Grammofoon

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Grammofoon

Bericht door michelp »

Ik weet niet of dit het goede topic is om dit te plaatsen, misschien niet eens het goede forum :lol:
Maar gisteren kreeg ik het idee om een grammofoon aan te schaffen, puur voor de heb. Maar als ik er eentje koop wil ik natuurlijk wel een originele hebben.
Wat ik wel weet is dat er veel namaak op de markt is, die er toch nog redelijk goed uit zien. Maar hoe herken je die?
Een van de dingen die ik vind is dat de bocht van de hoorn bij een originele rond gebogen is. Bij een namaak zou dat een schuine hoek zijn.
Dat zou goed kunnen, maar dat zou betekenen dat zo'n beetje alles wat op marktplaats staat een namaak is?
Ik hoor het graag van iemand die er meer verstand van heeft dan mij :)
Want nu ik dit idee in mijn hoofd heb wil ik er snel eentje hebben :mrgreen:
De foto's van de bijlage is een exemplaar die ik te koop gezien heb, maar dat is dus ook een namaak?
Bijlagen
gram1.jpg
gram2.jpg
gram3.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grammofoon

Bericht door ray5150 »

Ik zit me een beetje af te vragen wat je in deze verstaat onder namaak.
Het lijkt mij dat nieuw gebouwd exemplaar dermate arbeidsintensief, (afgezien van de materialen) is dat ze voor minimaal 4 a 500 euro de deur uitgaan.
Wat ik op Marktplaats zie is dat ze vanaf een euro of 80 moeten kosten, dat strookt niet helemaal met het bovenstaande...
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat er een stel Chinezen kopieën van dit soort antieke dingen in elkaar zitten te timmeren en kloppen, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Ik ga ervan uit dat de laatste originele ergens in de jaren '50 van de vorige eeuw zijn gebouwd. misschien een wat ouder forumlid hier meer over kan vertellen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Grammofoon

Bericht door Ah!buis »

Die dingen zijn, om echt te gebruiken, vermoedelijk voor WO2 gemaakt.
In mijn jonge jaren (ben ondertussen 74) waren het allang ingebouwde hoorns.Vierkante kast met klep en de hoorn onder de mechaniek door naar voren (rechthoekig) met twee deurtjes.En opzij een rond gat voor de (uitneembare) zwengel.
We hadden zo'n ding met een koffer 78 toeren platen, Engels en Franse lessen.
Anne
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Grammofoon

Bericht door michelp »

Wat ik gelezen had ik dat er ook in de jaren 60-70 al namaak modellen waren die vooral in India (en vast ook China) gemaakt werden, en er toch wel redelijk goed uit zagen.
Misschien bedenk ik me wel en hoef ik niet per se een originele te hebben. Hij zal er toch vooral als decoratie staan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Grammofoon

Bericht door richard »

Een echte is gebouwd met techniek uit die tijd en heeft het patina van de tijd.
Misschien meer iets voor het kunst en kitsch forum, deze hoort zeker bij het laatste. Maar ook daar is markt voor.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Grammofoon

Bericht door michelp »

Morgen ga ik er eentje halen! Of het een originele is weet ik niet, hij heeft iig wel een gebogen hoek ipv een scherpe hoek naar de hoorn toe. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd wat te betekenen.
Foto's heb ik ook niet, want de advertentie is al van marktplaats af
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Grammofoon

Bericht door michelp »

Hier een aantal foto's.
Of het een originele is, geen idee. Misschien dat iemand anders me dat kan vertellen haha
Ik vind hem iig erg mooi :rock:
Bijlagen
13265907_943708569081745_2243570689185733192_n.jpg
13267869_943708342415101_6835170438160048798_n.jpg
13307346_943708472415088_3611136700464355181_n.jpg
13307371_943708602415075_6683776599137704524_n.jpg
13315390_943708519081750_2432385371777109121_n.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Grammofoon

Bericht door richard »

michelp schreef:
Hier een aantal foto's.
Of het een originele is, geen idee. Misschien dat iemand anders me dat kan vertellen haha
Ik vind hem iig erg mooi :rock:
Het lijkt wel een originele Crap-O-Phone te zijn.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Grammofoon

Bericht door michelp »

Zou goed kunnen, ik weet het niet :lol:
Maar waar zie je dat aan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Grammofoon

Bericht door Barry2001 »

Maar ehh, komt er ook geluid uit?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Grammofoon

Bericht door michelp »

Zeker! Anders had ik hem ook niet gekocht. Hij staat vooral voor de sier, maar ik wil soms toch wel een keer een plaatje er op draaien.
Ik heb er een paar platen bij gekregen, en een doosje met nog een aantal naalden er in.
Gisteren ook gelijk op koopzondag de lokale platenzaak opgezocht, die had nog ongeveer 1 bak met de platen liggen die ik nodig had. Daar heb ik er dus een paar van gekocht. Dus ik kan er wel weer even mee vooruit
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Grammofoon

Bericht door SARK »

Wat voor platen draai je op zo'n machine :?:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Grammofoon

Bericht door richard »

Daar horen 78 toeren schellak op.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Grammofoon

Bericht door michelp »

Klopt ja. Het zijn 10 inch platen. Met ongeveer 3-4 minuten muziek per kant haha.
Maar het is een leuk ding voor de heb :sure:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Grammofoon

Bericht door OpaBert »

michelp schreef:
Klopt ja. Het zijn 10 inch platen. Met ongeveer 3-4 minuten muziek per kant haha.
Maar het is een leuk ding voor de heb :sure:
Ja Super :P
Ik ken die platen nog herinneren als de dag van gister
Die laklaag liet ook nog vaak los dan was huis masters voice zijn stem kwijt
Plaats reactie