Hypex DS 4 condensatoren defect,welk merk als upgrade?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Hypex DS 4 condensatoren defect,welk merk als upgrade?

Bericht door morca »

Een kennis heeft mijn oude DS 4 , waar de condensatoren defect van zijn.
Welk merk of leverancier raden de techneuten me hier aan om als upgrade in kwaliteit aan te schaffen.
het zijn 10.000uF 80v condensatoren.
het merk is
yageo lh 85 graden a3
10000uf 80v orgineel.

Hypex bied aan 2 nieuwe te leveren.
Aangezien het niet zulke goeie elco,s zijn heb ik om betere gevraagd .
En meteen 4 want ik denk laat ik eens kijken....en ja hoor de andere DS4 die ik hier nog heb staan staan ze net zo bol.
Heb ze meteen paar foto,s gestuurd.

Maakt een 105 gr en een beter merk bv een upgrade zodat ze niet weer stuk zijn na 6 jaar?
MarcoSQ

Re: Hypex DS 4 condensatoren defect,welk merk als upgrade?

Bericht door MarcoSQ »

Dat zijn doodnormale general purpose elco's, zonder verdere bijzondere eigenschappen. Op google images zie je dat Hypex ook anderen heeft gebruikt; Samwha, Arcotronics en andere general purposes.
Pak gewoon, wat je te pakken kunt krijgen. Evt verder selecteren op lifetime, en wat hogere werktemperatuur kan iig geen kwaad. Neem aan dat het in zo'n krap kastje wel wat warm wordt, verkort de levensduur aanzienlijk.

Een leuk merk is leuk meegenomen (ik zie die grote emmers normaal niet zo vaak stukgaan....).
Welk merken, er zijn er zoveel.... bijv. nichicon, rubycon, sanyo, panasonic staan als degelijk bekend.
Leverancier boeit niet, maar qua zoeken/filteren vind ik farnell een aardige site.

Let wel even op of de boel fysiek gaat passen qua maten, en qua (snap in?) pitch.
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Ik ben iets wijzer geworden,bij zware belasting dienen die elco,s als buffer.
Doordat die buffer nu krap is worden ze te warm.
Die van mij speelt nog maar heb het idee dat hij soms harder moet als eerst,en ik dat geluidje wat ik bij teus eerst hoorde bij mij soms ook.optreed.

Dus ik heb het idee die buffer te vergroten .
Nu zijn ze 10000 uf.
In de auto monteerde je zo,n joekel.als buffer.
Dan zou ik er 2 van meer als 10000 uf in kan zetten met verder dezelfde specs,en een hogere rimpelspanning als 8 A als ik goed begrijp.

Die zouden dan op een losse print komen en die verbind ik dan door naar de aansluitingen op de plek waar de org gezeten hebben .
Resultaat zou dan moeten zijn dat ze niet zo warm worden en langer meegaan.

Zie ik dat goed?

Pfff veel stof om in me op te nemen....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

morca schreef:
Welk merk of leverancier raden de techneuten me hier aan om als upgrade in kwaliteit aan te schaffen.
het merk is
yageo lh 85 graden a3
10000uf 80v orgineel.

En meteen 4 want ik denk laat ik eens kijken....en ja hoor de andere DS4 die ik hier nog heb staan staan ze net zo bol.

Maakt een 105 gr en een beter merk bv een upgrade zodat ze niet weer stuk zijn na 6 jaar?
Die standaard elco's zijn dus gewoon goedkope Chinese meuk. Alles wat van dezelfde waarde is en dezelfde maat heeft is dus in principe ok ter vervanging. 105gr van betere kwaliteit (langere gespecificeerde levensduur) zal beslist ook langer mee gaan en het geluid ten goede komen. Maar die zijn doorgaans ook groter, dus het moet wel passen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, die morc pakt het grondig aan :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rubycon, Nippon Chemicon, Panasonic, Elna, Mallory, Sprague, Philips, BC, Cornell Dubilier
Dat zijn toch wel (een aantal van) de merken waar je naar op zoek moet.
Probleempje is niet zo zeer een merk uitzoeken, maar een leverancier vinden die de juiste waarde, werkspanning, en ook de afmetingen heeft die je zoekt.
het merk dat ze voeren moet je dan maar op de koop toe nemen. :lol:
De welbekende leverancier Ome Dick heeft deze waarde alleen als beker elco, dus met schroefaansluitingen.
https://www.eoo-bv.nl/280-radial-10000uf_68000uf

Wil je meer keuze hebben, dan moet je gaan kijken bij zaken als Farnell en Mouser.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Pjotr schreef:
Ja, die morc pakt het grondig aan :lol:
Altijd wel aardig om te weten welke adviezen er nog meer zijn gegeven. :-)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik lees daar anders inhoudelijks weinig zinnigs, ja, dat een 105 C° elco in een voeding slechter klinkt dan een 85C°. :shock:
morca

Bericht door morca »

Pjotr schreef:
morca schreef:
het merk is
yageo lh 85 graden a3
10000uf 80v orgineel.

Die standaard elco's zijn dus gewoon goedkope Chinese meuk. Alles wat van dezelfde waarde is en dezelfde maat heeft is dus in principe ok ter vervanging. 105gr van betere kwaliteit (langere gespecificeerde levensduur) zal beslist ook langer mee gaan en het geluid ten goede komen. Maar die zijn doorgaans ook groter, dus het moet wel passen.
Ja ik weet dat het beter kan.
Maar er word teveel technische uitleg bij gegeven die ik niet snapte.

Ik zoek een vervanger maar die linkt niemand me naar een vervanger en vraagt teveel of probeerd uit te leggen.
Via PM werd ik op iemand gewezen die me het wel uit heeft weten te leggen,dus nu snap ik wat meer van mijn plan.
Dan moet ik een shunt schakeling toepassen,en die ken ik van me werk en snapte percies wat hij bedoelde.
Maar door datzelfde werk loop ik zwaar overspannen thuis dus laat dit plan even liggen tot ik me beter voel.
Want vind dit wel intressant om later nog eens toe te gaan passen.

Voor nu stuurt hypex 4 vervangers gratis op,goeie service!!
Ik heb wel gevraagd of ze een betere vervanger wilen sturen.
Krijg ik dezelfde gaan die er eerst in tot ik me beter voel ,om of die shunt uit te zoeken.
Of om een betere condensator te zoeken die past.
Plaats reactie