Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Humble Statement

Bericht door scanspeakman »

Wauw! Ziet er waanzinnig uit! Nog andere foto's van het bouw proces die de moeite waard zijn om te delen? Dingen die je anders hebt aangepakt?

Scanspeakman
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Hoi Scanspeakman,

Dank voor de lovende woorden. Ik heb Borkaenjo tot op de komma gevolgd, zelfs zijn freesbestanden gebruikt, het zou een herhaling van zetten worden
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Als iets al perfect uitgevoerd wordt, moet je niks veranderen. :lol:
Pieha heeft alleen de voet iets anders gemaakt en de vorm van de kop
is wat hoekiger uitgevoerd. Iets minder afgerond.
Ik weet eigenlijk niet of Pieha ook een stalen plaat in de bodem van
de luidspreker heeft om de voet aan vast te schroeven.
Verder heeft Pieha geen trespa baffle, maar gekozen voor MDF.
Ik heb ze voor het spuiten gezien, en dat zag er al erg goed uit.
Ik ben dus benieuwd.
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

HAHAH, zelfs de kop is meer afgerond uiteindelijk, maar inderdaad, ik heb een mdf front en jij een trespa, bij mij staat de humble op een stalen voet en bij jou zit die erin, maar dan heb je de grootste verschillen wel gehad. Ben nog bezig met het filter uit te werken. Er is toch heel veranderd tov het filter van Tony, moet maar even een spreadsheetje opzetten. We spreken gauw af
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Soms krijg je in het leven andere prioriteiten. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

Ga je kleiner of commercieel?
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Zeer waarschijnlijk kleiner. De tuin moet stevig aangepakt worden en dat vraagt budget.
Afhankelijk wat ik er voor terug krijg en overhou van de tuin bekijk ik wat ik evt. terug koop.
Ik heb nog leuke monitors met accuton bezetting, dus zit zomaar niet zonder geluid. :wink:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Humble Statement

Bericht door wouter »

Prachtig hoor. Wel benieuwd wat je er voor kunt krijgen, de prijs is m.i. meer statement dan humble maar je kunt er ook maar beter een serieus bedrag voor vragen ivm dromers op MP
slowikPL
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 23:18

Re: Humble Statement

Bericht door slowikPL »

jeroen_d schreef:
Hierbij het definitieve filterschema. Ik heb het wat bewerkt uit speakerworkshop om een zo duidelijk mogelijk schema te geven.

Voor het hoog heb ik afstemming opties gegeven met de serieweerstand en seriecondensator.
- Voor een iets helderder midden kan de 8.2uF worden toegepast (voor borkaenjo, vervang de 2.2uF in jouw hoogfilter door 3.3uF).
- Het hoog kan iets pittiger worden gezet met de 2.7ohm.

Ik ga deze filter toepassen om mijn DIY: https://goo.gl/photos/TsVGuR6c3KiXwUWG8


Ik had deze speakers 1st order filter, maar dat ik in zo goed ald 2nd order. ivm 3 weg luidsprekers.

Allen de laag ga ik anders aanpakken ivm andere speakers.

Vandaag heb ik ook mijn 50uF Duelund binnen :)
Bijlagen
Duelund 50uF
Duelund 50uF
Rood = geprobeerd maar uitgelaten
Rood = geprobeerd maar uitgelaten
Optie nr 2 : 2nd order filter om uitproberen
Optie nr 2 : 2nd order filter om uitproberen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door SSassen »

@slowikPL,

Volgens mij begrijp je de werking van een wisselfilter niet, je kunt niet zomaar zaken weglaten, alles heeft een functie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door pappaleo »

Ik zie in het schema ook nergens 50 μF staan. Waar ga je die condensator inzetten?
slowikPL
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 23:18

Re: Humble Statement

Bericht door slowikPL »

94uF in midden. 50uF CAST + 40uF VSF + 4uF CAST
slowikPL
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 23:18

Re: Humble Statement

Bericht door slowikPL »

Ik moet wel Laag eerder begrenzen. Mijn BoxSim heeft fouten bij de gegevens van de drivers. Dus kan niet zo goed uitrekenen wat zou voor mijn beste zijn.
1st order doet zijn werking goed, en alle speakers zijn in fase aangesloten. Ik heb echter het gevoel, en kan ook horen dat de laag te veer naar boven is ingesteld.


