Wie kent deze triode: A2293?
Moderator: Beheerdersteam
Wie kent deze triode: A2293?
Wie kent de triode A2293? Het is een noval buisje, afmetingen zoals een EL84, maar een triode. Bedoeld als regelbuis in een gestabiliseerde voeding.
Maar ik wil deze gaan gebruiken in een balans versterker. Ik kan er niet veel over vinden.
Wie heeft er eventueel informatie over, of ervaring met deze buis? De verwijzing naar een site of link is ook welkom.
Piet
Maar ik wil deze gaan gebruiken in een balans versterker. Ik kan er niet veel over vinden.
Wie heeft er eventueel informatie over, of ervaring met deze buis? De verwijzing naar een site of link is ook welkom.
Piet
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Wie kent deze triode: A2293?
even natte vingerwerk (grafiek ruw inschatten)
- versterking ca 4x
- Ri ca 200 Ohm
- versterking ca 4x
- Ri ca 200 Ohm
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Eigenaardig nummer, ken ik niet, lijkt ook niet op een andere.Zoiets als een halve triode uit de 6336B.
Je zou 'm bijna zo in die andere versterker kunnen zetten met een wat lagere voedingsspanning (250 ipv 350V), zelfde UGT en dan zo'n 12W eruit.
Jammer dat dit soort buizen zo'n grote sturing nodig hebben anders zou het ook nog wel wat zijn voor serie-balans.Een circlotron misschien ?
Anne
Je zou 'm bijna zo in die andere versterker kunnen zetten met een wat lagere voedingsspanning (250 ipv 350V), zelfde UGT en dan zo'n 12W eruit.
Jammer dat dit soort buizen zo'n grote sturing nodig hebben anders zou het ook nog wel wat zijn voor serie-balans.Een circlotron misschien ?
Anne
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Als je voldoende van deze buizen hebt, of aan kan komen is het een leuke buis.
Denk een beetje aan buizen als de 6c19, 6as7, 6080 ( de laatste twee zijn dubbel triodes)
Voor het zwaardere werk, 6c41 en 6c33
Denk een beetje aan buizen als de 6c19, 6as7, 6080 ( de laatste twee zijn dubbel triodes)
Voor het zwaardere werk, 6c41 en 6c33
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Heb inmiddels een proefschakelingetje gebouwd. Deze levert maximaal 15 Watt met 2 buizen, en maximaal 30 Watt met 4 buizen.
Uitgangstrafo is U70BN. Maar ik denk over te stappen op een paar kleinere trafootjes, die ik ook nog heb, en bij 2 buizen te blijven, en een vermogen van 10 tot 12 Watt.
Ik heb nu ongeveer 300V voedingsspanning, -50V vast negatief, en ontkoppelde kathodeweerstanden van 470 Ohm per buis. Dat geeft een ruststroom per buis van ongeveer 30 mA.
De buis lijkt, denk ik, het meest op de helft van een 5998, ook een dubbeltriode, zoals de 6080/6AS7, maar met een wat hogere versterking.
Met deze 5998 heb ik overigens een seriebalans gebouwd, dus dat zou met de A2293 ook kunnen. Met de 6080/6AS7 heb ik alleen balansversterkers gebouwd.
Nog even verder experimenteren dus. Wordt vervolgd.
Uitgangstrafo is U70BN. Maar ik denk over te stappen op een paar kleinere trafootjes, die ik ook nog heb, en bij 2 buizen te blijven, en een vermogen van 10 tot 12 Watt.
Ik heb nu ongeveer 300V voedingsspanning, -50V vast negatief, en ontkoppelde kathodeweerstanden van 470 Ohm per buis. Dat geeft een ruststroom per buis van ongeveer 30 mA.
De buis lijkt, denk ik, het meest op de helft van een 5998, ook een dubbeltriode, zoals de 6080/6AS7, maar met een wat hogere versterking.
Met deze 5998 heb ik overigens een seriebalans gebouwd, dus dat zou met de A2293 ook kunnen. Met de 6080/6AS7 heb ik alleen balansversterkers gebouwd.
Nog even verder experimenteren dus. Wordt vervolgd.
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Eigenaardige buizen kom je aan
, en een 5998 ook nooit gezien
.
Die buizen zijn voor stabilisatie bedoeld, nooit zo hoge Vak als in een balans versterker.
Nooit last van overslag gehad ?
