Instapproject: buizenversterker RH84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Waarom ben je geinteresseerd in buizentechniek?

Peiling eindigde op ma 10 mei 2010, 21:41

Vanuit mijn jeugd ben ik bekend met buizen en wil verder waar ik ooit ben opgehouden.
10
15%
Ik heb recente ervaring met buizen en zoek een leuk project om te bouwen.
9
14%
Ik heb niet eerder met buizen gewerkt en wil mijn eerste project gaan bouwen.
12
18%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers bijzonder.
5
8%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers beter dan transistorversterkers.
6
9%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers zeer vervormd.
0
Geen stemmen
Ik denk dat buizentechniek achterhaald is maar ik zoek de juiste argumenten om dat aan te tonen.
5
8%
Buizen zijn lief :)
19
29%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Voor C2 (16V) en C3 (400V) gewoon een elco nemen.
C1 mag best wat minder, 100n is nog meer dan genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door nl3prc »

gezien de grid weerstand van 470 k is C1 van 27nF al genoeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

nl3prc schreef:
gezien de grid weerstand van 470 k is C1 van 27nF al genoeg
Met zo'n groot verschil gelooft (bijna) niemand je nog :lol:
Anne
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Corprius »

Duidelijk. C2 en C3 worden elco's. Wat zijn jullie meningen om deze te bypassen met een lage waarde film condensator? Ik lees namelijk regelmatig op diverse fora dat een dit positieve uitwerking kan hebben.
Ah!buis schreef:
Voor C2 (16V) en C3 (400V) gewoon een elco nemen.
C1 mag best wat minder, 100n is nog meer dan genoeg.
Anne
nl3prc schreef:
gezien de grid weerstand van 470 k is C1 van 27nF al genoeg
Heeft het voordelen om de cut-off frequentie van de high pass filter niet al te laag te hebben? De filter uit het schema geeft een cut-off frequentie van 1.5Hz, een 27nF C zal een cut-off frequentie geven van 12.5Hz.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Condensators over de elco's kun je achteraf nog altijd doen, denk niet dat 't wat uitmaakt.
Als je zorgen maakt om 't laag dan eerder de 100µF vergroten (bijv.470µF) die is nml wat klein.
De kantelfrequentie met een 100nF is laag zat, wel minstens een goed voor 400V .
Anne
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Corprius »

Ah!buis schreef:
Als je zorgen maakt om 't laag dan eerder de 100µF vergroten (bijv.470µF) die is nml wat klein.
Nee, ik maak mij geen zorgen :), maar ik zie niet helemaal hoe het verhogen van C2 een fatsoenlijk laag garandeert. Kan je dat uitleggen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Corprius schreef:
Ah!buis schreef:
Als je zorgen maakt om 't laag dan eerder de 100µF vergroten (bijv.470µF) die is nml wat klein.
Nee, ik maak mij geen zorgen :), maar ik zie niet helemaal hoe het verhogen van C2 een fatsoenlijk laag garandeert. Kan je dat uitleggen?
Dat doet 't niet :? , de uitgangstrafo is ook heel belangrijk.
De ruststroom door de EL84 wordt bepaald door de LM317.Om er muziek uit te krijgen moet de stroom door de EL84 veranderen, open neer gaan.De LM317 levert één vaste stroom, de veranderingen moeten door C2 opgehoest.Moet daarvoor voldoende lading in voorraad hebben om 't bij de (verhoudingsgewijze) lange tijd van lage tonen vol te houden.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door RobertD »

Er zijn nog genoeg uitgangstrafo's te koop om mee te experimenteren :shock:

http://link.marktplaats.nl/m894020436
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Corprius »

RobertD schreef:
Er zijn nog genoeg uitgangstrafo's te koop om mee te experimenteren :shock:

http://link.marktplaats.nl/m894020436
Goed om te weten, bedankt voor de tip!
Heb je toevallig ook nog een tip voor betaalbare uitgangstrafo's, maar dan wel meer richting high end?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door metabaron »

Ik weet niet wat jij betaalbaar vindt.
Maar ik heb hier wel eens wat trafoos gekocht.
Vlaartronic.eu
Ringkerntrafo.nl
Ae schagen
Maar hier heb je verschrikkelijk veel keuze in , dit zijn alleen een paar bedrijfjes waar ik ervaring mee heb.
En deze bedrijven maken ook op specificatie dus.....

