Drivers in fase of uit fase? Focal
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Drivers in fase of uit fase? Focal
Ik heb hier een schema van een bestaand Focal ontwerp, het enige wat mij niet bekend is is of alle drivers in fase aangesloten dienen te worden of dat er misschien één driver uit fase aangesloten moet worden.
Ik weet ook niet of jullie dat zo aan een schema kunnen zien maar ik hoop er stiekem wel op.
Ik weet ook niet of jullie dat zo aan een schema kunnen zien maar ik hoop er stiekem wel op.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Waarom zo geheimzinnig? Copyright?
Gokje: met de gekozen waarden zou verkeerd aansluiten nog best lastig (blind getest, in een gewone huiskamer) te horen zijn.
Btw, ik zou ook de impedantiecurve wel willen zien, met die 10u parallel. Maar nee, zonder deze specifieke speaker te kennen of door te meten verwacht ik ook niet dat iemand je kan helpen.
Gokje: met de gekozen waarden zou verkeerd aansluiten nog best lastig (blind getest, in een gewone huiskamer) te horen zijn.
Btw, ik zou ook de impedantiecurve wel willen zien, met die 10u parallel. Maar nee, zonder deze specifieke speaker te kennen of door te meten verwacht ik ook niet dat iemand je kan helpen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Maar een eerste gokje zou zijn: woofer in fase, mid beide uit fase.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Een 3e orde tweeter sluit je meestal in fase aan met een 2e orde (beide elektrisch) midfiltering. Dezelfde polariteit dus.
Onderin moet vaak de mid omgepoold zijn t.o.v. de woofer.
Daarom:
Woofer in fase
Mid uit fase
Hoog uit fase
Maar Mark heeft helemaal gelijk, het is heel grofmazig een eerste optie. Afhankelijk van het gedrag van de speaker en de fysieke opbouw kan het anders zijn.
Onderin moet vaak de mid omgepoold zijn t.o.v. de woofer.
Daarom:
Woofer in fase
Mid uit fase
Hoog uit fase
Maar Mark heeft helemaal gelijk, het is heel grofmazig een eerste optie. Afhankelijk van het gedrag van de speaker en de fysieke opbouw kan het anders zijn.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Bedankt voor je antwoord Wouter, hiermee heb ik in ieder geval een uitgangspunt.
Ik zal ze ook alleen een keer in fase aansluiten om te horen of dat überhaupt een hoorbaar verschil oplevert.
Maar mijn uitgangspunt wordt de door jou voorgestelde configuratie.
Ik zal ze ook alleen een keer in fase aansluiten om te horen of dat überhaupt een hoorbaar verschil oplevert.
Maar mijn uitgangspunt wordt de door jou voorgestelde configuratie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Mooie onderdelen in het filter!
Ik zie dat het midfilter ook een 3e orde filtering heeft bovenin, maar dan nog zou ik beide in fase als startpunt nemen.
Ik zie dat het midfilter ook een 3e orde filtering heeft bovenin, maar dan nog zou ik beide in fase als startpunt nemen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Ik hou het inderdaad aan, ik laat het wel even weten als ze aangesloten zijn.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Die foto's komen er wel, daar er ook vandaag nog een te koop advertentie van komt
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
uiteindelijk staan de woofers en tweeters in fase aangesloten, de mids staan uit fase aangesloten.
Ik heb alle combinaties geprobeerd. de verschillen waren goed waar te nemen.
Dan kunnen ze nu mooi de verkoop in
Allen bedankt voor het meedenken.
Ik heb alle combinaties geprobeerd. de verschillen waren goed waar te nemen.
Dan kunnen ze nu mooi de verkoop in
Allen bedankt voor het meedenken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Sommige dingen kunnen ZOOO ontzettend opluchten
#no way back
#no way back
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Zonde van het mooie freeswerk van Arno, ik hoop dat dit geen vriendendienst /vriendenprijs was, anders is dit wel heel zuur....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Van de Action.pappaleo schreef:Ach, beetje bruislijm.![]()
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
In het algemeen heb ik dat zelf ook met vriendendiensten, 90% van de tijd vraag ik me achteraf waarom ik het gedaan heb, maar toch blijf ik het doen, belangeloos met de intentie een ander er mee te helpen.
Maar goed, ik ben slechts koper geweest van deze luidsprekers, en wat er allemaal aan vooraf gegaan is dat weet ik uiteraard ook niet allemaal.
Maar goed, ik ben slechts koper geweest van deze luidsprekers, en wat er allemaal aan vooraf gegaan is dat weet ik uiteraard ook niet allemaal.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Daar gaat je inrichting!Olaf Markus schreef:Sommige dingen kunnen ZOOO ontzettend opluchten![]()
#no way back
