Kasun Crossover

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Johan.Geers

Kasun Crossover

Bericht door Johan.Geers »

Best forum,ik ben nieuw op dit forum ex hifi forum
Ik ben van plan om volgend jaar een paar speakerboxen te maken voor in mijn slaapkamer (upgrade naar fltscreen etc)
Nu ben ik mij al een beetje aan het concentreren op het crossoverfilter.
Ik heb de optie zelf maken gebruik makende van het programma http://www.diyaudioandvideo.com/Calcula ... Enclosure/
Kant en klaar filter kopen.
Nu heb ik Visaton, Dap en Monacord al ondekt op het internet todat ik het merk Kasun ontdekte.
Ondanks dat het Chinees is ziet het er wel gelikt uit http://nl.aliexpress.com/wholesale?Sear ... 0324192853
Mijn vraag is zijn er leden die wel eens met merk hebben gewerkt en wat is hun impressie van dit merk.

Alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers
SARK

Re: Kasun Crossover

Bericht door SARK »

Ik kan er naast zitten maar ik ben bang dat je hier niemand vindt die ervaring heeft met "kant en klare" filters, iedereen stelt zijn/haar filters zelf samen uit losse componenten. Veel mensen hebben de kennis om het ontwerpen zelf te doen en anderen roepen de hulp in van leden op dit forum.
Je doet er verstandig aan om eens goed achter je oren te krabben over de wijze waarop je het aanpakt, het maken/ontwerpen van een stel goed klinkende luidsprekers is namelijk niet zo eenvoudig als het bij elkaar zoeken van een paar units en deze aan een prefab filter te hangen.
Geef anders eerst eens aan waar je naar op zoek bent, formaat, prijsklasse, waar ga je de luidsprekers voor gebruiken .... wil de de thuisbioscoopervaring of is het voornamelijk om muziek te luisteren. Om teleurstellingen te voorkomen is het aan te bevelen om te beginnen met een uitgedacht ontwerp, daar zijn er gelukkig wel wat van.
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat daarin handel zit, die prefab X-overs... Honderd dollar en meer, kassa!
Johan.Geers

Beste Forumleden, Ik woon op de Filippijnen en soms zijn spullen moeilijk te verkrijgen.
Mijn ervaring tot nu toe is het bouwen van de CS7 van Keff en die weer verbouwd naar deze beschrijving "You'll have to make friends with a German to find out about the very successful >105 litre ported Dutch kit – variants on German ePay from time to time. Take a CS7 box keep the front and rear baffle widths to maintain the TS parameters and increase the dimensions front to back and height by about 1.15 times, then expand the front profile by adding two >15cm boards at 60 degrees to either side of the front baffle and join up, making a pentagon - have fun".
Van de Kef's waren open gegeven moment de T33A en de B110B versleten en daar sta je dan.
Ik dacht laat eerst eens met lokale speakers aan de gang gaan, tweeter en midrange vervangen voor Crown speakers. Ik heb wel weerstanden voor de filters moeten zetten om de zaak weer in balans te krijgen maar het geluid daar stond ik toch zelf even van te kijken.
Zuiver en zeer gedetaillieerd.
Ik heb ook anderen naar de speakers laten luisteren en deze kamen tot dezelfe conclusie.
Nu wilde ik voor de slaapkamer de CS1 van Kef bouwen en deze zijn zowel voor muziek als een beetje film kijken voor het slapen gaan.
De filters dat was mijn eerste gedachte en daar ga ik in principe nog voor zijn die van de CS1. Filters zelf maken onderdelen uit Nederland laten komen.
De luidsprekers wilde ik weer de lokale Crowns gebruiken gezien de goede ervaring hiermee.
Dit CS1 kastje wil ik weer integreren in een transmissionline kast zie http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
Klinkt de transmissionline niet dan koppel ik deze af en heb ik nog steeds de CS1 over.
Transmissionline de eerste 100hz meelaten lopen met de CS1
Dus dit is een beetje mijn verre toekomstplan.

