Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

Jag schreef:
Sja, waar ga je het voor gebruiken, PA of huiskamer gebruik? Je hoeft er toch niet per se de max SPL te halen?
Huiskamer gebruik, maar wordt ook gebruikt om films mee te draaien, dus kunnen wel wat laag te verwerken krijgen.
Ray5150 schreef:
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
ha,ha, misschien wel van toepassing inderdaad, maar wil ook voorkomen dat door een te zwakke versterking zometeen niet het optimale uit de subs te halen is.

Nu zal het niet zozeer gaan over de laatste 3 db die er nog uit te halen valt, want bovenstaande geluidsvolumes zijn al flink en in het laag waarschijnlijk voornamelijk in films benodigd. Echter heb geen idee in hoeverre de ncore ook voor deze toepassing geschikt zijn en met een lagere max wattage toch het geheel goed aangestuurd krijgen.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

Project heeft eventjes wat minder aandacht gehad wegens wat andere prioriteiten. Aangezien ik nog niet helemaal overtuigd was van mijn eerste ontwerp, met name vanwege de aansluiting van de bas op hoog behuizing, toch nog een aantal mogelijkheden uitgewerkt in Sketch-up. Overigens wel een mooi pakket om zoiets in uit te werken en geeft ook een goede indruk van wat het gaat worden.
Ontwerp Fronts v3 v4 v5abc.jpg
v3, is ontwerp waarvan naar mijn idee overloop bas naar hoog niet helemaal lekker aansluit.
v4, door afschuining bovenste randen van basbehuizing lijkt aansluiting netter, ook front ziet er in geheel zwart wel rustig uit.
v5abc, verschillende varianten om tweeterbehuizing ook boven de tweeter met een houten rand "af te sluiten"
- Grootte en breedte van front blijft in alle gevallen overigens hetzelfde -

Heb zelf nog niet direct één voorkeur, maar vind de afschuining van de wooferkast wel een mooiere aansluiting naar de topkast geven.
Optie 5c oogt door het niet afschuinen van de bovenste zijkanten minder mooi.
Optie 5b moet ik nog even aan wennen, vanwege de "freespunt" die ontstaat.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door hannesie »

Het lijkt bij de tekening van de V4 een beetje als of de bovenkast de zelfde kleur heeft als het front, is dus ook geen gekke optie, het topkastje met een boven en voorkant uit 1 type materiaal/doek. :kwijl: :D
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

V4 lijkt aan de bovenkant inderdaad iets donkerder, maar is ook gewoon houten bovenkant.
Ontwerp Fronts C v4a closeup.JPG
Had eerder ook al gedacht om deze zwart te maken, echter dat had persoonlijk niet mijn voorkeur.
Ontwerp Fronts C v4b closeup.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door dre »

Het is een beetje saai toch? 8-[
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door jeroen_d »

optie 4 met bovenkant ook zwart of optie 5c vind ik het mooist. De andere opties kloppen gewoon niet qua design. Teveel onderbrekingen, teveel facetrandjes, het is het allemaal net niet.

Persoonlijk zou ik dan 5c kiezen.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

@dre : zolang de afstemming straks maar niet saai wordt :wink: .......maar ik ben het wel met je eens, het is niet echt vernieuwend. Anderzijds hebben we een landelijke stijl inrichting, dus zou daar zelf niet een al te strakke design speaker in willen plaatsen.

@jeroen_d : wat je zegt, de randjes en facetten maken het geheel niet echt vloeiend. Bij deze ontwerpen is dit al wel wat minder aanwezig als bij V3, maar je kunt het inderdaad nog steeds als vrij druk ervaren.

Heb eens even gekeken om de diverse randjes te verwijderen en toch de driver nog zo goed als time-aligned te zetten. Het wordt hiermee echter wel een stuk complexer om te bouwen :-k
Ontwerp Fronts C v6a.jpg
Ontwerp Fronts C v6b.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door hannesie »

kuiperik schreef:
.............Het wordt hiermee echter wel een stuk complexer om te bouwen :-k
Dat vinden wij helemaal niet erg hoor. :hide:

Maar dit gaat wel leuker, en een wat meer eigen gezicht krijgen. :wink:

Een draadmodel kapje, en dan een tweeter i.p.v. een lamp er onder.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door jeroen_d »

v6a is spannender en heeft toch rust in het ontwerp.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

v6a met de achterkant ook schuin is inderdaad wat mooier als de rechte achterkant. Schuine achterkant oogt iets minder fors.

Heb de drivers er ook eens bij ingetekend, geeft een iets beter beeld van het geheel. Wel zal het geheel nog iets lager mogen worden, nu de tweeter wat omhoog is gericht.
Ontwerp Fronts C v6a drivers.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door dre »

Bij mij zit de tweeter op een meter en 7 graden achterover.
Dat gaat echt prima.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat gaat juist goed, zeker met een tweeter die verticaal wat meer bundelt. Dan hou je off-axis wat meer energie over in het tophoog.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

Het midden van de tweeter zit momenteel op 100cm, beste de hoogte zo laten dus.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door richard »

kuiperik schreef:
Ontwerp Fronts C v6b.jpg
Heeft wel wat van een sarcofaag.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door hannesie »

Die zien er heel anders uit.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Die zien er heel anders uit.
Ja?
sarcofaag.png
sarcofaag.png (41.84 KiB) 434 keer bekeken
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door hannesie »

Er zijn duidelijk verschillen in sarcofagen, en zeker ook de formaten, in Leiden kun je er ook 1 zien gemaakt voor een kat.
Als die er nog staat natuurlijk. :shock:

