Beste driver voor gesloten laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Beste driver voor gesloten laag

Bericht door JeroenKV »

Hallo,

Ik zoek een goede woofer voor twee gesloten kasten. De woofers zullen ingezet worden <250hz.

De volgende kandidaten heb ik nu op het oog:

Scanspeak:
23W/4557T00 (duur!!!)
25W/8565-00 (grote kast nodig)
21W/8555-00 (Zit o.a. in de EvE II)

Peerless
XXLS10 (speciaal voor gesloten kast)

Bandor
Bandor 150 (outsider)

Seas
S&C gaf echter aan dat het magneet systeem SD1 van de Scanspeak 21W/8555-00 wat geavanceerder in elkaar steekt dan dat van de Seas Excel W21E001

Visaton
TIW200XS

Ik neig naar de 21W/8555-00, wegens zijn vele toepassingen en de Scanspeak klank. Wat zouden jullie adviseren?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Seas W26, Eton 11" HEX, TIW 250 XS (die heeft flink meer gevoeligheid ten op zichte van de 200 XS).
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Seas W26, Eton 11" HEX, TIW 250 XS (die heeft flink meer gevoeligheid ten op zichte van de 200 XS).
De TIW250XS heeft een F3 rond de 80hz, beetje hoog.
De Eton 11 HEX is wel aardig met een F3 van 58hz en een kast van 30 liter, maar beter dan een Scanspeak 21W/8555-00 ? :?
Seas lijkt wel goed met een F3 van 47hz, maar is erg duur!!! S&C geeft aan dat zij voor een Scanspeak zouden gaan.

De Scanspeak 21W/8555-00 lijkt nogsteeds de beste optie (op misschien de 23W/4557T00 na dan....) :?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ikzelf probeer het met een peerless XXLS12" lijkt me een leuk dingetje hoor.
Ik heb de scanspeak woofers alleen niet bekeken, die zullen wel stuk duurder zijn denk ik.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Let wel niet alleen op f3 (de Eton gooi je btw in een te kleine kast), maar ook op de Q en de maximale geluidsstrerkte die je kunt halen met de woofer.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

@JuuL
De XXLS12 / 10 zijn ook best leuk. Ik vraag mij alleen af hoe deze zich verhoudt tot Scanspeak!!

@Deepspace
De geluidsdruk lijkt mij niet zo'n probleem bij units van minimaal 20cm in een normale huiskamer. Welke Q bedoel je precies? Een Qts rond de 0.4 zou ideaal moeten zijn.


De Scanspeak 21W/8555-00 lijkt mij erg veel waar voor het geld.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Ik heb de scan speak in mijn eve's gehad, ze gaven een heel mooi droog laag maar met niet al te veel druk. Perfect dus voor muziek maar voor films zou een extra sub wel lekker zijn
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
@JuuL
De XXLS12 / 10 zijn ook best leuk. Ik vraag mij alleen af hoe deze zich verhoudt tot Scanspeak!!
Tja, moeilijk te zeggen. de SS zal het in de hogere regionen vast beter doen, de Peerless in de lage.
@Deepspace
De geluidsdruk lijkt mij niet zo'n probleem bij units van minimaal 20cm in een normale huiskamer. Welke Q bedoel je precies? Een Qts rond de 0.4 zou ideaal moeten zijn.
ik bedoel de Qtc van de doos. Wat bedreft geluidsdruk: daar kun je je nog al vies in vergissen met een gesloten doos.
De Scanspeak 21W/8555-00 lijkt mij erg veel waar voor het geld.
Volgens mij is je keuze al gemaakt ;)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik zou alle kanshebbers ook eerst simuleren, ik weet niet of je dat al hebt gedaan?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

@ deepspace
Ik sta altijd open voor suggesties!! De Scanspeak 21W/8555-00 lijkt echter een goede optie met goede referenties, maar je moet je nooit blind staren. 8)

Eigenlijk zoek ik naar argumenten om juist wel / niet de 21W/8555-00 te nemen. En als het niet is wat dan wel!! :wink:

Ik vind dat de woofer het juist erg goed moet doen in het gebied tot 250hz en daarna liever niet te veel opbreken. Heel diep laag is ook belangrijk, maar homogeniteit naar het midden is key. (Eigenlijk een beetje een woofer die in een tweeweg zou kunnen zitten)

@Wijx
Hoe diep kwamen ze in jouw EvE's? Bij de EvE heb je toch geen klachten mbt het laag?
Voor film zet ik mijn Peerless sub wel in!! 8)
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

nee hoor geen klachten alleen mijn kamer was te klein. Ze liepen flink laag door maar precies zou ik het niet weten
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Vifa MA26WR09