Maar nu mijn vraag waarom verkoopt men kant en klare filters wanneer dit toch bijna nooit met de speakers stroked.
Het merk Kasun geeft er wel een goed documentatie bij(grafiek, wirediagram filter)
Of zijn de onderdelen op die filters van mindere kwalitijd?.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Tja, waarom worden er slechte autobanden verkocht? Omdat er blijkbaar nog steeds mensen zijn die t kopen. Snel klaar enzo.
Jag

Bericht door Jag »

Johan.Geers schreef:
Beste Forumleden, Ik woon op de Filippijnen en soms zijn spullen moeilijk te verkrijgen.
Mijn ervaring tot nu toe is het bouwen van de CS7 van Keff en die weer verbouwd naar deze beschrijving "You'll have to make friends with a German to find out about the very successful >105 litre ported Dutch kit – variants on German ePay from time to time. Take a CS7 box keep the front and rear baffle widths to maintain the TS parameters and increase the dimensions front to back and height by about 1.15 times, then expand the front profile by adding two >15cm boards at 60 degrees to either side of the front baffle and join up, making a pentagon - have fun".
Van de Kef's waren open gegeven moment de T33A en de B110B versleten en daar sta je dan.
Ik dacht laat eerst eens met lokale speakers aan de gang gaan, tweeter en midrange vervangen voor Crown speakers. Ik heb wel weerstanden voor de filters moeten zetten om de zaak weer in balans te krijgen maar het geluid daar stond ik toch zelf even van te kijken.
Zuiver en zeer gedetaillieerd.
Ik heb ook anderen naar de speakers laten luisteren en deze kamen tot dezelfe conclusie.
Nu wilde ik voor de slaapkamer de CS1 van Kef bouwen en deze zijn zowel voor muziek als een beetje film kijken voor het slapen gaan.
De filters dat was mijn eerste gedachte en daar ga ik in principe nog voor zijn die van de CS1. Filters zelf maken onderdelen uit Nederland laten komen.
De luidsprekers wilde ik weer de lokale Crowns gebruiken gezien de goede ervaring hiermee.
Dit CS1 kastje wil ik weer integreren in een transmissionline kast zie http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
Klinkt de transmissionline niet dan koppel ik deze af en heb ik nog steeds de CS1 over.
Transmissionline de eerste 100hz meelaten lopen met de CS1
Dus dit is een beetje mijn verre toekomstplan.

Maar nu mijn vraag waarom verkoopt men kant en klare filters wanneer dit toch bijna nooit met de speakers stroked.
Het merk Kasun geeft er wel een goed documentatie bij(grafiek, wirediagram filter)
Of zijn de onderdelen op die filters van mindere kwalitijd?.
Het gaat helemaal niet om de kwaliteit van de onderdelen van die filters. Een filter maak je specifiek voor een luidspreker, zo maar wat gokken heeft niet zoveel zin. Dus kant en klare filters kan je beter aan de kant laten liggen.

Filter ontwerp betekent metingen doen met drivers in de uiteindelijke behuizing, metingen importeren in simulatie programma en filter simuleren. Filter maken, controleren met metingen, en fine tunen op gehoor.

Een transmission line erbij wordt het geheel nog complexer van, zou ik je afraden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zoals Sark al zei, stel eerst eens je budget vast, en daarna zaken als afmetingen, uiterlijke eisen en dergelijke.
Daarna kan men je hier uitstekend adviseren voor een (al bestaand en eerder gebouwd) ontwerp waarvan een specifiek en op maat gemaakt filter voor ontworpen is.
Johan.Geers

Ok, ik ben er van overtuigd dat kant en klaar hoe mooi ook niet doen en dat dacht ik ook wel.
De CS1 is een kant en klaar pakket dus dat zou goed moeten gaan.
De metingen waar jullie over praten, ik heb een multimeter een toongenerator en mijn oren.
Deze laatste vind ik het belangrijkste.
Budget hout en matriaal is hier goekoop 22euro voor een plaat 18mm multiplex, dus er mag nog wel eens wat verkeerd gaan
De transmissionlijn als extra basunit, als je de beschrijving leest lijkt het net of dat het een eitje is.
En verder om achter gegevens te komen van een speaker heb ik ooit dit http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/864768/0 van het internet gehaald.
lijkt me een nuttig en bruikbaar document voor mensen die niet te veel meetapparatuur hebben.

Maar alvast bedankt voor alle input.
Het helpt je wel over de drempel van welke richting je op moet.

P.s.als versterker gebruik ik een DENON PMA 700V.
Een oud bakje maar wel goed.

m.vr.gr.

Johan Geers
markbakk

Bericht door markbakk »

Als je toch in meetapparatuur gaat investeren, zorg dan dat je een full-duplex geluidskaart of USB-interface te pakken krijgt en een meetmicrofoon. Daarna ga je je inlezen in ARTA en Boxsim. De eerste voor impedantie- en responsemetingen, de tweede voor het simuleren van luidsprekerfilters. Met die spullen en software kun je top-luidsprekersystemen ontwikkelen, dus ook een beginnend hobbyist doet daar geen verkeerde investeringen. Uiteraard moet je wel leren.