En dan nog zie ik niet de echte overeenkomst, lang niet zo stoffig. :mrgreen:
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

Project heeft een tijdje weinig aandacht gehad. Afgelopen tijd voornamelijk buiten in de weer geweest, de tuin en veranda heeft het nodige onderhoud nodig. Wel lekker om dan toch nog regelmatig naar de nieuwe subs met de Hatt's te kunnen luisteren, dat is absoluut geen straf. Zoals eerder ook al genoemd, sinds de timing tussen subs en monitoren goed staat speelt dit serieus goed. Nieuwe speakers wordt ook iets met lat en hoog...... :-#

Integratie subs in de ruimte valt ook goed uit nu ze zijn ingespeeld, is absoluut niet te groot met 2 x 15inch, wel voldoende reserve. :lol:

In de tussentijd nog wel een paar nieuwe ontwerpjes gemaakt, aangezien de sacrofaag topkast me nog niet helemaal aanstaat vanwege de "maakbaarheid" en de rechte randen. Verwacht dat hier afgeschuinde randen toch wat beter zouden gaan werken. Aangezien het tekenen in sketchup wel leuk is, dan nog maar enkele andere ideeën uitgewerkt.
Rechte kasten, licht achterover hellend.
Rechte kasten, licht achterover hellend.
Het is nu niet de bedoeling om de meest makkelijke kast te gaan maken, maar wel de vorm waarin de drivers het best tot hun recht komen. Lijkt me dan ook een goed moment om een aantal test frontjes te maken en dan via metingen te bepalen welke vorm het beste uitpakt. Kan dan meteen testen hoe de rechthoekige tweeter in te frezen door daar een mal voor te maken.

Zag op het forum al voldoende info staan over meten aan units, ga me daar eens wat verder in verdiepen. Ben met name wel benieuwd hoe een goede "constant directivity'' bereikt kan worden. Heb al wel redelijk wat gemeten qua akoestiek (demping, plaatsing en integratie), maar dit is toch net weer even wat anders.
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door firsttimer »

De kast met facetten doet me een beetje denken aan de volgende fraaie speaker:
Bijlagen
Master Contemporary C.jpg
Master Contemporary C.jpg (5.88 KiB) 319 keer bekeken
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

firsttimer schreef:
De kast met facetten doet me een beetje denken aan de volgende fraaie speaker:
Thx voor de tip :goedzo:

Is inderdaad ook een mooie mogelijkheid. Van de master heb ik een keer de persuader mogen beluisteren, wat me daar nog van bijstaat is dat deze een hele mooie ruimtelijkheid in de weergave had.

Optie zou kunnen zijn om alleen het front in massief hout uit te voeren en de kast gelakt:
master_c.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door dre »

Gelijk een heel stuk fraaier! 8)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door richard »

dre schreef:
Gelijk een heel stuk fraaier! 8)
En je hebt tenminste geen sarcofagen meer in huis :mrgreen: .
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

Vanmiddag gekeken om een testopstelling te creëeren waarmee de metingen te maken zouden moeten zijn.

Als eerste een gradenboog gemaakt uit 2 planken die op elkaar scharnieren. Hiermee is het makkelijk om de speaker in de gewenste hoek te draaien, waarbij de microfoon op zijn plek kan blijven staan en de afstand naar driver gelijk blijft.
Gradenboog
Gradenboog
In verband met reflecties is de kortste lengte in de luisterruimte het plafond (~2,7meter). Door de speaker hoger te plaatsen wordt het mogelijk om de eerste reflecties buiten de meting te houden. Microfoon staat in midden van de ruimte, overige spullen zijn opzij geschoven en speaker staat op 1m er vandaan. Eerst wel de hoogte vlak voor de speaker bepaald en daarna op 1m afstand gezet.

De microfoon is in een buis gestopt zodat daar geen reflecties van de opstelling terug komen. Tussen de buis en microfoon is de iets grotere diameter opgevuld met dempingsmateriaal, dus zou hopelijk zo goed als niet mogen reflecteren. Buis zelf zit op een huishoudtrapje welke 80cm achter de microfoon zit.

Uiteindelijke opstelling ziet er als volgt uit.
DSC02651.JPG
Metingen wil ik in eerste instantie gaan proberen met REW, aangezien dat bekend is.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

Om te kijken of het werkt een aantal tests gedaan met de Event. Het filter hiervan is bi-wired opgezet, dus kunnen de tweeter en woofer apart opgemeten worden. Zitten dus nog wel de filters tussen, maar lijkt me voor deze test geen probleem.

Als tijdsdomein is volgende settings eruit gekomen en een windows van 5ms overgebleven:
Time windows tweeter
Time windows tweeter
(Time window van de woofer bleef nog net onder de 4ms, driver zit natuurlijk iets lager bij de grond.)

Tweeter is getest met een frequentiesweep van 1000 tot 20.000 hz.
Event tweeter 0 tm 40 graden.jpg
Woofer is getest van 40 tot 5.000hz.
Event woofer 0 tm 40 graden.jpg
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gesloten 2-weg AT / AMT Fronts met BMS (Sub)woofers

Bericht door kuiperik »

Hopelijk hiermee een opstelling kunnen maken om mee te gaan meten voor de nieuwe speaker en zo te testen wat een goede vorm van de kast zou kunnen worden? Mocht er iemand nog tips hebben, verneem ik die natuurlijk graag.

Wat betreft de event als je kijkt naar "constant directivity" lijkt de woofer het vrij aardig te doen. Bij de tweeter zie je de response wel erg schommelen rond de 4K. Waar je bij een grotere hoek boven 4K ziet afvallen, neemt het volume eronder juist weer toe.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”