Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Pompen genoeg, dat was het probleem niet: het is een huis van ca. 130 jaar oud en daar bouwden ze vroeger kelders met 1 of meer "schouwen" in waar het grondwater zijn druk vrij in kwijt kon. Nu was de plotse stijging niet op te vangen door mijn schouw en begon die over te lopen. De opening is maar een steen groot bovenkant, dus geen plaats om een pomp in te zetten. Na middernacht was ik het beu van opneemvodden uit te wringen en heb ik een heveldarm gemaakt met aan 1 kant een kraantje. Daarna constant: kraantje open in emmer gedurende 5 minuten, emmer leegmaken en na 15 minuten opnieuw vullen. Zo tot volgende dag tegen de middag...
Ik ga een metser laten komen om een goot te metsen rond de schouw met daarin de plaats voor een dompelpomp.
Ik ga een metser laten komen om een goot te metsen rond de schouw met daarin de plaats voor een dompelpomp.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Voor de niet-Belgen onder ons:
Metser = metselaar
Metsen = metselen.
Groet,
Aat
Metser = metselaar
Metsen = metselen.
Groet,
Aat
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
En toch zeggen we hier sjoefelaar en niet prutser
Anne
Anne
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Oei er komt nog meer water aan lijn Enschede Eindhoven Lommel 
http://www.weeronline.nl/regenradar/Breda/4058574
http://www.weeronline.nl/regenradar/Breda/4058574
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik heb begin deze week de ringkern binnengekregen die Anne me voorstelde en er voor 20V bij gewikkeld (100 windingen). Ik heb de testgegevens al enkele dagen en wou ze toch vlug even posten.
Vin=231V
> Vout=278V --> sinus=392V
> Rp=22,8 en Rs=30, 3 ohm --> Rser=63,3 ohm Met 2 zeners samen 330V, haal ik vlot een stabiele Va van 325V tot ca. 250mA, wat me ideaal lijkt voor deze versterker.
- beide elko's zijn 450V
- ik heb voor BY254 gekozen -een 3A/800V type- om de stroompieken van C1 -zonder twijfel- op te vangen
- de 2 zeners zijn 3W maar mag ook minder W, echter qua prijs kwamen deze het beste uit
- de IRF840 is ook overgedimensioneerd maar daarom nog niet slechter en die heb ik in voorraad
Vin=231V
> Vout=278V --> sinus=392V
> Rp=22,8 en Rs=30, 3 ohm --> Rser=63,3 ohm Met 2 zeners samen 330V, haal ik vlot een stabiele Va van 325V tot ca. 250mA, wat me ideaal lijkt voor deze versterker.
- beide elko's zijn 450V
- ik heb voor BY254 gekozen -een 3A/800V type- om de stroompieken van C1 -zonder twijfel- op te vangen
- de 2 zeners zijn 3W maar mag ook minder W, echter qua prijs kwamen deze het beste uit
- de IRF840 is ook overgedimensioneerd maar daarom nog niet slechter en die heb ik in voorraad
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Zozo, tussen de emmers (en slaapgebrek) door nog tijd gevonden
Is dus 5windingen/volt, valt me tegen.Vroeger ook wel trafo's gewikkeld/hersteld meen dat dat rond 5x/volt was.Verwachtte van zo'n ringkern minder.
Die fet moet wel gekoeld nu, verschil in-uit zal wel een volt of 30 worden en dat bij ¼A geeft de (on)nodige warmte.Pas op het oor zit dan aan de HS.
Anne
Is dus 5windingen/volt, valt me tegen.Vroeger ook wel trafo's gewikkeld/hersteld meen dat dat rond 5x/volt was.Verwachtte van zo'n ringkern minder.
Die fet moet wel gekoeld nu, verschil in-uit zal wel een volt of 30 worden en dat bij ¼A geeft de (on)nodige warmte.Pas op het oor zit dan aan de HS.
Anne
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
De dissipatie vd FET valt wel mee hoor:
Bij belasting van 5mA:
386Vd - 326Vs ---> 60x0.005 = 0.2W
Bij belasting van 250mA:
328Vd - 322Vs ---> 6x0.250 = 1.5W ... maar toch zal ik hem van een koelvinnetje voorzien
Bij belasting van 5mA:
386Vd - 326Vs ---> 60x0.005 = 0.2W
Bij belasting van 250mA:
328Vd - 322Vs ---> 6x0.250 = 1.5W ... maar toch zal ik hem van een koelvinnetje voorzien
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
De gelijkgerichte spanning zakt erger in dan dat ik verwachtte.
