@Jacco,
En.., heb je de Sennheiser KE4-211-2i-1 kapseltjes al ontvangen?
Paul.
Zelfbouw meetmicrofoon.
Moderator: Beheerdersteam
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
-
Jacques1966
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 12:30
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Beste Paul,
Sorry voor mijn later reactie. Senheiser kon alleen grote aantallen leveren, ik geloof 100 stuks minimal a 75 euro per stuk
Dus daar ben ik niet mee verder gegaan.
Plan B is als volgt gelopen. Toch een aantal Panasonic WM61A kapsels aangekocht voor weinig. Verder enkele heel dunne messing buisjes van 7 mm gekocht, lengte 30 cm. Ook 3 printjes gekocht van Russel Technigolies UK, die specialist is in microfoon voorversterkers. De WM61A met Linkwitz-mod hierop aangesloten. Uitgang is XLR gebalanceerd en bedoeld met phantom-voeding.
De behuizing heb ik nu laten maken van RVS en lijkt erg op wat ik hier al in op dit forum heb gezien. 24 mm dikste gedeelte, en 12 cm lang, taps toelopend naar 9 mm. Hierin passen de print, de XLR en het 7 mm buisje. Over twee weken is mijn bestelling af (de draaier had het druk) en dan heb ik 3 meetmicrofoons compleet en kan ik aan de slag met meten aan de luidsprekerboxen waar ik ook mee bezig ben.
Tenslotte ben ik nog wel van plan om de kleine bult van 2db rond de 10KHz op een analoge manier weg te filteren. Een zuigkring afgestemd op 10 kHz zou dit prima moeten kunnen. De spoel zou een vrij lage waarde moeten hebben met een condensator die groot is om zo een lage Q te crëeren. Eventueel via een instelpotje is dan de juiste verzwakking rond die freqeuntie in te stellen (ca 2 db dus). Dan is dat probleem geheel analog opgelost:) Kleine pieken en dalen digitaal filteren via een correctiefile in ARTA kan ook, maar het mooiste is het natuurlijk als de microfoon gewoon kaarsrecht is en je eventueel ook analog kunt meten met een toongenerator en een db meter. Die heb ik namelijk ook.
Dus ik ben bijna klaar inmiddels. Mijn meetmicrofoon is gemaakt om aan te sluiten op een externe geluidskaart en deze heb ik 2e hands aangeschaft. De M-Audio FireWire 1814 ga ik gebruiken met ARTA-software.
Tot zover de status van dit avontuur.
Groet en bedankt nog voor de hulp.
Sorry voor mijn later reactie. Senheiser kon alleen grote aantallen leveren, ik geloof 100 stuks minimal a 75 euro per stuk
Dus daar ben ik niet mee verder gegaan.
Plan B is als volgt gelopen. Toch een aantal Panasonic WM61A kapsels aangekocht voor weinig. Verder enkele heel dunne messing buisjes van 7 mm gekocht, lengte 30 cm. Ook 3 printjes gekocht van Russel Technigolies UK, die specialist is in microfoon voorversterkers. De WM61A met Linkwitz-mod hierop aangesloten. Uitgang is XLR gebalanceerd en bedoeld met phantom-voeding.
De behuizing heb ik nu laten maken van RVS en lijkt erg op wat ik hier al in op dit forum heb gezien. 24 mm dikste gedeelte, en 12 cm lang, taps toelopend naar 9 mm. Hierin passen de print, de XLR en het 7 mm buisje. Over twee weken is mijn bestelling af (de draaier had het druk) en dan heb ik 3 meetmicrofoons compleet en kan ik aan de slag met meten aan de luidsprekerboxen waar ik ook mee bezig ben.
Tenslotte ben ik nog wel van plan om de kleine bult van 2db rond de 10KHz op een analoge manier weg te filteren. Een zuigkring afgestemd op 10 kHz zou dit prima moeten kunnen. De spoel zou een vrij lage waarde moeten hebben met een condensator die groot is om zo een lage Q te crëeren. Eventueel via een instelpotje is dan de juiste verzwakking rond die freqeuntie in te stellen (ca 2 db dus). Dan is dat probleem geheel analog opgelost:) Kleine pieken en dalen digitaal filteren via een correctiefile in ARTA kan ook, maar het mooiste is het natuurlijk als de microfoon gewoon kaarsrecht is en je eventueel ook analog kunt meten met een toongenerator en een db meter. Die heb ik namelijk ook.
Dus ik ben bijna klaar inmiddels. Mijn meetmicrofoon is gemaakt om aan te sluiten op een externe geluidskaart en deze heb ik 2e hands aangeschaft. De M-Audio FireWire 1814 ga ik gebruiken met ARTA-software.
Tot zover de status van dit avontuur.
Groet en bedankt nog voor de hulp.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Je zou eens kunnen kijken naar CMA-6542PF of CMB-6544PF.
Als er mensen geïnteresseerd zijn heb ik hier nog een hi-performance low noise mic pre design, die zo in een standaard microfoon behuizing past (zoals mijn photos eerder in dit topic)
Ik moet alleen nog PCBtjes bestellen.
Kan ze leveren in low noise, low current OF low noise, super goede performance voor langere kabels, maar dan wel weer iets meer current.
Bij die laatste moet je dan ook echt wel 48V phantoom hebben met 6k8 weerstanden (of beter).
