[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En wat strookjes 4 mm MDF om het kastje geknutseld.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat sfeerfoto's van het fineren van de filterkast...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Heb het eerlijk gezegd niet precies gevolgd, maar is er nog wat fine tuning gedaan aan het filter?
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, ik speel al sinds mei met de eerste versie van het filter.
er staat wel in de planning om binnenkort wat nieuwe metingen te doen, en deze te vergelijken met de simulaties waarop het huidige filter is gebaseerd.
De resultaten daarvan gaan jullie vanzelf wel zien...
er staat wel in de planning om binnenkort wat nieuwe metingen te doen, en deze te vergelijken met de simulaties waarop het huidige filter is gebaseerd.
De resultaten daarvan gaan jullie vanzelf wel zien...
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En een keer horen.ray5150 schreef:Nee, ik speel al sinds mei met de eerste versie van het filter.
er staat wel in de planning om binnenkort wat nieuwe metingen te doen, en deze te vergelijken met de simulaties waarop het huidige filter is gebaseerd.
De resultaten daarvan gaan jullie vanzelf wel zien...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het ziet er wel naar uit dat ze meegaan naar de luisterdag in Alphen, ik meen me te herinneren dat jij daar ook wel eens bent geweest.RNacoustics schreef:En een keer horen.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Klopt. beide keren.
Dit keer komen we met de Maestoso luidsprekers
Ben reuze benieuwd naar jou X-Ray luidsprekers.
Dit keer komen we met de Maestoso luidsprekers
Ben reuze benieuwd naar jou X-Ray luidsprekers.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hedenmorgen een bezoekje gebracht aan huize papaleo.
Hij is dus weer lekker aan het meten geweest. met en zonder scheidingsfilter, de verschillende units apart van elkaar, en in combinatie.
Leo zal op een later moment wat tekst en uitleg geven, maar globaal kan ik vertellen dat het heel behoorlijk overeen kwam met de eerder gemaakte simulaties.
Misschien dat er nog een of twee kleine dingen aan het filter gewijzigd moeten worden, maar dat zullen geen wereldschokkende zaken zijn.
Vervolgens een begin gemaakt met het definitief afmonteren van de achterzijde van de kasten.
Ik had toendertijd een plaatje triplex achterop gemaakt met 6 banaanbussen, om zodoende iedere unit apart aan te sluiten vanuit het filter.
Dat word nu vervangen door SpeakOn en 4 x 2.5 mm² Belden kabel. hierbij lopen de massa-aansluitingen van de drie units samen door 1 ader.
En met het filterkastje gaat het ook de goede kant op...
Hij is dus weer lekker aan het meten geweest. met en zonder scheidingsfilter, de verschillende units apart van elkaar, en in combinatie.
Leo zal op een later moment wat tekst en uitleg geven, maar globaal kan ik vertellen dat het heel behoorlijk overeen kwam met de eerder gemaakte simulaties.
Misschien dat er nog een of twee kleine dingen aan het filter gewijzigd moeten worden, maar dat zullen geen wereldschokkende zaken zijn.
Vervolgens een begin gemaakt met het definitief afmonteren van de achterzijde van de kasten.
Ik had toendertijd een plaatje triplex achterop gemaakt met 6 banaanbussen, om zodoende iedere unit apart aan te sluiten vanuit het filter.
Dat word nu vervangen door SpeakOn en 4 x 2.5 mm² Belden kabel. hierbij lopen de massa-aansluitingen van de drie units samen door 1 ader.
En met het filterkastje gaat het ook de goede kant op...
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ok, Ray wil plaatjes.
Waar waren we gebleven?
Dit was het filter: En dit was de simulatie: De simulatie was gemaakt met metingen gedaan onder een hoek van 15°.
Ik heb nieuwe metingen gemaakt. De hele luidspreker meet als volgt: Merkwaardig genoeg lijkt de on-axis responsie het meest op de simulatie.
De tweeter heeft nog wel een issue rond 4kHz. Dat speelt on-axis minder dan onder een hoek, dus dat kan een diffractieverschijnsel zijn.
