高 GAO line array (langdurig)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

高 GAO line array (langdurig)

Bericht door AatV »

Een nieuwe zomer, een nieuw geluid en wel voornamelijk van zagen, boren en frezen.
Voor het versterkergebeuren is het nu wat te warm op zolder en wil een begin maken met de bouw van een luidsprekerpaar met bijhorende versterking.

Heb de luidsprekers al een tijd op de plank, maar kom er door omstandigheden nu pas aan toe.
Het zijn de Tangband 1337SDF voor laag/midden en de “Airborne*” RT4101 voor het hoog. (zie plaatje)
*Zal wel een fantasiemerk zijn, is als OEM ook aan andere merken geleverd.
De eigenschappen van de Tangband zijn al eerder op het forum ter sprake gekomen. De RT4101 is destijds ook door forumlid Harryeng gebruikt in zijn plankluidspreker.

Waarom deze laatste unit? Lang en smal, dus goed qua afmetingen voor een line array en goed te gebruiken zolang de scheidingsfrequentie niet te laag ligt en de signaalamplitude niet te uitbundig is.
Omdat het een kamerhoge line array gaat worden zijn er nogal wat units nodig, namelijk 18 Tangband’s en 16 RT’s per kant. Het Chinese karakter voor “hoog” in de titel is nu wat duidelijker.
De bedoeling is voorlopig om de Tangbands in serie te verbinden.
De totale DC-weerstand is dan hoog genoeg om de units gemakkelijk aan te sturen met een OTL buizen versterker, zonder al te veel zware buizen. Het zal waarschijnlijk iets worden in deze richting.
De RT’s zullen worden gestuurd door een SE-buizenversterker, deze dus.
Genoeg zelfplagiaat nu, eerst een plaatje van de units:
RT's.jpg
Ik ga voorlopig uit van een lange, smalle plank met wat gaten erin. Een dipool dus, niet omdat ik nu persé een dipoolluidspreker wil bouwen, maar meer omdat ik de kast kwijt wil.
Het enige alternatief was om gaten door de muur te zagen en daar de units in te monteren – een soort oneindige baffle dus – maar heb daar niet de medewerking van de buren voor verkregen.
Zoals al gezegd, startpunt is een open luidspreker, maar misschien eindig ik wel met een zwaar gedempte gesloten kast.
Vrees ook dat ik niet onder het gebruik van een subwoofer uit ga komen, maar dat zie dan wel weer “tijdens de rit”.

Alles nog eens opsommend:
- Bouwen van een luispreker.
- Het me bekwamen van metingen met Arta.
- Ontwerpen en bouwen van een OTL buizenversterker voor laag/midden.
- Het (af)bouwen van een SE buizenversterker voor het hoog.
- Het ontwerpen van een scheidingsfilter (actief en/of passief)`
- (Eventueel) ontwerp voor een subwoofer met eindversterking.

Het moge duidelijk zijn dat dit een nogal langdurig project gaat worden, ook om de financiering te spreiden, maar het is voor de hobby en dan mag het...
Deze week nog werken en dan kan ik vanaf volgende week een begin maken.

Groet,
Aat

N.B. Waarom nu al posten en niet wanneer iets klaar is? Om me zelf te dwingen aan de gang te gaan. :twisted:
Laatst gewijzigd door AatV op di 28 jun 2016, 15:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 高 GOA (en ook langdurig)

Bericht door dre »

Mooi project Aad! :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door ds23man »

En dan nu de hamvraag: open of gesloten.....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door dre »

ds23man schreef:
En dan nu de hamvraag: open of gesloten.....
Lezen Arie! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door ds23man »

Overheen gelezen, was ook zoveel informatie in 1 keer. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door pappaleo »

Ah, hij is begonnen. :goedzo:
Volgmodus aan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door Barry2001 »

Leuk project Aat, ga het zeker volgen. Ben erg benieuwd hoe het midden laag met de OTL's uitpakt, geen trafo die je laag verziekt.... succes en plezier met bouwen, wordt tropisch eind vd week dus zweten :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door Kappa7 »

Leuk project!
Ben erg benieuwt hoe het uiteindelijk gaat worden.
Ik vind de het idee om de speakers in serie te zetten wel goed gevonden.
Hiermee zal het maken van een otl wel wat handiger gaan.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door sander1238 »

Mooi project aat. Ga het volgen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door ds23man »

Ok....

