elko's meten met LC meter
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
elko's meten met LC meter
ik heb zo'n Velleman LC meter en daar was ik net wat elkos's mee aan t opmeten. wat me opviel is dat echt alle eko's 10% boven de opgegeven waarde zitten, dus niet een spreiding van 10% maar altijd er boven. MKP's meten allemaal netjes wat je zou verwachten. s er een reden dat elko's op een of andere manier onjuist gemeten worden?
reden dat ik ze meet is dat ze voor een correctie kring zijn en daar wil je niet 10% er naast zitten, dan doet die z'n werk niet goed
reden dat ik ze meet is dat ze voor een correctie kring zijn en daar wil je niet 10% er naast zitten, dan doet die z'n werk niet goed
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: elko's meten met LC meter
(nog) niet gedaan, is "beetje" extra werkpappaleo schreef:Wat zegt de impedantiemeting metArtaLimp ?
Re: elko's meten met LC meter
Het kan zelfs erger, ik meet regelmatig meer dan 20% teveel bij elco's. Met name de grote waarden wijken veel af.
De afwijking zit ook altijd aan de bovenkant.
Het maakt niet uit of ik daarvoor een capaciteitsmeter of Arta gebruik, de gemeten waarde 'klopt'.
Ik denk dat het gewoon heel lastig is om het elektrolyt goed te doseren (of de diëlektrische constante van het goedje gelijk te houden).
De afwijking zit ook altijd aan de bovenkant.
Het maakt niet uit of ik daarvoor een capaciteitsmeter of Arta gebruik, de gemeten waarde 'klopt'.
Ik denk dat het gewoon heel lastig is om het elektrolyt goed te doseren (of de diëlektrische constante van het goedje gelijk te houden).
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: elko's meten met LC meter
Denk dat een reden hiervoor is dat een lagere waarde vaak minder wenselijk is dan iets meer, afvlakken voeding e.d. Zullen bij de gemiddelde gebruiker daar vaker voorkomen dan in een filter.
Re: elko's meten met LC meter
10% maar
, da's een hele goeie
In mijn tijd was de waarde die erop stond -50% ... +100%
Maar ja toen had je er zelfs nog met vloeibaar elektrolyt, moesten vertikaal gemonteerd worden !
Anne
In mijn tijd was de waarde die erop stond -50% ... +100%
Maar ja toen had je er zelfs nog met vloeibaar elektrolyt, moesten vertikaal gemonteerd worden !
Anne
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: elko's meten met LC meter
Ik denk ook dat fabrikanten liever bewust wat aan de hoge kant gaan zitten omdat de praktijk leert dat de capaciteit op termijn geleidelijk afneemt.
Re: elko's meten met LC meter
De gemeten waarde kan ook nogal afhangen van de frequentie waarbij gemeten wordt. Niet onbelangrijk bij filters. Kun je mooi met Limp zien. Als je spoelen en condensatoren met Limp meet is het wel zaak om eerst zorgvuldig te kalibreren. Anders gaat dat niet goed.
Re: elko's meten met LC meter
Je kan een Condensator ook meten met je multimeter en een voeding en weerstand
alles in serie
Bij voorbeeld 10 volt uit je voeding elco eraan en een weerstand in serie
meet de tijd over de elco wanneer de spanning 6,3 volt is
De formule is : Capaciteit = seconden/ door de weerstand
Gaat het te snel neem een grotere weerstand
Gaat het te langzaam een kalender
Oh ja Capaciteit is in Farad en T in seconden Weerstand in ohms
Micro Farad is een miljoenste Farad
Dus neem je weerstand in 10 Megaohm
Dan is 1 microfarad na 10 seconde op 6,3 volt
nu begin ik te twijfelen of ik dit wel goed opschrijf
maar zo ongeveer werkte het dacht ik
alles in serie
Bij voorbeeld 10 volt uit je voeding elco eraan en een weerstand in serie
meet de tijd over de elco wanneer de spanning 6,3 volt is
De formule is : Capaciteit = seconden/ door de weerstand
Gaat het te snel neem een grotere weerstand
Gaat het te langzaam een kalender
Oh ja Capaciteit is in Farad en T in seconden Weerstand in ohms
Micro Farad is een miljoenste Farad
Dus neem je weerstand in 10 Megaohm
Dan is 1 microfarad na 10 seconde op 6,3 volt
nu begin ik te twijfelen of ik dit wel goed opschrijf
maar zo ongeveer werkte het dacht ik
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: elko's meten met LC meter
Die methode waarmee je ontlaadtijd meet werkt inderdaad prima.
