Kasun Crossover

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kasun Crossover

Bericht door markbakk »

Niet te verwarren met Crown dus.
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Ja zo heb je hier ook KRELL maar dan wel met een C https://www.google.com.ph/search?q=crel ... BR0QsAQIIA

m.vr.gr.

Johan Geers
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Beste forumleden, ik heb de speakers die ik had liggen aan een Thiele and Small parameter onderzoek onderworpen.
Eerst even een correctie op de Crown Pro 5515, ik had de parameters verkeerd ingevuld van daar de hoge nummers.
De werkelijke parameters zijn:
QMS 3.795
QES 1.067
QTS 0.833
VAS 11.058ltr
FS 80HZ
DCres 6.7ohm
150watt
8ohm
94db/w/m
20hz-15khz
Verder heb ik nog twee woofers Daichi met de volgende gemeten/gevonde parameters;
QMS 6.754
QES 1.023
QTS 0.889
VAS 29.43ltr
FS 49HZ
DCres 7.5ohm
150watt
8ohm
90db/w/m
60hz-5khz
Dan heb ik nog metaldome tweeters;
150watt
8ohm
92db/w/m
1KHZ-20KHZ.
Ik heb in de range van 1 tot 20 KHZ geen FS kunnen vinden,ligt misschien buiten dit gebied.
Van 2 tot ongeveer 15KHZ had ik een vrij constant klemspanning daarna zakte de klemspanning langzaam in elkaar.
Nu je ziet al het zijn geen wonder speakers maar toch wil ik er iets mee doen en bedoel ik niet in de vuilnisbak gooien.
Een basreflex of een TL kan ik wel wel vergeten daar lenen deze speakers zich niet voor.
Ook de ideale QTC 0.71 voor een gesloten systeem is op deze speakers niet mogelijk, maar een QTC van 1 voor de woofer is voor mij wel haalbaar.
Voor de midranger is een QTC van 1.15 haalbaar.
Nu mijn plan/voorstel ik heb twee mogelijkheden zover ik het kan bekijken.
Eerste plan, een drieweg systeem woofer,midrange en tweeter met een 18db network crossovers bij 250 en 2000 berekend door deze website http://www.diyaudioandvideo.com/Calcula ... Crossover/
Of is een 18db network te veel van het goede?
Tweede plan een tweeweg systeem woofer tweeter, ook een 18db net werk met een crossover bij 3000hz berekend door dezelfde website http://www.diyaudioandvideo.com/Calcula ... Crossover/
Of is een 18db network te veel van het goede?
Of heeft iemand een beter voorstel qua filters of ontwerp
De impendatie karakteristieken zijn vrij vlak tot en bij deze frequenties dus dat mag het probleem niet zijn.
Dan het model van de kast, ideale verhoudingen zijn 1:1,6:2.6.
Nu wil ik een trapezium model maken in hoeverre heeft dit invloed op de geluidsweergave.
De voetmaatverhouding 1:1,6 wilde ik wel in acht houden.
Alle voorstellen/advies/ suggestiech zijn welkom,
Zit ik op het goede padje?

m.vr.gr.

Johan Geers
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Het is nog vroeg hier;
Nu wil ik een trapezium model maken in hoeverre heeft dit invloed op de geluidsweergave

Ik bedoelde piramide

sorry

Johan Geers
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Kasun Crossover

Bericht door Olaf Analogue »

Even buiten de eventuele negatieve invloed op de geluidskwaliteit en het nog ingewikkelder moeten filteren zijn piramides ook nog eens lelijk om te zien. :(
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 28 apr 2016, 7:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kasun Crossover

Bericht door pappaleo »

Olaf Markus schreef:
de negatieve invloed op de geluidskwaliteit
Verklaar je nader?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Kasun Crossover

Bericht door Olaf Analogue »

Even het woordje 'eventuele' toegevoegd. Ik richtte me meer op het filteren er van. De baffle loopt immers achterover bij een piramide en wordt smaller. Dus je zult moeten kunnen meten en filteren wat het allemaal complexer maakt als je niet genoeg kennis hiervan hebt.
Als die kennis er wel is dan hoeft en piramide natuurlijk niets minder te klinken dan een conventionele vormgeving.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kasun Crossover

Bericht door pappaleo »

Ok, je spreekt dus over de uiterlijke kenmerken; daar kan ik wel in meegaan.

Ik had zelf net een pyramidevormige middentoonbehuizing verzonnen en toen kwam jij met deze stelling. Ik dacht even: Wat weet jij wat ik niet weet?
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Beste medeleden, de piramide die ik in gedachte heb heeft een verloop aan de voor en achterzijde van 30cm naar 20cm over een hoogte van 1,4mtr.
De zijkanten hebben een verloop van 48 naar 32cm over dezelfde hoogte natuurlijk.
Dus de bovenzijde heeft een vlak van 32X20cm binnenmaat en de onderzijde een binnenmaat van 48X30cm.
Dus de piramide helling waar we over praten is maar een paar graden.
Mocht dit toch problemen geven kan ik de zijkanten altijd liniair maken en alleen de voor en achterzijde van 30 naar20cm laten lopen.
Ja en over smaak valt niet te twisten.
Maar de filtering hoe goed of fout zit ik daarmee?

Zit ik op het goede padje?

m.vr.gr.

Johan Geers
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Kasun Crossover

Bericht door SSassen »

Johan.Geers schreef:
Zit ik op het goede padje?
Nou nee, vanaf je eerste post eigenlijk al niet. Een ontwerp zoals jij wilt maken heeft alleen kans van slagen als je 1) beschikt over de nodige kennis en 2) betrouwbaar kunt meten aan je drivers en drivers + kast. Wat 1) betreft kunnen de forumleden zeker wel suggesties en adviezen geven, wat 2) betreft zul je toch zelf de investering moeten maken.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Kasun Crossover

Bericht door Jag »

Johan.Geers schreef:
.....Eerste plan, een drieweg systeem woofer,midrange en tweeter met een 18db network crossovers bij 250 en 2000 berekend door deze website http://www.diyaudioandvideo.com/Calcula ... Crossover/
Of is een 18db network te veel van het goede?
Tweede plan een tweeweg systeem woofer tweeter, ook een 18db net werk met een crossover bij 3000hz berekend door dezelfde website http://www.diyaudioandvideo.com/Calcula ... Crossover/..........".
Het hele punt is juist dat je dit niet op voorhand kan bepalen wat je elektrische filter moet zijn. Zoals dus al eerder vermeld: filter ontwerp begint met meten wat de response is van driver in de kast. Zonder die informatie kan je geen goed filter ontwerp doen en zal niemand je hier kunnen helpen..
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Beste Jag, bedoel je met response in de kast frequentie op de driver en klemspanning op de driver.
Het verloop van de spanning (eventueel pieken) gerelateerd aan de frequentie.

m.vr.gr.

Johan Geers
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kasun Crossover

Bericht door markbakk »

Nee, de akoestische respons.
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Beste forumleden, de akoestische respons moet je als ik het goed begrijp in de ruimte doen waar de speakers komen te staan?
Doe je dit met een frequentie generator driver in de kast zonder filter?

Ik kan er weinig op internet van vinden?


m.vr.gr.

Johan Geers
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kasun Crossover

Bericht door Henkjan »

in de uiteindelijke kast idd, maar de ruimte neem je niet mee in de meting

meten met een programma zoals Arta, die kan de ruimte er buiten houden
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kasun Crossover

Bericht door markbakk »

En dit forum staat vol met draadjes over hoe je moet meten. Helaas is er geen foolproof dummie-handleiding, maar daarvoor is de materie ook net wat ingewikkeld. Check ARTA, REW (hometheatershack.com), HolmImpulse, SpeakerWorkshop e.d.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kasun Crossover

Bericht door ds23man »

Aan een multimeter heb je ook niets als je niet weet wat je meet.
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Beste Mark,ik heb gisteren de manual van ARTA gedownload ik ga daar eerst eens doorheen en als het mogelijk is het e.e.a. uit proberen op mijn installatie in de huiskamer.

En voor DS23MAN over de multimeter U=IXR en veel meer kin je re niet mee doen.
De Thiele en Small paramters heb ik er ook mee gedaan en dat gaat prima

m.vr.gr.

Johan Geers
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Kasun Crossover

Bericht door Walt »

Hoe heb je de parameter Vas met de multimeter bepaald? Lijkt me niet echt makkelijk?

Groetjes Walter
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Je bent scherp Walter, maar wat ik wel gebruikt heb daarvoor is rijst, liniaal en een calculator.


m.vr.gr.

Johan Geers
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Kasun Crossover

Bericht door Walt »

Als ik het goed begrijp heb je dus de konus gevuld met rijst en gemeten hoeveel deze inzakte? De vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig dat werkt, maar op zich mooie methode.

Groetjes Walter
Johan.Geers
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 1:55

Re: Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Beste Walter, de rijst had ik nodig om het volume van de conis te berekenen.
Ik heb van een keukenrol een dichte koker gemaakt, daar het volume van berekend, rijst van de conis er in en dan rekenen.

Maar het volgende vond ik in de manual van ARTA: On laptops and notebooks, usually there are only headphone output and microphone input. Those
systems are not appropriate for use with ARTA, as they cannot enable measurements in dual-channel
mode because microphone input is a mono channel.

En ik heb een laptop met zo een kaart dus ben ik op zoek gegaan naar een sound card met USB connection en ben de volgende tegen gekomen;

http://www.lazada.com.ph/xox-ks108-usb- ... 23980.html

http://www.lazada.com.ph/aircraft-type- ... 78199.html

http://www.lazada.com.ph/aircraft-type- ... 11098.html

http://www.lazada.com.ph/hks-usb-20-71- ... 69520.html

Ik ben zelf geneigd om nr een te nemen daar die volgens mij de meeste moglijkheden heft
Maar als de andere ook kunnen voldoen ja dan scheelt dat weer een beetje.
Wat denken mede forumleden.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kasun Crossover

Bericht door markbakk »

Nee, neem deze!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Kasun Crossover

Bericht door Olaf Analogue »

Ik gebruik daar onderstaand setje voor:
http://www.rumoh.eu/meetset-voor-arta
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Kasun Crossover

Bericht door Jag »

Ja die is goed, ben je meteen klaar. Alleen hij woont op Filipijnen :)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”