Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Dat hebben ze zo'n 130 jaar geleden ook al eens geprobeerd...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen
De electrolyse is wel een probleem, lijkt me niet erg handig, kabels die wegrotten.
In Engelse wagens hebben ze ook een tijd de + aan de massa gelegd om de bedrading minder gevoelig voor vocht te maken.
En bij boten zijn er meen ik ook manieren om de romp negatief te maken tegen wegvreten.
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Dat hebben ze zo'n 130 jaar geleden ook al eens geprobeerd...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen
De electrolyse is wel een probleem, lijkt me niet erg handig, kabels die wegrotten.
In Engelse wagens hebben ze ook een tijd de + aan de massa gelegd om de bedrading minder gevoelig voor vocht te maken.
En bij boten zijn er meen ik ook manieren om de romp negatief te maken tegen wegvreten.
Anne
Zinkanodes dus, gewoon glasvezel gebruiken :lol:
Bij metalen waterleidingbuizen wordt kathodische bescherming toegepast op plaatsen waar zwerfstromen voorkomen.
Er wordt dan een soort aardleiding op de leiding aangesloten die verbonden is met een magnesium pen om die stromen af te voeren ipv via de buis, scheelt in corrosie op zwakke plekken in de isolatie.

Aad
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Dat hebben ze zo'n 130 jaar geleden ook al eens geprobeerd...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen
Toen was de SMPS nog niet uit gevonden
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door mtb »

Zo moeilijk/duur is het tegenwoordig allemaal niet meer.
Een laptop bijvoorbeeld wordt gevoed met een externe SMPS, intern wordt daar met SMPS-en 3V3, 5V, +/-12V e.d. van gemaakt, ook voor audio!
En een desktop-PC produceert al deze gelijkspanningen met één SMPS.
Dit topic is een vervolg op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=236, waar een http://www.ebay.nl/itm/181403006706 wordt gebruikt, die niet goed voldoet, vandaar dit nieuwe ontwerp.
Horen de discussies over AC/DC en/of digitaal/analoog niet thuis in de kantine o.i.d.?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door pappaleo »

mtb schreef:
Horen de discussies over AC/DC en/of digitaal/analoog niet thuis in de kantine o.i.d.?
Nee, discussies over digitaal/analoog horen thuis in het bronnen subforum. Discussies over AC/DC daarentegen in het "wat luister jij" topic.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door irribeo »

Of dat met t ebay ding gaat werken weet ik eerlijk gezegd pas als ik t helemaal probeer en daarvoor ontbreken nog steeds wat onderdelen, ebay levert betrouwbaarder en sneller uit china dan zuidduitsers bij mij bezorgen wat besteld is, zeg ik wel netjes genoeg hoop ik :) Pffffff kost wel moeite om netjes te blijven.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door irribeo »

Overigens heeft Conrad nu ook die BF245B niet meer, ik heb de BF256B, gaat dat werken?
Dan gaat t testen binnenkort misschien lukken:)
Bijlagen
brouwseltotnu.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door mtb »

Dat zou moeten kunnen, maar eerst de stroom meten zonder buizen en eventueel weerstanden aanpassen!
Zit overigens alles wel goed zo?, de buizen moeten aan de andere kant om het compact te houden!
Ik heb een nieuw topic geopend: Compactere CTA, want het gaat hier over SMPS-en, ook voor andere buizenversterkers, dus daar a.u.b. verder.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door irribeo »

Ik zou graag willen begrijpen hoe zo'n smps step-up of smps voeding gebouwd moet worden, maar ben bang dat t te/erg complex is, al vind ik de links die je plaatste heel goed leesbaar en door spelen met class D weet ik heel heeel klein beetje van schakelende transistoren, maar oei denk dat t lang duurt voordat ik dit echt onder de duim heb. Maar nogmaals denk dat in de toekomst meeste trafo's (stapje voor ac-dc voeding) niet eens meer verkocht mogen worden, dus wil je dan ooit nog diy, zal ik waarschijnlijk ook energie in smps moeten steken, of op ebay ouwe meuk kopen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door ray5150 »

Wat een onzin, gloeilampen en loodhoudend soldeer worden ook nog steeds verkocht...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door b_force »

@ irribeo
Een Class-D en schakelende voeding zijn zo goed als hetzelfde beestje (ipv wissel signaal versterker je gelijkstroom), waarbij er meestal feedback aanwezig is voor correctie/oscillatie.
Ze werken beiden met een pulsbreedte gemoduleerd signaal (PWM), hebben beiden een aantal 'schakelaars' om dit te versterken, hebben beiden een comparator, signaal generator (los of in de feedback loop) en een error amplifier.
De complexiteit ligt voornamelijk in het feit dat je te maken hebt met hoogfrequente signalen.
Dit geeft een hoop nog hoger frequente rommel door bv het schakelen van je MOSFETs.
Daardoor heeft PCB design ook heel veel aandacht nodig.
Hoogfrequente signalen en grote stromen is een lastige combinatie!

Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je feedback loop stabiel blijft.
Wat vaak al moeilijk genoeg is (wiskundig gezien).
In het geval van een SMPS, moet je ook nog eens bedenken hoe je het geheel galvanisch scheidt.
(wat gratis gebeurt bij een trafo).

Je ziet echter wel vooruitgang, tegenwoordig maken een hoop fabrikanten IC's/chips waarbij de schakelingen al een stuk simpeler zijn.
Omdat het (voornamelijk in audio) allemaal nog relatief nieuwe techniek is, willen veel fabrikanten hun 'bijzondere producten' geheim houden.
Als je uiteindelijk in de theorie en techniek duikt, zul je op een gegeven moment ontdekken dat ze allemaal min of meer hetzelfde doen, maar gewoon van een ander smaakje houden.

Wil je er meer van weten, dan raad ik aan om gewoon eens wat kitjes/modules te kopen en daarmee te spelen.
Daarnaast kun je middels simulaties al een hoop basis principes begrijpen zoals boost, buck, sepic ed.
Je kunt zelfs een dergelijk circuitje bouwen met de oeroude NE555, of LM393 (comparator) of MC34063.
(zelfs een standaard multivibrator met twee transistors kan gebruikt worden!!!!)
Niet de meest elegante manieren, maar goed genoeg om de eerste stapjes te zetten.
Vervolgens kun je dat dan steeds meer gaan uitbreiden door 'building blocks' toe te voegen.
Je zult dan gaan merken dat 'zomaar' toevoegen te kort door de bocht is en waarom hoe snel vrij ingewikkeld wordt.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Bericht door mtb »

Het kan nog eenvoudiger/goedkoper met een enkele spoel:
SUC5.PNG
Dit is een boost/step-up-convertor die op ca. 95% duty-cycle werkt, zie SMPS-theorie.pdf uit het begin van dit topic.
Je hebt geen trafo en dus ook geen snubber nodig vanwege het ontbreken van rest-inductie.
Het nadeel is dat je een HV-MOSFET (>300V) nodig hebt en die hebben meestal een relatief hoge Rds van ca. 1Ω, dus extra verlies.
Deze schakeling levert 30Wout bij 40Win, dus 75% rendement en ca. 10W verlies in de FET.
Het kan beter met de goedkope IRF740 want die heeft een ‘lage’ Rds van 0Ω55, maar wel een hoge Qgs van 35nC, wat het uitschakelen traag maakt en weer voor verlies zorgt.
Maar met deze aansturing is het rendement 83% en het verlies in de FET maar ca. 4W:
SUC5b.PNG
Plaats reactie