Bericht door asterduc »

JeroenKV schreef:

Ik vind dat de woofer het juist erg goed moet doen in het gebied tot 250hz en daarna liever niet te veel opbreken. Heel diep laag is ook belangrijk, maar homogeniteit naar het midden is key.
Kijk eens naar de Vifa MA26WR09 (4 ohm).
Ik ben die nu aan het testen en sta versteld van zijn capaciteiten.
Vlak tot 350 hr, een storende res zit pas op 2700 hz. Sub is laag en strak en het past allemaal in een kleine gesloten kast.
Membraan is alu, maar wel relatief zwaar. Daartegenover staat dan wel een sterke motor.
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Ik ben niet meer helemaal objectief, maar ja, ik heb dan ook veel geld uitgegeven voor de 23W van SS.

Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=489 voor wat fotootjes.

Ik vind de eerste klanken positief, ook al is de kast niet optimaal (maar ja, daar is het een testkast voor).

Ik weet niet waar je woont, maar een luistersessie moet natuurlijk altijd te regelen zijn.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

@asterduk
In wat voor een kast stop jij de Vifa MA26WR09?? Wat is dan het Vb en de F3? Ik kom op een F3 van 38hz bij 40 liter, dat is wel erg goed!!

@Maurice
De 23W is inderdaad een super driver, maar misschien wat overdone in een kamer van 5,5 bij 6 meter? :? Hij heeft daarnaast een zware amp nodig om te presteren!! De 21W lijkt mij wat vriendelijker. 8)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Vanmiddag bij S&C geweest.

De Vifa W26, de Peerless XXLS10 en de Scanspeak 23W zijn erg goede speakers, maar vooral bedoelt als sub woofers. Dit betekend dat je ze beter niet tot boven de 200hz kunt inzetten.

De Scanspeak 25W en 21W hebben de beste papieren voor muziek, waarbij de 25W in een nogal grote kast moet (minimaal 60 liter). Ik ga dus voor de 21W in een 30 liter kast. De F3 ligt rond de 50hz, maar met de step-up van een normale huiskamer schuift dit vanzelf naar beneden.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Seas W26, Eton 11" HEX, TIW 250 XS (die heeft flink meer gevoeligheid ten op zichte van de 200 XS).
De Seas W26 leent zich inderdaad er goed voor een gesloten kast. De L26 is nagenoeg identiek aan de W26 (qua verovmringscijfers nagenoeg dezelfde performance onder de 350Hz).

Gesloten kast, Q 0.707, komt op 50 liter, maar ik zou 'm in 60+ stoppen. Bij 65 liter komt de F3 op 40Hz en de F10 op 22Hz. Erg mooi verloop wat goed aansluit op de gemiddelde roomgain voor een inroom response tot onder de 20Hz. Voor sub gebruik kun je natuurlijk met een kleinere doos toe mbv basboost op de subamp.

... en laat ik nu net een stel in de verkoop hebben...
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Hi DIY_Freak,

Je hebt ook vaak wat in de aanbieding!! Waarom gaan deze nu weer weg?

Ik denk dat ik voor de Scanspeak 21W8555 ga. Een erg goede woofer met een mooie klank die rustig wat hoger kan doorlopen. S&C vindt deze unit ook een van de beste voor muziek (de 25W ook, maar dat is een erg grote kast). De aansluiting op een normale huiskamer is prima.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
Hi DIY_Freak,

Je hebt ook vaak wat in de aanbieding!! Waarom gaan deze nu weer weg?
Het werd tijd om op te ruimen. Beetje onnozel om een klein fortuin aan units in huis te hebben, waarvan je er maar een paar tegelijk kunt gebruiken. Bovendien is er altijd weer iets mooiers aan de horizon, kwestie van blijven jagen als een Don Quichot ;) Het is geen pure geldverspilling hoor, je leert een unit pas beter kennen als je er zelf mee met een filter kunt prutsen.

Ik heb er even mee gespeeld, het zijn prachtige units zoals ik al vaak heb gezegd, ook toen ze niet in de verkoop stonden... ik denk zeker niet alles snel te verkopen. Maar we zullen wel zien wat er overblijft. Als deze overblijven is dat geen groot probleem, dan vinden ze een goed plekje in een dipool.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op zo 04 sep 2005, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

JeroenKV schreef:
@asterduk
In wat voor een kast stop jij de Vifa MA26WR09?? Wat is dan het Vb en de F3? Ik kom op een F3 van 38hz bij 40 liter, dat is wel erg goed!!
Jeroen,

Ik heb hem voorlopig in een 30 liter kast zitten en heb hem ook zo opgemeten.
De weergavekurve loopt prachtig door. Als ik er in slaag om de curve uit mijn Clio 3.x te krijgen zal ik ze posten.

