Dit heeft m.i. te maken met het afstraalgedrag, maar niet zo zeer met de resonantie rond de 1Khz.richard schreef:Probleem is m.i. dat de buiggolf niet dezelfde snelheid heeft dan de geluidsgolf. Bij de Walsh is dat opgelost door de hoek tussen het oppervlak van de conus met de as, waarbij het verloop van de buiggolf transversaal gezien gelijk loopt met de uitbreiding van de geluidsgolf door de lucht.Ik denk als je dat hier kan bereiken dit de oplossing is voor de ongewenste resonanties. De reflectie van de buiggolf door de inklemming moet ook worden geabsorbeerd, maar daar is hier al meer op gewezen.
Leuk idee, deze kan ik nog meenemen met het expirement de hoek van de membraanssegmenten te variëren.richard schreef:Dan krijg je meer iets in deze vorm, het membraanmateriaal moet dan wel enigzins flexibel zijn.
Het is overigens wel zo dat de 180° segmenten de sterkte in vertikale richting bepalen. door deze vorm zakt het membraan niet in.
Geen idee hoever ik deze kan terugbrengen bij gelijkblijvende stijfheid.
Deze hoek verschilt dan per membraanmateriaal?richard schreef:De hoek die het membraan met de "spreekspoel" maakt is afhankelijk van de verhouding tussen de snelheid van de buiggolf door het membraan en de geluidssnelheid door de lucht.
Groet,
Henjo