Transmissionline 2 Weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Barry2001 »

pappaleo schreef:
Krult dat fineer niet enorm om als je het insmeert met lijm? Door het intrekken van het vocht?

Ik heb al vaker dat probleem gehad. Het fineer zette door het vocht uit, je strijkt het er op en daarna droogt het weer op en krimpt het. Gevolg: barsten in het fineer, soms pas dagen na het opstrijken.

Wel gemerkt dat de ene houtsoort daar gevoeliger voor is dan de andere.
Vraag ik me ook af. Is er dan zoveel verschil (kwaliteit) in fineer? (Heb er overigens nog nooit mee gewerkt).
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

pappaleo schreef:
Krult dat fineer niet enorm om als je het insmeert met lijm? Door het intrekken van het vocht?

Ik heb al vaker dat probleem gehad. Het fineer zette door het vocht uit, je strijkt het er op en daarna droogt het weer op en krimpt het. Gevolg: barsten in het fineer, soms pas dagen na het opstrijken.

Wel gemerkt dat de ene houtsoort daar gevoeliger voor is dan de andere.
Het fineer krulde wel iets maar niet enorm veel, echt vlak was het dus niet meer. Het er op strijken ging prima en alleen aan de rand had het bij te heet strijken last van scheurvorming. Een kast staat nu een dag in de kamer en er is helemaal niets aan veranderd. Goede hoop dat dat zo blijft. Rest nog het aflakken.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

De speakers spelen nu gefilterd met een miniDSP en een 4 kanaalsversterker. Filtering is wel een lastig punt, 2,5 kHz Xover geeft niet het optimale geluidbeeld wat betreft openheid en detail. Lager maken van de Xover helpt enorm. Ik zit nu op 1200 Hz 2e orde LR fileter en dat klinkt fantastisch. De tweeter 2,3 dB lager dan de woofer geeft een prachtig beeld.
Nu nog omzetten naar een passief filter, ook niet direct een klusje zonder problemen. Dus eerst maar de woofer filteren en de curve meten en luisteren met de tweeter via het DSP filter.

Greatincksx,
(Dalo)jan
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

De terminus van de transmissielijn nu voor het oog ook dicht met akoestisch transparant schuim.
Het oog wil ook wat. En luisteren naar de CD Touch van Yello is een heel fijne ervaring.
Bijlagen
Afwerking is klaar op het doek front na.
Afwerking is klaar op het doek front na.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Zweitse »

Zien er mooi uit Jan =D>
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door pappaleo »

Ziet er keurig uit. :goedzo:
Lees ik nou goed dat je de crossover op 1200Hz hebt liggen? Is dat niet een tikje laag voor de Audax?

Het is toch een HD13D34H?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Xover is inderdaad 1200 Hz 2de orde LR filter met voor de tweeter nog extra een 1ste orde hoog doorlaat op 500Hz. Op deze manier gaat het prima. De tweeter was een HD13D34H om te proberen, die ligt al jaren in de kast te wachten op hergebruik. Deze is nu vervangen door een TW034X0. Deze heeft een iets lagere Fres en hogere belastbaarheid en verder doorlopend en vlakker hoog. Een upgrade dus die een drop in replacement van de HD13D34H moet zijn, en in een 2 weg systeem werkt dat ook zo en klinkt hij zelfs beter.
Bijlagen
TW034X0.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door richard »

Mooi klassiek ding geworden.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Ik vind het ook een mooi ding geworden. Was wel een opgave want fineren had ik eigenlijk nog nooit gedaan maar is me heel erg mee gevallen. Het fineer is kersen fineer en daar heb ik dan een laag white wash lak op gezet. Eigenlijk had ik gekozen voor een meer warme hout kleur maar de chefin van het huis had hier voorkeur voor. En eigenlijk ben ik nu best content met de kleur. Ik moet nog een doek front maken en een naamplaatje en misschien spikes er onder. Maar ook niet onbelangrijk is dat het goed klinkt, het oog en het oor willen beiden tevreden gesteld worden anders wonen ze niet lang in de huiskamer . . . .

