RCA-filter
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
RCA-filter
Hallo,
soms zie ik wel eens een RC-netwerkje aangesloten op de ingang van een versterker.
Wat doet dit ?
Is het zinvol ?
Welk type C's zijn hiervoor geschikt ?
Zie foto
soms zie ik wel eens een RC-netwerkje aangesloten op de ingang van een versterker.
Wat doet dit ?
Is het zinvol ?
Welk type C's zijn hiervoor geschikt ?
Zie foto
Re: RCA-filter
Ja, kan zinvol zijn om HF troep buiten te houden. De meeste versterkers vinden HF helemaal niet leuk en het is ook volslagen nutteloos om te versterken. Een weerstand van 1K i.c.m. 1nF is een mooie waarde. Maar die Wima FKC zoals op de foto zou ik zeker niet gebruiken. Is klankmatig slechter dan een standaard MKT'je. Ze worden ook niet meer gemaakt. De Wima FKP2 zoals in de ZBA versterker zit is daarentegen klankmatig moeilijk te overtreffen.
Zou 'r eerder een keramisch C-tje voor gebruiken, minder (serie)zelfinduktie.Of, nog mooier een doorvoer-C (hol, met een draad middendoor).
Anne
Anne
Leuk, ga ik ook maar eens proberen in mijn halffabrikaat.
Anne, heet die condensator ook echt een doorvoer - c of heeft
dat een andere benaming? En kan het type weerstand ook nog verschil maken?
Anne, heet die condensator ook echt een doorvoer - c of heeft
dat een andere benaming? En kan het type weerstand ook nog verschil maken?
Dit is zo'n ding, https://www.eoo-bv.nl/condensatoren/120 ... c-1nf.html
De buitenkant tegen het massa-oor van de ingang solderen weerstand tussen de in en het C-midden en de afgeschermde draad aan de andere kant van de C.
Kan bijv. 1k (¼W) zijn.Verbinding wel kort houden, hoewel komt minder nauw als met een gewone C.
Liever ook niet zo dicht op de weerstand als op de foto.De aansluiting is een dopje op de weerstand gekompen, als je die te heet maakt komt dat soms los.
Maar meestal is een gewone R en C ruim voldoende zolang de draden aan de C maar kort zijn.
Anne
De buitenkant tegen het massa-oor van de ingang solderen weerstand tussen de in en het C-midden en de afgeschermde draad aan de andere kant van de C.
Kan bijv. 1k (¼W) zijn.Verbinding wel kort houden, hoewel komt minder nauw als met een gewone C.
Liever ook niet zo dicht op de weerstand als op de foto.De aansluiting is een dopje op de weerstand gekompen, als je die te heet maakt komt dat soms los.
Maar meestal is een gewone R en C ruim voldoende zolang de draden aan de C maar kort zijn.
Anne
Nu ik er eindelijk aan toe gekomen ben om het rc netwerkje aan de ingang te solderen,
loop ik tegen een vraagstukje aan. Ik probeer het laatste stukje tekst van Anne te ontcijferen.
Lees ik nu goed dat de condensator 3 aansluitpunten heeft? En dat de massa draad vanaf de
print niet rechtstreeks aan de massa van de rca zit, maar via de condensator?
loop ik tegen een vraagstukje aan. Ik probeer het laatste stukje tekst van Anne te ontcijferen.
Lees ik nu goed dat de condensator 3 aansluitpunten heeft? En dat de massa draad vanaf de
print niet rechtstreeks aan de massa van de rca zit, maar via de condensator?
Bedankt Anne, zo is het duidelijk. Ik was dus toch op de goede weg.
En, een heel diepe buiging voor je Photo shop werk. Ik vind dat toch altijd weer erg knap.
En, een heel diepe buiging voor je Photo shop werk. Ik vind dat toch altijd weer erg knap.