Quadral Vulkan

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Chris_T »

Hmm ik zie gewoon nette filmcondensators, cementweerstanden, luchtspoelen (mid & hoog?) en kernspoelen voor (waarschijnlijk) het laag.
Echt geen schroot zoals die Duitser in hoge sferen beweert (kennelijk is volgens hem alles poep wat niet het juiste merkplaatje heeft).
En hoe weet je nu of deze weerstanden inductief zijn? Ze kunnen immers ook 'inductiearm' gewonden zijn ;).
Het stuk (tweeling)kabel van filter naar driver doet net zo veel, zo niet niet meer.

Wat ook meespeelt is dat het filter met deze onderdelen gehoormatig getuned is. Iets vervangen voor een idealer component hoeft dus niet perse een verbetering te zijn.
Maar dat is slechts mijn mening.
Ik wil je ook niet ontmoedigen om naar harte lust te experimenteren (hoewel een beetje bezinning goed kan zijn voor de portemonnee).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Walt »

Van belang om je goed advies te geven:

-Hoe ziet het schema eruit, welke component zit waar?
-Hoeveel geld wilt je uitgeven?
-Alles in 1 keer upgraden, of in stappen?

Qua weerstanden kun je 5W (voor de tweeter) en 10W Mox gebruiken. Voor de serieconsensator van de tweeter zou een mooie MKP leuk zijn. Voor de serie condensator van de mid (meestal een grote waarde) is zuiver MKP al best duur.

De kleine luchtspoelen zou ik niet veel aan doen, maar wil je het onderste uit de kan, vervangen door een wax folie spoel.

De kernspoelen, dat hangt echt van het schema af wat hier je opties zijn. Zeker met spoelen moet je oppassen de Rdc niet teveel te wijzigen, dit heeft invloed op het geluid en kan verkeerd uitpakken als de woofer ineens luider gaat spelen door de lagere Rdc.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Zeker met spoelen moet je oppassen de Rdc niet teveel te wijzigen, dit heeft invloed op het geluid en kan verkeerd uitpakken als de woofer ineens luider gaat spelen door de lagere Rdc.
Of nog irritanter: De Q van je lowpass vergroten. Dan heb je ergens een piek in de weergave. Dat is een grotere verslechtering dan dat het hele niveau van de woofer een pietsje hoger wordt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 20 apr 2016, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Walt »

Goed punt!

Maar eerst dus maar eens een schema van het filter boven water krijgen!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quadral Vulkan

Bericht door ray5150 »

Behoorlijke foto's van het filter, en/of een schema is er vooralsnog op internet niet te vinden. afgezien van het kleine fotootje dat Pappaleo heeft geplaatst
(althans, niet dat ik heb kunnen vinden)
Het ziet er naar uit dat we moeten wachten tot de TS de kasten in huis heeft, en dan dat hij de filters op de gevoelige plaat vastlegt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Quadral Vulkan

Bericht door markbakk »

Ik zou me eerst ervan vergewissen dat de Isophon-units (bij mijn weten is de mid er ook een) en -belangrijker nog- de Technics ribbon nog in orde zijn. Van die laatste (ik denk dat de 400 in de Vulkan zit) heb ik diverse exemplaren in het verleden zien sneuvelen na iets te enthousiast gebruik en clippende versterkers. Ook is de demping van de TL optimaliseren in mijn ogen veel dankbaarder dan allerlei filteronderdeeltjes te gaan vervangen zonder dat je feitelijk een idee hebt wat je aan het doen bent. Nou is het optimaliseren van de demping ook niet echt te doen zonder meetapparatuur, maar je kunt het in elk geval nog meten en zo verifiëren. Just my 2 ct.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
Just my 2 ct.
Die in dit geval minimaal €200 waard is. Laat het antwoord van Mark maar even goed indalen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Jag »

Puntje van algemene orde, ik vind dat hier op het forum toch vaak enorm goede adviezen worden afgegeven, maar dat toch niet altijd even veel gehoor aan gegeven wordt door de topicstarter :-& op ben ik de enige met deze zorg :lol: zelfbouwers zijn natuurlijk wel de types die het graag zelf uitzoeken :)

Maar goed, na dit geventileerd te hebben, back ontopic. Zou de TL niet al optimaal gedempt zijn? Hoeft ook niet per se gunstig te zijn om daar aan te gaan zitten wellicht. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat dempingsmateriaal na tig jaar niet meer helemaal op zijn plek zit of vergaan is.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Hi, ik ben het met de duitser van de website niet echt eens, hij vindt alles slecht.
Duur hoeft zeker niet altijd goed te zijn, en het hoeft er ook niet gelakt uit te zien alleen de werking is belangrijk.