Maar pas op de dissipatie in de fet neemt toe als het verbruik zakt
Probeer maar bij bijv. 150mA.
Anne
Maar pas op de dissipatie in de fet neemt toe als het verbruik zakt
Probeer maar bij bijv. 150mA.
Anne
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Anne, het aantal windingen is afhankelijk van de kern doorsnede in cm2.Ah!buis schreef:Zozo, tussen de emmers (en slaapgebrek) door nog tijd gevonden![]()
Is dus 5windingen/volt, valt me tegen.Vroeger ook wel trafo's gewikkeld/hersteld meen dat dat rond 5x/volt was.Verwachtte van zo'n ringkern minder.
.....................
Anne
Voor het berekenen van de primaire wikkeling per volt moet je 50 delen door die doorsnede.
Dat is bij ringkernen hetzelfde. Mogelijk dat hier minder ijzer en koper verliezen optreden, maar dat heeft dan alleen invloed op de secundaire wikkeling.
Aad
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Op 0.3 sec. geeft de max. belasting van 280mA een piek van 27W dissipatie die na 1.5 sec. afneemt naar 2.1W. De Vout is dan nog 317V.Ah!buis schreef:De gelijkgerichte spanning zakt erger in dan dat ik verwachtte.
Maar pas op de dissipatie in de fet neemt toe als het verbruik zakt![]()
Probeer maar bij bijv. 150mA.
Anne
Op 0.3 sec. geeft de belasting van 250mA een piek van 24W dissipatie die na 1.5 sec. afneemt naar 1.7W. De Vout is dan 321V.
Op 0.3 sec. geeft de belasting van 200mA een piek van 20W dissipatie die na 1.5 sec. afneemt naar 2.4W. De Vout is dan 322V.
Op 0.3 sec. geeft de belasting van 150mA een piek van 15W dissipatie die na 1.5 sec. afneemt naar 3.1W. De Vout is dan 326V.
Op 0.3 sec. geeft de belasting van 100mA een piek van 10W dissipatie die na 1.5 sec. afneemt naar 3.0W. De Vout is dan 326V.
Op 0.3 sec. geeft de belasting van 50mA een piek van 5W dissipatie die na 1.5 sec. afneemt naar 2.0W. De Vout is dan 326V.
Op 0.3 sec. geeft de belasting van 3mA een piek van 0.33W dissipatie die na 1.5 sec. afneemt naar 0.2W. De Vout is dan 326V.
IRF840:
Drain to Source Breakdown Voltage BVDSS = 500V max.
Continuous Source to Drain Current ISD = 8.0A max.
Maximum Power Dissipation PD = 125 W
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Anne wat bedoelde je eigenlijk met "Pas op het oor zit dan aan de HS"?Ah!buis schreef:Die fet moet wel gekoeld nu, verschil in-uit zal wel een volt of 30 worden en dat bij ¼A geeft de (on)nodige warmte.Pas op het oor zit dan aan de HS.
Anne
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Dat de metaaldelen van de fet aan de hoge spanning zitten, ofwel goed geïsoleerd op een koel opp. of oppassen dat je er niet ergens mee tegenaan komt.Met het type dat ik had ogegeven was dat niet.Willy_61 schreef:Anne wat bedoelde je eigenlijk met "Pas op het oor zit dan aan de HS"?Ah!buis schreef:Die fet moet wel gekoeld nu, verschil in-uit zal wel een volt of 30 worden en dat bij ¼A geeft de (on)nodige warmte.Pas op het oor zit dan aan de HS.
Anne
En in rust verbruikt de versterker (stereo) vermoedelijk iets van goed 150mA,moet je volgens die simulatie dan op ruim 3W warmte rekenen.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
OK, begrepen.
De koelvin komt bij op de printplaat zodat ze nergens het chassis (onbedoeld) kan raken.
