Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Doelstelling van dit project is om binnen ongeveer de zelfde maatvoering toch nog wat meer druk in het
laag te realiseren dan met mijn huidige Seas L26ROY Subwoofer.
( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=21338 )

Dayton RSS390HO-4
Dayton-RSS390HO-maatvoering.jpg
Dayton-RSS390HO-parameters.jpg
Sub-Amp,

Hier gaat mijn huidige Hypex PSC2.400 Amp met SMPS1200A400 voeding (geeft 800W bridged) uit mijn Seas L26ROY Subwoofer voor
gebruikt worden in een externe behuizing om de subwoofer box zelf zo compact als mogelijk te houden.
PSC2.400.1.jpg
SMPS-1200A400.jpeg

Subwoofer behuizing,

Benodigde CB box volume volgens Dayton = 1.58ft³ = 44.74062L (BassBox 6 Pro)
Uitgaande van flink wat bracing gaan we +/- op een 50L box zitten gemaakt van MDF V313
22mm dik (bracing 18mm).

Uitwendige maatvoering van de box zal uitkomen op 450x450x335mm (L26ROY SUB is 444x444x344mm uitwendig)
wat een inwendige maat geeft van 416x416x291mm met een inhoud van 50,36L, bracing schat ik op zo’n 3,5L
wat netto 46,9L en een Qtc van 0,68 geeft.


WinISD calculaties,
Gain.png
Phase.png
Delay.png



Om een idee te krijgen hoe groot de RSS390HO-4 in real live is,
Dayton-RSS390HO-4-real sice.~png.jpg

Sub box ontwerp,

Embedded 3D links,

Closed
https://3dwarehouse.sketchup.com/embed. ... height=326

Exploded
https://3dwarehouse.sketchup.com/embed. ... height=326

Download links SketchUp,

Closed
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... d6b1dac95b

Exploded
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... c6da1827b8

Dayton-box-closed.jpg
Dayton-box-exploded.jpg
Zaag/frees maten, als laatste zullen waar nodig de 45 graden verstekken gezaagd worden, [/b]
Bracing-maatvoering.png
Front-maten.~png.jpg
Bodem-measerments.~png.jpg
sides-dek-measerments.~png.jpg
Back-measerments.~png.jpg
Front-ring-measerments.~png.jpg

Aansluiting tussen Amp en sub box,
aansluit-materiaal.jpg
Sub-kabel.jpg
Laatst gewijzigd door holco op zo 12 mar 2017, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door SARK »

Goeie tekeningen hoor :!:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door ray5150 »

Da's pas een uitgebreide en duidelijke openings post. :goedzo:
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 25 apr 2016, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Dankjewel jongens :D
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Chris_T »

Mooie openingspost inderdaad :goedzo:
Ik heb alleen kleine aanmerking over de bracing om mogelijke ergernis te voorkomen.
De manier waarop het nu met elkaar verbonden wordt is niet zo goed.
Het probleem is dat de delen op deze manier niet goed op elkaar gelijmd kunnen worden bij de kruising. Het meeste lijm veeg je weg of er ontstaat speling tussen de delen.

Ps. Ben daar zelf een keer achter gekomen bij een project :-$
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door ray5150 »

Een beetje bruislijm daarvoor gebruiken ? :hide:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

ray5150 schreef:
Een beetje bruislijm daarvoor gebruiken ? :hide:
Inderdaad is bruislijm (PU) in deze de lijm die gebruikt gaat worden.
Nog wat, alles is met 0, 0 tolerantie getekend, dit gaat in de praktijk niet werken, alles zal uiteindelijk een pasvorm krijgen met zo'n 0.2mm ruimte.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Chris_T »

Bruislijm is wel beter, het schuim daarvan vormt alleen geen sterke verbinding :roll:
Niet dat er iets kan gebeuren, zo groot zijn de krachten in de bracing ook weer niet.
Maar als het doel is om de kast zo stijf mogelijk te maken, is het aan te raden om het anders te doen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Heb er maar vertrouwen in dat alles goed vast gaat zitten ;)
Chris_T schreef:
Bruislijm is wel beter, het schuim daarvan vormt alleen geen sterke verbinding :roll:
Niet dat er iets kan gebeuren, zo groot zijn de krachten in de bracing ook weer niet.
Maar als het doel is om de kast zo stijf mogelijk te maken, is het aan te raden om het anders te doen.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Chris_T »

Oh dat heb ik ook wel :). Ben nogal een perfectionist en dan krijg je snel de kriebels om te reageren. Hopelijk vat je het ook als goedbedoelde advies op en niet als kritiek.
Ben benieuwd naar de vorderingen!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Chris_T schreef:
Oh dat heb ik ook wel :). Ben nogal een perfectionist en dan krijg je snel de kriebels om te reageren. Hopelijk vat je het ook als goedbedoelde advies op en niet als kritiek.
Ben benieuwd naar de vorderingen!
Wat dacht je van wat yellow poplar 15x15mm verstevigingen in de hoeken?
Bracing versteviging.~png.jpg
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Gerrit »

Hier is een artikel over de optimalisatie van de behuizing voor de Diamond 800:
Cabinet radiation-17925.pdf
(1.41 MiB) 141 keer gedownload
Hier een plaatje uit dat artikel:
Diamond-optimize.~png.jpg
Voor de goede orde, de rechter is de geoptimaliseerde. Die complexe structuur links ziet er erg stevig uit maar in de praktijk valt dat dus wat tegen.

