Voorversterker maken van een oude versterker (Akai AM-32)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Tjm___

Voorversterker maken van een oude versterker (Akai AM-32)

Bericht door Tjm___ »

Hallo!

ik ben hier compleet nieuw, maar ten einde raad en hoopte dat mensen hier mij wel zouden kunnen helpen. Ik heb op mijn studentenkamer een leuk HiFi setje bij elkaar, echter heeft mijn versterker geen Phono Pre-Amp.

Nu had mijn vader nog een oude Akai Am-32 staan die dat wel had. Vandaag heb ik dus maar besloten deze versterker uit elkaar te trekken om te kijken of ik er wat mee kon.

Ik denk dat het wel moet kunnen, want in de printplaat direct achter de ingangen zit volgens mij de pre-amp al, inclusief MC/MM switch. (zie foto's)

de volgende dingen weet ik niet:

- Welk voltage moet er over het printplaatje staan? ik kom er niet uit met de rest van de componenten, is hier een standaard voor?
- hoe werkt dat met die uitvoer kabeltjes? er staan letters bij (L-G-R-G-L-G-R van boven naar beneden) is de middelste G dan de grond van het printplaatje en de overige twee van inputs?
- zijn er nog filters nodig als ik dit los zou bouwen en hoe kan ik dit het beste shielden tegen ruis?

alvast bedankt voor jullie hulp!!

mvg, Thomas
Bijlagen
VoorkantPrintplaat.jpg
PrintplaatAchterkant.jpg
hannesie
Contacteer:

Re: Voorversterker maken van een oude versterker (Akai AM-32

Bericht door hannesie »

Heb dat ooit 35 jaar geleden gedaan met een Schaub Lorenz Hifi5000, daar had ik dan wel een schema bij.
Alleen dan net andersom, de eindtrappen gebruikt en de tuner/voorversterker was dan een Nakamichi 630.

Had er toen nog geen Eindversterker voor.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ray komt straks vast met een manual :-)
Tjm___

Bericht door Tjm___ »

hannesie schreef:
Heb dat ooit 35 jaar geleden gedaan met een Schaub Lorenz Hifi5000, daar had ik dan wel een schema bij.
Alleen dan net andersom, de eindtrappen gebruikt en de tuner/voorversterker was dan een Nakamichi 630.

Had er toen nog geen Eindversterker voor.
een elektrisch schema van de versterker bedoel je?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Het is wel geen antwoord op je vraag maar dit is misschien wel een goedkope oplossing

http://www.thomann.de/nl/behringer_pp400.htm
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

@ Tjm_____, Klopt, was voor mij de eerste keer dat ik zo iets deed, schema bestudeerd, en hopen op geen vuurwerk dus. :lol:

Lukte en dat toen ongeveer 6 mnd. gedraaid tot ik een leuke eindtrap tegen kwam die betaalbaar was voor mij.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een groot deel is enkel doorverbindingen van andere ingangen, kan er evt. af.
De L-G-R is idd de uitgang voor de twee kanten met de massa in 't midden.
De voeding, met de drie draden is + 0 - , meestal iets van 12-15volt.Er zit een japans IC in, nr. onbekend.
Er zit ook een afvlakking op de print, een voeding met bijv. 7812L en 7912L moet volstaan, verbruik is vermoedelijk maar een paar tiental mA.
Onder de print een metalen plaat (geaard) zal wel genoeg zijn als je 't ding niet te dicht in een storende omgeving zit (trafo,netsnoer enz.)
Anne
Bijlagen
PrintOnder.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 17 apr 2016, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Tjm___

Bericht door Tjm___ »

FR_Aad schreef:
Het is wel geen antwoord op je vraag maar dit is misschien wel een goedkope oplossing

http://www.thomann.de/nl/behringer_pp400.htm
jup, die ken ik! Maar ik vind dit gewoon leuk om te doen :)
hannesie schreef:
@ Tjm_____, Klopt, was voor mij de eerste keer dat ik zo iets deed, schema bestudeerd, en hopen op geen vuurwerk dus. :lol:

Lukte en dat toen ongeveer 6 mnd. gedraaid tot ik een leuke eindtrap tegen kwam die betaalbaar was voor mij.
heb het schema net gevonden, nu is de vraag: is het signaal wat uit de phone pcb komt sterk genoeg om in mijn versterker te rammen?
Bijlagen
hfe_akai_am-32_schematic.pdf
(3.62 MiB) 60 keer gedownload
Tjm___

Bericht door Tjm___ »

Ah!buis schreef:
Een groot deel is enkel doorverbindingen van andere ingangen, kan er evt. af.
De L-G-R is idd de uitgang voor de twee kanten met de massa in 't midden.
De voeding, met de drie draden is + 0 - , meestal iets van 12-15volt.Er zit een japans IC in, nr. onbekend.
Er zit ook een afvlakking op de print, een voeding met bijv. 7812L en 7912L moet volstaan, verbruik is vermoedelijk maar een paar tiental mA.
Onder de print een metalen plaat (geaard) zal wel genoeg zijn als je 't ding niet te dicht in een storende omgeving zit (trafo,netsnoer enz.)
Anne
dankjewel! welke IC bedoel je? nr. valt voor mij wel even op te zoeken ;)

was inderdaad al van plan een deel van de plaat eraf te halen. inclusief aansluiten.
Maar weet jij precies welke out draden dan precies die van de phone zijn? want ik raak een beetje in de war als ik er te lang naar kijk.

edit: omdat er 7 draden uitkomen.
Edit 2: tweede blik op jouw plaatje legde het uit. Thanks!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Voor een voeding kun je eventueel ook deze gebruiken :
http://www.ebay.com/itm/15V-1A-DC-Regul ... SwGvhT9ZnC

Hoeft alleen nog een kleine trafo voor met een symmetrische uitgangsspanning van ongeveer 2 x 15 volt.
Tjm___

Bericht door Tjm___ »

ray5150 schreef:
Voor een voeding kun je eventueel ook deze gebruiken :
http://www.ebay.com/itm/15V-1A-DC-Regul ... SwGvhT9ZnC

Hoeft alleen nog een kleine trafo voor met een symmetrische uitgangsspanning van ongeveer 2 x 15 volt.
Dankje! Ik bedacht me net dat ik zo'n ding ook uit de versterker kan halen (zie bijlage)

Welke trafo raad jij aan dan?
Bijlagen
146097156760652153653.jpg
Tjm___

Bericht door Tjm___ »

Toen ik er net mee bezig was bedacht ik me dat ik de CD in gewoon als line-out kon gebruiken. Iemand die hier problemen mee voorziet? (let niet te veel op de uitvoering, gaat even om het idee)
Bijlagen
20160418_111216.jpg
20160418_111256.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De uitgang van die voorversterker kan zo aan de in voor een CD.Werd ook gedaan in de oorspronkelijke toestand, kijk maar
ks.jpg
De voeding kan ook gebruikt, zit wel teveel op de print.En er werd een nogal hoge ingangsspanniing gebruikt, was er al voor de versterker, is niet nodig.Het teveel eraf, twee weerstanden overbruggen en twee vervangen.Zo dus,
PMvoed.jpg
Voor een trafo kun je zoiets gebruiken,
trfo.jpg
Anne
Plaats reactie