Benieuwd naar 't vervolg.
Anne
Die buizen zijn voor stabilisatie bedoeld, nooit zo hoge Vak als in een balans versterker.
Nooit last van overslag gehad ?
Benieuwd naar 't vervolg.
Anne
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Inmiddels is het ontwerp met de A2293 triode gereed. Als uitgangstrafo een 15W trafo voor EL84 e.d. gebruikt. De primaire impedantie is 8000 Ohm. Deze uitgang levert nu 10W.
De negatieve roosterspanning is vast ingesteld op -50V. Door de individuele kathodeweerstanden van de eindbuisjes is verder afregelen niet nodig.
De fasedraaier/driver (ECC91) is niet DC gekoppeld met de voorversterkerbuis (EF94), omdat anders door spreiding van de EF94 de instelling teveel varieert. Dan wordt in een ongunstig geval de stuurspanning voor de eindbuizen (ongeveer 50Veff) niet gehaald. De koppelcondensator tussen deze 2 trappen (1uf) is, in verband met laagfrequent stabiliteit daardoor wat groot uitgevallen. De spanning over deze condensator is echter laag, dus de afmetingen vallen mee.
Voor de geïnteresseerden hierbij het schema.
De negatieve roosterspanning is vast ingesteld op -50V. Door de individuele kathodeweerstanden van de eindbuisjes is verder afregelen niet nodig.
De fasedraaier/driver (ECC91) is niet DC gekoppeld met de voorversterkerbuis (EF94), omdat anders door spreiding van de EF94 de instelling teveel varieert. Dan wordt in een ongunstig geval de stuurspanning voor de eindbuizen (ongeveer 50Veff) niet gehaald. De koppelcondensator tussen deze 2 trappen (1uf) is, in verband met laagfrequent stabiliteit daardoor wat groot uitgevallen. De spanning over deze condensator is echter laag, dus de afmetingen vallen mee.
Voor de geïnteresseerden hierbij het schema.
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Leuke "Muiderkring" buizen
Geen stroombron aan de kathodes (ECC91/6J6) en toch gelijke anodeweerstanden ?
Het schermrooster zou naar de kathode ontkoppeld te horen ipv massa.Maar of 't veel uitmaakt.
Anne
Geen stroombron aan de kathodes (ECC91/6J6) en toch gelijke anodeweerstanden ?
Het schermrooster zou naar de kathode ontkoppeld te horen ipv massa.Maar of 't veel uitmaakt.
Anne
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Zijn die mooie buissymbolen begrepen in een tekenprogramma?
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Dag Aat,
De buissymbolen zijn gewoon getekend in paint. Ik vond indertijd de Amroh tekeningen wel mooi, en heb dit in het verleden overgenomen. Het tekent niet zo snel, maar als ik nu een nieuw schema wil maken, plak en knip ik wat met een vorig schema. Het is maar net wat je leuk vindt. Hierbij nog een voorbeeld van een "oud" Amroh schema.
Piet
De buissymbolen zijn gewoon getekend in paint. Ik vond indertijd de Amroh tekeningen wel mooi, en heb dit in het verleden overgenomen. Het tekent niet zo snel, maar als ik nu een nieuw schema wil maken, plak en knip ik wat met een vorig schema. Het is maar net wat je leuk vindt. Hierbij nog een voorbeeld van een "oud" Amroh schema.
Piet
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Een tijdje naar dat laatste schema zitten kijken, wat is dat allemaal
Ging me een licht op, weer aan de UGT zitten morrelen
Klopt toch niet helemaal, even tekening aangepast
Met zo'n grote zwaai van de kathode heb je wel veel sturing nodig, vandaar dus de + meekoppeling
.Maar om dat dan ook met de schermroosters te doen, extra hoge schermroosterspanning op moment dat de anode onderin zit = enorme roosterstroom pieken, niet mijn idee.
Met de Vfk=100V max voor de EL34 zeker afzonderlijke gloeiwikkelingen nodig met de piek van wel 150V zowel + als - aan de kathode !
Anne
Ging me een licht op, weer aan de UGT zitten morrelen
Klopt toch niet helemaal, even tekening aangepast
Met de Vfk=100V max voor de EL34 zeker afzonderlijke gloeiwikkelingen nodig met de piek van wel 150V zowel + als - aan de kathode !