O ja, voor een TL moet je het topic van forumlid Chris T doorlezen.
Jag

Bericht door Jag »

+1!
Jag

Bericht door Jag »

Het is toch altijd wel bijzonder hoe dit soort topics verlopen. Nieuwkomer vraagt "hoe moet ik een speaker bouwen"? Forum leden hier geven advies dat daar meetapparatuur en ervaring voor nodig is en geven advies eerst bestaand ontwerp te maken. En vervolgens voert de topic starter in de regel toch het orginele plan uit :P
Johan.Geers

Even voor Mark, ik heb een kaart in mijn PC zitten voor een microfoon en heb een Yamaha microfoon dus daar zou in principe wel leuke dingen mee te doen zijnen wat ik t.z.t. ook ga proberen.
Ik heb de programmas nog niet bekeken maar dat doe ik t.z.t.
Wat ik eerder vermeld heb is dat ik de B110 en de tweeter van mijn CS7 heb vervangen voor het lokale merk CROWN.
Dit was een gok die goed is verlopen qua gehoor, ik heb zelfs de B110 nog laten repareren hier (Conus was richting magneet uitgezakt) en terug geplaatst maar het geluid was beduidend minder dan de vervangers.
Nu zit er bij de Crown speakers geen datablad met de Thiel en Small parameters en die parameters wil ik eerst eens vast gaan stellen aan de hand van dit verhaaltje http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/864768/0
Als ik die parameters heb vergelijk ze eens met de B110.
En ik denk dat we van daaruit eens moeten kijken in hoeverre we het filter van de CS1 aan moeten passen cq nieuwe filters en daar heb ik hulp voor nodig.
Het verhaal van Cris T ben ik snel overheen gegaan wat mij op viel is hoe hij de TL op lengte bracht d.m.v. schotjes ik had alleen nog maar ontwerpen gezien met op en neergaande pijpen/schotten.
Maar ik wil voorlopig eerst van het CS1 bouwpakket uitgaan.
Niet te grote stappen het moet voor mij behapbaar blijven.

Maar op het moment is het bloedje heet in de Filippijnen, dus ik moet wachten tot het een beetje bekwaam is in mijn garage/carport.

Mocht ik problemen hebben met de vaststelling de Thiel en Small parameters dan hoop ik dat ik die hier ook kan poosten

Jullie horen nog van mij.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jag schreef:
Het is toch altijd wel bijzonder hoe dit soort topics verlopen. Nieuwkomer vraagt "hoe moet ik een speaker bouwen"? Forum leden hier geven advies dat daar meetapparatuur en ervaring voor nodig is en geven advies eerst bestaand ontwerp te maken. En vervolgens voert de topic starter in de regel toch het originele plan uit :P
mooi hè :bakkie: zo komt er nog eens wat nieuws, en leert de vraagsteller ook nog eens wat :goedzo:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jag schreef:
Het is toch altijd wel bijzonder hoe dit soort topics verlopen. Nieuwkomer vraagt "hoe moet ik een speaker bouwen"? Forum leden hier geven advies dat daar meetapparatuur en ervaring voor nodig is en geven advies eerst bestaand ontwerp te maken. En vervolgens voert de topic starter in de regel toch het orginele plan uit :P
Ziet er ook hier naar uit dat je gelijk hebt / gaat krijgen. :roll:
Jag

Bericht door Jag »

Johan.Geers schreef:
Even voor Mark, ik heb een kaart in mijn PC zitten voor een microfoon en heb een Yamaha microfoon dus daar zou in principe wel leuke dingen mee te doen zijnen wat ik filter van de CS1 aan moeten passen cq nieuwe filters en daar heb ik hulp voor nodig.
Die hulp krijg je al! Lees reactie van mark nog maar eens goed en ga daar eens op door.
markbakk

Bericht door markbakk »

Johan.Geers schreef:
Het verhaal van Cris T ben ik snel overheen gegaan wat mij op viel is hoe hij de TL op lengte bracht d.m.v. schotjes ik had alleen nog maar ontwerpen gezien met op en neergaande pijpen/schotten.
Het gaat niet om de schotjes, het gaat om de experimenten met dempingsmateriaal en de bijbehorende metingen.
op het moment is het bloedje heet in de Filippijnen, dus ik moet wachten tot het een beetje bekwaam is in mijn garage/carport.
Dus tijd voor lezen en nadenken! En een impedantiemeetkastje bouwen (zie ARTA-manual). En natuurlijk willen we helpen.
Johan.Geers

Nadenken moet je met dit weer niet te veel doen, gevaar voor een heatstroke, maar op het gemakje de materie doornemen kan wel.
Let wel het is een project voor 2017, we zitten net in 2016.
Maar een goede voorbereiding is het halve werk, zo is het altijd met een project.

m.vr.gr.