Verder wil ik graag 2nd oder filter uitproberen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door SSassen »

@slowikPL,

Het filter is ontworpen door Tony Gee en een latere versie door Jeroen Dezaire, beide weten van wanten dus het heeft geen zin om zelf, zonder kennis van zaken, te gaan experimenteren, daar wordt het alleen maar slechter van.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Humble Statement

Bericht door rho »

Daar kan ik Sander alleen maar in bijtreden.
Ik denk niet dat je in een commercieel product een beter filter zou vinden dan wanneer je er eentje gebruikt dat ontworpen is door 1 van beiden. (ze maken trouwens ook speakers op commerciële basis)
Ik zou gewoon gebruiken wat zij al ontworpen hebben.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Humble Statement

Bericht door ray5150 »

Ik begrijp hieruit dat slowikpl de luidsprekers van borkeanjo heeft overgenomen?
Verder eens met Sander en rho.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door hannesie »

Het verschil is dan wel dat hij duidelijk andere woofers heeft gebruikt.
PICT5697.JPG
Maar dan nog is het niet een echt goede opzet.
Het is dus een andere opzet met de woofers van andere materialen e.d. en dan ook T/S parameters e.d. zijn dan niet op het geheel aangepast.
20150602_193526.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Humble Statement

Bericht door rho »

Mja, als hij andere woofers gebruikt dan moet het filter idd aangepast worden.
Dat lijkt me geen simpele opdracht bij dit soort speakers. Je wil er toch het absolute maximum uithalen bij een project van dit niveau.
Dan zijn dure componenten niet de eerste prioritiet, maar wel de juiste componenten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door hannesie »

rho schreef:
Mja, als hij andere woofers gebruikt dan moet het filter idd aangepast worden.
Dat lijkt me geen simpele opdracht bij dit soort speakers. Je wil er toch het absolute maximum uithalen bij een project van dit niveau.
Dan zijn dure componenten niet de eerste prioritiet, maar wel de juiste componenten.
Psies, dat dacht ik dus ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door pappaleo »

rho schreef:
Dan zijn dure componenten niet de eerste prioritiet, maar wel de juiste componenten.
+1000
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door SSassen »

Ik zou dan slowikPL willen aanraden contact te zoeken met Tony Gee of Jeroen Dezaire en hun vragen wat een juiste aanpak zou zijn, wegens gebrek aan expertise kom je alleen zo tot een bevredigend resultaat.
slowikPL
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 23:18

Re: Humble Statement

Bericht door slowikPL »

Dat is mij bekend, ik ben in contact met Tony sinds Geers Eve II tijdperk. ( die hat ik ook :) )
De eerste filter 1st order was ook door oa Tony ontworpen- gewijzigd. ( de onderdelen in rode rechthoeken waren door Tony bijgevoegd)
Helaas had dit niet zo goede effect. Sowieso niet de uit fase brengen van midden luidspreker. Je kon zeer goed horen dat de speakers tegen-aalkaar werkten in laag gebied. En van oa Troels Gravesen en op diverse andere flora’s kreeg ik advies om vanwege 3-way systeem om toch beter voor filter 2-de orde uit te proberen. (zie schema) Dit heeft voor mijn Chris Roemer ontworpen.

De speakers zijn zeker niet door mij overgenomen van Tony of borkeanjo. Filter was ontworpen door vriend van me , die hat alleen goede ervaring met 2-way Accuton speakers, en gebruikte altijd 1-te order filters. Alles gesloten kast.

Toen ik deze ontwerp hier zag dacht ik dat mijn speakers niet zo veel van deze Statement verschillen, en kon even experimenteren met mijn filter met hulp van jullie. Ik heb zeer veel XO- onderdelen en kan dus een en ander uittesten.
De kennis van XO- ontwerpen is dus bij mij probleem. Daarom zit ik nu hier :-)


Het is niet zo dat mijn speakers slecht klinken , maar het kan altijd beter.
Focals Stella Utopia`s of Magico S5 die beter deden dan die speakers van mij. Dormiddel van deze XO – Upgrade wil ik graag uitzoeken of ik meer van mijn speakers kan uithalen.



Wat ik moet doen is zeker meet microfoon en hardware aanschaffen. Wat adviezeren jullie ?
Laatst gewijzigd door slowikPL op do 07 apr 2016, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door SSassen »

@slowikPL,

Beschik je over een meetset? (microfoon + meetsoftware) Je zult namelijk moeten beginnen met 't meten van de drivers in de feitelijke kast, pas daarna heeft 't zin om aan een filter te gaan sleutelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Henkjan »

slowikPL schreef:
Wat ik moet doen is zeker meet microfoon en hardware aanschaffen. Wat adviezeren jullie ?
http://www.rumoh.eu/meetset-voor-arta
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”