Greatincksx
(Dalo)Jan
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd met het resultaat Jan! Inderdaad lekker old school. Hoe verhouden ze zich tot de luisterdag Hengelo speakers?
En het filteren, dit doe je nog aktief of is dit nu al passief?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Ik ben bezig met het passieve filter, eerst voor de woofer want die is het makkelijkst. Kan ik makkelijk aansluiten en het filter in de DSP dan in by-pass zetten. Kan ik de curve mooi meten en vergelijken met wat de DSP doet. Spoelen en C's zijn besteld en daar is het wachten op.
Het klinkt meer gedetailleerd dan de speakers die ik in Hengelo bij me had, het laag loopt verder door en lijkt beter onder controle te zijn d.w.z. dat de bas ook meer detail bevat. Het is simpel gezegd weer een klasse beter dan die ik bij me had. Meer detail en betere plaatsing van alle instrumenten, formidabele stem weergave en een heel ver doorlopend laag. Nergens hoorbare problemen dus geen scherp hoog of bonkerig laag. Het gaat allemaal met veel discipline. Ik had een niet heel bijzonder fraai midden verwacht van de 22cm woofer maar die verwachting is niet uitgekomen, het midden is fraai gedetailleerd en open. Komt ook wel door de lage Xover en de grote 34 mm tweeter die daar blijkbaar geen problemen mee heeft. Ik heb gekozen voor de Seas U22REX omdat alle andere 22 cm woofers, en zeker de magnesium en aluminium conus versies enorme conus opbreek effecten hebben boven 4 kHz en daar hebben ze ook nog een piek in het rendement, leek me een slecht plan om die te gebruiken. De versie met papier conus liep minder ver door en had een lager rendement. Eigenlijk leek de 'wooven' bextreen conus me de beste keus. Lekker engels dacht ik want ik heb best een zwak voor de oude Engelse klank. Zowel KEF als B&W hadden in de jaren 80 systemen (2 weg) met een 20cm bextreen woofer en een tweeter. Maar meestal een hoge Xover frequentie en een wat dicht slippend midden en minder goed gekontroleerde bas weergave. En daar heeft de speaker die ik nu gemaakt heeft geen last van. Ik ben meer dan tevreden met het resultaat tot nu toe.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door richard »

Dalojan schreef:
Ik moet nog een doek front maken . . . .(Dalo)Jan
Ook een eis van de cheffin? Of ben je zelf ook esthetisch begaafd? In dat geval zou ik overwegen dat het laten zien van de toegepaste techniek ook zijn esthetische schoonheid heeft. In het eerste geval denk ik dat dit een bij voorbaat verloren discussie wordt.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Het doekfront zal een bescherming moeten geven tegen grijpgrage "kleinkindervingers" voor mij is de techniek juist een pre om zichtbaar te hebben, de chefin heeft wat dat betreft geen uitgesproken voorkeur. Behalve dat ze wit doek wil, maar dat gaathet niet worden in verband met het eerder zichtbaar vuil worden van wit doek, dus toch gewoon zwart. Maar het doekfront zal alleen geplaatst worden als de kleinkinderen ook aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door richard »

Ja, die luidsprekermagneten trekken ook kinderhandjes aan. Vooral die van de tweeters.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Zweitse »

Dalojan schreef:
Maar het doekfront zal alleen geplaatst worden als de kleinkinderen ook aanwezig zijn.
Jammer dat het fineer er al op zit, je had dan mooi een frontje met een magneet systeem kunnen maken. Magneet in de baffle, fineer er overheen, en je ziet er niets van als het front er niet voor zit.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Daar had ik ook al aan gedacht, maar helaas pas toen het fineer er op zat. Vaak komen goede ideeën als mosterd na de maaltijd, maar wel op tijd voor de volgende maaltijd. Ik neem aan dat ik nog wel een keer speakers ga maken dus komt het idee dan op tijd. Ieder geval bedankt voor het idee want samen weten we meer en leren van anderen is de bron tot wijsheid.

