Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Heb je die al eens gemeten dan, want ik kwam hierover niets te weten in de datasheet.
Maar idd Raa 8k is een must. Dan zal de ELA-100 hier als eerste het testbad ingaan (ik hoor de trafo-puristen al vloeken en dan bedoel ik jou niet Anne ;-)).
Voedingstrafo HS 280mA voldoende?
Zo'n purist ben ik niet hoor, zolang de verliezen de spuigaten niet uitlopen en voor PP redelijk symetrisch is vind ik 't best :sure:
Een trafo met Raa van 4k hoeft niet steeds voor grotere vermogens met EL34 enz.Kan ook met lagere voedingsspanning en meer stroom.Met bijv. EL86 , EL508 , ECL85 of ECL805 kan 't wel.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

Ik was iets te snel met mijn opmerking over de Omnitronic-trafo's.
De T10 is eigenlijk precies 8kΩ met de opgegeven LS-impedanties: Vaa op 5W, UL's op 10W en 2W5, de Va's op 0 en 1W25 en ook geschikt voor CFB.
De T20 is 4kΩ met de opgegeven LS-impedanties: Vaa op 10W, UL's op 20W en 5W, de Va's op 0 en 2W5 en ook geschikt voor CFB.
Met een 8Ω-luidspreker op de 4Ω-aansluiting is de T20 8kΩ, maar dan is er geen mogelijkheid voor een 4Ω-luidspreker!
Ze zijn niet duur en waarschijnlijk laag-ohmiger dan de ELA-100V, dus het proberen waard.
De grotere vermogens komen op een te lage Raa uit en zijn dus niet geschikt.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Metingen en berekeningen uitgevoerd op het 20W-type, dit zijn de resultaten:

- Rip = 183 Ω
- Ris = 0.7 Ω
- Vp = 36.55 V (Ip = 5.03 mA)
- Vs = 2.40 V
--> n = 15.25
--> Lp = 22.55 H
- Ls = 13.67 mH (L-meting sec., stand SER en 120Hz)
- Lsp = 29.46 mH (L-meting prim., stand SER en 120Hz, sec. kortgesloten)
--> K = 0.999

Kent er iemand een goede tutorial voor LCR-meters?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Tabel van Michiel uitgebreid:
UGT's.PNG
De ELA-100V heb ik ook even gemeten om te checken dat mijn meetmethodes correct waren.

Excel met de tabel in bijlage.
Bijlagen
UGTs.xlsx
(18.73 KiB) 48 keer gedownload
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

De schema's zijn klaar om de PCB's te ontwerpen.
EL84-1.0-AMP2.PNG
EL84-1.0-PS3.PNG
OPGEPAST: pin 1 van IC1a heeft een verbinding teveel, zie gewijzigd schema in verdere post.

De UGT's komen bij op de print: zowel de Omnitronic als de ELA-100V zijn mogelijk, indien andere UGT's, zoals Hammond, zouden toegepast worden is dat uiteraard ook mogelijk maar dan los van de print.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 07 apr 2016, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Pas op, pin 1 van IC1a heeft een verbinding teveel !
De UGT op de print, ben je zeker dat ze altijd dezelfde wikkelrichting hebben ?
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Goed gezien Anne, schema wordt direct aangepast!
EL84-1.0-PS4.PNG
Mijn ervaring met de ELA-100V was steeds dezelfde wikkelrichting. Bij de Concentronic Omnitronic zou het me verbazen als die zou wijzigen, vermits uit de trafo gekleurde draden komen, dan zouden die intern anders moeten aangesloten zitten. Maar al bij al toch geen probleem te verwachten denk ik, vermits de trafo's op de print worden gemonteerd maar met draden worden verbonden.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 09 apr 2016, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

Je trafo-metingen komen aardig overeen met mijn berekeningen/metingen, maar de T20 valt me wel tegen: de Lp is lager dan de ELA-100V, dus minder bas!
Voor de zekerheid zou de je balans/polariteit moeten meten: 100V/50Hz van een Variac op 0-2W5 en dan alle spanningen/fase meten op alle aansluitingen.
Heb je ook de T10?, want die leek me beter en je hebt meer speaker mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Neen, de T10 heb ik niet genomen want dan kan ik beter de ELA-100V nemen: die heeft al bewezen dat ie super goed is.

