft werken. Daarna wil ik de armwires direct aansluiten op 2 RCA chassis delen, en dus alle Braun doorlus punten overslaan. Verder wil ik een losse Cardas groundwire op de tonearm aansluiten en deze direct op een nog te installeren ground post op het chassis solderen.
Voordelen:
- Hierna kan ik iedere interconnect gebruiken die ik wil.
- Gaat eindelijk mooi klinken!
Nadelen:
- Verwijderen van de tonearm. Tips over hoe dit te doen zijn van harte welkom!
- Introduceren van een ground loop. Ik hoop dat deze setup hier geen last van heeft!
Heeft iemand een goed adres voor het aanschaffen van RCA chassisdelen en een ground post?
Ik heb heb het inmiddels aangedurfd de speler met kap en al om te draaien, wel nadat ik de plaat en aandrijf schijven eruit had gehaald. Toen ik hem openmaakte viel me direct een aantal soldeer verbindingen op...
- Als eerst komen de 4 tonearm draden samen in een doosje, daar worden de ground leads van het linker- en rechter kanaal gebundeld met de tonearm aarde. Braun koos er destijds voor deze 3 grounds te bundelen. Ik heb nu overigens geen idee waar de zwarte tonearm draad nu aan de tonearm gesoldeerd is. Op andere fora staat dat Braun dit al doet bij de cartridge maar dit kan ik niet zien. Misschien aan de achterkant van wartelschroef, in de arm, waar de headshell in vast zit. Weet iemand misschien hoe dit zit?
- Ik vervolg de tonearm draden en de witte en rode draden worden direct gesoldeerd aan een dikke kabel (lijkt oude speaker kabel). Deze kabel heeft per kanaal ook een screen, hierop wordt de gebundelde aarde gesoldeerd. (2x?!?)
- Hierna wordt dit geheel weer aan een andere kabel gesoldeerd. Hierbij worden de aardes opnieuw gebundeld. Deze kabel komt uit de speler en eindigt in de 5 pins DIN connector.
- Ik kan pas luisteren als ik op deze DIN connector een verloop naar 2x RCA zet.
- Al met al een hoop verschillende draden en verbindingen waar een hoop signaal verloren gaat lijkt me.
Mijn idee is alles te vervangen, incl tonearm draden, met Cardas armwire 4x33 AWG shielded. Ik haal de shielding eraf voordat de draden de tonearm in gaan om te zorgen dat de anti-skate etc blijft werken. Daarna wil ik de armwires direct aansluiten op 2 RCA chassis delen, en dus alle Braun doorlus punten overslaan. Verder wil ik een losse Cardas groundwire op de tonearm aansluiten en deze direct op een nog te installeren ground post op het chassis solderen.
Voordelen:
- Hierna kan ik iedere interconnect gebruiken die ik wil.
- Gaat eindelijk mooi klinken!
Nadelen:
- Verwijderen van de tonearm. Tips over hoe dit te doen zijn van harte welkom!
- Introduceren van een ground loop. Ik hoop dat deze setup hier geen last van heeft!
Heeft iemand een goed adres voor het aanschaffen van RCA chassisdelen en een ground post?
Re: Braun PS-500 beetje verwennen
Ik heb net eens op de webstek van Cardas gekeken. Wat een ellende, zeg: een hoop gelul in de ruimte, geen zinnige spec te vinden en dit is wel helemaal het toppunt:
http://www.cardas.com/glossary_measurements.php
"Measurements
We include electrical measurements for which we are most frequently asked, such as capacitance for interconnects, and capacitance and inductance for speaker cables.
These measurements can be useful to us internally, for making sure a specific model of cable is being manufactured consistently. However we do not suggest you choose your cables based on these numbers."
http://www.cardas.com/glossary_measurements.php
"Measurements
We include electrical measurements for which we are most frequently asked, such as capacitance for interconnects, and capacitance and inductance for speaker cables.
These measurements can be useful to us internally, for making sure a specific model of cable is being manufactured consistently. However we do not suggest you choose your cables based on these numbers."
