Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henjo Edel
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 22:34
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Henjo Edel »

richard schreef:
Probleem is m.i. dat de buiggolf niet dezelfde snelheid heeft dan de geluidsgolf. Bij de Walsh is dat opgelost door de hoek tussen het oppervlak van de conus met de as, waarbij het verloop van de buiggolf transversaal gezien gelijk loopt met de uitbreiding van de geluidsgolf door de lucht.Ik denk als je dat hier kan bereiken dit de oplossing is voor de ongewenste resonanties. De reflectie van de buiggolf door de inklemming moet ook worden geabsorbeerd, maar daar is hier al meer op gewezen.
Dit heeft m.i. te maken met het afstraalgedrag, maar niet zo zeer met de resonantie rond de 1Khz.
richard schreef:
Dan krijg je meer iets in deze vorm, het membraanmateriaal moet dan wel enigzins flexibel zijn.
Leuk idee, deze kan ik nog meenemen met het expirement de hoek van de membraanssegmenten te variëren.
Het is overigens wel zo dat de 180° segmenten de sterkte in vertikale richting bepalen. door deze vorm zakt het membraan niet in.
Geen idee hoever ik deze kan terugbrengen bij gelijkblijvende stijfheid.
richard schreef:
De hoek die het membraan met de "spreekspoel" maakt is afhankelijk van de verhouding tussen de snelheid van de buiggolf door het membraan en de geluidssnelheid door de lucht.
Deze hoek verschilt dan per membraanmateriaal?

Groet,
Henjo
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door markbakk »

Henjo Edel schreef:
Wat bedoel je met de vervorming als gevolg van de bewegende spreekspoel?
Laat ik mijn janboerenfluitjesgevoel zó proberen uit te leggen. Bij Walsh en bij Manger zul je (idealiter) zien dat, bij een aangelegde sinus binnen de banddoorlaat, alle (of een groot deel van de) punten op de membranen ook sinusvormig bewegen opdat ze ook een sinus kunnen afstralen naar de omringende lucht. Dat zit 'm in de eenvoudige geometrie, een afgeknotte kegel en een vlak membraan. Ik kan me bij de PPD niets voorstellen bij een sinusvormige beweging van (een groot deel van) de denkbeeldige punten waarin je het membraan kunt opdelen, terwijl ik vermoed dat de buiggolven wel met redelijk constante snelheid door het membraan reizen. Dus wat straalt dat membraan dan af naar de omringende lucht?
Henjo Edel
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 22:34
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Henjo Edel »

@ markbakk

Ik ga eens proberen je gevoel te bevestigen door de harmonische vervorming te meten.
Geef me de tijd, eerst even inlezen.

Henjo
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

ahum....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door hannesie »

dre schreef:
ahum....... :mrgreen:
Ben jij ook zo nieuwsgierig hoe ver hij nu is. :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

absoltuut!

heb zelfs gekeken wanneer ie voor het laatst actief was. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Walt »

Haha, dat zal bij jouw niet snel nodig zijn Dre :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

met mijn bouwsnelheid niet inderdaad. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door ds23man »

dre schreef:
met mijn bouwsnelheid niet inderdaad. :lol:

Ik kon dit prima lezen! :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

zie je dat het went! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
absoltuut!
Dit ging nog maar net anders :rofl:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Leobus »

Hallo,

Ik kan nog wel melden dat Henjo hier een tijd geleden op bezoek is geweest en met diverse soorten Twaron papier en wat Twaron weefsel weer naar huis is vertrokken.
Nou lijkt mij het in elkaar knutselen van die rollen niet een snel klusje, maar ik hoop dat er eersdaags eens wat resultaten te vermelden zijn. Ook nieuwsgierig dus.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

he krullebol!!

gebeurd er nog iets? 8-[
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Leobus »

Hallo,

Is er iemand hier aanwezig die contact heeft met Henjo?
Ik heb hem een mail en een persoonlijk bericht gestuurd, maar krijg geen antwoord.
Ik hoop dat er niet iets vervelends met hem is gebeurd.

Groet,

Leobus
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Leobus »

Hallo,

Vandaag contact gehad met Henjo.
Veel te druk op zijn werk en nog geen tijd gehad om verder te gaan met zijn speakers.
Komt later wel!

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

zonde,het is tenslotte alweer bijna mei. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

he slome! :rofl:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Leobus »

Tja,

:cry: :oops:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door jeroen_d »

Hij was er wel bij in Enschede...
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door Leobus »

Ja,

Ik heb hem even gesproken. Hij schijnt het nog steeds erg druk op het werk te hebben.
Jammer, want ik zou wel eens een verslagje aan mijn collega's willen doen. Die hebben de materialen hier speciaal voor gemaakt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

Up! :lagge:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door hannesie »

:mrgreen: 8)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door FR_Aad »

Owja, dat was ooit een van de leukste projecten in Breda.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

Dat was het zeker! 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paul Paddock transducer, papier en nu verder.

Bericht door dre »

Maar weer even rammelen? :mrgreen:

En tot zaterdag!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”