Gerrit
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Gerrit schreef:
Hier is een artikel over de optimalisatie van de behuizing voor de Diamond 800:
Cabinet radiation-17925.pdf
Hier een plaatje uit dat artikel:
Diamond-optimize.~png.jpg
Voor de goede orde, de rechter is de geoptimaliseerde. Die complexe structuur links ziet er erg stevig uit maar in de praktijk valt dat dus wat tegen.

Gerrit
Interessante link Gerrit.

Helaas is mijn technisch Engels niet voldoende om er uit te halen wat nu de betere oplossing is v.w.b. groef vs kops met hoeklat versteviging, ik vermoed de groef.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Nog wat hersens spinsels.
Bracing korners.~png.jpg
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Chris_T »

holco schreef:
Wat dacht je van wat yellow poplar 15x15mm verstevigingen in de hoeken?
Het maakt het een stuk steviger wel, ik weet alleen niet of dat ook veel zal uitmaken. De krachten die optreden zullen voornamelijk longitudinaal zijn (geen momenten bij de kruising).
Waar het bij mij om ging is dat de delen anders niet goed op elkaar aansluiten.
Over de lijmverbinding zelf hoef je verder ook geen zorgen te maken, dat is sterker dan het MDF.

De laatste versie van de bracing ziet er trouwens loeisterk uit :!:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Trekkrachten zullen IMHO op de kruis overgangen een flink voordeel hebben met de hoek latjes (betere koppeling met tegenovergestelde zijde).

De extra blauwe bracing is een blijvertje, ik ga ze wel nog gelijk zetten met de rest van de bracing en dus ook in een groef laten vallen.

V313 MDF vraagt toch wel wat extra aandacht qua verlijmen, oa witte hout lijm wil niet zo best omdat deze heel slecht in het groene MDF trekt vanwege de watervaste verlijming.
Chris_T schreef:
holco schreef:
Wat dacht je van wat yellow poplar 15x15mm verstevigingen in de hoeken?
Het maakt het een stuk steviger wel, ik weet alleen niet of dat ook veel zal uitmaken. De krachten die optreden zullen voornamelijk longitudinaal zijn (geen momenten bij de kruising).
Waar het bij mij om ging is dat de delen anders niet goed op elkaar aansluiten.
Over de lijmverbinding zelf hoef je verder ook geen zorgen te maken, dat is sterker dan het MDF.

De laatste versie van de bracing ziet er trouwens loeisterk uit :!:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door pappaleo »

holco schreef:
V313 MDF vraagt toch wel wat extra aandacht qua verlijmen, oa witte hout lijm wil niet zo best omdat deze heel slecht in het groene MDF trekt vanwege de watervaste verlijming.
Her roze brandwerende mdf daarentegen is prima te lijmen met de gewone witte houtlijm.

Ook deze mdf soort is vaster van structuur dan dat poederige karton dat tegenwoordig mdf heet.

Ik heb mijn kleine focal/dynaudio tweeweg van dat spul gemaakt. Niet om een speciale reden, maar bij toeval omdat een bevriende meubelmaker voor mij de benodigde paneeltjes uit een reststuk gezaagd heeft.

Als je daaraan kan komen zou ik dat proberen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door richard »

Een sterke verbinding krijg je met epoxy. Dat is spleetvullend en sterker dan het te verlijmen hout. De hoeken werk je dan af met een filament van epoxy en glasparels.

Die hoeklatjes doen waarschijnlijk niet zo veel.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

De lijm die ik ga gebruiken is PU Bond, wel eerst voorverwarmd in heet water zodat het lekker dun wordt :wink:

https://www.schuurpapierxl.nl/schuurpap ... oker-310ml
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

pappaleo schreef:
holco schreef:
V313 MDF vraagt toch wel wat extra aandacht qua verlijmen, oa witte hout lijm wil niet zo best omdat deze heel slecht in het groene MDF trekt vanwege de watervaste verlijming.
Her roze brandwerende mdf daarentegen is prima te lijmen met de gewone witte houtlijm.

Ook deze mdf soort is vaster van structuur dan dat poederige karton dat tegenwoordig mdf heet.

Ik heb mijn kleine focal/dynaudio tweeweg van dat spul gemaakt. Niet om een speciale reden, maar bij toeval omdat een bevriende meubelmaker voor mij de benodigde paneeltjes uit een reststuk gezaagd heeft.

Als je daaraan kan komen zou ik dat proberen.
De brandwerende is zeker ook geen slechte keuze maar wel flink duurder dacht ik.

http://www.decospan.com/media/files/DEC ... AAT-NL.pdf
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Bracing final.~png.jpg
Bracing maatvoering.~png.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door toetertje »

Is de v313 mdf wel gewoon goed te lijmen met b.v. bison constuctielijm / bruislijm?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door dre »

Gewoon houtlijm is echt meer dan prima.
IK vind het zelfs beter als bruislijm.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

In de jachtbouw (echt de gekste dingen worden getest hier)is witte houtlijm een no go in combinatie met V313 mdf.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door dre »

Oké,ik heb er al aardig wat mee aan elkaar geplakt eigenlijk.

Maar wat uitleg kan ik zeker waarderen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”