Stuur maar een PB
Als er mensen geïnteresseerd zijn heb ik hier nog een hi-performance low noise mic pre design, die zo in een standaard microfoon behuizing past (zoals mijn photos eerder in dit topic)
Ik moet alleen nog PCBtjes bestellen.
Kan ze leveren in low noise, low current OF low noise, super goede performance voor langere kabels, maar dan wel weer iets meer current.
Bij die laatste moet je dan ook echt wel 48V phantoom hebben met 6k8 weerstanden (of beter).
Stuur maar een PB
-
Jacques1966
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 12:30
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Beste B-Force,
Capseltjes bekeken. Ik kende ze nog niet, maar ze zien er interessant uit.
Nadeel vind ik wel de afmetingen (doorsnede 9,5 mm), waardoor er echt wezenlijk meer reflecties kunnen ontstaan op het frontale oppervlak (baffle) van de microfoon. Ik heb gelezen dat er daardoor een meer oplopend hoog kan ontstaan in de metingen. Frequentiekarakteristiek lijkt wel erg op die van de WM-61a van Panasonic.
Dan hou ik me vooralsnog liever bij de Panasonic WM-61a, die redelijk vlak is, weinig ruis heeft en een groot dynamisch bereik. Een super ruisarme voorversterker heb ik wel oren naar (vergroot uiteindelijk ook het dynamisch bereik) maar is geen must bij het meten van luidspreker karakteristieken.
Over 2 weken wat foto's mijn mijn brouwsels
Wat is jouw overweging bij deze microfooncapsels die jij voorstelt? Of mis ik bepaalde zaken?
Groet,
Jacco
Capseltjes bekeken. Ik kende ze nog niet, maar ze zien er interessant uit.
Nadeel vind ik wel de afmetingen (doorsnede 9,5 mm), waardoor er echt wezenlijk meer reflecties kunnen ontstaan op het frontale oppervlak (baffle) van de microfoon. Ik heb gelezen dat er daardoor een meer oplopend hoog kan ontstaan in de metingen. Frequentiekarakteristiek lijkt wel erg op die van de WM-61a van Panasonic.
Dan hou ik me vooralsnog liever bij de Panasonic WM-61a, die redelijk vlak is, weinig ruis heeft en een groot dynamisch bereik. Een super ruisarme voorversterker heb ik wel oren naar (vergroot uiteindelijk ook het dynamisch bereik) maar is geen must bij het meten van luidspreker karakteristieken.
Over 2 weken wat foto's mijn mijn brouwsels
Wat is jouw overweging bij deze microfooncapsels die jij voorstelt? Of mis ik bepaalde zaken?
Groet,
Jacco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Prijs en verkrijgbaarheid (WM61 is uit productie)
Er zijn nog wat kleinere varianten verkrijgbaar.
Er zijn nog wat kleinere varianten verkrijgbaar.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Wie zegt dat jouw kapsel dezelfde curve heeft als in de datasheet?Jacques1966 schreef:Beste Paul,
Sorry voor mijn later reactie. Senheiser kon alleen grote aantallen leveren, ik geloof 100 stuks minimal a 75 euro per stuk
Dus daar ben ik niet mee verder gegaan.
Plan B is als volgt gelopen. Toch een aantal Panasonic WM61A kapsels aangekocht voor weinig. Verder enkele heel dunne messing buisjes van 7 mm gekocht, lengte 30 cm. Ook 3 printjes gekocht van Russel Technigolies UK, die specialist is in microfoon voorversterkers. De WM61A met Linkwitz-mod hierop aangesloten. Uitgang is XLR gebalanceerd en bedoeld met phantom-voeding.
De behuizing heb ik nu laten maken van RVS en lijkt erg op wat ik hier al in op dit forum heb gezien. 24 mm dikste gedeelte, en 12 cm lang, taps toelopend naar 9 mm. Hierin passen de print, de XLR en het 7 mm buisje. Over twee weken is mijn bestelling af (de draaier had het druk) en dan heb ik 3 meetmicrofoons compleet en kan ik aan de slag met meten aan de luidsprekerboxen waar ik ook mee bezig ben.
Tenslotte ben ik nog wel van plan om de kleine bult van 2db rond de 10KHz op een analoge manier weg te filteren. Een zuigkring afgestemd op 10 kHz zou dit prima moeten kunnen. De spoel zou een vrij lage waarde moeten hebben met een condensator die groot is om zo een lage Q te crëeren. Eventueel via een instelpotje is dan de juiste verzwakking rond die freqeuntie in te stellen (ca 2 db dus). Dan is dat probleem geheel analog opgelost:) Kleine pieken en dalen digitaal filteren via een correctiefile in ARTA kan ook, maar het mooiste is het natuurlijk als de microfoon gewoon kaarsrecht is en je eventueel ook analog kunt meten met een toongenerator en een db meter. Die heb ik namelijk ook.
Dus ik ben bijna klaar inmiddels. Mijn meetmicrofoon is gemaakt om aan te sluiten op een externe geluidskaart en deze heb ik 2e hands aangeschaft. De M-Audio FireWire 1814 ga ik gebruiken met ARTA-software.
Tot zover de status van dit avontuur.
Groet en bedankt nog voor de hulp.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
ALLE grafieken in datasheet is de gemiddelde grafiek.
Op 1kHz is die vrij exact, maar daarbuiten kan het oplopen tot ±6dB of zelfs meer!
Ook met de WM61 ed
Op 1kHz is die vrij exact, maar daarbuiten kan het oplopen tot ±6dB of zelfs meer!
Ook met de WM61 ed
