Bower & Wilkins Aura SP50

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door SARK »

MHasebos schreef:
Had wel een ander tof idee! Zwarte troep eraf schuren, hele speaker met 4mm mdf bekleden, ringen uitfrezen die onder de woofer en tweeter komen, zodat ook zij 4 mm omhoog worden geduwd, en dan met de hand de lastige hoeken van de tweeters schuren/veilen.
Ik zou zelfs dan een vierkante uitsparing in de nieuwe mini baffle kunnen zagen/frezen, met een losse 'omlijning', zodat ik meerdere keren de kans heb om de uitsparing voor de tweeter goed te schuren... Als jullie mij nog volgen.
Tja .... dat is dus precies wat ik bedoelde :mrgreen:
Het fijne is namelijk dat je lekker veel tijd kunt steken in het netjes uitzagen/vijlen (ja, zo schrijf je dat :twisted: ) van de tweeter en als het mislukt dan draai je de plaat ondersteboven en probeer je het nogmaals (de mislukte tweeteropening wordt dan het gat voor de woofer) .... verkloot je het dan nog een keer, niet twijfelen en een nieuw plaatje pakken :idea:
MHasebos schreef:
Ben zelf een voorstander van dit idee, mee eens heren?
Ik zou alleen niet de hele laag er afschuren maar gewoon bruislijm gebruiken, lekker opschuren en even een paar hechtgaatjes in (met name) de hoeken en randen van de kast maken zodat de lijm lekker kan hechten en klaar is Klara.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door wouter »

Met een plamuur met zonder het 'fineer' en een fohn kom je denk ik heel ver....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door Walt »

Plamuurmes onder het fineer bedoel je denk ik.. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door ray5150 »

en een föhn... :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door SARK »

Is het weer zover [-( Heeft Wouter één biertje gedronken terwijl hij in 't zonnetje zit en kraamt 'ie meteen wartaal uit [-X
Ik ga d'r zo ook eentje opentrekken denk ik :proost:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door wouter »

Oeps :lagge: :lagge:
Geen idee waar dat vandaan kwam... zonnesteek denk ik. Geen druppel alcohol i.i.g.
Gelukkig begrijpt Walt Wout \:D/
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door dre »

dat is dan weer zorgelijk...... :mrgreen:
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

SARK schreef:
MHasebos schreef:
Had wel een ander tof idee! Zwarte troep eraf schuren, hele speaker met 4mm mdf bekleden, ringen uitfrezen die onder de woofer en tweeter komen, zodat ook zij 4 mm omhoog worden geduwd, en dan met de hand de lastige hoeken van de tweeters schuren/veilen.
Ik zou zelfs dan een vierkante uitsparing in de nieuwe mini baffle kunnen zagen/frezen, met een losse 'omlijning', zodat ik meerdere keren de kans heb om de uitsparing voor de tweeter goed te schuren... Als jullie mij nog volgen.
Tja .... dat is dus precies wat ik bedoelde :mrgreen:
Het fijne is namelijk dat je lekker veel tijd kunt steken in het netjes uitzagen/vijlen (ja, zo schrijf je dat :twisted: ) van de tweeter en als het mislukt dan draai je de plaat ondersteboven en probeer je het nogmaals (de mislukte tweeteropening wordt dan het gat voor de woofer) .... verkloot je het dan nog een keer, niet twijfelen en een nieuw plaatje pakken :idea:
MHasebos schreef:
Ben zelf een voorstander van dit idee, mee eens heren?
Ik zou alleen niet de hele laag er afschuren maar gewoon bruislijm gebruiken, lekker opschuren en even een paar hechtgaatjes in (met name) de hoeken en randen van de kast maken zodat de lijm lekker kan hechten en klaar is Klara.
Dank voor de tips!

Zou bruislijm echt een goeie zijn? Bruislijm gaat toch uitzetten, mits niet heul strak en goed geklemd?

Overigens, ik denk dat 't gat nog best goed te kopieren is met de frees, de uitsparing die B&W zelf heeft gemaakt is ook niet 'hoekig', maar 'rond'... O:) (ik moet ook soms even verder kijken dan mijn neus lang is... :^o )
IMG_3028.~PNG.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door beijert »

Even met de verfbrander proberen, misschien trek je de folie er zo af.

Niet te lang in ieder geval want dan schroei je het kapot.
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

beijert schreef:
Even met de verfbrander proberen, misschien trek je de folie er zo af.

Niet te lang in ieder geval want dan schroei je het kapot.
Hmm... Ik denk dat een plaat mdf over de folie heen lijmen gewoon de beste optie is. Waarom dan met gevaar voor eigen leven met zo'n gevaarte gaan spelen? :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door wouter »

Als je in mijn topic kijkt kun je wat voorbeelden zien van het oplappen van kasten.
Zwarte folie kasten zou je heel eenvoudig moeten kunnen opknappen.
En met zwarte folie ze opnieuw doen stelt ook vrij weinig voor. Ben je van al je uitdagingen af, dat wel. Maar ik vraag me af of de kasten er op vooruit gaan gezien al je vragen, niet vervelend bedoeld hoor.