Groetsz,
(Dalo)Jan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door richard »

Misschien kan je het front zo maken dat je hem als omgekeerde L als een soort deksel overheen hangt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door markbakk »

Dalojan schreef:
Daar had ik ook al aan gedacht, maar helaas pas toen het fineer er op zat.
Schrale troost, bij mij zitten de magneetjes al een paar jaar in de baffle, maar nog altijd geen frontjes...

Iets anders, je kunt de poolplaat van die Audax ook doorboren. In jouw geval met een passief filter wel het proberen waard.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Doorboren kan ik proberen bij de hd13d4h die ik heb en kijken wat het verschil is met de tw034x0. De hr13's liggen immers weer op de plank voor later. Ik blijf het mooie tweeters vinden. Niet om te zien maar ze klinken fijn
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door wouter »

Als de korf en de schroeven niet magnetisch zijn kun je altijd nog een frontje maken dat geklemd tussen de schroeven van beide units zit. Als je een Torx of Inbus schroef gebruikt heb je zat 'kop' om een frontje mooi omheen te klemmen. De diameter van de schroeven is vrijwel perfect dus je kunt de binnenkant van het frontje zo uitfrezen dat het klemmend past.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Ik ben met de filtering aan het testen gegaan en de miniDSP als filter gebruikt omdat je dat makkelijk kan veranderen wat betreft filter type en helling. Ik ben uitgekomen op een 2de orde Bessel filter met een Xover op 1200 Hz. Nadeel van deze manier van proberen is dat je elektrisch de filter types en helling goed kan kiezen maar dat dat nog geen waarborg is (helemaal niet in dit geval) dat het akoestisch ook een Bessel filter is. Daarvoor ligt de Xover frequentie te dicht bij het kantelpunt van de tweeter. Dus dat moet nog met meten, simuleren en luistern van het passieve filter uitgekiend worden. Tot nu toe klinkt het meer dan fijn.

Groetsz,
(Dalo)Jan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door wouter »

In boxsim kun je heerlijk spelen met actieve filters als target curve. Daar kun je dan naar toe filteren. Met wat mazzel heb je in 2 koppen koffie 95% van je DSP filter nagebouwd met een passief filter.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

Filter met Boxsim ontworpen en door Boxsim laten optimaliseren, frequentie karakteristiek is (volgens Boxsim) prima voor elkaar maar de impedantie curve lijkt wel oorlog. Dus zelf maar stukje voor stukje gaan proberen naar eigen inzicht (en een beetje van Boxsim). Toch nagenoeg dezelfde frequentie karakteristiek kunnen krijgen. Daarna wat aan het vereenvoudigen gegaan, component voor component aangepakt en vele keren opnieuw begonnen maar dat loont de moeite! Het filter is heerlijk simpel en de frequentie karakteristiek is (volgens Boxsim) nog wat mooier dan Boxsim zelf verzint.
Dis het filter maar als loshangend spinnenweb opgebouwd en naar geluisterd. Eerste indruk is dat het prima voor elkaar is. Maar eerst maar een tijdje blijven luisteren voor dat ik volgend stappen onderneem.
Bijlagen
De test opstelling (?) van het filter
De test opstelling (?) van het filter
Het filter schema
Het filter schema
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Henkjan »

kroko's zijn handig, maar die geven een flinke overgangsweerstand. doe voor de grap maar eens een impedantiemeting met en zonder (hoe zou ik dat toch weten :hide: )
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Transmissionline 2 Weg

Bericht door Dalojan »

De krokodillen zijn ondertussen vervangen door kroonstenen, dat gaat wat beter wat betreft overgangsweerstand. Maar voor een snelle test zijn krokodillen meer dan handig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”