Stroombron maken LM317

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Thomox

Stroombron maken LM317

Bericht door Thomox »

Beste mensen,

Voor een draadloos speakertje met een TA2024 wil ik een accutje maken van 10 NiMH batterijen (2400 mAh) in serie. Omdat ik niet steeds de batterijen uit de behuizing wil halen voor het laden wil ik ze in serie laden met een stroombron van 240 mAh (1/10C). De laadtijd maakt hierin niet uit (14 uur oid).

Nu heb ik wat rondgeneusd op internet en daar vond ik een schakeling met een LM317 als stroombron.

Er hoeft alleen maar een weerstand tussen twee pennen van de regelaar, zodat hij als stroombron fungeert. Dat is duidelijk.

Nu kom ik bij het volgende, de spanningsbron die ik aan wil sluiten moet minimaal voldoen aan....?

1. De spanningsval in de regelaar is +-3 volt heb ik ergens gelezen..?
2. Hoe zie je aan een adapter of het een spanning of stroombron is?
3. NiMH batterijen zijn vol bij 1.55 volt, dus de voeding moet minimaal 15.5 + 3 volt kunnen leveren?

PS. Ik kan geen loodaccu kwijt ivm de beschikbare ruimte. LiPo en Lithium is veel te link met laden.

Wie o wie kan mij helpen?
Bijlagen
Is deze voeding eventueel geschikt?
Is deze voeding eventueel geschikt?
Ah!buis

Re: Stroombron maken LM317

Bericht door Ah!buis »

Thomox schreef:
1. De spanningsval in de regelaar is +-3 volt heb ik ergens gelezen..?
Klopt.
2. Hoe zie je aan een adapter of het een spanning of stroombron is?
Met wat er op staat zou je zeggen een stroombron.Uitproberen, belasten met iets wat duidelijk onder de 19V moet worden bij 300mA.Bijv. 50Ω ,geeft bij 300mA 15volt.Is 't nog 19V dan is het geen 300mA bron.
3. NiMH batterijen zijn vol bij 1.55 volt, dus de voeding moet minimaal 15.5 + 3 volt kunnen leveren?
Klopt ook :D
Anne
Thomox

Bericht door Thomox »

Zojuist even gemeten... Adapter geeft bij 54 Ohm 18.98 Volt en 345 ma.. Het is dus een spanningsbron.

Deze is dus geschikt icm een LM317 voor een 250 mA stroombron?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Thomox schreef:
Zojuist even gemeten... Adapter geeft bij 54 Ohm 18.98 Volt en 345 ma.. Het is dus een spanningsbron.

Deze is dus geschikt icm een LM317 voor een 250 mA stroombron?
Met 250mA komt er dan ook nog 19V uit, moet goed zijn.
Voor 250mA is dat dan 5Ω voor de LM317. 5,1Ω is een gangbare waarde, neem er 1W voor.
Wel een koelvin aan het IC, verstookt een goeie watt, is kaal (net)iets teveel.
Anne
Thomox

Bericht door Thomox »

Mijn snoeppakketje van dickbest is binnengekomen (EOO) :) ben vandaag even een het proberen geslagen. De stroombron functioneert goed, dat is is in ieder geval al klaar.

Nu kom ik bij het volgende.. ik zou graag twee bronnen tegelijk willen laden, eentje van 10 NiMH's en eentje met 3 NiHM's. in theorie dus met een volle spanning van 19-19.5 Volt. Aangezien de adapter in principe maar 19 Volt zou leveren met 300 mA zou je verwachten dat dit potentiaal niet genoeg is in verband met de dropout van de LM317.

Ik heb het zojuist gewoon even geprobeerd om te zien wat de adapter zou doen.
Ik heb een weerstand van 6.8 ohm gebruikt om zodoende op een stroom van 183 mA uit te komen (1/10 C, batterijen van 1900 mAh).

De spanning over de adapter was 21.2 Volt. De stroom in het circuit was 160-165 (weet het niet meer exact) mA. De spanning over de batterijen was voordat de lader aangesloten was 18.5 volt. Toen ze aangesloten waren ging deze naar 18.85 volt, dus het lijkt alsof hij nog steeds laadt, maar minder dan eerst.