Hier mijn topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7&start=50
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door wouter »

MHasebos schreef:
Waar ze het bij 't filter laten liggen, maken ze het dik goed als het gaat om kast opbouw. Super stevige bracing, blijft spaanplaat, ik weet het, maar toch! En verdomd, van den Heul bekabeling! Die laat ik mooi zitten, na dat ik de klemmetjes heb afgeknipt, en alles netjes heb gesoldeerd natuurlijk :)
Ik begin op het punt te komen dat ik niet kan geloven dat klemmetjes negatief zijn voor de klank.
Hier een video van de productie van de B&W 802 D3, volgens B&W de beste luidspreker die ze ooit geproduceerd hebben. En ondanks dat er super zorgvuldig gewerkt wordt, gebruiken ze faston klemmetjes. https://www.youtube.com/watch?v=oNGcX6Ctgc8#t=04m25s

Ik denk niet dat er merkbare verschillen zouden zijn, een soldeerbout hanteren kan elke halve zool en het argument op (loon voor) uren besparen gaat ook niet op want dat wordt ruimschoots te niet gedaan door het handmatig polijsten en politoeren van elke luidspreker.

Kortom, bespaar je de moeite en mocht je solderen, dan aan de poolklem kern en niet aan de lipjes
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door richard »

Je kan zeggen wat je wilt, maar die B&W luidsprekers is een geweldig stuk vakmanschap en kwaliteit.
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

wouter schreef:
MHasebos schreef:
Waar ze het bij 't filter laten liggen, maken ze het dik goed als het gaat om kast opbouw. Super stevige bracing, blijft spaanplaat, ik weet het, maar toch! En verdomd, van den Heul bekabeling! Die laat ik mooi zitten, na dat ik de klemmetjes heb afgeknipt, en alles netjes heb gesoldeerd natuurlijk :)
Ik begin op het punt te komen dat ik niet kan geloven dat klemmetjes negatief zijn voor de klank.
Hier een video van de productie van de B&W 802 D3, volgens B&W de beste luidspreker die ze ooit geproduceerd hebben. En ondanks dat er super zorgvuldig gewerkt wordt, gebruiken ze faston klemmetjes. https://www.youtube.com/watch?v=oNGcX6Ctgc8#t=04m25s

Ik denk niet dat er merkbare verschillen zouden zijn, een soldeerbout hanteren kan elke halve zool en het argument op (loon voor) uren besparen gaat ook niet op want dat wordt ruimschoots te niet gedaan door het handmatig polijsten en politoeren van elke luidspreker.

Kortom, bespaar je de moeite en mocht je solderen, dan aan de poolklem kern en niet aan de lipjes
Ikzelf, ben het helemaal met je eens. High end luidsprekers worden ook met banaan pluggen op een versterker aangesloten, toch?

Gaat mij meer om het gevoel dat het mij geeft, ik vind het leuk het er uiteindelijk zo netjes mogelijk uit te laten zien daarbinnen. Altijd al last van gehad.
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

Zo! ik ben al een paar stappen in de goede richting.

Ik heb Mcap EVO Oil's als serie condensators voor de tweeters, Audyn MKT als parallel condensators voor de woofer, en tot slot nieuwe MOX weerstanden besteld!

Waar ik al een paar dagen naar op zoek was, was een kopieer frees beitel die vanaf het boutje dat de lager vast zet, tot het waar het mesje begint, 4mm lang (kort) was. NIET te vinden.

Dus, ik naar de modelbouw zaak, Hadden ze nog een dremel frees beiteltje liggen, maar geen kopieerfrees beitel... Maar ik even mazzel, er stak precies een tuutje uit onder het beiteltje, waar precies een motorkogellager omheen paste, die ook nog eens even breed was als de beitel!
2e probleem: de as van een Dremel beitel is 3,2 mm dik, en mijn freesmachine kan alleen 6 of 8MM, of 1/4".
Na lang nadenken met deze uiterst behulpzame gasten, kwamen ze op een R/C boot motor as verbinding stuk, wat precies een binnenmaat van 3,2 mm had, en een buitenmaat van 9 mm. Vonden ze geen probleem om even op draaibank naar 8mm te slijpen. Hulde, die gozers van 2 Brothers R/C!

Dus ik kondig bij deze aan: het D-H-Z Freesbeiteltje!
IMG_3077.JPG
IMG_3078.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door wouter »

Hoe ga je de hoekjes doen dan? Die kun je niet met het kopieerfreesje doen.
Trouwens, heb je nu met heel veel moeite voor elkaar gekregen wat ze in doosjes met 12 freesjes bij de bouwmarkt verkopen voor nog geen 15,- per doosje? :hide:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door SARK »

Doe ajb heel voorzichtig met je diy frees en zet een veiligheidsbril op :shock: :shock: :shock: en oordoppies zijn ook geen overbodige luxe :idea:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door Douwe84 »

2 Brother R/C in Bussum ?

Lekker bezig zo!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”