Anne
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Afgezien van de inhoud van laatste schakeling; wat ook fraai is, zijn de afgeronde in plaats van scherpe hoeken en de dikte van de massalijn.
Geeft een echt Amroh/Hellings gevoel.
groet,
Aat
Geeft een echt Amroh/Hellings gevoel.
groet,
Aat
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Anroh gevoel? Is toch meer De Muiderkring (en Radio Bulletin) gevoel dunt mij.
Re: Wie kent deze triode: A2293?
En vergeet Dr.Blan nietPjotr schreef:Anroh gevoel? Is toch meer De Muiderkring (en Radio Bulletin) gevoel dunt mij.
Twee schrijfvouten in één zin, Breda was wel erg vermoeiend
Anne
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Dag Anne,
Er is niets mis met dit schema. Deze schakeling van de eindtrap wordt al meer dan 50 jaar toegepast in de McIntosh MC275.
Piet
Er is niets mis met dit schema. Deze schakeling van de eindtrap wordt al meer dan 50 jaar toegepast in de McIntosh MC275.
Door de "unity coupled output" blijft de spanning tussen kathode en schermrooster van de eindbuizen constant. Niet jouw idee, maar meneer McIntosh is er beroemd mee geworden.Maar om dat dan ook met de schermroosters te doen, extra hoge schermroosterspanning op moment dat de anode onderin zit = enorme roosterstroom pieken, niet mijn idee.
Klopt. Hierbij het schema van de voeding.Met de Vfk=100V max voor de EL34 zeker afzonderlijke gloeiwikkelingen nodig met de piek van wel 150V zowel + als - aan de kathode !
Piet
Re: Wie kent deze triode: A2293?
"Mis" is wat slecht gekozen, meer verwarrend, zo met de kathodewikkeling omgekeerd getekend.Piet1950 schreef:Dag Anne,
Er is niets mis met dit schema. Deze schakeling van de eindtrap wordt al meer dan 50 jaar toegepast in de McIntosh MC275.
Ja, zo blijft de EL34 een pentode.Met grote schermrooster stroompieken door de UGT tegen de anodestroom in, contraproductief.Zou 't liever zo doen, geeft een UL schakeling met tap op 50% en de g2 stroom draagt, via de kathodestroom, bij aan de anodestroom.Door de "unity coupled output" blijft de spanning tussen kathode en schermrooster van de eindbuizen constant. Niet jouw idee, maar meneer McIntosh is er beroemd mee geworden.
KreatiefKlopt. Hierbij het schema van de voeding.Met de Vfk=100V max voor de EL34 zeker afzonderlijke gloeiwikkelingen nodig met de piek van wel 150V zowel + als - aan de kathode !
Anne
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Dag Anne,
Ik heb de juiste fase even in het schema erbij gezet. Er treden dus geen grote stroompieken op.
Piet
Ik heb de juiste fase even in het schema erbij gezet. Er treden dus geen grote stroompieken op.
De geleidende buis trekt zijn schermroosterstroom uit de tegenoverliggende wikkeling in de anode zijde, en levert deze stroom, opgeteld bij de kathodestroom, terug in de trafo via de kathodewikkeling. Door de tegengestelde stroomrichting, maar dezelfde fase, is het netto effect op de magnetisering door deze schermroosterstroom nul. Dus geen stroompieken. McIntosh kreeg hier patent op, en liet zelfs de koppelcondensator weg. Maar zijn trafo's waren trifilair gewikkeld. De mijne niet, dus ik heb een geringe spreidingszelfinductie moeten neutraliseren.Met grote schermrooster stroompieken door de UGT tegen de anodestroom in, contraproductief.Zou 't liever zo doen,
Piet
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Nog even met die buizentekening gestoeid, is weer 's wat anders
Overzichtje van de twee mogelijkheden, kan iedereen beter zien waar 't eigenlijk over gaat.
De cijfers erbij zijn maar om het idee duidelijk te maken geen echte meting of zo.
Maar één buis, het verschijnsel is er pas bij ver uitsturen dan zit de andere buis afgeknepen, speelt niet mee.Is dan ook maar een halve periode, de stroom in de andere richting komt van de niet getekende buis.
Anne
foutje
, verschil is 50 tov de kathode niet de anodespanning zelf, tekeningetje aangepast
Overzichtje van de twee mogelijkheden, kan iedereen beter zien waar 't eigenlijk over gaat.
De cijfers erbij zijn maar om het idee duidelijk te maken geen echte meting of zo.
