Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Moderator: Beheerdersteam
-
palmenmichiel
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 04 jul 2016, 16:22
Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Beste,
Op dit moment heb ik een hertz ES300 met gesloten subwooferkist. Nu wou ik zelf een bassreflex maken voor het verschil in bass te horen. Echter zit ik in de problemen met de afmetingen.
In de handleiding van de subwoofer zelf staat dat indien je een bassreflex wilt, de kist 40L moet zijn. Kijk ik echter op online berekeningtools & forums, kom ik uit op 160 liter... dit is natuurlijk een zeer groot verschil, iemand hier enige ervaring mee?
De huidige (gesloten) subwooferkist is iets van een 30L.
Op dit moment heb ik een hertz ES300 met gesloten subwooferkist. Nu wou ik zelf een bassreflex maken voor het verschil in bass te horen. Echter zit ik in de problemen met de afmetingen.
In de handleiding van de subwoofer zelf staat dat indien je een bassreflex wilt, de kist 40L moet zijn. Kijk ik echter op online berekeningtools & forums, kom ik uit op 160 liter... dit is natuurlijk een zeer groot verschil, iemand hier enige ervaring mee?
De huidige (gesloten) subwooferkist is iets van een 30L.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
heb je een datasheet van de woofer met (complete set) parameters?
dan kunnen we er wat zinnigs over zeggen.
nu kom ik niet verder dan het vermoeden dat het "te" kleine volume wel vaker wordt geadviseerd voor een kist in de auto
dan kunnen we er wat zinnigs over zeggen.
nu kom ik niet verder dan het vermoeden dat het "te" kleine volume wel vaker wordt geadviseerd voor een kist in de auto
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Die datasheet is wel te vinden. Maar is het het oude of nieuwe type?
En waar ga je hem voor gebruiken? (denk in de auto)
En waar ga je hem voor gebruiken? (denk in de auto)
-
palmenmichiel
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 04 jul 2016, 16:22
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Een datasheet is hier te vinden;
https://www.carhifi-store-buende.de/Bil ... sheet1.jpg
Het setje wat ik gekocht heb, is volgende;
http://www.twondo.be/nl/hertz-subwoofer ... elset-c-ki
Het is dus inderdaad een subwoofer in de auto.
https://www.carhifi-store-buende.de/Bil ... sheet1.jpg
Het setje wat ik gekocht heb, is volgende;
http://www.twondo.be/nl/hertz-subwoofer ... elset-c-ki
Het is dus inderdaad een subwoofer in de auto.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Deze speelt in 50L netto gesloten eigenlijk heel mooi. Wil je meer output en wat dieper sublaag dan zou je gepoort in 65L netto, poort 10cm diamerer, 33cm lang. Beetje wildere afstemming, maar kan best lekker klinken in de auto.
-
palmenmichiel
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 04 jul 2016, 16:22
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Dus U stelt voor tussen de 50 - 65L blijven met desbetreffende afmeting van de buis? Klinkt inderdaad wel al beter dan de 40L van de handleiding, en de 160L van forums/berekeningstools...
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Ik heb hem net ook even in simulatie gehad, en de gepoorte versie die Bertje aanraad zal erg leuk gaan spelen gok ik
.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
Nee, of 50L gesloten, of 65L met poort...palmenmichiel schreef:Dus U stelt voor tussen de 50 - 65L blijven met desbetreffende afmeting van de buis? Klinkt inderdaad wel al beter dan de 40L van de handleiding, en de 160L van forums/berekeningstools...
-
palmenmichiel
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 04 jul 2016, 16:22
Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?
In tussentijd dat het forum offline was, heb ik de kist gemaakt. Hij klinkt een stuk beter nu! De bass is velen dieper en klinkt mooier (65L gepoort nu). Bedankt voor julie hulp!