18x tangband is 1060 eurie. Komen de tweets nog overheen. Kun je beter gelijk de Armonia Ticcs100 bestellen.........
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door Wowly »

[volgmodus aan]

Ziet eruit als een gave doelstelling!!!! En ook nog eens buiten je comfortzone: netjes aat!!!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 高 GOA (en ook langdurig)

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Gelukkig, dacht even een SOA...... :mrgreen:
Mag toch al niet van mijn vrouw. :mrgreen:

ds23man schreef:
Ok....18x tangband is 1060 eurie. Komen de tweets nog overheen. Kun je beter gelijk de Armonia Ticcs100 bestellen.........
3 antwoorden :
1. Enigszins filosofisch; heb het geld al een tijd geleden uitgegeven, dus nu kost het me niets meer.
2. Financieel; wholesale is anders als per stuk.
3. Afwisseling; er is al iemand anders op het forum, die Ticcs gebruikt. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door ray5150 »

Mooi project, ga ik ook volgen.

Is het de bedoeling om eerst een test-baffle te maken, en daarna pas de definitieve, of ga je gelijk voor het nette ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door RobertD »

Dit is leuk om te volgen Aat. Je zou eigenlijk een eigen subrubriek "Projecten van AatV" moeten hebben, dan kun je alle topics mooi bij elkaar zetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door bas focal m180 »

Mooi project.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Mooi project, ga ik ook volgen.

Is het de bedoeling om eerst een test-baffle te maken, en daarna pas de definitieve, of ga je gelijk voor het nette ?
Als ik de testplank niet al te erg maltraiteer zou het zomaar ook de definitieve kunnen zijn, maar voor de zekerheid heb ik er meerdere.

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door ds23man »

Keukenbladen van de Ikea?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Bericht door AatV »

Gewoon gezaagd MDF.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Bericht door AatV »

Omdat het forum "plat" lag had ik ineens tijd om wat te boren en te vrezen.
Heb er wat plaatjes van gemaakt voordat ik verder ga met: afrondingen maken, gaten boren voor de boutjes van de luidsprekers, voorzieningen treffen/verstevigingen maken om het ding rechtop te laten staan, schuren, gronden etc.
(het linker exemplaar is de voorkant, het rechter exemplaar de achterkant)
plank1.jpg
plank2.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Bericht door richard »

AatV schreef:
...zijn er nogal wat units nodig, namelijk 18 Tangband’s en 16 RT’s per kant.
Interessant project maar ik zie maar 17 ronde gaten per kant.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Bericht door AatV »

Gebruik nu inderdaad 17 units.
Kwam beter uit omdat ik de plank ietsje korter neem.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
ik de plank ietsje korter neem.
En hoe lang is die nu ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
En hoe lang is die nu ?
2440 mm. ofwel de gewone handelsmaat.
Ik kon dan gemakkelijker een goede kwaliteit krijgen.
In dit geval het groenachtige vochtbestendiger MDF.

groet,
Aat
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Bericht door toetertje »

Leuk idee zo, ieder speakertje zijn eigen Vu meter. :-"
Sorry, geintje. Ik vind dit echt een leuk project. ik
ben zelf ook erg nieuwsgierig naar die tangbandjes.
Het is dat er al teveel projectjes lopen.
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Bericht door harryeng »

[Volgmode aan!]

Leuk project! Die RT-4101 moet je even allemaal van tevoren testen. Is er een afwijkend, stuur je maar een PB, ik heb er nog wat in de kast liggen :wink:

Gr. Harry
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”