Maar .... je moet tijd meten tot het moment waarop de spanning gedaald is tot 37% van de startwaarde; dus bij bijv. 10 volt het moment waarop de spanning 3,7 volt.
En dan is inderdaad de capaciteit de gemeten tijd gedeeld door de weerstandswaarde.
Pas wel op met een erg grote weerstandswaarde: je multimeter staat nl. parallel aan de weerstand en kan dan een meetfout geven. Dus voor minder dan bijv. 5% fout moet de gebruikte weerstand minimaal 20x kleiner zijn dan de inwendige weerstand van je multimeter. (even de specs nakijken voor de weerstand van je multimeter bij DC-spanningsmeting...)
Maar .... je moet tijd meten tot het moment waarop de spanning gedaald is tot 37% van de startwaarde; dus bij bijv. 10 volt het moment waarop de spanning 3,7 volt.
En dan is inderdaad de capaciteit de gemeten tijd gedeeld door de weerstandswaarde.
Pas wel op met een erg grote weerstandswaarde: je multimeter staat nl. parallel aan de weerstand en kan dan een meetfout geven. Dus voor minder dan bijv. 5% fout moet de gebruikte weerstand minimaal 20x kleiner zijn dan de inwendige weerstand van je multimeter. (even de specs nakijken voor de weerstand van je multimeter bij DC-spanningsmeting...)
Re: elko's meten met LC meter
Ja Inderdaad multimeter is 1 mega ohm per volt
Maar door de spanning in plaats van 10 volt kunnen we meestal wel 50 volt op de condensator zetten
Inplaats van de 1 Mohm dan 200 K ohm
En als het geen 1 maar 100 uF is de tijd 100 x groter
Dan is bij deze test de inwendige weerstand van de meter minder van invloed
En bij 100 uF. Zou dat 20 seconden op 18.5 volt ontladen moeten zijn
En andersom bij laden via een 200 K weerstand zou de condensator op 31.5 volt geladen moeten zijn na 20 seconden
Zit je er 1 seconden naast is dat 5% en dat lukt makkelijk .
Dat is al best nauwkeurig
Maar door de spanning in plaats van 10 volt kunnen we meestal wel 50 volt op de condensator zetten
Inplaats van de 1 Mohm dan 200 K ohm
En als het geen 1 maar 100 uF is de tijd 100 x groter
Dan is bij deze test de inwendige weerstand van de meter minder van invloed
En bij 100 uF. Zou dat 20 seconden op 18.5 volt ontladen moeten zijn
En andersom bij laden via een 200 K weerstand zou de condensator op 31.5 volt geladen moeten zijn na 20 seconden
Zit je er 1 seconden naast is dat 5% en dat lukt makkelijk .
Dat is al best nauwkeurig
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: elko's meten met LC meter
Wat ik meestal doe is weerstand parallel aan elco. Eerst elco opladen en dan losnemen van voeding en seconden meten tot 37% spanningswaarde.
Re: elko's meten met LC meter
Daar meet je net zo goed een hoge waarde mee, net als Henkjan doet. Volgens mij is er niks mis met zijn Velleman meter.
Re: elko's meten met LC meter
Dat wil ik ook niet zeggenPjotr schreef:Daar meet je net zo goed een hoge waarde mee, net als Henkjan doet. Volgens mij is er niks mis met zijn Velleman meter.
Maar Henk Jan twijfelde aan de waarde welke zijn meter gaf aan de Elco,s.
ik meen dat de waarden allemaal 20% boven de aangeven waarde op het component zijn.
Maar als je twijfelt aan je meter of aan de waarde op component
Dan is het wel leuk om het te kunnen controleren of je meter het nog betrouwbaar doet
en of je Elco wel goed is
mij geeft het een Kik als het dan ook nog eens klopt wat in me schoolboekje staat
