Algemene filter vragen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
SmauG

Algemene filter vragen

Bericht door SmauG »

Ik heb mogelijk een leuk zelfbouwprojectje gevonden waar ik eens wat mee wil proberen op basis van de vifa XT ringradiator. De MPR2MXT.
Ik heb drie "algemene" vragen over externe invloeden op de elektrische eigenschappen van het filter.

1) Is het kastprincipe van invloed op elektrische eigenschappen (impedantie) van de midwoofer rondom de crossover frequentie? m.a.w. beïnvloed het de werking van het filter? In het geval van dit ontwerp van gesloten naar gepoort.

2) Er zijn een hele boel verschillende versies van de XT ringradiator. Deze zijn qua impedantiekarakter allemaal nagenoeg gelijk, met minimale verschillen in gevoeligheid. De BG60 welke ik heb is 1db gevoeliger dan de XT300V4 uit het ontwerp.
In het bestaande netwerk is een Lpad verzwakking opgenomen om de XT300V4 iets omlaag te brengen.
Hoe bereken ik de uitgangswaarden van de huidige verzwakking (m.a.w. hoe kom ik achter de impedantie waarop deze is uitgelegd) zodat ik de verzwakking van 1db extra kan uitrekenen?
Ik heb alle tooltjes op internet gevonden, maar ik moet nu eerst terugrekenen.

CODE: Selecteer alles

Zn=4ohm
Re=3 en 2,9ohm (resp: XT300V4 - XT25BG60-04)
Rserie = 3,3ohm
Rpar = 10ohm
3) Klopt het dat door gebruik van het juiste Lpad, het filter dezelfde impedantiekarakterestiek blijft "zien" ?
Zweitse

Re: Algemene filter vragen

Bericht door Zweitse »

Hier staan een aantal handige calculators op.
mh-audio.nl
beijert

Bericht door beijert »

Het lijkt mij dat de pieken afgevlakt worden vanwege de parallelle weerstand.
SmauG

Bericht door SmauG »

Zweitse schreef:
Hier staan een aantal handige calculators op.
mh-audio.nl
Ah, geweldig, hier staat inderdaad een "omgekeerde" tool op.
Overigens zegt de tool het volgende: Diff. = 2.16 ohm >>>> Impedance out off rangeAls ik nu de weerstanden zo kies dat verzwakking iets hoger is, en de gecorrigeerde impedantie incl. L-pad gelijk hou, gaat het dan goed?
beijert schreef:
Het lijkt mij dat de pieken afgevlakt worden vanwege de parallelle weerstand.
Wat bedoel je?

Nog even ter info over vraag 1, ik wil de breedte van de baffle gelijk houden, zodat eventuele effecten baffle step compensatie gewaarborgd blijven.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Een lpad voor een tweeter heeft tot gevolg dat het totale impedantieverloop van tweeter en netwerk wat vlakker is dan van de tweeter alleen.

Het impedantieverschil tussen twee lpad netwerkjes met een rendementsverschil van 1dB is nihil.

Als de breedte van de kast gelijk blijft, dan is het antwoord op jouw vraag 1 Nee of niet noemenswaardig.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”