Ik vind hem niet echt sub, eerder ergens tussen een sub en een woofer.
De bassektie heb ik nog niet opgemeten (dmv MLSSA), dat kan ik niet op de lokatie dat ik nu de metingen doorvoer (te klein). Maar er komt aardig wat bas uit en daarbij zeer genuanceerd.
Wel heb ik een raar gedrag in de impedantiecurve bemerkt, tussen de 40 en de 50 hz, zowel free air als in de kast.

ED
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Beste driver voor gesloten laag

Bericht door jeroen_d »

-edit- dubbelgepost en te laat gezien om nog te verwijderen. moderator?
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 04 sep 2005, 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Beste driver voor gesloten laag

Bericht door jeroen_d »

JeroenKV schreef:
Hallo,

Ik zoek een goede woofer voor twee gesloten kasten. De woofers zullen ingezet worden <250hz.

De volgende kandidaten heb ik nu op het oog:

Scanspeak:
23W/4557T00 (duur!!!)
25W/8565-00 (grote kast nodig)
21W/8555-00 (Zit o.a. in de EvE II)

Peerless
XXLS10 (speciaal voor gesloten kast)

Bandor
Bandor 150 (outsider)

Seas
S&C gaf echter aan dat het magneet systeem SD1 van de Scanspeak 21W/8555-00 wat geavanceerder in elkaar steekt dan dat van de Seas Excel W21E001

Visaton
TIW200XS

Ik neig naar de 21W/8555-00, wegens zijn vele toepassingen en de Scanspeak klank. Wat zouden jullie adviseren?
En na allerlei goede tips, raadgevingen en alternatieven post onze beste Jeroen:
JeroenKV schreef:
Hi DIY_Freak,

Je hebt ook vaak wat in de aanbieding!! Waarom gaan deze nu weer weg?

Ik denk dat ik voor de Scanspeak 21W8555 ga. Een erg goede woofer met een mooie klank die rustig wat hoger kan doorlopen. S&C vindt deze unit ook een van de beste voor muziek (de 25W ook, maar dat is een erg grote kast). De aansluiting op een normale huiskamer is prima.
Maakt niet uit wat er wordt gepost, je keuze was al gemaakt :wink:

Wat is er eigenlijk van je plannen voor een dipoolsub terechtgekomen?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dus als ik na goed advies de 21W nog het beste vind maakt het niet uit wat er gepost wordt? :? Als ik maar iets anders kies dan de 21W..... :wink:

Hij komt er gewoon het beste uit, that's all. De 25W blijft ook nog trekken....

Dipole is wat onhandig, maar blijft in mijn gedachte!! :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Laat ik dan mijn advies geven: ik vind per definitie een 21 cm woofer te klein voor echt goed laag. Gewoon te weinig oppervlak. Tevens is mijn ervaring, beter één 25 cm woofer dan twee 21 cm woofers hoewel die samen meer oppervlak hebben. Ik weet niet hoe dat komt, maar een grotere woofer klinkt gewoon beter, minder brommerig, schoner, droger, transparanter.

Koop gewoon die L26 van DIY_Freak. Schitterende woofer in een gesloten kast. Maar als het niet groter dan 30 liter mag zijn, tja.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Het is een natuurlijk beetje gek om m'n eigen verkoop aan te bevelen, maar zoals eerder gezegd heb ik me in het verleden ook erg positief over deze units uitgelaten. Wellicht kun je iets met deze onafhankelijke bron:
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... esting.htm, Woofer test group 2 en 3. Let wel op met de schalen,legenda en testfrequenties, die verschillen nogal omdat Mark K aldoende z'n meetprotocol aan het verfijnen is. Toch staan er voldoende vergelijkbare grafieken tussen om je afweging te kunnen onderbouwen. Lees ook de toelichtingen onderaan de tests.

Mark K begint zo langzamerhand een aardige meetdatabase op te bouwen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Koop gewoon die L26 van DIY_Freak. Schitterende woofer in een gesloten kast. Maar als het niet groter dan 30 liter mag zijn, tja.
dan gewoon 2 in compound 8)
Plaats reactie