Ik zal morgen de de T20 nog eens verder meten zoals jij voorstelt.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

de gevraagde metingen:
UGT-meting.JPG
De wikkelrichting is hetzelfde vanuit 0ῼ en 0W: als ik 0W verbind met 16ῼ en daarna meet over 2,5W naar 0ῼ heb ik 106,5V
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

De balans is goed, op de UL na dan: 40% tussen 10-5W en 30% tussen 10-20W.
De -3dB laag-af-frequentie is Raa/( 2π*Lp), met de T20 dus ca. 60Hz i.p.v. 40Hz met de ELA-100V.
De T20 is eigenlijk een goede 4kΩ trafo, want het laag wordt dan 30Hz.
Ik denk aan een 20W-versterker met PCL86's parallel, want dat is een stuk goedkoper dan met de EL84 of EL34.
Per kanaal heb je meteen 4 triodes voor fase-draaiing en toonregeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Per kanaal heb je meteen 4 triodes voor fase-draaiing en toonregeling.
Dat vind ik wel wat bedenkelijk.Als er teveel versterking zit tussen een triode en de eindtrap krijg je gedonder met de capacitieve koppelingen tussen twee funkties binnen een buis.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Dat is een fantastisch idee.
Ik was al enkele dagen aan't twijfelen om eerst een print te ontwikkelen voor de CTA2.1 met UGT's (ELA-100V) op de print en met inbegrip van een aktieve toonregeling zoals in het EL84-project.

Kunnen we de PCL86- pentodes op 300V laten werken? Ik dacht dat de max. ratings tussen 300 en 550V zijn voor Va en Vao.

Euh, net de post gekruist van Anne, bedoel je dan dat ik met het ontwerp voor de EL84 hetzelfde probleem ga hebben Anne? Of heeft het meer te maken met de triode-karakteristieken van de PCL86?

update: niet goed gelezen, je bedoeld wss capacitieve narigheid binnen 1 buis met voor- en eindversterker...
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
mtb schreef:
Per kanaal heb je meteen 4 triodes voor fase-draaiing en toonregeling.
Dat vind ik wel wat bedenkelijk.Als er teveel versterking zit tussen een triode en de eindtrap krijg je gedonder met de capacitieve koppelingen tussen twee funkties binnen een buis.
Anne
Anne, hoeveel is "teveel versterking"?
De bedoeling van de eerste triode in de toonregeling, is enkel het verlies ophalen van de toonregeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Anne, hoeveel is "teveel versterking"?
De bedoeling van de eerste triode in de toonregeling, is enkel het verlies ophalen van de toonregeling.
Da's een moeilijke, blijkt meestal achteraf wel.Onverklaarbare oscillaties enzo.
Bij een balansversterker is 't al aan te bevelen om de triode aan dezelfde kant als de pentode te zetten, anodes zitten vlak bij elkaar en dan in tegenfase.Kruiselings heb je kans op meekoppeling tussen anodes.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Bij een balansversterker is 't al aan te bevelen om de triode aan dezelfde kant als de pentode te zetten
Dat had ik ook al gedacht maar dat mag geen probleem zijn bij het ontwerp van de print.
V2-triode --> toonregeling --> V4-triode voorversterker (totale versterking toonregeling met regelaars in middenstand ~ 1)
V1-triode fazedraaier --> V1+V2-pentode bovenste 1/2 eindtrap
V3-triode fazedraaier --> V3+V4-pentode onderste 1/2 eindtrap
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Extra info over de toonregeling met inbegrip van input- en outputstage in de vorm van 2 triodes met hoge µ (100):
TC-grafiek.~png.jpg
Graph Showing Frequency Response, and Drive Impedance

"The graph at the bottom in green is k ohms of input impedance of the tone circuit. The measurement was made by inserting a current controlled voltage source in series with the 0.47 µf capacitor on the left. The bottom line is full boost, the next one up is half boost and the highest one to be completely on the graph is flat. Now you can see the reason for the gain variation in the Brimar circuit above. With an impedance of 80 k ohms at 100 cycles and 45 k ohms at 10 kc it's no wonder why a cathode follower is required to drive the circuit. The amplifier on the right would have the same trouble if it didn't have so much feedback around it. It's open-loop gain does change but not enough to cause any significant problems."

Volledig artikel, zie A Tone Control You Can Love
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Je kun 't altijd proberen, kan ook meevallen :sure:
Waarom niet met bijv. 2x PL508 en 2x 6N2P , moet ook kunnen en niet duur.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ik heb een heel goed gevoel overgehouden aan de CTA2.1 en dit zou een volwaardige afsluiter voor de AMP met PCL86 kunnen worden. Het lijkt me een onweerstaanbare uitdaging ;-) en deze keer volledig retro, nl. met de buizen onder de roosterkap, goudachtig front en back met bijhorende Marshall knoppen.