Ik heb de mox weerstanden ook gezien, en is een super optie om er in te zetten.
De mox hebben 5% tolerantie, zijn niet duur, en metaalfilm dus gewoon goed in audio.
De draadgewonden weerstanden hebben inductie, en die heeft uiteraard invloed op het geluid.
Metaalfilm weerstanden hebben ook inductie, echter veel minder dan draadgewonden weerstanden.
Vervanging voor (meer) inductie vrije weerstanden lijkt me dan beter te zijn.
Weerstanden van 100,- per stuk vindt ik zelf ook erg overdreven, lijkt me geen echte verbetering in het eind resultaat te geven.

De condensatoren zijn na al die jaren droog, ik ga die gewoon vervangen voor condensatoren met 2% tolerantie.
De Mundorf Mcap supreme of supreme evo bied hier een (mogelijke) oplossing.
Lijkt me dan dat de luidsprekers weer in goede conditie zijn.
Ok is niet echt getweakt, eerder vervangen van componenten, dus restauratie.
De spoelen laat ik zitten, die zijn zover ik weet van prima kwaliteit (OFC), niets mis mee dus.

Nu nog afwachten tot ik ze heb, dan kan ik de filters mooi restaureren :)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Quadral Vulkan

Bericht door SARK »

Niet vergeten om foto's te maken en plaatsen hè, filter van alle kanten, de units, de kast ... Alles! Ik wil tieten zien!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Jag schreef:
Puntje van algemene orde, ik vind dat hier op het forum toch vaak enorm goede adviezen worden afgegeven, maar dat toch niet altijd even veel gehoor aan gegeven wordt door de topicstarter :-& op ben ik de enige met deze zorg :lol: zelfbouwers zijn natuurlijk wel de types die het graag zelf uitzoeken :)
Nee je bent niet de enige met die zorg en zo te zien ook terecht :relax:

Als topicstarter nou eens een draadgewonden weerstand van 6R8 aan LIMP hangt, dan ziet hij waarschijnlijk een horizontale streep waar een liniaal nog jaloers op wordt. Dat betekent, dat als de draadgewonden weerstand al inductie heeft, deze zo klein is dat die onder de 20kHz geen merkbare invloed uitoefent. Waarschijnlijk zal de weerstand bij 20MHz wel oplopen, maar dat merk je in een filter uiteraard niet.

Hoewel..... audiofielen zijn gemiddeld gezegend met een paar heel bijzondere oren. Ze horen de vreemdste dingen. :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Hoewel..... audiofielen zijn gemiddeld gezegend met een paar heel bijzondere oren. Ze horen en zien de vreemdste dingen. :hide:
SARK schreef:
Ik wil tieten zien!
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quadral Vulkan

Bericht door ray5150 »

:lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Chris_T »

+1, hooray for boobies :lol:
mas schreef:
De condensatoren zijn na al die jaren droog, ik ga die gewoon vervangen voor condensatoren met 2% tolerantie.
De Mundorf Mcap supreme of supreme evo bied hier een (mogelijke) oplossing.
Lijkt me dan dat de luidsprekers weer in goede conditie zijn.
Ok is niet echt getweakt, eerder vervangen van componenten, dus restauratie.
De spoelen laat ik zitten, die zijn zover ik weet van prima kwaliteit (OFC), niets mis mee dus.

Nu nog afwachten tot ik ze heb, dan kan ik de filters mooi restaureren :)
Beste Mas, wacht nu even tot je het filter in het echt gezien hebt. Op dit moment maak je behoorlijk veel aannames en krijg ik de indruk dat er aantal 'high end dogma's' meespelen in je besluit.
OFC koper is bijvoorbeeld zo'n hardnekkige...heeft niet met de geleidbaarheid van koper te maken of duurzaamheid op kamertemperatuur.
Uitdrogen van condensators speelt alleen bij elektrolytische en mogelijk PIO (papier in olie) condensators. Beide soorten zie ik niet op de foto die je gelinkt hebt.
Bovendien is het niet verstandig om elektrolytische condensators zomaar te vervangen. Deze hebben een significant hogere interne weerstand vergeleken met film condensators.
Dat effect is zeker hoorbaar en ook meetbaar.

Zinnige upgrades lijken mij bijvoorbeeld:
  • oude elco's vervangen voor nieuwe
  • standaard luchtspoelen vervangen voor 'gebakken' luchtspoelen of foliespoelen (Rdc gelijk houden)
  • ferriet spoelen vervangen door ijzerkern/I-kern spoelen of iets anders dat minder vervormt (Rdc gelijk houden)
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Laatse bericht is behulpzaam,
Je raakt in dat high end verhaal inderdaad de weg kwijt.

(elco = condensator dat bedoelde ik eigenlijk)
En suggesties voor een goede vervanger voor de 3 elco's zijn zeker welkom, of was mijn suggestie:
De Mundorf Mcap supreme of supreme evo bied hier een (mogelijke) oplossing.
de juiste?
De (niet elco) condensatoren wilde ik eigenlijk niet vervangen, het is me bekend dat deze niet uitdrogen (op de foto zie ik er 1).