Ray wilde het middengebied iets rustiger hebben. Ik ga de metingen van de kale units (die ik hier even niet allemaal neerzet) importeren in boxsim en kijken wat die er van maakt met het huidige filter. Dan zal ik proberen het gebied tussen 600 en 1800Hz een dB (of 2) te drukken. Ik denk dat het geheel dan wat te fris gaat klinken. Ray zegt dat ie daar wel van houdt, maar ik denk dat het teveel van het goede wordt. Het gaat om de totaalbalans.
Een dingetje van de mid blijft me bezighouden. Het gedrag bij 600Hz. Ik heb hier een meting van de ongefilterde unit in de kast, zowel on-axis (groen) als onder 15° (geel). In de imedantiekarakteristiek vind ik dat ook terug: Ik weet niet meer of ik de unit ook free-air gemeten heb. Daarvoor moet ik even terugbladeren.
...
Nee, dat had ik nog niet gedaan. Ik had al wel geconstateerd dat het ook in de sheet van Tangband zelf terug te vinden is.
Oh ja, de metingen zijn mogelijk gemaakt doordat Ray een geschikte versterker had meegenomen. Die van mij is nog steeds defect en ik heb nog geen vervanging.
Waar waren we gebleven?
Dit was het filter: En dit was de simulatie: De simulatie was gemaakt met metingen gedaan onder een hoek van 15°.
Ik heb nieuwe metingen gemaakt. De hele luidspreker meet als volgt: Merkwaardig genoeg lijkt de on-axis responsie het meest op de simulatie.
De tweeter heeft nog wel een issue rond 4kHz. Dat speelt on-axis minder dan onder een hoek, dus dat kan een diffractieverschijnsel zijn.
Ray wilde het middengebied iets rustiger hebben. Ik ga de metingen van de kale units (die ik hier even niet allemaal neerzet) importeren in boxsim en kijken wat die er van maakt met het huidige filter. Dan zal ik proberen het gebied tussen 600 en 1800Hz een dB (of 2) te drukken. Ik denk dat het geheel dan wat te fris gaat klinken. Ray zegt dat ie daar wel van houdt, maar ik denk dat het teveel van het goede wordt. Het gaat om de totaalbalans.
Een dingetje van de mid blijft me bezighouden. Het gedrag bij 600Hz. Ik heb hier een meting van de ongefilterde unit in de kast, zowel on-axis (groen) als onder 15° (geel). In de imedantiekarakteristiek vind ik dat ook terug: Ik weet niet meer of ik de unit ook free-air gemeten heb. Daarvoor moet ik even terugbladeren.
...
Nee, dat had ik nog niet gedaan. Ik had al wel geconstateerd dat het ook in de sheet van Tangband zelf terug te vinden is.
Oh ja, de metingen zijn mogelijk gemaakt doordat Ray een geschikte versterker had meegenomen. Die van mij is nog steeds defect en ik heb nog geen vervanging.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Vertel haar dan maar niet dat een paar plankjes voor sommigen het stereopaar luidsprekers is. Meer is overbodig 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
wouter schreef:Vertel haar dan maar niet dat een paar plankjes voor sommigen het stereopaar luidsprekers is. Meer is overbodig
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
och... weer eens op de verkeerde pagina gekeken. Er is al weer heel wat gebeurd. Ik reageerde op:
ray5150 schreef:"Het is toch niet de bedoeling dat die plankjes achter die luidsprekers zo blijven liggen ? kun je daar niet iets van een kastje voor maken ?"
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mozes kriebel, Wouter. Die post dateert van 11 Juni. 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een deksel voor het kastje gemaakt.
Met aan de binnenzijde een stukje MDF dat precies in de opening past.
In ieder geval gaat de bovenzijde van het deksel gefineerd worden, over de zijrandjes twijfel ik nog, is maar 4 mm dik triplex.
Mogelijk zal ik eerst eens een randje doen als proefje met een afvalstrookje.
En het kastje zelf een paar keer in de (hoogglans) lak gezet, hierna komt er matte lak op.
Met aan de binnenzijde een stukje MDF dat precies in de opening past.