De variant met EL84 komt hoe dan ook (ik heb er alles voor in voorraad, behalve specifieke UGT's) maar zal dan even moeten wachten...
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

4 PCL86's (€5/stuk) per kanaal zijn veel goedkoper dan andere buizen, ook vanwege hun gloeistroom/vermogen en de T20 kost maar €10.
De PCL86 kan ook prima op 300V, dat staat in het datasheet van de ECL86 (alleen een andere gloei), zie de bijlage.
Ze geven ook koppelingen op tussen de triode en pentode, ik zou dat kunnen simuleren, maar jij zet het waarschijnlijk sneller op een print.
Je kan de toonregeling ook uitvoeren als balanstrap net als de fase-draaier, dat lijkt me stabieler.
Ik ben bezig met een 300V naar 0A3 SMPS-inverter, zodat je alleen een scheidingstrafo nodig hebt voor de totale voeding.
De 300V wordt dan ook belast door de gloei en is niet zo gauw te hoog, je zou 'm eventueel met een serie-regelaar kunnen stabiliseren/begrenzen: je hebt ca. 0A2 per kanaal nodig en bij een ruwe 320V gaat er dus 'maar' 4W in de regelaar verloren.
Gewoon proberen dus, want:"no guts, no glory"
Bijlagen
ECL86.pdf
(554.53 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Je kan de toonregeling ook uitvoeren als balanstrap net als de fase-draaier, dat lijkt me stabieler.
Kan je die balanstrap-invulling in de toonregeling iets concreter uitleggen?

Die SMPS-inverter lijkt me wel erg interessant en ga ik ook opvolgen, maar voordat ik die toepas moet ik de materie eerst wel grondig doornemen en daar ontbreekt me momenteel de tijd voor.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door mtb »

Ik ben pas in de schetsfase van de balans-toonregeling en ik heb dit nog nergens anders gezien, maar zal best wel eerder uitgevonden zijn (misschien weet Anne dat?), dus eerst simuleren!
Zie SMPS-theorie.pdf op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23597, voor wat studie-voer.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Ik heb het concept "HS met SMPS" nog eens bestudeerd maar zie er voor mijn toepassingen (EL84- en 8XPCL86-AMP) geen voordeel in behalve het rendement dan. Qua kostprijs ben ik nog steeds gelijk of goedkoper af met de Elma TT 65VA trafo (momenteel €21,5).
Wel lijkt het me een interessante piste bij toepassing van nog hogere spanningen (> 300V) vermits je dan niet meer van een "gewone" goedkope scheidingstrafo kan vertrekken. Voor mijn EL34-AMP had het een ideale oplossing geweest om de 370V te maken. Ik zou er een dure trafo (€90) mee hebben kunnen uitsparen en daarvoor enkel een dikkere TDK-Lambda voeding moeten voorzien (ca. €20 extra) en nog voor ca. €10 andere onderdelen.

Verder voor de gloeidraadsturing blijft mijn voorkeur uitgaan naar ons laatste ontwerp, dat ook in de EL34-AMP is toegepast, met de 35 W TDK-Lambda LS-35-12 (van €20,94) als bron en gevolgd door de IRF4905-regeling die netjes alle buizen samen van de juiste gloei voorziet. Gelijktijdig zit in deze regeling de HS-vertraging ingebouwd. De bron van -13V is tevens dienstig voor de buisinstellingen van de AMP.
Bovendien, elke buis een aparte regeling geven gaat voor mij toch te ver.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Ah!buis »

Om een toonregeling tussen gebalanceerde trappen te zetten is wat lastig in een tegenkoppellus.Moet dan ook symetrisch dus dubbele potmeters en voor stereo dan vierdubbel.
Een toonregeling zonder tegenkoppeling tussen twee trappen gebruikt de massa als de signaal referentie.Bij een balanstrap is de ene kant de referentie voor de andere, eigen wederzijds.
Kun je dan ook gewoon een traditionele regeling tussen zetten die niet de massa gebruikt.
Zie er niet echt het nut van maar zoiets dan,
BmetT.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84 versterker in navolging van de beroemde CTA

Bericht door Willy_61 »

Hier terug verder doen.
Ik heb bij Toroidy de UGT's besteld met extra 16 ohm tap (160€ voor 2 inclusief verzending).

Aangepaste schema's:

Indien er nog zinnige opmerkingen zijn die het ontwerp van de PCB's zouden beïnvloeden, hoor ik het graag :-)
EL84-1.1a1-AMP.JPG
EL84-1.1b2-AMP.JPG
EL84-1.0-PS3.JPG
De UGT's zullen ca. 3 weken onderweg zijn, ik heb dus nog voldoende tijd voor die PCB's.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op wo 11 mei 2016, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie