Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien klopt 't wel.;
Benieuwd hoelang de zeners over de 300V het gaan uithouden.
En de kathodes moeten kruiselings verbonden, zal voor een print niet veel uitmaken.
apu.JPG
apu.JPG (13.32 KiB) 754 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Zo te zien klopt 't wel.;
Benieuwd hoelang de zeners over de 300V het gaan uithouden.
En de kathodes moeten kruiselings verbonden, zal voor een print niet veel uitmaken.
De bijlage apu.JPG is niet meer beschikbaar
Anne
Wat de zeners betreft had ik eerst ook twijfels (en 100% gerust ben ik nog niet) maar ik ga er van uit dat de HS enkel bestaat onder belastte toestand, vermits die pas opkomt als de buizen opgewarmd zijn. Of dat voldoende is weet ik niet zeker.

Kathodes kruislings verbinden: voor EL84 zijn de kathodes net hetzelfde aangesloten als bij de EL34-amp en de CTA2.1, tenminste als je kijkt naar de wikkelrichting van de trafo's:
EL84-CFB.JPG
EL34-CFB.JPG
CTA-CFB.JPG
Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Kathodes kruislings verbinden: voor EL84 zijn de kathodes net hetzelfde aangesloten als bij de EL34-amp en de CTA2.1, tenminste als je kijkt naar de wikkelrichting van de trafo's.Zie ik iets over het hoofd?
Alleen de laatste met de PCL86 zit goed.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Anne, ik zie het nu ook. Ik begrijp dan niet dat de CFB bij de EL34 wel werkt, ik heb speciaal bij Edcor nog de wikkelrichtingen opgevraagd:
Edcor wikkelrichting.JPG
Het moet dan wel fout aangeduid staan want normaal had dit een oscillatie moeten veroorzaken.

In elk geval zal ik de tekening van de EL84 aanpassen: kruislings!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Idd, raar geval :think:
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

Ze houden niet echt rekening met CFB bij het wikkelen, want het kan links- of rechtsom.
Ik heb een oude en een nieuwe ELA-100V, die ook verschillen, maar je kan het toch makkelijk controleren door een secundaire wikkeling in serie met de primaire te zetten, met bijv 100Vac-primair en je kan dan ook meteen de rest nameten.
Heb je de gloeispanningen van de EL84's al gemeten?, want die mogen volgens Pjotr niet in serie, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &p=1803007.
Als ze erg verschillen kan je ze omwisselen, want je hebt er toch minstens 4.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Ze houden niet echt rekening met CFB bij het wikkelen, want het kan links- of rechtsom.
Ik heb een oude en een nieuwe ELA-100V, die ook verschillen, maar je kan het toch makkelijk controleren door een secundaire wikkeling in serie met de primaire te zetten, met bijv 100Vac-primair en je kan dan ook meteen de rest nameten.
Ik heb bij de EL34-AMP S1 en S4 gewisseld met minder versterking en nog strakkere bas als gevolg, ik had ze dus wel degelijk fout aangesloten. Minder versterking is trouwens geen probleem want ik moet de volumeregelaar nog steeds niet opendraaien ;-)
mtb schreef:
Heb je de gloeispanningen van de EL84's al gemeten?, want die mogen volgens Pjotr niet in serie, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &p=1803007.
Als ze erg verschillen kan je ze omwisselen, want je hebt er toch minstens 4.
Ik zal de weerstanden nameten en waar nodig combinaties maken.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ik zit nog met een vraagje: de koppelcondensatoren tussen de verschillende trappen in de versterker, in hoeverre kunnen die het frequentiegebied beïnvloeden?

Ik heb zo bij de CTA en deze EL84 100n gebruikt tussen fazedraaier en eindtrap, bij de EL34 is dat 470n.
Dan zit je nog bij dit ontwerp met 100n tussen toonregeling en fazedraaier en staat er aan de ingang 47n die volgens mij overbodig is...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ik zit nog met een vraagje: de koppelcondensatoren tussen de verschillende trappen in de versterker, in hoeverre kunnen die het frequentiegebied beïnvloeden?

Ik heb zo bij de CTA en deze EL84 100n gebruikt tussen fazedraaier en eindtrap, bij de EL34 is dat 470n.
Dan zit je nog bij dit ontwerp met 100n tussen toonregeling en fazedraaier en staat er aan de ingang 47n die volgens mij overbodig is...
Te klein, weg lage tonen.Te groot, behalve meer plaats en duurder, hindert niet als je niet overdrijft.
Kantelpunt is voornamelijk afhankelijk van de (rooster)weerstand die volgt.Is dan f=1/(2πRC)
Mooie EL34 trouwens :kwijl: , die kleine buizen lijken wel binnengestraald te zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Mooie EL34 trouwens :kwijl:
Merci, jij vooral bedankt voor de snelle hulp en uitleg!
Ah!buis schreef:
... , die kleine buizen lijken wel binnengestraald te zijn.Anne
Alle sockets staan op dezelfde print en die van de ECC's zijn lager dan de kloefers van EL34, dus die laatste hun sockets staan bovenkant gelijk met de topplaat en dat maakt dat de ECC's "binnengestraald" staan ;-) .
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Anne, zou de volgende wijziging (toevoeging van R4 = 82 ohm) in de HS correct zijn om de zeners te vrijwaren? Ik heb rekening gehouden met max. 250mA.
Bovendien, de HS komt pas op wanneer de buizen opgewarmd zijn.
PS-HS2.PNG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Anne, zou de volgende wijziging (toevoeging van R4 = 82 ohm) in de HS correct zijn om de zeners te vrijwaren? Ik heb rekening gehouden met max. 250mA.
Bovendien, de HS komt pas op wanneer de buizen opgewarmd zijn.
PS-HS2.PNG
Om de stroom te beperken zou je beter de R tussen de twee elco's vergroten ipv.er een zo toe te voegen,beter da de voeding eindigt met een elco.
Je hebt zo ong. 100 Ω in serie met de voeding.Als je dan even veilig redeneerd als Pjotr moet je er van uit gaan dat 't net wel 10% te hoog kan worden, de extra van een onbelaste trafo is hier niet buizen al warm,dat is dan ruim 250V.Gelijkgericht 350V en dat geeft dan 350-300V/100Ω=500mA.Stel dat daar 100mA in de versterker verdwijnt dan verstook je nog 300Vx0,4A=120W ofwel 60W/zener :shock:
In 't echt zal dat wel niet zó erg zijn maar blijft bedenkelijk.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

inderdaad, bedenkelijk en nog niet te vertrouwen.
Ik bekijk het nog eens maar ik vrees dat in die redenering (10% overspanning) niks met zenerdiodes haalbaar is.
Dan kan ik al beter trachten te achterhalen wat het reële stroomverbruik is en op basis daarvan de serieweerstand berekenen voor 290 à 300V en verder zonder zener.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Je zou ook nog zoiets kunnen doen :idea:
EL84-1_0-PS.PNG
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 20 mei 2016, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Dat lijkt wel interessant, morgen ne keer in ltspice simuleren :-)
Bedankt, goed idee!
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Anne, welke Power MOSFET moet het eigenlijk zijn?
Getekend is een P-channel maar de FS3KM-18A is een N-channel, ik zou een P-channel verwachten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Anne, welke Power MOSFET moet het eigenlijk zijn?
Getekend is een P-channel maar de FS3KM-18A is een N-channel, ik zou een P-channel verwachten.
Het type nr. klopt wel, de tekening niet :oops:
Gewoon de andere mosfet in 't schema overgenomen, is de misse.
Maar even aangepast om geen verwarring te krijgen.hier ook maar datablad erbij.
Anne
Bijlagen
FS3KM-18A-3N900.pdf
(147.16 KiB) 112 keer gedownload
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

Gewoon een https://www.eoo-bv.nl/mosfets-to-220-gt ... buz80.html o.i.d.
Maar ik ben bezig met een goedkope SMPS-voeding met maar één standaardscheidingstrafo voor alle spanningen, gebaseerd op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=22986.
Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar dit is een leuk project om het uit te proberen.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

In orde! Ik heb de IRF 840 gebruikt in LtSpice maar de BUZ80 kan net zo goed.
Bij 230V netspanning is de HS=292V bij 200mA belasting, bij 240V wordt HS= 295V.
PS-HS3.PNG
Michiel, voor de EL84 heb ik alles al (vandaag zijn de UGT's binnen gekomen) en begin ik aan de print-layout's.
Jouw SMPS-voeding kan geïntegreerd worden in de finale CTA2.x (CTA2 met buizentoonregeling en ELA-100 op de print). Die komt na dit EL84 project.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Het is niet de bedoeling dat R2 zo klein is.Samen met C2 loopt dan de spanning niet te vlug op zodat C3 zonder te grote piekstroom kan laden.
De mosfet die ik had voorgesteld is een geïsoleerde versie, kan zonder meer ergens tegen geschroeft.Gaat maar om een paar watt.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ja maar jouw mosfet vond ik niet bij Conrad of Reichelt, vandaar...
R2=100k vertraagt inderdaad de laadtijd van C3 maar zorgt ook dat de uitgangsspanning niet hoger meer komt dan 281V, de zeners komen niet op zenerspanning, bij 2k2 trouwens ook nog niet.
PS-HS4.PNG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ja maar jouw mosfet vond ik niet bij Conrad of Reichelt, vandaar...
R2=100k vertraagt inderdaad de laadtijd van C3 maar zorgt ook dat de uitgangsspanning niet hoger meer komt dan 281V, de zeners komen niet op zenerspanning, bij 2k2 trouwens ook nog niet.
De mosfet zag ik hier,https://www.eoo-bv.nl/mosfets-to-220-gt ... m-18a.html
Je gebruikt daar 5W zeners met nogal wat lekstroom.Met 1,3W zeners zou 't beter moeten gaan.https://www.eoo-bv.nl/zener-13w/13840-bzt03c150.html.Daarbij de afwijking kan wel 5% (en meer) zijn bij die diodes, scheelt al vlug meer dan 10V.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ok, ik ga de BZT03C150 toepassen, simuleren kan ik niet want ik vind er geen Spice model van, maar dat is niet erg, ik verwacht niet dat het nog erger zou worden ;-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ok, ik ga de BZT03C150 toepassen, simuleren kan ik niet want ik vind er geen Spice model van, maar dat is niet erg, ik verwacht niet dat het nog erger zou worden ;-)
Om de spanning wat hoger te krijgen, R2 verkleinen zoals je hebt gemerkt.Als je dan C2 in verhouding wat dikker neemt blijft de vertraging.
Hoewel 10k + 10µ moet nog best kunnen.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

Je zou de Zeners kunnen vervangen door een instelbare Vbe-multiplier met de KSP44 of een andere transistor>300V.
Als je .asc zipt, kan ik het voor je tekenen.
Plaats reactie