Quadral Vulkan
Moderator: Beheerdersteam
Quadral Vulkan
Hoi allemaal,
Ik ben op het moment nog bezig met een DAC project maar,
In de zomer krijg ik een set quadral vulkan mk2, de luidsprekers hebben nieuwe foamranden en het hout is in zeer goede staat.
De filters, met name condensatoren zijn wel aan vervanging toe.
Helaas op internet nog geen schema of tweaks van deze speakers gevonden.
Ik wou even vooruit kijken op welke componenten ik ervoor moet aanschaffen en waar ze te verkrijgen zijn.
Misschien is verbeteren ook wel een optie, maar eerst kijken hoe het origineel gebouwd is.
Ik ben op het moment nog bezig met een DAC project maar,
In de zomer krijg ik een set quadral vulkan mk2, de luidsprekers hebben nieuwe foamranden en het hout is in zeer goede staat.
De filters, met name condensatoren zijn wel aan vervanging toe.
Helaas op internet nog geen schema of tweaks van deze speakers gevonden.
Ik wou even vooruit kijken op welke componenten ik ervoor moet aanschaffen en waar ze te verkrijgen zijn.
Misschien is verbeteren ook wel een optie, maar eerst kijken hoe het origineel gebouwd is.
Re: Quadral Vulkan
Och ... de Quadral Vulkan, dat was toch wel een natte droom van mij hoor (puur op het uiterlijk, echt geen idee hoe ze klinken
).
Misschien handig om aan te geven waar je woont en of je hulp nodig hebt bij het vervangen van de componenten
Misschien handig om aan te geven waar je woont en of je hulp nodig hebt bij het vervangen van de componenten
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Quadral Vulkan
Haha, hier nog een.SARK schreef:Och ... de Quadral Vulkan, dat was toch wel een natte droom van mij hoor (puur op het uiterlijk, echt geen idee hoe ze klinken).
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Quadral Vulkan
Geduld Ray, geduld.mas schreef:In de zomer krijg ik een set quadral vulkan mk2...
Voor de indruk toch maar een plaatje van het www geplukt:
Re: Quadral Vulkan
Ik ben wel nieuwsgierig naar een foto van de achterzijde, ik heb namelijk wat foto's voorbij zien komen waar op te zien is dat je de hele rattaplan kunt B-wiren (oftewel een extern filter kunt aanbrengen zonder de boel open te hoeven schroeven) dan moet helaas ook de spoelen worden vervangen of je brengt het hele filter buiten de kast als je nog wat wilt experimenteren 
Re: Quadral Vulkan
SARK schreef:Yep, maar ik weet niet of dat standaard is ...
https://www.google.nl/search?q=quadral+ ... 04&dpr=0.9
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Quadral Vulkan
Ik heb ooit z'n grote broer, de Titan wel eens gehoord. Dat blaaste behoorlijk.
Opgebouwd met Isophon laag en mid lautsprechers en Technics Bändchenlautsprecher.
Opgebouwd met Isophon laag en mid lautsprechers en Technics Bändchenlautsprecher.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Quadral Vulkan
De Titan was natuurlijk helemaal vet, maar destijds gewoon door afmeting en prijs onbereikbaar.
Ook nooit gehoord overigens.
Ook nooit gehoord overigens.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Quadral Vulkan
Ach wat is onbereikbaarpappaleo schreef:De Titan was natuurlijk helemaal vet, maar destijds gewoon door afmeting en prijs onbereikbaar.
Ook nooit gehoord overigens.
Tegenwoordig kost een knappe commerciële speaker al gauw zo'n 10 tot 20K euro per/stuk. voor zo'n setje koop je ook een hele knappe auto
Re: Quadral Vulkan
Nou, ik vind het wel wat hebben, eerlijk gezegd. zie ze liever dan die doodskisten met stropdas...ds23man schreef:Vreselijk afgewerkt randje trouwen.
Re: Quadral Vulkan
Hebben jullie het wel over het zelfde randjeray5150 schreef:Nou, ik vind het wel wat hebben, eerlijk gezegd. zie ze liever dan die doodskisten met stropdas...ds23man schreef:Vreselijk afgewerkt randje trouwen.
Re: Quadral Vulkan
Hoop antwoorden
Ja ook een natte droom van mij, een bekende van mij heeft ook een set.
Ik heb nu de magnat vector77, dus mooie upgrade
Ik vind de klank erg goed, helaas geen deugdelijk schema gevonden van de filters op internet.
Nou ja afwachten tot ik ze hier heb staan (ergens in juli) en dan maar zelf kijken.
Ik heb wel even gezocht waar ik goede condensatoren kopen kan, helaas nog niets gevonden waarvan de tolerantie onder 10% ligt.
Als iemand daarvoor een suggestie heeft.......
In de luidsprekers zitten zo te zien draad weerstanden, deze vervangen voor inductievrij lijkt me al eens een begin.