Maar om een lang verhaal kort te maken: Loop ik nu tegen de grens van de adapter aan, aangezien hij niet meer kan voorzien in mijn stroom van 183 mA?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het is niet zo dat de stroom ineens wegvalt als de spanning over de LM317 onder de 3volt zakt.
Alleen de stabilisatie laat 't afweten.Vermoedelijk blijft er wel stroom lopen totdat de spanning nog maar iets van 1,5volt is, maar steeds minder.
Als je gaat werken met een spanning die op de rand van de mogelijkheden zit werkt het morgen misschien ineens niet, blijkt de netspanning wat gezakt.Wel altijd wat reserve voorzien.
Anne
Thomox

Bericht door Thomox »

Ik heb nu een schema getekend zoals ik nu van plan ben om het te maken.
1. De potmeter heb ik bewust buiten het Bluetooth circuit gehouden, omdat ik toch het volume regel via de telefoon.
2. Nu kan ik dus dezelfde adapter gebruiken voor twee accu's, wellicht dat de LM317 wel wat heet wordt bij het accupack van 4.2V in verband met alle vermogens dissipatie? Bij het 12V accupack valt het wel mee, gisteren al even een uurtje geladen om te proberen.
3. Het mooiste zou zijn dat ik maar 1 laadaansluiting (deze) heb aan de buitenkant en dat ik met een schakelaar bepaal welke accupack ik wil laden. Kan ik dat op een simpele manier realiseren?

Zie ik nog iets over het hoofd? Bijvoorbeeld iets waarmee ik een print sloop of onnodig energie verpruts?

mijn gedacht van de diodes...
D1 en D4 Zodat de accu niet de stroomregelaar kan voeden, voor als dat uberhaupt mogelijk was?
D2 Als ik de 230-12Volt adapter gebruikt kan er geen stroom naar de 12V accupack.
D3 Als ik de accupack 12V gebruik gaat het lampje van de voeding niet branden, scheelt energie.
Bijlagen
IMG_20160407_162803.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is 't wel zo ongeveer.Je hebt de anduiding bij de LM317 verwisseld.
Met beide laadsystemen op dezelfde voeding krijg je een aardlus (heb in't wit verbonden).
Kan gaan brommen.Een weerstand er tussen is meestal genoeg.Je verliest zo wat spanning maar er is daar een hoop over, weer minder te verstoken in het IC.
Anne
Bijlagen
IMG_010203.jpg
Thomox

Bericht door Thomox »

Wat ik nog niet begrijp uit de aangepaste tekening nu is.. Als ik dus die weerstand van 10 Ohm op de aangewezen plek aanbreng en ik koppel dus de min contacten aan elkaar door de lader dan gaat er toch geen stroom door die weerstand? Er is een kring gemaakt met een potentiaalverschil van nul Volt toch?

Ik heb het schema even een update gegeven. Als iemand zou kunnen verifiëren dat het zo klopt begin ik vanmiddag nog met solderen :)
En uiteraard, Ah!buis bedankt voor je snelle en vooral goede hulp, dat waardeer ik zeer :)

PS. kan het kwaad dat ik in laadstroom iets hoger ga zitten (batterijen 2450 mAh) , 265 mA ipv 245 mA? ik heb namelijk nog een 4.7 Ohm weerstand van 3 Watt.
Bijlagen
IMG_20160408_122254.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een laadstroom 245 of 265mA zal niet zoveel hinderen.Wel vind ik die stroom, om door te doen als de accu vol is, nogal veel.Druppelladen is meestal met veel minder.
Wat die aardlus betreft,een draad is nooit 0Ω, gaat er stroom door krijgje een spanningsverschil.En omdat de aarddraad een helft is van de signaal overdracht telt dat ook bij het signaal.
De stroom door beide laders is verschillen, geeft verschillen in verlies over de draden en vereffingsstromen in de lus.Ook induktie van wisselvelden (trafo's enz.)geeft stroom in de lus.
Met een serieweerstand erin kan de stroom niet groot worden en komt het verlies over de weerstand ipv de draad (spanning verdeelt evenredig met de weerstand).
Anne
Thomox

Bericht door Thomox »

Het werd toch een dradenbende in het kleine doosje, dus ik heb er voor gekozen om het laadcircuit buiten het doosje te houden. Dit geeft mij ook de mogelijkheid om de laadstroom aan te passen, dus eerst laden met 400 mA en vervolgens met 150 door druppelen. Bedankt voor je hulp Ah!buis
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”