Maar één buis, het verschijnsel is er pas bij ver uitsturen dan zit de andere buis afgeknepen, speelt niet mee.Is dan ook maar een halve periode, de stroom in de andere richting komt van de niet getekende buis.
Anne
foutje
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 02 jun 2016, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Dag Anne,
Je bent aardig aan het knutselen geweest. Kennelijk zie jij liever een UL schakeling. Ik niet.
De Amroh U200 zou ook wel UL gebruikt kunnen worden. Er zijn inwendig taps beschikbaar. Echter, de spreidingszelfinductie tussen schermrooster en anode is dan te hoog, en geeft problemen. Door de trafo te verbouwen voor de McIntosh schakeling, worden de 2 originele anodewikkelingen, die origineel in serie staan, nu, voor wisselspanning, parallel gezet. Dit verbeterd de bandbreedte van de originele trafo behoorlijk.
Een tweede voordeel is: bij mijn schakeling (geleend van McIntosh) is de tegenkoppeling in de kathode zeer sterk (50%). Daardoor kunnen de buizen in nagenoeg het afkijppunt werken. Dus klasse B. In mijn geval werken de EL34's met 10mA kathodestroom. Heel goed voor de levensduur. In de originele schakeling van mijnheer McIntosh gebruikte hij 6L6 buizen in klasse B, die zelfs tot in de roosterstroom gestuurd werden. Toch voldeed zijn versterker, toen al, aan HiFi specificaties.
Het tekenwerk heb je leuk gedaan. En de berekeningen ook. Echter, de anodespanning wordt bij jou +50V. Daar moet je even +250V van maken.
Piet
Je bent aardig aan het knutselen geweest. Kennelijk zie jij liever een UL schakeling. Ik niet.
De Amroh U200 zou ook wel UL gebruikt kunnen worden. Er zijn inwendig taps beschikbaar. Echter, de spreidingszelfinductie tussen schermrooster en anode is dan te hoog, en geeft problemen. Door de trafo te verbouwen voor de McIntosh schakeling, worden de 2 originele anodewikkelingen, die origineel in serie staan, nu, voor wisselspanning, parallel gezet. Dit verbeterd de bandbreedte van de originele trafo behoorlijk.
Een tweede voordeel is: bij mijn schakeling (geleend van McIntosh) is de tegenkoppeling in de kathode zeer sterk (50%). Daardoor kunnen de buizen in nagenoeg het afkijppunt werken. Dus klasse B. In mijn geval werken de EL34's met 10mA kathodestroom. Heel goed voor de levensduur. In de originele schakeling van mijnheer McIntosh gebruikte hij 6L6 buizen in klasse B, die zelfs tot in de roosterstroom gestuurd werden. Toch voldeed zijn versterker, toen al, aan HiFi specificaties.
Het tekenwerk heb je leuk gedaan. En de berekeningen ook. Echter, de anodespanning wordt bij jou +50V. Daar moet je even +250V van maken.
Piet
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Ja, wat een warhoofd hè.Denkt 50V over de buis geeft 250 en toch 50 schrijven
.
Met UL is de tegenkoppeling ook 50% en zelfs meer, ook nog naar g2 !
Bijna afgeknepen buis heeft wel twee nadelen.Veel -Vg1 = nog meer sturing nodig en grote verandering van stroomverbruik,nogal inzakkende voeding bij veel volume.
Anne
Met UL is de tegenkoppeling ook 50% en zelfs meer, ook nog naar g2 !
Bijna afgeknepen buis heeft wel twee nadelen.Veel -Vg1 = nog meer sturing nodig en grote verandering van stroomverbruik,nogal inzakkende voeding bij veel volume.
Anne
Re: Wie kent deze triode: A2293?
dag Anne,
Vandaar voeding met veel ijzer: smoorspoelingang. Zakt nauwelijks in.
Piet
en grote verandering van stroomverbruik,nogal inzakkende voeding bij veel volume
Kreatief, wel wat veel ijzer
Vandaar voeding met veel ijzer: smoorspoelingang. Zakt nauwelijks in.
Piet
-
Silverstar
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 23 jul 2016, 21:29
Re: Wie kent deze triode: A2293?
Smoorspoel of tentlabs wie wil het mag het zeggen,IMD ook kleiner bij een tentlabs geloof ik iemand ervaring ermee.....VDV tentlabs....