Dennis
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Corprius »

Betaalbaar... Ja dat is nogal subjectief. Ik bedoelde het meer in de richting van: "gerechtvaardigd voor het maximaal te behalen resultaat". Als het ontwerp waardeloos is, zal het gebruik goede componenten (hoe duur ook) toch nooit tot een geweldig eindresultaat leiden. Ja... zo blijft het nog steeds erg subjectief als ik de vorige zinnen terug lees, maar ik vermoedt dat het wel overkomt :D .

Vlaartronic kende ik nog niet, dus deze wordt toegevoegd aan de lijst. bedankt!
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ik heb een trafo en twee OT trafo's uit een buizen tape deck Sony TC-500A ; trafo levert een hoop 6,3 Volt en 300-0-300 Volt 110mA ; dus moet kunnen denk ik. Uitgangs trafoos weet ik alleen van dat ze 5k en 8 Ohm zijn.
Ik zal dit draadje en het draadje over UGT's meten eens uitspitten.
Het deck gebruikt ECC83 / EL90 / EF94 / EZ81 equivalenten.(12ax7 / 6au6 / 6aq5 / 6ca4)
Hopelijk kan ik hiermee deze versterker gaan bouwen. Leuk project.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Ik heb een trafo en twee OT trafo's uit een buizen tape deck Sony TC-500A ; trafo levert een hoop 6,3 Volt en 300-0-300 Volt 110mA ; dus moet kunnen denk ik. Uitgangs trafoos weet ik alleen van dat ze 5k en 8 Ohm zijn.
Ik zal dit draadje en het draadje over UGT's meten eens uitspitten.
Het deck gebruikt ECC83 / EL90 / EF94 / EZ81 equivalenten.(12ax7 / 6au6 / 6aq5 / 6ca4)
Hopelijk kan ik hiermee deze versterker gaan bouwen. Leuk project.
Zit 'r ook nog een smoorspoel bij ? Of is 't met de truuk met de tap op de UGT ?
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

IMG_0786.JPG
Zo, weet ik meteen dat ik me eerst goed moet inlezen :oops:
Fotootje van het ding; typenummer is 1-427-041-05; er staat 8 Ohm op en 600 Ohm; dikke draden staat B en P bij (bruin/rood)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Fotootje van het ding; typenummer is 1-427-041-05; er staat 8 Ohm op en 600 Ohm; dikke draden staat B en P bij (bruin/rood)
Die bruine met B is voor de +voeding en de rode P voor de anode eindbuis. 8Ω is wel duidelijk, maar 600Ω is vermoedelijk voor iets van bij z'n vorige leven.
Geen smoorspoel ?
Anne
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Bas Horneman »

maar 600Ω is vermoedelijk voor iets van bij z'n vorige leven
Wel handig die 600Ohm. Kan je er ook nog een koptelefoon versterker van maken.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Smoorspoel niet kunnen vinden of herken ik niet als zodanig in de rommeldoos :rofl:
Ik ga eerst mijn huiswerk doen voor ik jullie hier verder lastig val :relax:
Smoorspoel staat volgens mij ook niet in het schema.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Smoorspoel staat volgens mij ook niet in het schema.
Is L1 bovenin het schema.
RH84.jpg
Gloei met nog wel geaard (staat er niet bij), aan één kant of met ontbrompotmeter.
Anne
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Bas Horneman »

Smoorspoel staat volgens mij ook niet in het schema.
Smoorspoel is ook niet direct nodig (kan je altijd later nog doen)

Mijn eerste RH84 had geen spoel in de voeding...in plaats daarvan een 180 ohm weerstand of zo (wel 5 watt).. maar dan nog wel een extra rc trapje.