De koelvin komt bij op de printplaat zodat ze nergens het chassis (onbedoeld) kan raken.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Anne's MOSFET is een betere oplossing, die kan je overal (met een beetje pasta ertussen) op het chassis schroeven.
Je hebt maar 10Vac extra nodig voor een behoorlijke 300Va: Dat scheelt weer vermogen, hij is met R5 instelbaar en de KSP44 o.i.d. kost ook niet veel.
Je hebt maar 10Vac extra nodig voor een behoorlijke 300Va: Dat scheelt weer vermogen, hij is met R5 instelbaar en de KSP44 o.i.d. kost ook niet veel.
- Bijlagen
-
- LTP1-100VA.zip
- (1.27 KiB) 46 keer gedownload
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Je formule is fout want je bent B vergeten, en voor een sinus geldt 45 i.p.v 50. Je kan ook nog een correctie toepassen voor de stapel factor.Aaad schreef:Anne, het aantal windingen is afhankelijk van de kern doorsnede in cm2.Ah!buis schreef:Zozo, tussen de emmers (en slaapgebrek) door nog tijd gevonden![]()
Is dus 5windingen/volt, valt me tegen.Vroeger ook wel trafo's gewikkeld/hersteld meen dat dat rond 5x/volt was.Verwachtte van zo'n ringkern minder.
.....................
Anne
Voor het berekenen van de primaire wikkeling per volt moet je 50 delen door die doorsnede.
Dat is bij ringkernen hetzelfde. Mogelijk dat hier minder ijzer en koper verliezen optreden, maar dat heeft dan alleen invloed op de secundaire wikkeling.
Aad
Laatst gewijzigd door transplanum op za 04 jun 2016, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Heb je de emitterstroom van die T2 wel 's bekeken? Vermoed dat die een (ongezond grote) opstartpiek vertoont.mtb schreef:Dat scheelt weer vermogen, hij is met R5 instelbaar en de KSP44 o.i.d. kost ook niet veel.
Anne
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Michiel, ik hou het bij het model met de 2 zeners, Va ligt daar stabiel tussen 322 en 326V bij 0 tot 250mA.
Daarbij is het maximum constant te dissiperen vermogen in de FET minder dan de helft, nl. 3W.
De koelvin daarvoor kan makkelijk samen met de FET bij op de print en wordt zelfs daar nog perfect (zoals naar gewoonte
) geïsoleerd gemonteerd: koelvin > pasta > mica > FET, de schroefdoorgang is uiteraard ook geïsoleerd = standaard methode voor mij.
Zelfs de ringkern komt bij op de print (dia 9cm), waardoor het voedingsdeel zeer compact wordt: ~230V en +/-13V in; +325V (40s vertraagd), aarde en de gloeispanning uit. Ik verwacht een print van 10 op 17 à 20cm max.
Ik werk met de ringkern van 100VA waar 20V sec. extra is gewikkeld.
Daarbij is het maximum constant te dissiperen vermogen in de FET minder dan de helft, nl. 3W.
De koelvin daarvoor kan makkelijk samen met de FET bij op de print en wordt zelfs daar nog perfect (zoals naar gewoonte
Zelfs de ringkern komt bij op de print (dia 9cm), waardoor het voedingsdeel zeer compact wordt: ~230V en +/-13V in; +325V (40s vertraagd), aarde en de gloeispanning uit. Ik verwacht een print van 10 op 17 à 20cm max.
Ik werk met de ringkern van 100VA waar 20V sec. extra is gewikkeld.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik heb op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=23938 een beginnetje gemaakt voor een compacte SMPS-voeding voor o.a. jouw versterkers.
De gloei wordt meteen meegenomen, zodat je alleen een scheidingstrafo nodig hebt.
De gloei wordt meteen meegenomen, zodat je alleen een scheidingstrafo nodig hebt.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik volg het op!mtb schreef:Ik heb op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=23938 een beginnetje gemaakt voor een compacte SMPS-voeding voor o.a. jouw versterkers.
De gloei wordt meteen meegenomen, zodat je alleen een scheidingstrafo nodig hebt.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Hier heb ik nog geen enkel antwoord op gehad, maar dat is uiteindelijk onbelangrijk en achterhaald.Willy_61 schreef:Weet er iemand van welke trafospanning de HF10 (upgrade met Va=340V) vertrok en welk vermogen die trafo had?mtb schreef:... zoals Anne ook schrijft, is die hoge spanning geen probleem, maar als je persé wilt stabiliseren ...