OFC koper is alleen interessant bij de connectoren, het contact blijft daar optimaal.
De spoelen die er op zitten geven hun waardes helaas niet prijs zo te zien.
standaard luchtspoelen vervangen voor 'gebakken' luchtspoelen of foliespoelen (Rdc gelijk houden)
ferriet spoelen vervangen door ijzerkern/I-kern spoelen of iets anders dat minder vervormt (Rdc gelijk houden)
Dat zal zonder dat ik waardes lees een uitdaging worden, maar ga er zeker naar kijken.
Als topicstarter nou eens een draadgewonden weerstand van 6R8 aan LIMP hangt, dan ziet hij waarschijnlijk een horizontale streep waar een liniaal nog jaloers op wordt. Dat betekent, dat als de draadgewonden weerstand al inductie heeft, deze zo klein is dat die onder de 20kHz geen merkbare invloed uitoefent. Waarschijnlijk zal de weerstand bij 20MHz wel oplopen, maar dat merk je in een filter uiteraard niet.
Dat is dan weer reden genoeg om de weerstanden eenvoudig te laten zitten.

Voor degene die niet vies is van een stukje rijden, in D.L. staan diverse van die sets voor een nette prijs:
http://www.quoka.de/hifi-audio-tv-video ... ertig.html

Foto's ga ik zeker plaatsen als het zover is :-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

mas schreef:
En suggesties voor een goede vervanger voor de 3 elco's zijn zeker welkom
Ik zie er geen.
mas schreef:
De (niet elco) condensatoren wilde ik eigenlijk niet vervangen, het is me bekend dat deze niet uitdrogen (op de foto zie ik er 1).
Ik zie er 3.

Het kan zijn dat dit printplaatje op de foto niet het hele filter is natuurlijk.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Hoi,

Ja toch is dit het hele filter, 3 polypropyleen condensatoren (160V aantal uF niet te lezen) lijkt me.
Op duitse fora wordt aangeraden alleen de condensatoren te vervangen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Walt »

De weerstanden voor MOX vervangen kost de wereld niet, uit je reacties begrijp ik dat je toch graag de condensatoren wilt vervangen, we moeten dan eerst de waarde en positie in het schema kennen. Een 100uF vervangen door Mundorf Supreme is bijv. niet echt betaalbaar.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Quadral Vulkan

Bericht door beijert »

Ik zou naast het monteren van mox (of wat leukere) weerstanden alleen de condensators bypassen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Quadral Vulkan

Bericht door pappaleo »

Vervangdrang ? :hide:
Ga nou eerst gewoon een luisteren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Quadral Vulkan

Bericht door ray5150 »

+1

Wel een passend woord, vervangdrang. :lol:
Ik vrees dat we die nog wel vaker gaan tegenkomen. :mrgreen:
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Quadral Vulkan

Bericht door mas »

Vervang drang :lol:
Leuk, de hoge tonen klinken af en toe scherp, dit is niet constant.
De filters zijn nog geheel origineel, met originele componenten.
Ook op duitse fora wordt geschreven/aangeraden, dat dit normaal is, vervangen van condensatoren heft dit dan weer op.

Het kan dan geen kwaad om dit te doen, Tja de mundorf hebben de 2% tolerantie die ik graag wilde hebben.
Dit om zo dicht mogelijk bij de originele bedoeling/berekening van de fabrikant te komen.
Jantzen superior Z-cap kan ook en is ietsje goedkoper.
Voor beide filters 6 condensatoren, de financiele schade is dan wel te overzien.
Ik zie ook 1 bypass condensator als ik me niet vergis.
Dan meteen de weerstanden voor mox weerstanden vervangen lijkt me een prima idee, en is geen duur grapje.
In nieuwe quadral MK8 zitten uitsluitend nog mox had ik gezien :-)

Ik zie wel dat de foto van het filter een type 1 is, schijnbaar heeft dit model luidspreker meer types aan filters, afhankelijk van bouwjaar/serienummer.
En is het afwachten tot ik ze er heb staan, en dan zien wat in de LS werkelijk zit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Walt »

Misschien met je eens de prijzen opzoeken van Mundorf Supreme, een 22uF kost al 65 euro, mocht je in het filter 100uF nodig hebben, dan voor twee speakers al 2 x 5 x 65 = 650 euro... En dan de andere condensators nog...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Quadral Vulkan

Bericht door Walt »

Volgens mij is ie van zijn stoel gevallen!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Quadral Vulkan

Bericht door markbakk »

Als je enige zorg de tolerantie van de C's is kun je beter een LCR-meter van een paar tientjes kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”