Johan Geers
Johan.Geers

Beste medeleden,mijn multimeter was niet goed genoeg om de Thiele en Mass parameters vast testellen dus een andere meter besteld een de ook frequentie kan meten.
Levertijd een maand dan kunnen we weer verder spelen.

m.vr.gr.

Johan Geers
ray5150

Bericht door ray5150 »

Met een multimeter ? :think:
cool

Bericht door cool »

Waarom niet? Mijn Fluke 183 kan het ook!
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Johan.Geers schreef:
Nu zit er bij de Crown speakers geen datablad met de Thiel en Small parameters en die parameters wil ik eerst eens vast gaan stellen aan de hand van dit verhaaltje http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/864768/0
Het is wel een oude manier om de parameters te bepalen. Met een geluidskaart (hoeft echt geen fancy ding te zijn) en wat klemmetjes/weerstandjes is dat veel nauwkeurig en sneller te doen.
Neem niet weg dat het wel heel leerzaam is om het eerst handmatig te doen.
Maar ik wil voorlopig eerst van het CS1 bouwpakket uitgaan.
Niet te grote stappen het moet voor mij behapbaar blijven.
De TL met de schotjes wordt door HobbyHifi ook wel een FuzzyTL genoemd. Zelf heb ik de voorkeur voor de term 'labyrinth' want nieuw is dit absoluut niet.
Maar zoals Mark al aangegeven heb, de crux bij het ontwerpen met een TL zit hem vooral in de manier van demping. Daar heb ik bij mijn project enorm mee geëxperimenteerd & geworsteld.
Uiteindelijk ook met een heel bevredigend resultaat, maar het is niet iets wat je 'even' doet.
Overigens denk ik niet dat er een wezenlijk verschil is tussen beide kastvormen. Met demping is de output van de terminus even schoon gekregen.
Het is alleen nog de vraag of er verschillen zijn in de verliezen die optreden.

Ik zou gewoon lekker bouwen en 1 stap tegelijk doen inderdaad :goedzo: Optimaliseren is een zorg voor later als je eenmaal het meten onder de knie hebt.
Johan.Geers

Beste Christ, hoe heb jij dit opgelost "Zoals je hiervoor al hebt kunnen lezen, is een TL alleen functioneel tot ca 150Hz. Daarboven zal de line het signaal gaan afzwakken. Nu zijn de meeste ontwerpen zo gefilterd dat de scheidingsfrequentie tussen laag en mid bij de 500 Hz ligt. Dus, tussen die 150 en 500 Hz, moet die woofer het maar zien klaar te spelen, wat soms wel lukt, maar daar toch moeite mee zal hebben vanwege ook de negatieve invloed van de line bij die frequenties. Middentonen kunnen in tegenfase de uitgang van de line bereiken en zo de weergave verstoren. Men noemt dit wel het TL gat. Toch een soort dipje in de weergave dus."
Zoals ik uit jou verhaaltje tot nu toe (ben nog maar op pagine 6)heb begrepen maak jij de crossover bij 2000Hz.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers
Johan.Geers