In ieder geval gaat de bovenzijde van het deksel gefineerd worden, over de zijrandjes twijfel ik nog, is maar 4 mm dik triplex.
Mogelijk zal ik eerst eens een randje doen als proefje met een afvalstrookje.
En het kastje zelf een paar keer in de (hoogglans) lak gezet, hierna komt er matte lak op.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Waar waren we gebleven?
Gemeten on-axis response van de complete speaker: Ik heb de afzonderlijke metingen opnieuw in boxsim in het project geïmporteerd en met het bestaande filter gaf dat het volgende resultaat: Het middengebied leek iets te luidruchtig te zijn volgens Ray. Dat lijkt het gebied tussen 500 en 2000Hz te zijn. Door de rendementsweerstand wat aan te passen wordt dit gebied een ietsiepietsie getemperd. Om te voorkomen dat dit teveel in hogere frequenties doorwerkt wordt de low-pass helling wat aangepast door de C te verlagen van 6μ8 naar 4μ7. Strikt genomen heeft dat ook gevolgen voor de spoel van 20μH, maar dat is nu even later zorg omdat de gevolgen niet dramatisch zijn.
Dit is het gesimuleerde resultaat: Omdat het hoog toch al wat prominent aanwezig is zal vrijwel zeker door de verzwakking van het middengebied hier ook enige aanpassing noodzakelijk zijn. Volgens deze simulatie zou het gebied boven 6kHz wat ingetogener mogen zijn. Dat bereiken we met een zobelnetwerkje over de gedempte tweeter. Voor het mooie wordt hier ook de high-pass helling aangepast door de weerstand van 1R2 te verlagen naar 1R. Het resultaat is dit: Omdat de simulatie niet helemaal overeenkomt met het werkelijk gemeten resultaat, moeten de wijzigingen op de simulatie relatief gezien worden tov de werkelijk gemeten situatie.
Er is echter een probleempje met het gedrag van deze tweeter in deze kast rond 4kHz. Onder een hoek van 15° meet deze behoorlijk anders. Een enorme dip is het resultaat. Hier moet ik nog even onderzoek naar doen.
Gemeten on-axis response van de complete speaker: Ik heb de afzonderlijke metingen opnieuw in boxsim in het project geïmporteerd en met het bestaande filter gaf dat het volgende resultaat: Het middengebied leek iets te luidruchtig te zijn volgens Ray. Dat lijkt het gebied tussen 500 en 2000Hz te zijn. Door de rendementsweerstand wat aan te passen wordt dit gebied een ietsiepietsie getemperd. Om te voorkomen dat dit teveel in hogere frequenties doorwerkt wordt de low-pass helling wat aangepast door de C te verlagen van 6μ8 naar 4μ7. Strikt genomen heeft dat ook gevolgen voor de spoel van 20μH, maar dat is nu even later zorg omdat de gevolgen niet dramatisch zijn.
Dit is het gesimuleerde resultaat: Omdat het hoog toch al wat prominent aanwezig is zal vrijwel zeker door de verzwakking van het middengebied hier ook enige aanpassing noodzakelijk zijn. Volgens deze simulatie zou het gebied boven 6kHz wat ingetogener mogen zijn. Dat bereiken we met een zobelnetwerkje over de gedempte tweeter. Voor het mooie wordt hier ook de high-pass helling aangepast door de weerstand van 1R2 te verlagen naar 1R. Het resultaat is dit: Omdat de simulatie niet helemaal overeenkomt met het werkelijk gemeten resultaat, moeten de wijzigingen op de simulatie relatief gezien worden tov de werkelijk gemeten situatie.
Er is echter een probleempje met het gedrag van deze tweeter in deze kast rond 4kHz. Onder een hoek van 15° meet deze behoorlijk anders. Een enorme dip is het resultaat. Hier moet ik nog even onderzoek naar doen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 24 aug 2016, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als ik de metingen die gemaakt zijn onder een hoek van 15°importeer, dan krijg ik een simulatie die behoorlijk afwijkt van de werkelijke response van de hele speaker onder dezelfde hoek:
Als we dezelfde filterwijzigingen doorvoeren als in de vorige post te zien is, daan zoet de simulatie er zo uit: Een dikke bult bij 2-3 kHz. Die wil je daar niet hebben. De werkelijke meting geeft echter een dip te zien rond 4 kHz.