Dus na de gelijkrichter.....bijvoorbeeld 50uF - 180R/5W - 50uF - 100R/5W - 50uF -- b+

Omdat een weerstand niet zoveel impedantie heeft als een spoel.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ha, ha ik bedoelde in het schema van het Sony tapedeck :oops: :-#
Smoorspoel zoek ik wel. Hoeft niet allemaal gratis uit de rommelhoek te komen!
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ik las op de eerste blz. dat ik dit onderwerp in 2011 erg voor gevorderden vond; is het ook af en toe; nu meer ervaring maar theoretisch onderbouwing is nog mager.
Mijn trafo is erg groot en heeft behalve 300-0-300 Volt / 110mA ook 4 aparte taps voor 6,3 Volt; kan ieder buisje een aparte voedingswikkeling krijgen. :oops:
Of is dat niet goed?
Laatst gewijzigd door Rudolf op vr 25 mar 2016, 7:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Als je verschillende 6,3V wikkelingen hebt zou je de voorversterkerbuis en de eindbuizen afzonderlijk kunnen voeden.Voorkomt ongewenste terugkoppeling via de kathodes door het condensatortje dat gevormd wordt doordat de gloeidraad dicht tegen de kathode zit (erin !).
Het voorstel van Bas (weerstanden ipv smoorspoel) zou best wel 's nodig blijken.Die 300V gelijkrichten levert met een buisgelijkrichter iets richting 350V op en met halfgeleiders zelfs over 400V.Is allemaal wat veel voor die EL90 buisje, moet er hoe dan ook serieweerstanden bij.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ik kan de ingangsspanning kiezen uit 220 en 240, neem ik 240, scheelt weer een beetje. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Het originele ontwerp hier in dit draadje is ook met 300-0-300 Volt. Zitten daar al serie weerstanden voor in het schema?
Ik schijn bij buizenontwerpen altijd te veel hoogspanning te krijgen , ik had het met de phono dude ook al; die heb ik ook wel weer uit het stof gehaald.
Ik wil met een EZ81 gaan gelijkrichten en dan twee smoorspoelen, elke kant een, met de bijbehorende Elco's.
Moet ik dan de zelfde waardes gebruiken of kan/mag /moet het dan wat minder ( dan 10H / >200 Ohm / min. 100 mA)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Het originele ontwerp hier in dit draadje is ook met 300-0-300 Volt. Zitten daar al serie weerstanden voor in het schema?
Ik schijn bij buizenontwerpen altijd te veel hoogspanning te krijgen , ik had het met de phono dude ook al; die heb ik ook wel weer uit het stof gehaald.
Ik wil met een EZ81 gaan gelijkrichten en dan twee smoorspoelen, elke kant een, met de bijbehorende Elco's.
Moet ik dan de zelfde waardes gebruiken of kan/mag /moet het dan wat minder ( dan 10H / >200 Ohm / min. 100 mA)
Het schema hierboven, met 2x EZ80, vermeld wel 2x 275V.En de EZ81 is een goeie, die 300V trafo geeft met 100mA van de versterker nog best 320V en meer.Kan geen kwaad, gaat nog het verlies van de kathodeweerstanden en =weerstand UGT af, blijft er ongeveer 300V voor de buis.Ken net :D .
Omdat de weerstanden, die opgegeven zijn, de EL84 op een laag pitje zetten kunnen die zo, voor de wat zwakkere EL90, overgenomen worden.Zet wel die EL90 op z'n max.
Wat de smoorspoelen betreft, elke versterkerkant heeft (iets meer dan) 100mA nodig.Dan één van 200mA of twee van 100mA.
Anne
Plaats reactie