De filters staan op deze pagina:
http://sup-audio.com/html/gefunden.html
de rechter rij, dan 12 naar beneden, lijkt me op het oog mooier te kunnen en beter te kunnen.
Ja ook een natte droom van mij, een bekende van mij heeft ook een set.
Ik heb nu de magnat vector77, dus mooie upgrade
Ik vind de klank erg goed, helaas geen deugdelijk schema gevonden van de filters op internet.
Nou ja afwachten tot ik ze hier heb staan (ergens in juli) en dan maar zelf kijken.
Ik heb wel even gezocht waar ik goede condensatoren kopen kan, helaas nog niets gevonden waarvan de tolerantie onder 10% ligt.
Als iemand daarvoor een suggestie heeft.......
In de luidsprekers zitten zo te zien draad weerstanden, deze vervangen voor inductievrij lijkt me al eens een begin.
De filters staan op deze pagina:
http://sup-audio.com/html/gefunden.html
de rechter rij, dan 12 naar beneden, lijkt me op het oog mooier te kunnen en beter te kunnen.
Re: Quadral Vulkan
Ah, goede link hierboven
Ik had er zelf wel 2 gevonden:
http://www.tme.eu/nl/
http://www.x-ect.nl/
Nu dus genoeg te vinden, en wachten tot ik de speakers hier heb
Er wordt naar mijn adres gevraagd.. Bedankt voor het aanbieden van de hulp, maar dat ga ik zelf wel redden hoor solderen is hier geen punt.
Ik heb in het verleden al een hoop zelfbouw en restauratie zendamateur projecten succesvol gedaan, (dummyload, frequenty teller, voeding, modem om digitaal te werken, antieke kenwood ts430-s restauratie en modificatie, etc) dus een filter van een speaker is dan geen punt meer.
http://www.tme.eu/nl/
http://www.x-ect.nl/
Nu dus genoeg te vinden, en wachten tot ik de speakers hier heb
Er wordt naar mijn adres gevraagd.. Bedankt voor het aanbieden van de hulp, maar dat ga ik zelf wel redden hoor solderen is hier geen punt.
Ik heb in het verleden al een hoop zelfbouw en restauratie zendamateur projecten succesvol gedaan, (dummyload, frequenty teller, voeding, modem om digitaal te werken, antieke kenwood ts430-s restauratie en modificatie, etc) dus een filter van een speaker is dan geen punt meer.
Re: Quadral Vulkan
Eerste deel die ik dan vervangen wilde, de weerstanden om de inductie kwijt te raken.
Heeft iemand al eens dik film weerstanden geprobeerd?
voorbeeld: http://www.reichelt.nl/Thick-Film-Power ... OUPID=4336
deze hebben een kleine tolerantie, geen capaciteit en geen inductie, dit lijkt dan ideaal.
Netjes op een koelplaatje monteren en het zou maar zo iets kunnen zijn.
Hoe het met de thermische ruis van deze weerstanden staat weet ik echter niet.
Heeft iemand al eens dik film weerstanden geprobeerd?
voorbeeld: http://www.reichelt.nl/Thick-Film-Power ... OUPID=4336
deze hebben een kleine tolerantie, geen capaciteit en geen inductie, dit lijkt dan ideaal.
Netjes op een koelplaatje monteren en het zou maar zo iets kunnen zijn.
Hoe het met de thermische ruis van deze weerstanden staat weet ik echter niet.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Quadral Vulkan
Ik gebruik altijd nette MOX weerstanden in mijn filters.
http://www.rumoh.eu/resistors/metalized-mox-10w
http://www.rumoh.eu/resistors/metalized-mox-10w
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Quadral Vulkan
mas schreef:De filters, met name condensatoren zijn wel aan vervanging toe.
Gezien je eerste opmerking begrijp in deze stap niet zo goed. Wat doet jou denken dat de weerstanden lijden aan zodanige inductie dat je het eerste wat je wil is om te proberen om dat kwijt te raken?mas schreef:Eerste deel die ik dan vervangen wilde, de weerstanden om de inductie kwijt te raken
Edit: Een post over het hoofd gezien.SP Audio schreef:Das ist, vorsichtig ausgedrückt, nur Schrott. Als Low end kann man diese Weiche schon nicht mehr bezeichnen und das für so einen beliebten Lautsprecher.
Uit het aanhalen van SP Audio High End maak ik op dat je je filter wilt upgraden tot het veelgeroemde high-end level. Het lijkt me daarom verstandig dat ik me er niet meer mee bemoei.SP Audio schreef:Das ist, vorsichtig ausgedrückt, nur Schrott. Als Low end kann man diese Weiche schon nicht mehr bezeichnen und das für so einen beliebten Lautsprecher.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 20 apr 2016, 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Quadral Vulkan
5 euro is nog een koopje. Ik zag van de week hier weerstanden langskomen van meer dan 100 euro per stuk. 
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 20 apr 2016, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Quadral Vulkan
Gelukkig zijn ze niet gebleven.ray5150 schreef:...hier weerstanden langskomen...