Wat me momenteel eigenlijk meer interesseert is het volgende:
de HF10 (upgrade met Va=340V), werkt die dan op 340V nullast of in bedrijf? Want ik kan me goed voorstellen dat een 340V nullast, in bedrijf zakt naar ca. 300V, zeker zonder stabilisatie.
Ik stel me die vraag omdat ik in alle datasheets van EL84 een max. Va tegenkom van 300V.
Met de huidige voeding (1 FET en 2 zeners 200 + 130V) haal ik dus een constante Va van 325V nullast en 322V in bedrijf en dat is dan misschien teveel??
Als het moet is het geen enkel probleem om de extra wikkeling (20V) op de ringkern, niet te gebruiken en de zener van 130V te vervangen door één van 100V (heb ik ook op voorraad). Dan kom ik op een constante Va van ca. 300V. Ook het te dissiperen vermogen van de FET blijft met max. 3,2W mooi binnen de perken omdat de extra 20V-wikkeling dan niet is gebruikt. ...
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Ik kan de origine Philips Trafo,s wel op meten voor je .
Ik heb d'r nog 2 liggen , je mag ze ook wel hebben van me, ze staan anders toch maar tot st juttemis
Ik heb d'r nog 2 liggen , je mag ze ook wel hebben van me, ze staan anders toch maar tot st juttemis
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
De EL84 kan tot 550Vao/Vg2o hebben als er geen stroom loopt, zoals bij het voorgloeien:
Ook warm komt dit voor, als de UGT helemaal opslingert, ik dacht dat inmiddels wel duidelijk was!
De HF10 gebruikte slappe buizen-gelijkrichters, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 40&start=4, dus de secundaire trafo-spanning is nogal aan de hoge kant.
Je moet wel oppassen met die oude trafo's, als ze een 240V aansluiting hebben zijn ze misschien nog te gebruiken op 230V.
De HF10 gebruikte slappe buizen-gelijkrichters, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 40&start=4, dus de secundaire trafo-spanning is nogal aan de hoge kant.
Je moet wel oppassen met die oude trafo's, als ze een 240V aansluiting hebben zijn ze misschien nog te gebruiken op 230V.
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
... en dat was ook al langer duidelijk: daarom net dat ik het onderscheid maak tussen nullast (dus als er geen stroom loopt) en bedrijf.mtb schreef:De EL84 kan tot 550Vao/Vg2o hebben als er geen stroom loopt, zoals bij het voorgloeien:
Ook warm komt dit voor, als de UGT helemaal opslingert, ik dacht dat inmiddels wel duidelijk was!
Dus nogmaals mijn vraag: is het raadzaam om Va continue (gestabiliseerd) 325V te geven, want dat is nog wat anders dan een opslingering van de UGT.
Mijn gevoel zegt dat 300V het max. is, éénmaal in bedrijf...
Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA
Bedankt voor het aanbod Bert, maar na deze versterker en nog een CTA2-variant, stop ik definitief met versterkersBert61 schreef:Ik kan de origine Philips Trafo,s wel op meten voor je .
Ik heb d'r nog 2 liggen , je mag ze ook wel hebben van me, ze staan anders toch maar tot st juttemis
Opmeten los van die versterker heeft ook weinig zin denk ik: er komt nog een EZ80 achter en een spoel met uiteindelijk +344V uit voor de eindtrap, zie onderstaand schema.
Dan vraag ik me af: hoeveel zou daar van overblijven eens alle buizen opgewarmd zijn... alhoewel, zolang de EZ80 niet opgewarmd is, is er ook geen 344V. Eens dat de EZ80 geleidt is de eindtrap ook opgewarmd, mag ik dan besluiten dat de 344V effectief de Va-spanning is na opwarming van alle buizen?
Want dat is voor mij belangrijk omdat mijn Va constant blijft: belast of niet. Als die 344V effectief de werkingsspanning is van de eindtrap in bedrijf, zal mijn 325V ook geen probleem zijn, anders moet ik me beperken tot 300V zoals de specs voorschrijven