Beste forumleden,ik hebmijn meter binnen gekregen en ben aan de slag gegaan met de Thiele-Small parameters.
Ik heb als test loudspeaker mijn midranger van mijn eigen set gepakt de Crown PRO5515 vijf inch loudspeaker.
Het enigste wat je deze speaker meekrijgt is de frequentie range, gevoeligheid en vermogen (20-1400hz,8ohm,75watt nom120watt max,94DB/W/mtr).
Heb voor dat ik begon een spreadsheet gemaakt waar alle berekeningen die nodig zouden kunnen zijn automatisch uit bolde.
Ik heb een frequentie test gedaan van 20tot320hz in stappen van 5hz toen naar 500,1000,2000,5000,7500,10000 en 12000hz.
Waarom niet verder dan 12000hz,ik kom met mijn gehoor niet verder,dus waarom verder gaan.
De punten van de resonantie frequentie heb ik in stappen van 1hz gedaan.
De meetweerstand heb ik 20ohm genomen omdat ik dan beter in het gebied van de meter kwam (0-2V)
De hoogste stroom gemeten door de speaker 0.066amp wat ik denk nog steeds laag is.
In de berekening is ook de draadweerstand naar de speaker opgenomen en gecompenseerd om een reeel beeld te krijgen van de weerstand van de speaker bij verschillende frequentie’s.
De meteingen die ik heb gedaan heb ik tot drie decimal achter de komma gedaan.
Wat ik gemeten heb bij elke ferquentie is de spanning uit de versterker en de spanning over de meetweerstand.
De rest, stroom en weerstand speaker werd berekend door de spreadsheet.
De volgende getallen heb ik gevonden en berekend door http://kvdijke.radiocollection.net/nl/tsp_calc.html
De Vas heb ik met een gesloten box gedaan.
Resonatie open air FS=80hz
Resonatie box FB=179hz
Resonatie punten vented box 86 en 205hz
Diameter conis 108mm
DC resistance 6.7ohm
Rmax at FS 30.53ohm
RX 14.3ohm
Impendatie 10000hz is 24.36ohm
QMS 9.487
QES 2.667
QTS 2.082
VAS=11.058
Sd 91.609
FB=236.26
Ik gebruik deze speaker als vervanger van mijnB110 van KEFF in mijn CS7 boxen.
De frequentie range waar ik deze speaker ge bruik is van 250hz to 2000hz zover ik weet de kantelfrequentie van het filter van een CS7.
De impendantie karateristiek over die range is van 7.15 tot 10.21 ohm.
Speaker zit in een 7.2ltr boxje met engenlenhaar alsdemping.
Zoals jullie kunnen zien is dit volgens mij geen super speaker,maar de range waar ik in hem gebruik voldoet hij meer dan genoeg.
Mijn vraag is wat ik tot nu heb gedaan is volgens mij goed?
Is deze speaker in een project als midrange te gebruiken in de range dat ik hem gebruik?

b.v.d.

Johan Geers
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Johan.Geers schreef:
Beste Christ, hoe heb jij dit opgelost "Zoals je hiervoor al hebt kunnen lezen, is een TL alleen functioneel tot ca 150Hz. Daarboven zal de line het signaal gaan afzwakken.
Hallo Johan, sorry dat ik zo laat op je vraag reageer. Ik heb de post gemist.
Ik neem aan dat je met 'oplossen' het temmen van de harmonischen bedoelt? Anders gezegd alle storingen die optreden boven de gewenste resonantie/afstemming van de lijn.
Zoals te lezen is in het (bouw)verslag van mijn project heb ik dat gedaan door de driver op 1/7 van de lijn te plaatsen en een redelijke hoeveelheid Akotherm demping van begin tot ca. 1/2 van de lijn.
De secundaire resonantie/storing is dan nog wel aanwezig, maar sterk in kracht verminderd.
Het is wel hoorbaar, maar levert geen groot gat op zoals je normaal bij TL's ziet.
Gehoormatig heb ik ook niet de indruk dat ik iets 'mis'.
Een kanttekening daarbij is dat mijn ontwerp een 2-weg als basis heeft. Bij een 3-weg zou ik het weer anders aanpakken, wellicht met behulp van een IHA in de lijn.
Is deze speaker in een project als midrange te gebruiken in de range dat ik hem gebruik?
Hmm, ik vind de parameters een beetje verdacht. De waarden van Qms en Qes zijn wel erg hoog. Is de Crown toevallig een carspeaker?
Voor het bepalen van de FL en Fh zijn meerdere grenswaarden mogelijk. Sommigen gebruiken -6dB anderen weer -9dB.
Bijhorend is de formule voor het bepalen van Qms ook iets anders.

Voor een mid zijn deze parameters minder belangrijk, maar nog wel nodig met een lage x-over.
Het frequentieverloop en eventuele breakup is meer bepalend voor het mogelijke inzetgebied.
Om daar achter te komen is meten de beste optie :hide:
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 21 apr 2016, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan.Geers

Beste Christ, Crown is een Philippijnse speakerbouwer http://www.crown.com.ph/products/PRO%252d5515.html.

Ik ga eens met meerdere speakers aan de slag kijken wat daar uit bolt.

m.vr.gr.

Johan Geers
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”