Of de werkelijke oorzaak diffractie is, kan alleen vastgesteld worden met aanvullende metingen.
Als de filterwijziging nog steeds de indruk van teveel middengebied geeft, dan kan de weerstand van 1R eventueel vergroot worden tot 2R2.
In de simulatie heeft dat het volgende effect:
Ik adviseer Ray om alvorens deze filterwijzigingen door te voeren eerst eens te experimenteren met de weerstand die nu de waarde 1R2 heeft (tussen de spoel van 0mH22 en de massalijn). De waarde kan variëren van 1 R tot 2R2. Dat kost weinig en je komt er dan snel genoeg achter welke invloed dit heeft op de klankbalans.
Als we dezelfde filterwijzigingen doorvoeren als in de vorige post te zien is, daan zoet de simulatie er zo uit: Een dikke bult bij 2-3 kHz. Die wil je daar niet hebben. De werkelijke meting geeft echter een dip te zien rond 4 kHz.
Of de werkelijke oorzaak diffractie is, kan alleen vastgesteld worden met aanvullende metingen.
Als de filterwijziging nog steeds de indruk van teveel middengebied geeft, dan kan de weerstand van 1R eventueel vergroot worden tot 2R2.
In de simulatie heeft dat het volgende effect:
Ik adviseer Ray om alvorens deze filterwijzigingen door te voeren eerst eens te experimenteren met de weerstand die nu de waarde 1R2 heeft (tussen de spoel van 0mH22 en de massalijn). De waarde kan variëren van 1 R tot 2R2. Dat kost weinig en je komt er dan snel genoeg achter welke invloed dit heeft op de klankbalans.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Inderdaad zeer netjes verzorgd door Leo.
Ik denk dat het verstandig is om het laatste advies terharte te nemen en me eerst eens daarop te richten :
Ik denk dat het verstandig is om het laatste advies terharte te nemen en me eerst eens daarop te richten :
pappaleo schreef:
Ik adviseer Ray om alvorens deze filterwijzigingen door te voeren eerst eens te experimenteren met de weerstand die nu de waarde 1R2 heeft (tussen de spoel van 0mH22 en de massalijn). De waarde kan variëren van 1 R tot 2R2. Dat kost weinig en je komt er dan snel genoeg achter welke invloed dit heeft op de klankbalans.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het deksel is inmiddels van een laagje esdoorn fineer voorzien :
Dan krijgen we zijkantjes. hiervoor heb ik een malletje gemaakt.
Eerst heb ik 2 strookjes gesneden van ongeveer 10 mm breed, deze in de houtlijm gezet en een kwartiertje laten drogen.
(het was een graad of 25 buiten, dus de lijm droogt vlot.) vervolgens de strookjes met het deksel in de mal gezet en een half uurtje laten drogen.
Het geheel uit de mal gehaald en voor de zekerheid nog even de strijkbout erlangs gehaald.
En vervolgens schaven en schuren. ik ben zelf zeer content met het resultaat.
Inmiddels ook wat 5 Watt weerstanden in diverse waardes besteld voor de voorgestelde aanpassingen van het filter. word vervolgd.
Dan krijgen we zijkantjes. hiervoor heb ik een malletje gemaakt.
Eerst heb ik 2 strookjes gesneden van ongeveer 10 mm breed, deze in de houtlijm gezet en een kwartiertje laten drogen.
(het was een graad of 25 buiten, dus de lijm droogt vlot.) vervolgens de strookjes met het deksel in de mal gezet en een half uurtje laten drogen.
Het geheel uit de mal gehaald en voor de zekerheid nog even de strijkbout erlangs gehaald.
En vervolgens schaven en schuren. ik ben zelf zeer content met het resultaat.
Inmiddels ook wat 5 Watt weerstanden in diverse waardes besteld voor de voorgestelde aanpassingen van het filter. word vervolgd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Netjes, moeders ook weer blij dat je de strijkbout gepikt had? 
